Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان شازند، پر بارش ترین شهرستان استان مرکزی است که با جاذبه های طبیعی خود گردشگران زیادی را در طول ایام سال به سوی خود می کشاند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ دشت زیبای شازند، میزبان چشمه های چشم نوازی است که از دل کوه های برفی آن بیرون می زند تا آغاز فصل رویش را برای سیراب کردن پهنه عظیم درختان و مراتع این دشت سرسبز رقم زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان شازند یکی از شهرستان های استان مرکزی است که در جنوب غربی اراک قرار دارد و مرکز این شهرستان یعنی شهر شازند با اراک فاصله ای ۳۳ کیلومتری دارد. این شهرستان با استان ‌های همدان و لرستان هم مرز است و دارای آب و هوای کوهستانی است که تابستان های معتدل و زمستان های سردی را به همراه دارد.

همچنین صنایع مهمی از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه برق و کارخانه قند در این شهرستان قرار دارند که از اهمیت بالایی برخوردارند.

در ادامه دقایقی را با ما باشید تا دیدنی های سردترین شهرستان استان مرکزی را با هم ببینیم.

پیست اسکی پاکل

روستای پاکل سرسختی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شازند در استان مرکزی است. این روستا با فاصله ای حدود پانزده کیلومتر از شهرستان شازند و پنجاه و پنج کیلومتر از اراک قرار گرفته است. پاکل یکی از پر بارش ترین نقاط شهرستان شازند محسوب می شود و همجواری با کوه های سر به فلک کشیده باعث شده تا در زمستان و بهار پیست اسکی پاکل به یکی از نقاط گردشکری استان مرکزی تبدیل شود.

پیست اسکی شهدای سربند تنها پیست اسکی استان مرکزی است که در ارتفاعی ۲۷۶۰متری از سطح دریا قرار دارد و با مسیری به طول ۶۰۰متر از امکاناتی نظیر سه دستگاه تله‌سیژ و رستوران برخوردار است.

این پیست اسکی که با شازند فاصله ای ۲۵کیلومتری و با اراک فاصله ای ۵۵ کیلومتری دارد، در ارتفاعات بعد از روستای پاکل و در دامنه کوه های روستای سرسبز و ییلاقی چال‌هُما و در کنار جاده‌ی آسفالته‌ی شازند به هندودر قرار گرفته است.

هر ساله در فصل سرما این منطقه مرتفع با بارش های سنگین و زود هنگام برف همراه است و در اغلب ایام زمستان شرایط مساعدی را برای علاقه مندان به اسکی و تفریحات زمستانه در خود دارد. این پیست به دلیل موقعیت طبیعی و جغرافیایی بکر بهترین شرایط را برای پذیرش اسکی بازان کشور به ویژه استان‌های همدان و لرستان دارد و در روستاهای پایین دست منطقه نیز گردشگران می توانند با اسکان در خانه های قدیمی و تجربه زندگی و تغذیه روستایی خاطرات به یادماندنی برای خود خلق کنند.

سد کمال صالح

این سد در ۷۴ کیلومتری جنوب غرب اراک و ۴۶ کیلومتری جنوب شهر شازند بنا گردیده است که با داشتن منظره های طبیعی دیدنی ، یکی از نقاط گردشگری استان مرکزی محسوب می شود. آب این سد از دو رودخانه بزرگ و قلعه نو تامین می شود که خود این دو رودخانه در اصل از شاخه های رود بزرگ دز بشمار می آید. محل احداث این سد روستایی به نام کمال صالح بود لذا نام این سد هم کمال صالح شد.

این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی می باشد و حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش مفید دارد. جهت استفاده عموم مردم از طبیعت زیبا و دلنشین سد، مکان های خاصی در اطراف آن فراهم شده و می توان چند ساعتی را در کنار این سد پر آب گذراند و از آن لذت برد.

شهباز مرتفع‌ترین قله استان مرکزی

قله شهباز با ارتفاع ۳۳۸۸ متر از جمله مرتفع‌ترین قلل استان مرکزی است. در نزدیکی قله آن یک محل نسبتا صاف به نام برف حاج آقارضا قرار دارد که برف آن در سال‌های پر بارش، تا نیمه های فصل تابستان (به علت در سایه بودن) باقی می‌ماند و محل اطراق چندروزه کوهنوردان و محلی‌ها است.

سراب عباس آباد

سراب عباس آباد در شرق شهر شازند و در دامنه‌ی شمالی کوه راسوند و جنوب دشت شازند قرار دارد. این چشمه به سمت روستاهای عباس‌آباد و اکبرآباد جریان دارد. در سرچشمه‌ی آن با مساعدت سازمان میراث فرهنگی و اجرای شهرداری، پارک بزرگی احداث شده است.

میزان آبدهی این چشمه بطورمتوسط حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه است و از آب آن برای کشاورزی و شرب روستاها و مناطق اطراف استفاده می شود.

همزمان با گرم شدن تدریجی هوا و در آغاز سال جدید، سراب عباس آباد شازند به عنوان منطقه نمونه تفرجگاهی، پذیرای بسیاری از مردم و علاقه مندان به طبیعت است و به خاطر نزدیکی با شهر شازند، مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت اهالی این شهر و سایر مردم استان مرکزی و کشور است.

سراب اسکان

در دامنه‌ی کوه لجور، در شمال غرب شهر شازند و در نزدیکی روستای اسکان، این چشمه واقع شده است. متوسط آبدهی آن ۲۰۰ لیتر در ثانیه است که مورد استفاده‌ی کشاورزی روستای اسکان ومناطق اطراف قرار می‌گیرد و در فصل های بهار و تابستان مقصد گردشگری مردم استان است.

چشمه بلاغ حک

چشمه بلاغ حک یکی از چشمه‌های استان مرکزی است که در ۷ کیلومتری شمال غرب شازند در دامنه جنوبی کوه راسوند و در مجاورت کوه بلاغ واقع شده است.

با توجه میزان نزولات جوی و ذوب برف‌ها، میزان نوسان سالیانه این چشمه بسیار زیاد است به طوری که میزان آبدهی فروردین ماه این چشمه نسبت به شهریور ماه بسیار تفاوت دارد چون میزان ریزش‌های جوی و ذوب برف‌ها در فروردین ماه به بیشترین میزان خود می‌رسد و با توجه به شکاف‌های بزرگ و زیاد کوه راسوند، این اختلاف آبدهی چشمگیر است اما به طور متوسط میزان آبدهی این چشمه نزدیک به ۳۰۰ لیتر در ثانیه است.

این چشمه از نوع کارستیکی است و از نظر کیفیت آب، جزو چشمه‌های مطلوب و مناسب به شمار می‌رود.

از آب این چشمه برای آبیاری زمین‌های کشاورزی روستاهای حک بالا، حک پایین و تحت محل استفاده می‌شود.

این چشمه از مکان‌های اسطوره‌ای ایران است و با نام چشمه آب معدنی کیخسرو نیز نامیده می‌شود. بر اساس کتاب شاهنامه فردوسی، کیخسرو (پسر سیاوش و فرنگیس) به عنوان پادشاهی عادل و دادگر در ایران زمین مطرح بوده است. وی پس از شصت سال پادشاهی، از بیم افتادن در خودپرستی، تاج و تخت را به لهراسب واگذار می‌کند. کیخسرو قبل از مرگ بدن خود را در این چشمه شستشو داده و سپس به درون غار (غار کیخسرو) رفته و هرگز بازنگشته است.

/انتهای پیام

 

منبع: دانا

کلیدواژه: استان مرکزی شهرستان شازند شهر شازند پیست اسکی عباس آباد فاصله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۴۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی، گفت: مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، محمود مرادی نراقی پیش از ظهر امروز در بازدید مشترک با اداره اوقاف شهرستان تفرش از اجرای عملیات مرمت بنای تاریخی امامزاده محمد فم(ع) در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امامزاده محمد تفرش از نسل حضرت سید سجاد امام زین العابدین (ع) و جد مقام معظم رهبری است، امامزاده محمد(ع) به عنوان قطب فرهنگی تفرش و یکی از زیبا‌ترین بناهای تاریخی مذهبی استان مرکزی به شمار می‌رود و به جهت اهمیت بنا باید مرمت و بازسازی آن مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: آرامگاه امام زاده محمد فم که به شماره 432 در تاریخ 5 اسفند 1341 به ثبت آثار ملی رسیده است، عملیات مرمتی امامزاده محمد فم در شهرستان تفرش که قبلا به صورت غیر اصولی انجام شده بود در چند مرحله با طرح مرمتی و با نظارت کارشناسی اداره کل میراث‌فرهنگی انجام شد و در این مرحله گنبد و بخشی از محوطه این بنای تاریخی دوره صفویه نیاز به مرمت دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه با اداره کل اوقاف و امور خیریه، هیئت امنا و شهرداری تفرش و با کمک ظرفیت خیرین این شهرستان مراحل پایانی مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

مرادی بیان کرد: این مکان مقدس دارای بقعه، ایوان، آستانه، حجره و حیاط است. در سردر ورودی امامزاده محمد هنرهای مختلفی به‌کار رفته است و دارای یک بنای مرکزی است که اصل بنا مربوط به اواخر قرن هشتم هجری و دوره ایلخانی است که بعد از آن تعمیر و بازسازی شده است. این بنای تاریخی توسط معماری زیبای یک اصفهانی انجام شده که از تزئینات، آجرکاری، کاشیکاری و نقاشی زیبایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در بازدید مشترک میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی و اداره اوقاف شهرستان تفرش، هیئت امنا و شهردار تفرش مقرر شد اجرای عملیات مرمت بنای تاریخی امامزاده محمد فم(ع) در شهرستان تفرش تسریع پیدا کند و در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • سیلاب بخش‌ مرکزی گناباد را فرا گرفت
  • آمادگی نفت مناطق مرکزی برای راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز چشمه‌خوش و کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰
  • نجفی: استاندارد نبودن پیست‌ها برای ورزشکاران هزینه‌بردار است
  • افتتاح مجتمع آبرسانی شهید سلیمانی
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به دو شهر و ۱۰ روستا در شهرستان شازند مرکزی
  • تعریف ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه برای ۹.۳ میلیون نفر
  • طرح جهاد آبرسانی برای ۱۹۸ روستای استان مرکزی
  • اعتبارات طرح‌های آبرسانی دو سال اخیر استان مرکزی با بودجه عمرانی ۱۰ سال استان برابری می‌کند
  • پایان لیگ برتر کانوپولو بانوان با قهرمانی تیم اصفهان خروشان