Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

برای اولین بار عملیات تعویض سوخت سالیانه و تعمیرات دوره‌ای تجهیزات اصلی نیروگاه اتمی بوشهر به دست توانای متخصصان این مرکز پیشرفته هسته‌ای انجام پذیرفت و این نیروگاه پس از انجام موفقیت‌آمیز تست‌های مربوطه مجدداً به شبکه‌ سراسری برق کشور متصل شد.

اخبار سیاسی- این دستاورد ملی با لحاظ کردن شرایط ویژه کنونی و در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این مرکز حیاتی کشور و به کارگیری تمهیدات لازم و پروتکل‌های بهداشتی، با استفاده حداقلی از کارکنان شرکت‌های پیمانکاری فعالیت‌های تعویض سوخت و تعمیرات دوره‌ای تجهیزات اصلی نیروگاه اتمی بوشهر حصول یافت و پس از انجام موفقیت‌آمیز تعویض سوخت و تست‌های مربوطه، همزمان با آغاز دوره‌ اوج مصرف تابستانه کشور، روز یکشنبه اول تیرماه سال‌جاری نیروگاه اتمی بوشهر مجدداً با موفقیت تولید انرژی الکتریکی را آغاز کرد و به شبکه‌ سراسری برق کشور متصل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا بنازاده، رئیس نیروگاه و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر با بیان مطلب فوق اظهار داشت: فرآیند تعویض سوخت هسته‌ای برای نیروگاه‌های اتمی، فرایندی به غایت حساس و پیچیده است که هر سال توسط اپراتورهای متبحر ایرانی و با استفاده از یک تجهیز تکنولوژیک و منحصر به فرد با عنوان «ربات تعویض سوخت» یک سوم از سوخت هسته‌ای درون قلب راکتور تخلیه شده و پس از انجام رشته فعالیت‌های تخصصی، سوخت هسته‌ای تازه درون قلب راکتور بارگذاری و جایگزین سوخت‌های کارکرده می‌شود.

وی افزود: در این برهه‌ زمانی و با توجه به اهمیت انجام اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌هایی در استفاده از خدمات نیروهای پیمانکاری داخلی و خارجی در سایت نیروگاه اتمی بوشهر وجود داشت، که با تبدیل این محدودیت به یک فرصت ارزشمند و با تکیه بر دانش و مسئولیت‌پذیری نیروهای خدوم نیروگاه و بر اساس برنامه‌ریزی‌های دقیق و مدون صورت گرفته، آماده‌سازی و تعمیرات دوره‌ای تجهیزات اصلی نیروگاه توسط نیروهای توانمند این مجموعه‌ عظیم صنعتی و با حداقل بهره‌گیری از خدمات پیمانکاری صورت پذیرفت.

بنازاده با اشاره به نوپا بودن صنعت هسته‌ای در کشورمان، تصریح کرد: علیرغم پیچیدگی‌ها و تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ این مرکز هسته‌ای، نیروهای متخصص صنعت هسته‌ای - به ویژه کارکنان خدوم نیروگاه اتمی بوشهر – ثابت کردند پس از کسب دانش و تخصص لازم در حوزه بهره‌برداری و تولید برق، هم‌اکنون به جایگاه ویژه‌ای در حوزه تعمیر و نگهداری تأسیسات هسته‌ای نیز دست یافته‌اند و مایه مباهات و افتخار است که همزمان با سال جهش تولید، پس از قرار گرفتن کشور عزیزمان در باشگاه کشورهای دارنده‌ راکتورهای قدرت، هم‌ اینک در مسیر باشگاه کشورهای دارای توانایی بهره‌برداری و تعمیرات و نگهداری نیروگاه‌های اتمی نیز قرار گرفته‌ایم.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر با اشاره به اهمیت و نقش ویژه‌ این نیروگاه در تولید انرژی الکتریکی ایمن و مطمئن، تاکید کرد: نیروگاه هسته‌ای بوشهر به صورت مداوم تحت نظارت و کنترل نهاد‌های نظارتی داخلی و مجامع بین‌المللی از جمله نظام ایمنی هسته‌ای کشور، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و انجمن جهانی بهره‌برداران هسته‌ای قرار دارد.

وی ادامه داد: نیروگاه اتمی بوشهر با توان تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق هسته‌ای به عنوان اولین نیروگاه اتمی هزار مگاواتی غرب آسیا در ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۰ به شبکه‌ی سراسری برق کشور متصل شد و اینک با عبور از مرز تولید ۴۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای، علاوه بر تبلور تلفیق علم و صنعت و در کنار تربیت و آموزش نیروهای متخصص در این دانشگاه عظیم صنعتی، نقش ویژه‌ای در تأمین انرژی مورد نیاز کشور خصوصاً در استان‌های جنوبی در فصول گرم و سرد سال ایفا می‌کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: نیروگاه اتمی بوشهر ویروس کرونا برق نیروگاه اتمی بوشهر ویروس کرونا شبکه سراسری برق نیروگاه اتمی بوشهر سراسری برق کشور تعویض سوخت هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۰۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد

عبدالرسول پیشاهنگ در همایش سراسری مدیران نیروگاه‌های کشور با وزیر نیرو به عملکرد صنعت برق حرارتی در طول سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: سال قبل ۳۸۹ میلیارد کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه‌های کشور تولید شده است که نیروگاه‌های حرارتی با تولید ۳۶۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی بالغ بر ۹۲.۵ درصد برق مورد نیاز کشور را تامین کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است، ادامه‌داد: ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار سال گذشته به ۹۸ درصد رسیده بود که در تلاشیم امسال نیز عملکرد بسیار مناسبی را در این بخش به ثبت برسانیم.

پیشاهنگ با تاکید بر اینکه بازده نیروگاه‌های حرارتی کشور در سال گذشته از ۳۹.۱ درصد به ۳۹.۳ درصد رسیده است، گفت: در دولت سیزدهم به منظور کاهش ناترازی میان تولید و مصرف برق، اشتغال‌زایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری، برنامه‌ای برای افزایش ۲۰ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این راستا تاکنون هشت هزار و ۹۶۴ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است، اضافه‌کرد: این اقدام از طریق سنکرون ۴۶ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۶ هزار و ۵۸۴ مگاوات، ۲ هزار مگاوات افزایش توان عملی و رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و ۳۸۰ مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده و تا پایان دولت سیزدهم نیز ۹ هزار و ۱۶۱ مگاوات دیگر به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده خواهد شد.

ایران نهمین تولیدکننده برق حرارتی جهان

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با افتتاح پروژه‌های جدید در دولت سیزدهم به ۷۵ هزار و ۵۸۴ مگاوات رسیده است، افزود: در حاضر ۶۲۸ واحد تولید برق حرارتی در ۱۴۵ نیروگاه کشور وظیفه تامین ۹۴ درصد انرژی مورد نیاز مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند و کشورمان به لحاظ ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی رتبه نهم جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد نیروگاه‌های کشور ساخت داخل است، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های کشور توسط متخصصان داخلی ساخته می‌شود و تا پایان سال نیز با تولید پره‌های توربین کلاس F (با بازده بالا) در کشور، کاملا در عرصه ساخت این نوع توربین‌ها بی‌نیاز خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم تولید برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است؛ بدین منظور همکاران پرتلاش صنعت نیروگاهی کشورمان از مهرماه سال گذشته به منظور افزایش آمادگی نیروگاه‌های حرارتی برای ورود به روزهای اوج مصرف برق تابستان امسال افزون بر ۱۰۴ هزار مگاوات( تعمیرات ۲ و یا چند باره برخی واحدها) برنامه تعمیرات نیروگاهی را در دستور کار قرار داده‌اند.

رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود

پیشاهنگ با بیان اینکه ۹۸ درصد از برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی عملیاتی شده است، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است طی چند روز آینده با اتمام برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش ضمن ثبت رکورد جدیدی در زمینه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی کشور، شاهد آمادگی کامل این واحدها برای ورود به فصل گرم سال باشیم.

وی تاکید کرد: پرسنل صنعت برق حرارتی از ماه‌ها قبل به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا با انجام به موقع برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی، افتتاح واحدهای جدید نیروگاهی، ارتقای ظرفیت عملی و رفع محدودیت‌های تولید واحدهای حرارتی موجود بتوانند بخش اعظم برق مورد نیاز پیک تابستان امسال مشترکان سراسر کشور را به صورت بی‌وقفه تامین کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • انتقال برق تولیدی قشم به شبکه سراسری
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد
  • نیروگاه خورشیدی ویژه شرکت سیمان دشتستان احداث می‌شود
  • انتقال ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور در سال گذشته
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد