Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@15:28:08 GMT

جای خالی فرش دستباف در خانه‌ها

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۷۵۵۶۶

جای خالی فرش دستباف در خانه‌ها

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، اوایل قرن 16 میلادی قالیچه‌های ایرانی قدم به جزیزه بزرگ اروپا (انگلستان) گذاشتند. تاریخ نفوذ و محبوبیت قالی‌های ایرانی در قاره سبز از همینجا شروع شد. قالی‌هایی که در دنیا آوازه دارند اما امروز در زادگاه خودشان با بی‌مهری مواجه شده‌اند. طوری که حتی در سیمای ملی به جای پرداختن به آن از فرش ماشینی حمایت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درباره اینکه چرا فرش دستباف ایرانی به جای زمین به روی دیوار رفته و خانواده‌های ایرانی کمتر به خرید فرش دستباف رغبت پیدا کرده‌اند به دو دلیل، احترام به این دستاور نفیس انسانی و گران بودن آن اشاره کرد. این دو دلیل را باید بیشتر توضیح داد. دلیل اول مبتنی بر این نگاه است که چون فرش دستباف یک اثر زیبای هنری و دست‌ساز است باید به جای قرار گرفتن زیر پا بر روی دیوار نصب شود تا ارزش و اعتبارش حفظ شود. اما دلیل دوم _ مسائل اقتصادی _ یک عامل مهم دیگر است که انگار تاثیر بیشتری بر روی رغبت نداشتن مردم برای خرید و فرش دستباف تاثیر داشته است.

*گرانی فرش دستباف

این سوال شاید به وجود آید که دلیل گرانی فرش دستباف چیست؟جواب اینجاست که فرش دستباف از طرح و نقش خاصی برخوردار است و زمان زیادی برای تهیه آن صرف می‌شود. همچنین مواد اولیه به کار رفته در آن قیمت زیادی دارند. عبدالله بهرامی، درباره وضعیت فرش دستباف گفت: «با افزایش بیش از 300 درصدی قیمت مواد اولیه که در سال 97 صورت گرفت، حداقل 8ماه تا یکسال زمان لازم است که این فرش‌ها تولید شوند. امسال با چالش افزایش قیمت تولیدات مواجه هستیم. این افزایش قیمت تمام شده در رقابت‌پذیری بازار خارجی تأثیرمنفی دارد، چرا که شاهد رشد قیمت‌ها هستیم.»

چنین عواملی دست در دست هم می‌دهند تا فرش دستبافی که باید زینت بخش خانه‌های ایرانیان باشد جز آرزوهای دست نیافتنی هر خانواده‌ای شود. البته حال و روز صنعت فرش دستباف هم جالب نیست. زیرا با جست و جویی ساده در بین صنعت فرش اطلاعاتی به دست می‌آید که ناخوشایند هستند.

*رکود به سبک فرش‌های دستباف

خبرگزاری سی.ان.ان با رضا ذولانواری یکی از تجار فرش ایران در شیراز گفت‌وگو کرده و نوشته است ۵۰‌درصد از بافندگان باید به‌دنبال راه دیگری برای گذران زندگی‌شان باشند. همین گزاره‌ها در کنار هم نشان می‌دهند که حال و روز بیمار صنعت فرش‌دستی بیش از پیش نمود پیدا کرده است. این امر تاجایی بوده که در سال‌های اخیر بعضا خبرهایی به گوش رسیده که حاکی از رکود تولید و ضربه خوردن صنعت فرش دستی ایران بوده است.

اما بخش دیگر این مشکل نگاه فرهنگی است که متاسفانه با توجه به شرایط موجود ضربه سختی خورده است و مردم دیگر مثل قبل به فرش دستباف نگاه نمی‌کنند. چنین مسئله‌ای نیز بیش از پیش ریشه در مشکلات اقتصادی دارد که امروزه گریبانگیر تمامی آحاد ایران شده است و خود را در مسائل مختلفی نشان می‌دهد. کم رونق شدن خرید و فرش دستباف هم ریشه در همین مسئله دارد.

کوتاه سخن آنکه فرش دستباف ایرانی دیگر رونق قبلی خود را نداشته و با چالش‌های مهمی مواجه است. کمک به این صنعت مهم که از اهمیت فرهنگی اقتصادی زیادی برخوردار است باید با تمام توان انجام شود. صداوسیما، دولت و دیگر نهادهای مرتبط با این صنعت مهم باید به میدان آیند و کمک کنند تا چنین عرصه مهمی با رکود و شکست روبه‌رو نشود. زیرا فرش دستباف ایرانی یکی از مولفه‌های مهم هویتی و فرهگی ایران محسوب می‌شود و ضربه خوردن آن منجر به آسیب دیدن فرهنگ ایرانی اسلامی می‌شود. بنابراین نوش داروی این بیماری را باید قبل از مرگ به دست آورد و به جان صنعت فرش دستباف تزریق کرد.

انتهای پیام/

171 / 347 فرش دستباف اقتصاد فرهنگ

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: فرش دستباف اقتصاد فرهنگ فرش دستباف صنعت فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۵۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خالی کردن حساب با پرسیدن فقط یک سوال

رییس پلیس فتا پایتخت از کشف پرونده کلاهبرداری تلفنی با موضوع برنده شدن در یک مسابقه تلفنی خبر داد.

به گزارش مشرق، سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از کشف پرونده کلاهبرداری تلفنی با موضوع برنده شدن در یک مسابقه تلفنی خبر داد و گفت: مجرمین با این شگرد بیش از پنج میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده بودند که شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در تشریح این خبر اظهار داشت" یکی از شهروندان به این پلیس مراجعه و مدعی شد شخصی با وی تماس گرفته و ضمن معرفی خود به عنوان مجری مسابقه بزرگ تلفنی اظهار داشته فقط با پاسخ به یک سوال می‌تواند برنده‌ی صد میلیون تومان شود که شاکی نیز وسوسه شده و با کلاهبرداران همراهی کرده و در ادامه با دریافت اطلاعات بانکی وی از او کلاهبرداری کرده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مجرمین با استفاده از ترفندهای زیرکانه مالباخته را متقاعد کرده که جهت دریافت جایزه خود کدهای مختلفی را که از پشت تلفن به وی اعلام می‌کرده است در مرورگر تلفن همراه خود وارد و اعلام کند، شاکی با یک غفلت ساده در نهایت متوجه سرقت تمامی موجودی حساب‌های بانکی خود می‌شود.
سرهنگ معظمی گودرزی ادامه داد: موضوع در دستور کار متخصصان پلیس فتا پایتخت قرار گرفت و پس از اقدامات تخصصی و تحقیقات سایبری متهمین شناسایی و پس از تشریفات قضائی هر ۴ عضو اصلی این باند دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند.

وی با اشاره به گسترده بودن ابعاد کلاهبرداری این مجرمین افزود: ممکن است شیوه‌های کلاهبرداری این افراد مجرم متفاوت باشد اما در نهایت به یک شیوه عمل می‌کنند و با اعلام برنده شدن مخاطبان، با ترفندهای ماهرانه تمام اطلاعات حساب بانکی افراد را دریافت کرده و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب افراد می‌کنند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: همان گونه که به دفعات توسط پلیس هشدار داده شده است به هیچ عنوان جهت دریافت جایزه نیازی به حضور در پای دستگاه عابربانک و یا دادن اطلاعات محرمانه حساب بانکی از جمله اینترنت بانک و همراه بانک نیست و تماس‌هایی که این موارد را از شهروندان درخواست می‌کنند قطعاً کلاهبرداری است، همچنین هیچ سازمان دولتی اعم از صدا و سیما و اپراتورهای تلفن همراه، شرکت مخابرات، سازمان حج و زیارت و … با استفاده از خطوط شخصی و از بستر شبکه‌های اجتماعی با هیچکس تماس نمی‌گیرند و و صرف استفاده از لوگو و یا نشان این سازمان‌ها بر روی پروفایل شخص تماس گیرنده در شبکه‌های اجتماعی دلیلی بر صحت و تأیید منشأ این تماس‌ها نمی‌باشد همچنین شهروندان می‌توانند هرگونه موارد مشکوک را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ و یا سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir اطلاع رسانی کنند.

دیگر خبرها

  • اسماعیل‌نژاد: تلاش می‌‌کنم جای خالی دوستانم را پر کنم
  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • ۱۰ ماده غذایی که نباید با معده خالی بخورید
  • خالی کردن حساب با پرسیدن فقط یک سوال
  • رویداد ملی بازی آرا، کمک به صنعت تولید بازی در کشور
  • اتصال شبکه بانکی به سامانه املاک و اسکان عملیاتی خواهد شد
  • آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
  • تولد گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد/ کشت و صنعت بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش کشور
  • روزی که شوروی پشت مزدوران را در ایران خالی کرد / پاسخ بختیار به ادعای رضا پهلوی / تصاویر رنگی آلمان‌ها از نبرد استالین گراد / گرامافونی که ایرانی‌ها ۱۲۰۰ سال پیش ساختند / آبادان در بیش از یک قرن پیش
  • رقابت‌های بین المللی دوومیدانی دبی| دست تفتیان از کسب مدال خالی ماند