بازیهای ساده. دیالوگهای واقعی و تصاویر و کادرهای معمولی شما را به یک برش از یک زندگی رهنمون می کند که موسیقی بدان عمق لحظهای میبخشد و ورود آدمها دامنه ارتعاش آن را فراتر از این زمان می برد.
فیلم سنگی است بر گوری. ما چرا ما شدیم است به زبان ساده. تحلیل رفتار زنان و مردان. تعریف شرایط نسلها. غرق ایستگاه قطاری است در دل دریا.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
انگار حکایت دریا حکایت ایران است. حکایت ایستادن در مسیری که می دانی حذفت میکنند. دیدن آن دریای وسیع و دل دل زدنت همچون بلبل که پرواز دادنش اشتباهست و شوق پریدن غیر قابل انکار.
زنهای حاضر و غائب چه زیبا تصویر شده اند. ژاله که پای عشقش می ماند گاه از روی نیاز گاه از روی ارادت شاگردی گاه از روی رقابت و گاه از روی ترحم و با اینهمه تن به تنوع و تکثر داده. پرنده قفس را رها کرده و قلب خود را عوض کرده و صدای رسانه را به خانه باز کرده و با ناشر و دکتر در خفا به تبادل اطلاعات می پردازد هر چند فال قهوه اش هنوز بجاست.نگار که عشقش را ترک می کند اما بزرگوارانه داغ ننگ می خورد و توأم با سکوت می رود تا بتواند جوانه آن عشق را نهانی و در اضطراب دور از وطن بپروراند برای روز مبادا چون آینده نگر است. مهین که نمی داند عشق چیست و پروانه که باید فرجام ها را ببیند و از نقطه انتهایی قصه ، بساط جدید یک بازی را شروع کند دختری که باز می گردد تا مرگ پسری هم نسلش را ببیند. پسری که پدرش او را پرورش داده. پدری که نمی داند او دخترش است. و مادری که می داند بچه اش به خانه باز نخواهد گشت و با اینهمه امیدوار است که خود را فریب دهد. مادری که در فیلمهای فرمان آرا رژه می رود.
مردها اما کنشگرانی می توانند باشند پرتوان اگر نمرده باشند، یا نکشندشان یا محزون و دیوانه نباشند.
حکایت دریا حکایت پیشی گرفتن تحولات اجتماعی از زندگی فردی ماست و تفاهم ما در یک اصل:تغییر. کارگردان خود را به جای یک نفر خاص نمی بیند بلکه چیدمانی از آدمها، گرایشها و نسلها را در کنار هم می نشاند تا فیلم معنایی واقعی از زندگی باشد. زندگی هایی سطحی یا عمیق. او می داند که چه کسی سوار چه قطاری می شود و به چه مقصدی می رسد. اما در این میان تکلیف یکنفر روشن نیست. کسی که به دانش و بینش دسترسی دارد. او نمی تواند که امید را تزریق کند. نمی تواند که جانی را از مرگ برهاند. حتی نمی تواند اثری را کامل به دست خواننده برساند و همین ناامیدی اوست که او را پله به پله با جامعه پیش نبرده است. او سمبل روشنفکری و طبقه الیت جامعه است اما محکوم است به اینکه هم رویای دریا را ببیند و هم کابوسش را. دریایی که ما را می بلعد.
موسیقی، دیالوگها، مونولوگها، حرکت و سکون دوربین، سایه روشنها، گریم و بهتهای بازیگران همه آنقدر وسعت دارند که در ریتم فیلم آرامشی طبیعی را نصیب بیننده میکنند. ما در مواجهه با شوکهای فیلم رنجیده خاطر و یا حتی غافلگیر نمیشویم چرا که بنا نیست شاخ و برگهای دلفریبی به قصه افزوده شود.
بنا نیست برای رساندن پیام دچار دروغها و فریبهای تصویری شویم. فرمان آرا هنوز بر موج نوی سینمای ایران سوار است. او امضایش پای این مانیفست است. بیانیهای برعلیه خود. و همراهان او گویی ژنرالهایی هستند آماده رزم. فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی و علی مصفا خوش درخشیده اند و علی نصیریان که روح هوشنگ گلشیری در او حلول کرده است انگار تجسمی از واقعیت محض است. باید به همه گروه خسته نباشید گفت که بار دیگر طعم سینما را به ما چشاندند.
برچسبها فاطمه معتمدآریا علی نصیریان لیلا حاتمی نقد فیلم اکران فیلممنبع: ایرنا
کلیدواژه: فاطمه معتمدآریا علی نصیریان لیلا حاتمی نقد فیلم اکران فیلم فاطمه معتمدآریا علی نصیریان لیلا حاتمی نقد فیلم اکران فیلم گاه از روی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۸۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سومین ناو هواپیمابر چین با آخرین فناوری راهی دریا شد
تین نیوز
سومین ناو هواپیما بر چین که با آخرین فنّاوری ساخته شده و در ژوئن ۲۰۲۲ میلادی رونمایی شده بود روز چهارشنبه اول ماه می به منظور تست و آزمایش به آب انداخته شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مانا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد: این ناو هواپیمابر Fujian با آخرین تجهیزات و فنّاوری جدید توسط متخصصان چینی طراحی و ساخته شده و پیشرفته تر از دو ناو هواپیما بر قبلی چین است.
بر اساس این گزارش «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در مراسم به آب اندازی این ناو گفت: تلاش متخصصان دریایی این کشور بر این اساس است که چین به قدرت نظامی برجسته در منطقه تبدیل شود و نیروی دریایی این کشور با ناو های blue-water که قادر به مانور در دوردست های ساحلی چین است، قدرت نظامی خود را برجسته کند.
وی دربارۀ انتخاب نام این ناو هواپیما بر گفت: قابلیت اطمینان و پایداری سیستم نیروی محرکه الکترونیکی این ناو توسط متخصصان این کشور بی نظیر می باشد و یکی از مهم ترین سخت افزار های نظامی چین به شمار می رود که در حال گسترش است.
وی با اشاره به اینکه این ناو یک عرشه پرواز مسطح با سیستم پیشرفته پرتاب جت به می باشد، درباره انتخاب نام آن گفت این نام از استانی در چین که در مقابل تایوان به طور دموکراتیک اداره می شود، گرفته شده است.
این کشتی بزرگ نیروی دریایی چین در کارخانه کشتی سازی جیانگ نان شانگهای ساخته شده و پس از انجام آزمایشات اولیه در روز اول ماه می راهی دریا شد.
پیش بینی می شود راه اندازی کامل این ناو هواپیما بر و آزمایش دریایی آن تا پایان ۲۰۲۴ میلادی انجام شود.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید