Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@03:51:56 GMT

تولید بذرهای هیبریدی توسط متخصصان دانش‌بنیانی

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۷۴۱۱۱

تولید بذرهای هیبریدی توسط متخصصان دانش‌بنیانی

متخصصان کشور موفق به تولید بذر هیبریدی با خواص ویژه شدند. این محصول دانش بنیان با عملکرد خود مقاومت در برابر بیماری‌ها و آفات را افزایش می‌دهد و یکی دیگر از نگرانی‌های کشاورزان یعنی کیفیت پایین را رفع می‌کند.

به گزارش گروه علمی ودانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این روزها توان و تخصص نیروی انسانی با تولید محصولات دانش بنیان خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصصانی که در حوزه‌های گوناگون با سلاح علم وارد میدان شده‌اند. کشاورزی یکی از حوزه‌های مهمی است که اقدامات فناورانه در توسعه آن تاثیر چشم گیری دارد. در همین راستا یک شرکت دانش بنیان با فعالیت در زمینه اصلاح بذر صیفی‌جات گوناگونی مانند خیار، گوجه، فلفل، بادمجان، پیاز، هندوانه، خربزه  و دانه روغنی کنجد باعث تولید محصولات با کیفیت شده است.

مریم گل‌آبای مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان نگین بذر دانش هدف اصلی این مجموعه را تولید بذر هیبرید با عملکرد بالا، کیفیت مطلوب، مقاوم به بیماری‌ها و آفات و سازگاری با شرایط آب و هوایی ایران دانست و گفت: در این مجموعه که متشکل از اعضای هیات علمی و متخصصان اصلاح نباتات، بیوتکنولوژی، بیماری‌های گیاهی، زراعت و غیره است، ایجاد خط‌های مناسب برای ایجاد هیبرید از روش‌های اصلاح کلاسیک و دابل هاپلوئیدی استفاده می‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، گفت: ما در شرکت با تکیه بر دانش بومی و اعتماد به متخصصان ایرانی توانستیم به حوزه تولید بذر هیبرید (F1)  صیفی‌جات مهم ورود کنیم. میزان گردش مالی واردات بذر هیبرید صیفی‌جات به ده‌ها میلیارد دلار در سال می‌رسد که در صورت تحقق اهداف چند ساله شرکت نگین بذر دانش باعث جلوگیری از خروج این مقدار ارز از کشور می‌شود.

محصول اصلی این شرکت، تولید بذر هیبرید صیفی‌جات است که در حال حاضر تولید تجاری بذر خیار انجام شده است و بذر سایر محصولات مانند گوجه و فلفل هم به زودی تجاری‌سازی خواهد شد.

گل‌آبادی ادامه داد: تا کنون موفق شده‌ایم ۶ رقم هیبرید کاملا ایرانی خیار گلخانه‌ای و همچنین ۳ رقم هیبرید گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای را ثبت کنیم. علاوه بر این محصولات دیگری هم در حال ارزیابی‌های نهایی برای معرفی به بازار و تجاری‌سازی است.

 با تولید بذر هیبرید توسط این شرکت دانش‌بنیان که تاکنون از خارج وارد می‌شد و در حال وارد شدن است تا حدود زیادی از خروج ارز جلوگیری شده است.

به گفته این فعال دانش‌بنیانی، برخی محصولات این شرکت به صورت غیرمستقیم به کشورهای همسایه صادر می‌شود و توسعه این صادرات یکی از اهداف بلندمدت شرکت است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانش تولید عملکرد بذر هیبرید دانش بنیان بذر کشاورزی صیفی جات تولید بذر هیبرید شرکت دانش بنیان صیفی جات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۴۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

آیت‌الله محمدرضا ناصری  نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه یزد،  بر نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید تاکید کرد و گفت‌: استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، راه میان‌بر برای جهش تولید است.

 وی اعلام کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خیلی از مسائل و مشکلات ما را حل کنند و با وجود این شرکت‌ها، هیچ بن‌بستی در بخش تولید و صنعت نباید وجود داشته باشد.

در حال تکمیل...

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
  • جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود
  • اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان ایران
  • نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت