Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام صادق مرادی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه که در دادگستری استان خوزستان برگزار شد، بیان کرد: اعتماد مردم به دستگاه قضایی به عنوان یک اولویت از سوی رییس این قوه مورد تاکید قرار گرفته و به‌همین دلیل باید زمانی که به دادگستری مراجعه‌ای  صورت می‌گیرد، مردم با احساس امنیت، به دستگاه قضا اعتماد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه باید مامن مردم باشد، افزود: به عنوان رییس کل دادگستری در صورتی که از سوی همکاران قضایی و یا کادر اداری نسبت به شاکی یا متهم و نیز خواهان یا خوانده شده توهین و یا بدرفتاری مشاهده شود، در برخورد با چنین رفتاری کوتاه نخواهم آمد و افراد خاطی برای تذکر لازم اداری و حقوقی به دادسرای انتظامی معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: این حق همواره برای شاکیان احتمالی که با چنین برخوردهایی روبه‌رو شده‌اند وجود دارد و در این رابطه همکاری‌ لازم صورت می‌گیرد.

برخورد سخت و سریع با متجاوزان به حقوق جامعه

رییس کل دادگستری استان خوزستان همچنین به ۹۴۰ هزار پرونده که پارسال منجر به صدور رای شده اشاره‌کرد و گفت: جامعه انتظار دست‌یابی سریع به نتایج پرونده‌های تشکیل شده را دارد و این درحالی است که برخی پرونده‌ها به واسطه کار کارشناسی، مستلزم صرف زمان بیشتری هستند.

وی افزود: پرونده‌هایی وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته، متوسط زمان رسیدگی آنها به ۶۰ روز رسیده است در صورتی که در سال‌های گذشته،  متوسط وقت رسیدگی به آنها در یک سال و نیم زمان انجام می‌شد.

وی با تاکید بر برخورد سخت و سریع با متجاوزان به حقوق جامعه، ادامه داد: با وجود ظرفیت موجود ۶۰۰ نفری قضات خوزستان، زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری این استان کاهش یافته است.

حجت‌الاسلام مرادی با بیان اینکه این تعداد قاضی ۵۹ درصد از ظرفیت سیستم قضایی خوزستان را تشکیل می‌دهد، گفت: از این تعداد ۱۲۰ نفر از قضات درخواست انتقالی به خارج از استان را دارند.

ظرفیت قضایی استان باید به ۹۰ درصد برسد

رییس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه با هماهنگی‌ صورت گرفته در قوه قضاییه، تلاش می‌شود تا ظرفیت قضایی خوزستان در پنج سال آینده به ۹۰ درصد برسد، ادامه داد: برای تحقق این امر، دوره‌های کارآموزی قضایی ایجاد شده تا از افرادی که دارای تحصیلات حقوقی هستند با شرایطی که اعلام شده در جایگاه‌ قضایی استان استفاده شود.

وی ادامه داد: تحقق چنین برنامه‌ای نیاز به اختصاص منابع مالی لازم از سوی دولت دارد که این موضوع نیز با جدیت در حال پیگیری است.

حقوق کارگران آب و فاضلاب و هفت‌تپه پرداخت می‌شود

رییس کل دادگستری خوزستان در بخش دیگری از این نشست به برخی اعتراضات کارگری در خوزستان اشاره‌کرد و گفت: مهمترین این اعتراضات اکنون مربوط به شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و همچنین نیشکر هفت تپه است که با ورود شورای تامین و هماهنگی صوذت گرفته بین دستگاه قضایی و دولت، فرآیند لازم برای پرداخت مطالبات این قشر از جامعه در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه قشر کارگر به عنوان طبقه زحمتکش جامعه باید حقوق خود را دریافت کند، افزود:متاسفانه برخی معضلات اقتصادی، مشکلاتی را به وجود آورده اما همواره پرداخت این مطالبات با جدیت دنبال می‌شود.

حجتالاسلام مرادی در خصوص پرداخت حقوق کارگران شرکت هفت تپه، گفت: یکی از معاونان رییس قوه قضاییه مسوول مستقیم رسیدگی به مشکلات این شرکت شده و در استان نیز دادگستری خوزستان به طور دایم در حال رصد و پیگیری این مشکلات است.

آتش‌سوزی‌های مرموز در کشور

نماینده عالی قوه قضاییه در خوزستان همچنین به آتش‌سوزی‌های صورت گرفته در برخی زمین‌های کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع استان اشاره ‌کرد و گفت: این اتفاقات تنها محدود به استان خوزستان نیست و بخشی از آنها به دلایل طبیعی و بخش دیگر نیز غیرطبیعی است.

وی آتش سوزی‌های رخ داده در مراتع کشور را مرموز خواند و در خصوص عوامل شناسایی شده در ایجاد این حوادث ، افزود: در این رابطه تعدادی دستگیر شده‌اند و برخی دیگر نیز در تعقیب هستند تا از این طریق با عواملی که در این حوادث به صورت عمدی نقش داشتند، برخورد قضایی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام مرادی با انتقاد از سوزاندن بقایای محصول کشاورزی به بهانه انجام کشت‌های تابستانه و یا تبدیل ساقه‌های سوخته به کود برای زمین‌ کشاورزی  به عنوان یک فرهنگ در بین کشاورزان، گفت: سوزاندن ساقه برجا مانده در زمین‌های کشاورزی بیشتر باعث می‌شود تا آتش به مراتع و جنگل‌ها سرایت کند که این موضوع خسارت جبران ناپذیری را به وجود آورده است.

به گفته وی، بر اساس قانون، افرادی که به این کار اقدام کنند بین پنج تا ۱۰ سال به زندان محکوم خواهند شد.

محمد گراوند معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز در بخشی از این نشست بیان کرد: به تعداد کشاورزان استان خوزستان، سوزاندن زمین صورت می‌گیرد.

بازداشت یکی از وام دهندگان خانگی در خوزستان

رییس کل دادگستری خوزستان در ادامه نسبت به فعالیت صندوق‌های وام خانگی هشدار داد و گفت: پس از اینکه از گستردگی فعالیت چنین صندوق‌هایی در شهرستان رامهرمز و اهواز مطلع شدیم، برای پیشگیری از تخلفات احتمالی، از متولیان آنها خواسته شد تا فعالیت

خود را متوقف کنند.

وی ادامه‌داد: برای برخورد با چنین اقدامی ۲ راهکار قضایی و شبه قضایی وجود دارد که راهکار دوم یعنی استفاده از ظرفیت بانک‌ها برای ساماندهی به این صندوق‌ها در اولویت قرار گرفت.

حجتالاسلام مرادی با بیان اینکه برخی از متولیان این صندوق‌ها مسیر همکاری را در پیش گرفتند، گفت: اما یکی از این افراد، به عضوگیری ادامه داد که منجر به قرار بازداشت وی از سوی دستگاه قضایی خوزستان شد.

رییس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه برخورد قضایی با متخلفان فعالیت چنین صندوق‌هایی کنار گذاشته نشده، ادامه داد: نباید اجازه داد با چنین فعالیت‌هایی، سرمایه مردم دچار خسارت شود.

بر اساس این گزارش، همزمان با شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان حجم پرونده‌های ورودی به ویژه در حوزه کیفری استان به دادگستری ۳۷ درصد کاهش داشته است.

یکم تا هفتم تیر به عنوان هفته قوه قضاییه نامیده شده است.

برچسب‌ها هفته قوه قضاییه دولت اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته قوه قضاییه دولت اهواز هفته قوه قضاییه دولت اهواز رییس کل دادگستری خوزستان استان خوزستان قوه قضاییه پرونده ها صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۹۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید اژه‌ای از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان

رئیس قوه قضاییه در جریان سفر به استان هرمزگان، از نمایشگاه دستاوردهای قضایی این استان که در محل دادگستری هرمزگان برپا شده بود، بازدید به عمل آورد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان هرمزگان، از نمایشگاه دستاوردهای قضایی این استان که در محل دادگستری هرمزگان برپا شده بود، بازدید به عمل آورد.

در این نمایشگاه که دارای 18 غرفه بود، دستاوردهای قضایی استان هرمزگان در بخش‌های ادارات کل «پزشکی قانونی»، «زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی»، «بازرسی»، «ثبت اسناد و املاک» و «سازمان قضایی نیروهای مسلح»، معاونت‌های «مالی پشتیبانی»، «منابع انسانی و امور فرهنگی»، «اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم» و «آمار و فناوری اطلاعات»، «تعزیرات حکومتی»، «بنادر، گمرکات و اموال تملیکی»، «مقابله با قاچاق سوخت»، «حقوق عامه، حفظ حقوق بیت‌المال، ساماندهی پارکینگ‌ها و اقتصاد مقاومتی»، «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه»، «مرکز حل اختلاف»، «دیوان عدالت اداری» و «حفاظت اطلاعات» و «روابط عمومی و ارتباطات»، به نمایش در آمده بود.

در جریان این نمایشگاه اعلام شد که از مجموع 50 هزار فقره پرونده قابل سازش استان هرمزگان در سال گذشته، 22 هزار مورد منتهی به صلح و سازش شده است.

همچنین در بخش مربوط به دستاوردهای اداره کل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان اعلام شد که بیش از 90 درصد اراضی موقوفه، کل اراضی حریم دریا و بیش از 90 درصد جزایر استان هرمزگان حدنگاری شده است.

در غرفه مربوط به دستاوردهای اداره کل زندان‌های استان هرمزگان نیز ضمن نمایش آثار تولیدشده توسط زندانیان این استان، اعلام شد که 30 درصد ملاقات‌های زندانیان در استان هرمزگان به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

همچنین در بخش مربوط به فناوری اطلاعات این نمایشگاه، گزارشی از روند اجرای طرح جهادی خدمات الکترونیک قضایی در مناطق محروم استان هرمزگان به رئیس قوه قضاییه ارائه شد.

در بخش دیگری از این نمایشگاه، عملکرد دادگستری استان هرمزگان در زمینه مبارزه با قاچاق در حوزه‌های کارت سوخت، مصرف‌کنندگان جزء، مصرف‌کنندگان عمده و جایگاه‌های عرضه سوخت ارائه شد.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • بازدید اژه‌ای از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان
  • هرگونه جابه جایی دام بدون اخذ مجوز در تربت‌ جام ممنوع شد
  • دادسرا رکن اصلی تشکیل پرونده است
  • یک روزنامه: سختگیری دهه 60 در مدارس در حال تکرار است/ هنوز «آینه» ممنوع است! دانش‌آموزان دوره متوسطه می‌گویند در مدرسه کیف‌هایشان را می‌گردند و مسئولان مدرسه برخوردهای خشن و توهین‌آمیز دارند
  • کلاهبردار سابقه‌دار اشنویه‌ای دستگیر شد
  • محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن
  • دام سیاه مرد رمال برای ۵ زن
  • دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع | ابلاغیه جدید سازمان اداری و استخدامی
  • تعلیق عضو شورای یک شهر به اتهام دزدیدن شهردار!
  • تعلیق عضو شورای شهر بندر امام‌خمینی به اتهام آدم‌ربایی