Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا؛ همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله بحرین، عمان، قطر، امارات، عربستان سعودی و کویت برای کاهش هزینه‌های خود اقدام کرده‌اند. این اقدام با توجه به شوک اقتصادی ناشی از بحران ویروس کرونا و آغاز جنگ قیمت نفت از سوی عربستان سعودی انجام شده است. 
سقوط بی‌سابقه قیمت نفت یک شکاف بزرگ در بودجه کشورهای عربی ایجاد کرده و در کنار آن بحران کرونا، به بخش جهانگردی آنها نیز صدمه بزرگی وارده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
نتیجه این تحولات، اخراج میلیون‌ها کارگر مهاجر در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که پیش از این در بخش‌های مختلف خدمات اجتماعی آنها مشغول به کار بودند. 
 کارگران  آسیایی که شغل خود را از دست نداده‌اند مجبور به پذیرفتن کاهش شدید حقوق خود شده‌اند. یک سرآشپز هندی که در عربستان سعودی کار می‌کند به رسانه ها گفت که پس از آغاز بیماری کرونا، حقوق او نصف شده است. 
پیش از آغاز بحران کرونا، بیش از ۲۳ میلیون کارگر مهاجر متعلق به کشورهای جنوب آسیا، شرق آفریقا، فلسطین مصر، فیلیپین و سایر مناطق در کشورهای حوزه خلیج فارس مشغول به کار بودند. این کارگران که بیش از نیمی از نیروی کار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را تشکیل می‌دادند، با درآمد ناچیز در بخش‌هایی چون ساخت و ساز مشغول به کار بودند. میلیون‌ها کارگر مهاجر زن نیز به عنوان خدمتکار یا در بخش درمان در این کشورهای خاورمیانه مشغول به کار بوده‌اند. 
این کارگران بر اساس سیستم کفاله در کشورهای عربی استخدام می‌شوند.طبق این سیستم، قرارداد استخدام نیروی کار خارجی به آن‌ها حق حضور در کشور را می‌دهد. اما این وضعیت همچنین یک دلیل برای سو استفاده از نیروی کار شده و به آن‌ها هیچگونه حق شهروندی نمی‌دهد. در این سیستم کارگران دائم از سوی صاحب کاران تهدید به اخراج از کار و همچنین بازگشت به کشورهای خود می‌شوند. 
با این وجود، وقوع بحران کرونا و توقف ناگهانی پروازهای بین المللی باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل در این کشورها شده و این امر کارگران خارجی را بیش از پیش آسیب پذیر ساخته است. 
سیستم های پادشاهی کشورهای عربی حاضر به تامین مخارج کارگران خارجی نشده‌اند و به صورت روز افزون از کشورهای خاستگاه این کارگران درخواست کرده‌اند تا شهروندان خود را به کشورشان باز گردانند. اخراج کارگران خارجی همچنین یک بهانه برای حاکمان این کشورها است تا از نارضایتی‌های جمعیت بومی کشورهای خود نیز بکاهند. 
 بیکاری در کشورهای عربی، باعث رواج بی‌خانمانی در این کشورها نیز شده است زیرا هزاران کارگر خارجی که نمی‌توانند اجاره خانه‌های خود را پرداخت کنند، مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کرده و در خیابان‌ها سرگردان شوند. حاکمان این دسته از کشورهای عربی برای جلوگیری از این معضل، اقدام به بازداشت گسترده کارگران کرده و آنها را در حصر خانگی قرار داده اند. 
سازمان عفو بین المللی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: کویت به بهانه انجام تست کرونا کارگران خارجی را بازداشت کرده و آن‌ها را به اردوگاه‌های شلوغ منتقل می‌کند. تا جایی که در یک مورد شورش کارگران در یک اردوگاه در این کشور حتی به خشونت نیز کشیده شد. 
حاکمان کشورهای عربی که نگران افزایش نارضایتی‌ها هستند، به کشورهای جنوب آسیا فشار آورده‌اند تا هرچه زودتر برای خروج شهروندان خود اقدام کنند. 
هند در ابتدا در مقابل این فشارها مقاومت کرد، اما با تهدید آشکار امارات متحده عربی و بدون شک، پیام‌های خصوصی سایر کشورهای عربی مبنی بر وارد آمدن صدمه به روابط دو جانبه، با خروج فوری هزاران شهروند خود از این کشورها از طریق پروازهای مخصوص و همچنین به کارگیری کشتی‌های نیروی دریایی، موافقت کرد. 
هند به شدت به نفت کشورهای خاورمیانه وابسته است و کشورهای عربی را یک منبع خوب برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و همچنین صنعت نظامی خود می‌داند. این کشور ماه گذشته از طرح بزرگ خود برای بازگرداندن شهروندان هندی گرفتار در خارج خبر داد.

دهلی نو اکنون از نیروی دریایی خود برای بازگرداندن بیش از یک میلیون هندی از مناطق مختلف جهان اقدام کرده است و قصد دارد در چند هفته آینده حدود ۲۰۰ هزار نفر شهروند خود را از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خارج کند. بیش از ۵ میلیون نفر هندی در این منطقه زندگی می‌کنند. 
 مقامات نپالی نیز اعلام کردند: قصد دارند با انجام پروازهای مخصوص بیش از ۴۰۰ هزار شهروند خود را به کشورشان بازگردانند. بر اساس اعلام دولت پاکستان، بیش از ۶۰ هزار نفر کارگر پاکستانی خواهان بازگشت به خانه هایشان هستند. 
این درحالی است که بازگشت تعداد زیادی از کارگران یک بحران بزرگ برای کشورهای جنوب آسیا محسوب می‌شود. اکثر موارد ابتلا به کرونا در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در میان کارگران مهاجر گزارش شده است. پیش از آغاز بحران کرونا، تعداد زیادی از کارگران در خانه‌های کوچک و شلوغ زندگی می‌کردند. بازگشت گسترده این افراد خطر آغاز موج جدید کرونا در کشورهای جنوب آسیا و فشار بیشتر به سیستم درمانی این کشورها را به دنبال دارد. 
پاکستان در ماه جاری در اعتراض به امارات متحده عربی اعلام کرد:  نیمی از افراد بازگشته از این کشور، به ویروس کرونا مبتلا هستند. 
همچنین بازگشت گسترده کارگران، یک ضربه اقتصادی برای کشورهای جنوب آسیا محسوب می‌شود، زیرا این کشورها سالانه میلیاردها دلار از این کارگران درآمد کسب می‌کردند. 
برای سال‌های طولانی، کارگران مهاجر، ستون اصلی دستیابی حاکمان کشورهای عربی به زندگی اشرافی و تبدیل کشورهای خود به مقصد اقتصادی و جهانگردی بودند.

طبق گزارش روزنامه "گاردین" سالانه صدها کارگر مهاجر در قطر به دلیل گرمای شدید جان خود را از دست می‌دهند. اکنون کشورهای عربی اقدام به انتشار تبلیغات منفی علیه این کارگران کرده و آن‌ها را به انتشار ویروس کرونا متهم می‌کنند و حتی تعدادی از  این کشورها خروج کارگران مهاجر را "پاکسازی جامعه" توصیف کرده‌اند.

برچسب‌ها هند قطر عربستان سعودی خاورمیانه شورای همکاری خلیج فارس خلیج فارس پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند قطر عربستان سعودی خاورمیانه شورای همکاری خلیج فارس خلیج فارس هند قطر عربستان سعودی خاورمیانه شورای همکاری خلیج فارس خلیج فارس کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کشورهای جنوب آسیا کشورهای عربی عربستان سعودی کارگران خارجی مشغول به کار ویروس کرونا کارگر مهاجر بحران کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۲۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان

جام جم آنلاین اصفهان؛ امیر کشانی در نشست خبری دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا یکی از مواردی که در دوره‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است،اظهار کرد:روابط بین‌المللی و ارتباط‌گیری اتاق با شهرهای آسیایی بود که یکی از اهداف برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا(ACD) ارتباط با سایر کشورهای آسیا و ایجاد رشد اتاق بازرگانی اصفهان است. 
وی گفت: در این اجلاس اعضای مجمع گفتگوی آسیایی به اصفهان آمده و فضای تجاری، اقتصادی و بین‌المللی رونق خواهد گرفت.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به تشکیل پنج کمیته؛کشاورزی و امنیت غذایی، فناوری و دانش‌بنیان،گردشگری، توسعه پایدار و بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: در این اجلاس حوزه‌های سرمایه‌گذاری ایران و اصفهان به عنوان یک کشور آسیایی به سایر کشورها معرفی و در سایت این اجلاس بارگذاری خواهد شد. 
وی با اشاره با اینکه پیشنهاد اولیه برگزاری این اجلاس در شهریور ماه گذشته مطرح و سپس به تایید وزارت امور خارجه رسید، بیان داشت: این اجلاس فرصتی برای مذاکره حضوری نمایندگان اتاق‌های بازرگانی آسیا است زیرا نخستین اجلاس به میزبانی ترکیه به صورت غیرحضوری برگزار شد. 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۳ کشور آسیایی برای این اجلاس دعوت شده‌اند، افزود: اعلام حضور بیش از ۳۰ نماینده اتاق در یک اجلاسیه یک رکود محسوب می‌شود. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به سه وظیفه اصلی اتاق بازرگانی تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی سه وظیفه آموزش (ارتباط اتاق بازرگانی با دانشگاه‌ها)، امور تجاری و فعالیت اقتصادی و چانه‌زنی با دولت و مجلس را بر عهده دارند. 
وی ادامه داد: در کنار نهاد حاکمیتی و حمایت از بخش‌های داخلی، اتاق بازرگانی در این دوره ارتباطات تجاری و بازرگانی در خارج کشور را مورد توجه قرار داده که یکی از تجربه‌های مفید آن برگزاری اجلاس نمایندگان (Icc )تجارت جهانی بود. 
کشانی با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر در حوزه سیاسی کشور ‌امکان تعلیق این اجلاس را نیز رقم زد، افزود: اصفهان از هفته گذشته تاکنون جزو مهمترین اخبار در صدر دنیا قرار گرفته که با پیگیری وزارت خارجه با سفرای کشورهای آسیایی این اجلاس تحت شعاع قرار نگرفت و به قوت خود باقی ماند. 
وی با تاکید به این نکته که برخی نیز قصد بر هم زدن و تحت شعاع قراردادن این اجلاس را داشتند، گفت: همزمان با برگزاری این اجلاس در اصفهان نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ در تهران برگزار می‌شود و بسیاری از فعالان اقتصادی با توجه به برگزاری این دو برنامه به ایران سفر می‌کنند. 
کشانی با تاکید با اینکه این اجلاس با همکاری اتاق ایران برگزار می‌شود، گفت: مدعوین این اجلاس روسای اتاق، نایب رییس، عضو هیات رئیسه و یا نماینده کشورهای دعوت شده هستند‌. اصفهان پیشرو و در سه سال آینده چهره جدیدی از اصفهان جهانی را معرفی خواهد کرد. 
وی با تاکید به اینکه این اجلاس یک فرصت جهانی برای ایران و اصفهان است، بیان کرد: فرصت ویژه جذب توریست به اصفهان و جهانی شدن آن یک موقعیت بی نظیر است و تمامی تمهیدات لازم از جمله مباحث ترافیکی و امنیتی لازم برقرار و هماهنگی‌ها انجام شده که از این فرصت جاری بودن زاینده‌رود و رونق گردشگری نیز استفاده مفید شود. 
کشانی خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته نیز اتاق بازرگانی اصفهان میزبان هیات‌هایی از کشور روسیه و ازبکستان بوده و در این راستا پیشنهاد میز مشترک در اصفهان و کشورهای مقابل مطرح شده است. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه صحبت‌های خود به نقش رسانه‌ها در ایجاد گفتمان جدید اشاره و بیان داشت: البته همه مشکلات تجاری با برگزاری این اجلاس حل نخواهد شد اما زمینه همکاری‌های دوجانبه‌ فراهم خواهد کرد و در این راستا اتاق بازرگانی اصفهان برپایی نمایشگاه جنبی نیز برای تعاملات تجاری بیشتر در نظر گرفته است که اعضای اتاق بازرگانی نیز در آن مشارکت دارند. 

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

دیگر خبرها

  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • نبود کمیته‌های حفاظت فنی و بازرسان عامل ازدیاد حوادث کار
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • آمریکا عامل همه جنگ‌ها در دنیا است
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با ۱۵۰ کار فرمای متخلف