Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که شاید بتوان با مصرف ویتامین D، از عوارض جانبی ایمنی‌درمانی پیشگیری کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از استادی‌فایندز، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که شاید مصرف ویتامین D بتواند از عوارض جانبی درمان سرطان پیشگیری کند.

مهارکننده‌های ایمنی، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا سلول‌های سرطانی را تشخیص دهد و بر آنها غلبه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه این روش‌ درمان، به بسیاری از بیماران کمک کرده‌ است و سابقه‌ای طولانی دارد اما می‌تواند عوارض جانبی از جمله التهاب روده بزرگ را به همراه داشته باشد.

دکتر "اسامه رحما"(Osama Rahma)، پژوهشگر موسسه سرطان "دانا فاربر"(Dana–Farber) و "مدرسه پزشکی هاروارد"(HMS) گفت: التهاب روده بزرگ ناشی از مصرف مهارکننده‌های ایمنی می‌تواند استفاده از داروهای نجات‌بخش را محدود کند و به قطع درمان منجر شود. در حال حاضر، درک کمی در مورد عوامل خطرزایی وجود دارد که شاید بتوان با اصلاح آنها از التهاب روده بزرگ پیشگیری کرد.

رحما و همکارانش طی پژوهش جدیدی، احتمال تاثیر ویتامین D را در کاهش التهاب روده بیمارانی که برای درمان سرطان خود، از مهارکننده‌های ایمنی استفاده می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. آنها این راهبرد را انتخاب کردند زیرا پژوهش‌های پیشین نشان‌ داده‌اند که ممکن است ویتامین D بر سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به اختلالات خودایمن و بیماری التهابی روده اثر بگذارد.

این پژوهش روی ۲۱۳ بیمار مبتلا به ملانوما انجام شد که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، مهارکننده‌های ایمنی دریافت کرده بودند. ۳۷ نفر از بیماران، به التهاب روده بزرگ مبتلا بودند. ۶۶ نفر از بیماران پیش از آغاز درمان با مهارکننده‌های ایمنی، ویتامین D دریافت کردند. بیمارانی که ویتامین D دریافت کردند، ۶۶ درصد کمتر در معرض ابتلا به التهاب روده بزرگ قرار داشتند.

این آزمایش روی یک گروه دیگر شامل ۱۶۹ بیمار نیز انجام شد که ۴۹ نفر از آنها به التهاب روده مبتلا بودند. مصرف ویتامین D در این گروه موجب شد که امکان ابتلا به این بیماری، ۵۴ درصد کاهش یابد.

رحما افزود: شاید یافته‌های ما در مورد ارتباط میان ویتامین D و کاهش امکان ابتلا به التهاب روده بتواند بر پژوهش‌های آینده نیز اثر بگذارد. مصرف ویتامین D باید بیشتر آزمایش شود تا شاید بتواند یک روش ایمن، قابل دسترسی و کم‌هزینه برای پیشگیری از سمی شدن دستگاه گوارش در اثر ایمنی‌درمانی باشد و تاثیر درمان با مهارکننده‌های ایمنی را در بیماران مبتلا به سرطان افزایش دهد.

این پژوهش، در مجله "CANCER" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ويتامين D ایمنی درمانی سرطان التهاب روده بزرگ مهارکننده های ایمنی التهاب روده بزرگ التهاب روده مصرف ویتامین D عوارض جانبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟

 به گزارش تابناک به نقل از وری‌ول هلت،‌ اگر مدت‌زمان آلرژی از موعد انتظارتان بیشتر شد یا اینکه داروهای بدون نسخه ضدآلرژی کارساز نبود، احتمالا پای بیماری زمینه‌ای در میان است.
هرچند دوره بیماری‌های زمستان و آلرژی فصل بهار روبه پایان است، احتمال دارد آبریزش بینی به قوت خودش باقی باشد. اگر داروهای آلرژی هم علاج این آبریزش مدوام نبودند، وقتش رسیده که بدانید احتمالا به عارضه‌ای متفاوت دچارید.

دلیل آبریزش بینی ممکن است «التهاب سینوسی مزمن» (رینوسینوزیت، rhinosinusitis) باشد؛ بیماری التهابی مزمنی اگر بیش از سه ماه طول بکشد تورم سینوس‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

البته ممکن است همزمان دچار آلرژی و التهاب سینوسی مزمن باشید. از آنجایی که آبریزش بینی هم جزو علائم التهاب سینوسی مزمن و هم جزو علائم آلرژی‌های فصلی است، افراد معمولا فکر می‌کنند که دلیل اصلی آبریزش بینی آلرژی فصلی باشد. با وجود آنکه داروهای بدون نسخه ضدآلرژی در درمان آن موثر است، اما به افرادی که التهاب سینوسی مزمن دارند کمک چندانی نمی‌کنند.

علائمی که نشان می‌دهند دلیل آبریزش بینی آلرژی نیست
نشانه‌هایی وجود دارد که آلرژی‌زاهای (آلرژن‌ها) بهاری، که در محیط شناورند، شاید دلیل آبریزش بینی نباشند. برای مثال، اگر وضعیت آلرژی بیش از حد طول کشید یا اینکه داروهای بدون نسخه کارساز نبود، احتمالا پای بیماری زمینه‌ای در میان است.

جایانت پینتو، مدیر بخش راینولوژی (جراحی و درمان بیماری‌ها بینی) و آلرژی دانشگاه پزشکی شیکاگو، می‌گوید، وقتی با فردی مواجه می‌شویم که مدت‌زمان طولانی آبریزش بینی دارد به بیماری التهاب سینوسی مزمن مشکوک می‌شویم. افرادی که آنتی‌هیستامین، استروئیدهای داخل بینی یا اسپری بینی استفاده می‌کنند و همچنان آبریزش‌ بینی دارند، ممکن است به التهاب مزمن سینوس‌ مبتلا باشند که روش درمانی دیگری می‌طلبد.

بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که در چنین مواردی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان التهاب سینوسی مزمن
داروهای بدون نسخه برای تسکین علائم آلرژی کافی و مناسب‌اند اما معمولا به التهاب سینوسی مزمن کمکی نمی‌کنند. اما خبر خوب این است که اگر متخصص همه دلایل احتمالی را بررسی و موثرترین درمان را انتخاب کرده‌ باشد،‌ بیماری التهاب سینوسی مزمن درمان‌پذیر است.

روش‌های درمانی برای افراد مختلف متفاوت است، اما آنتی بیوتیک‌ها یا استروئیدها به‌همراه اسپری بینی و سینوس، از درمان‌های رایج التهاب سینوسی مزمن به‌شمار می‌روند. اگر این روش‌های درمانی کارساز نبود، جراحی سینوس راه دیگری است که متخصصان توصیه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت