Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@13:09:01 GMT

650 هزار دختر در تجرد قطعی

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۲۴۲۰

650 هزار دختر در تجرد قطعی

شهلا کاظمی‌پور به تشریح آخرین وضعیت دختران در سنین تجرد قطعی پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس، درباره وضعیت دختران در سنین تجرد قطعی گفت: بر اساس تعاریف جمعیت‌شناسی میزان تجرد در گروه‌های سنی مختلف بررسی می‌شود. در  زنان گروه سنی 15-19 ساله 78 درصد مجرد هستند. همچنین در گروه سنی 20- 24 ساله هم 42 درصد مجرد، در گروه سنی 25-29 ساله میزان مجردها 30 درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: افراد در سنین مختلف ازدواج می‌کنند. با افزایش سن در زنان میزان مجردها نیز کاهش می‌یابد. در 50 سالگی میزان زنان مجرد دو درصد است.

این جمعیت‌شناس تاکید کرد: وقتی میزان مجردی در سنین مختلف کاهش پیدا می‌کند به عدد ثابت می‌رسیم و به این سن تجرد قطعی گفته می‌شود.

کاظمی‌پور گفت: در تمامی گروه‌های سنی به دلیل تاخیر در ازدواج سن مجردی افزایش پیدا می‌کند و این تاخیر باعث می‌شود زنان شانس ازدواج‌شان را از دست بدهند.

او افزود: بر اساس محاسبات انجام شده در گروه سنی 40 تا 44 سال میزان مجردها دو درصد بوده‌اند اما هم اکنون به 7 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر 7 درصد دختران در جامعه ما در گروه سنی 40 -44 سال مجرد هستند. در مردان نیز گروه سنی 45-49 سال نیز 4/5 درصد مجرد هستند. بر اساس آمار ازدواج در کشور ما به تاخیر افتاده است. از سوی دیگر میزان ازدواج در این سنین در کشور ما افزایش یافته است.

این جمعیت‌شناس درباره عواقب تاخیر در ازدواج گفت: تاخیر در ازدواج  قدرت انتخاب افراد را کاهش داده است، چون  افراد در سنین جوانی دایره انتخابات‌شان گسترده‌تر است و می‌توانند با مردان تحصیل کرده‌تر و با موقعیت‌های مناسب ازدواج کنند. هرچند با افزایش سن زنان تعداد مردان مجرد کاهش می‌یابد و تعداد مردان مجرد 45-49 ساله 3/5 درصد است. در حالی که  در زنان 4/5 درصد است.

کاظمی‌پور اظهار کرد: در تعریف ازدواج مردان همیشه با زنان 5 تا 10 سال کوچکتر از خود ازدواج می‌کنند. تعداد افراد مجرد در سنین بالای 35 سالگی اندک است.

 به گفته او در گروه سنی 35-39 ساله 10 درصد زنان مجرد هستند و با استدلال‌های جمعیت‌شناسی ازدواج‌شان کاهش پیدا می‌کند.

این جمعیت‌شناس درباره بروز مشکلات  ازدواج در سنین بالا گفت: شاید این افراد فرصت باروری را از دست بدهند. از سوی دیگر هرچقدر افراد سن‌شان افزایش یابد، افکارشان کلیشه‌ای شده و فرد مجبور است با تفکرات طرف مقابل بسازد.

کاظمی‌پور افزود: در سنین35-49 سال 650 هزار نفر خانم مجرد در کشور ما زندگی می‌کنند که مردان مجرد 40 تا 50 ساله نیز 230 هزار نفر هستند.

او تاکید کرد: بر اساس آمار اگر تمامی مردان ازدواج کنند فقط یک سوم زنان شانس ازدواج دارند. دو سوم زنان نیز شانس ازدواج را از دست می‌دهند، مگر اینکه با مردان مطلقه یا همسر فوت شده ازدواج کنند. با این تفاسیر باز هم احتمال تجرد دختران وجود دارد.

این جمعیت‌شناس خطاب به دختران جوان ادامه داد: باید از هرگونه وقفه در ازدواج صرف‌نظر کرد و در سنین پائین‌تر ازدواج کنند تا به این شکل سختگیری‌ها کاهش یابد.

کاظمی‌پور برای نسل فعلی که در سنین تجرد قطعی هستند، گفت: دختران از سخت‌گیری‌های بی‌مورد صرف نظر کنند. باید دانست این مشکل فقط برای دهه شصتی‌ها بروز کرده و برای نسل‌های بعد کاهش می‌یابد.

این جمعیت‌شناس درباره وضعیت دختران روستایی افزود: این افراد از لحاظ اقتصادی به پدر و برادرشان وابسته هستند و در آینده با فقر مواجه می‌شوند، طبیعتا باید برای توانمندی سازی این افراد فکری کرد.

این جمعیت‌شناس درباره  وجود افسردگی و دیگر بیماری‌های روانی در بین دختران مجرد اظهار کرد: افراد می‌توانند از بعد روانی و اجتماعی با افزایش مشارکت‌های اجتماعی میزان افسردگی و تنش‌های خود را  کاهش دهند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ازدواج تجرد قطعی ازدواج کنند گروه سنی مجرد هستند تجرد قطعی کاظمی پور بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۲۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رضا ابراهیمی، در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان آذربایجان غربی که با موضوع تشریح برنامه‌های هفته ازدواج برگزار شد، با بیان اینکه براساس مصوبه شورای عالی جوانان دستگاه‌های دولتی و عمومی باید ۲۰ درصد از امکانات و ظرفیت‌های خود را رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار دهند گفت: در این بین ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان مکلف هستند برای برپایی ازدواج آسان اماکن و سالن‌های خود را در اختیار جوانان قرار دهند.

وی اظهار داشت: ترویج ازدواج اسان یک ضرورت است که لزوم ورود بیشتر و جدی تمامی نهاد‌ها و ادارات را دارد.

وی با بیان اهمیت استفاده از ظرفیت خیرین ازدواج عنوان کرد: لازم است به صورت ساماندهی شده مجمع خیرین امر ازدواج در استان تشکیل شود تا در اوایل زندگی خیرین با حمایت مادی و یا مسکن زوجین را در زندگی مشترک یاری دهند.

ابراهیمی اضافه کرد:مراکز مشاوره غیر مجاز و بدون مجوز شناسایی و با متخلفین برخورد خواهد شد.

سجاد بیرامی، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی هم با ارائه عملکرد اداره کل ورزش و جوانان در بخش‌های مختلف جوانان گفت: در طی سال گذشته بیش از ۲ هزار نفر در مراکز مشاوره ازدواج ورزش و جوانان استان مشاوره رایگاه پیش، حین و بعد از ازدواج دریافت کرده اند.

بیرامی با اشاره به اینکه هفته ازدواج امسال از ۱۹ تا ۲۵ خرداد با برگزاری برنامه‌های متنوع برگزار خواهد شد اظهار داشت:
طرح " وصال شیرین " که مبنای آن ارزان سازی ازدواج برای جوانان است، را با همکاری یکی از سمن‌های جوانان امسال اجرایی خواهیم کرد.

 وی افزود بر همین اساس، سامانه‌ای طراحی شده که طی آن، خدمات ارزان به جوانان در شُرُف ازدواج ارائه خواهد شد، این خدمات ارزان ازدواج شامل ۱۳ مورد از جمله: گل فروشی، لباس فروشی و ... می‌باشد و در این سامانه، شرایط دریافت تسهیلات قرض الحسنه هم برای جوانان وجود دارد

بیرامی اضافه کرد؛ برای توسعه عرصه جوانان، نیاز داریم گه تمام دستگاه‌ها پای کار باشند و انتظار داریم رسانه‌ها و خبرگزاری در مسیر فرهنگ سازی ازدواج آسان، اثر گذاری داشته و مسئولان را یاری دهند

وی با بیان برنامه‌های مصوب هفته ازدواج گفت: سال گذشته در ۹شهرستان آذربایجان غربی برای ۲۸۷ زوج جشن‌های وصال را برگزار کردیم و امسال بنا داریم در ۱۷ شهرستان استان جشن‌های وصال را برگزار کنیم.

بیرامی اضافه کرد:با همکاری سمن‌های مربوطه و همکاران اداره کل، توانستیم سال گذشته رتبه اول کشور را در برپایی جشن‌های وصال کسب کنیم.

دیگر خبرها

  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
  • حذف زودهنگام دختر شمشیرباز ایران از انتخابی المپیک
  • داوطلبان برای ثبت سوابق تحصیلی بر اساس اعلام آموزش و پرورش اقدام کنند
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • همسر سرمربی سپاهان کیست؟ این دختر ایرانی دل و دین ژوزه مورایس را برد!
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • (تصویر) عکس‌هایی از جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل