Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از دانشمندان به تازگی به دنبال نحوه مرگ ستاره‌های چرخنده و شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها هستند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، گروهی از دانشمندان، از جمله ایلیا ماندل، مدیر ارشد تحقیق از مرکز عالی ARC برای کشف موج گرانشی در دانشگاه موناش، اخیرا مقاله‌ای درباره آنچه در زمان مرگ ستاره‌های بزرگ چرخنده اتفاق می‌افتد، ارائه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ستاره‌ها انرژی را با آمیختن عناصر سبک و تبدیل آن‌ها به عناصر سنگین‌تر در مرکزشان تولید می‌کنند. هیدروژن به هلیوم، هلیوم به کربن و ... تا آهن تبدیل می‌شود. انرژی حاصل از این همجوشی هسته‌ای، فشاری را در داخل ستاره ایجاد می‌کند که نیروی گرانش را متعادل ساخته و به ستاره اجازه می‌دهد تا در تعادل باقی بماند.
این فرآیند در آهن متوقف می‌شود. بعد از آهن، برای همجوشی انرژی لازم است تا اینکه بخواهیم انرژی را با همجوشی تولید کنیم. یک هسته آهنی ستاره تحت تاثیر گرانش کشیده شده و یک ستاره نوترونی ایجاد می‌کند یا اگر به اندازه کافی سنگین باشد یک سیاه‌چاله شکل می‌دهد. در همین حال، لایه‌های بیرونی ستاره با یک درخشش عظیم به نام ابرنواختر منفجر می‌شوند. با این حال به نظر می‌رسد برخی از ستاره‌های عظیم بدون هیچ انفجاری ناپدید می‌شوند. نظریه پردازان می‌گویند که این ستاره‌های عظیم، به یک سیاه‌چاله فرو می‌ریزند، اما آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟
گروهی به سرپرستی آریاندا مورگویا برتایر از دانشگاه کالیفرنیا با حضور ایلیا ماندل به دنبال یافتن پاسخ این پرسش رفتند. آن‌ها علاقمند بودند که بدانند آیا یک ستاره چرخنده می‌تواند بدون هیچ انفجاری به یک سیاه‌چاله تبدیل شود یا نه؟
آن‌ها در مقاله خود مجموعه‌ای از شبیه‌سازی‌هایی از فروپاشی یک ابر گازی چرخان به سیاه‌چاله را توصیف کردند. آن‌ها فهمیدند اگر گاز چرخان در ابتدا بسیار سریع بچرخد، نمی‌تواند بطور موثر فروپاشی داشته باشد، در مقابل، گاز شکل دونات مانند دور خط استوای سیاه‌چاله را به خود می‌گیرد.
گروه فرض کرد که گرمای تولیدشده از فروکشی گاز سنگین به دونات گازی چرخنده لایه‌های بیرونی ستاره را از بین برده و یک انفجار ابرنواختر مانند ایجاد می‌کند. درصد کمی از ستاره‌ها می‌توانند به آهستگی بچرخند و بدون سروصدا به سیاه‌چاله‌ها فروپاشی کنند.
ماندل گفت: «گردآوری نسبیت عام، تکنیک‌های پیشرفته و محاسباتی، الگو‌های ستاره‌ای و مشاهدات اخیر در کنار هم برای کشف نحوه تشکیل سیاه چاله‌ها از ستاره‌های عظیم بسیار هیجان‌انگیز است.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاهچاله همجوشی هسته ای مرگ ستاره سیاه چاله ستاره ها چاله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۲۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین

آفتاب‌‌نیوز :

«جرمان گالوشچنکو» وزیر انرژی اوکراین گفت که روسیه روز شنبه به تاسیسات انرژی اوکراین در سه منطقه این کشور حمله کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گالوشچنکو گفت که حملات روسیه مناطق «دنیپروپتروفسک» در مرکز اوکراین و مناطق غربی «لویو» و «ایوانو فرانکیفسک» را هدف قرار داده است.

بر اساس این گزارش، روسیه به چهار نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرده است.

شرکت اوکراینی «دی تک» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «روسیه بار دیگر به طور گسترده تاسیسات انرژی اوکراین را گلوله باران کرد. تجهیزات این شرکت آسیب جدی دیده است و کارگران انرژی در تلاش هستند تا عواقب حمله را از بین ببرند.»

از ۲۲ مارس به این سو، نیرو‌های روسیه بمباران تاسیسات برق اوکراین را تشدید کرده و تقریبا هر روز به نیروگاه‌های حرارتی، آبی و سایر زیرساخت‌های انرژی حمله می‌کنند.

با وجود آب و هوای معتدل بهاری در هفته‌های اخیر، اوکراین با کسری برق مواجه شده و دولت مجبور شد برق را در چند منطقه قطع کند و به واردات برق روی آورد.

تحلیلگران معتقدند که نیرو‌های روسیه عملیات تهاجمی جاری را حفظ کرده و در برخی مناطق تشدید کرده، احتمالاً از شرایط آب و هوای بهاری و کمبود تجهیزات اوکراین قبل از رسیدن کمک‌های نظامی وعده داده شده غرب بهره‌برداری می‌کنند.

نیرو‌های روسیه همچنین به دنبال تضعیف پدافند هوایی تخریب شده اوکراین در تلاش برای فروپاشی شبکه انرژی و آسیب طولانی مدت به زیرساخت‌ها و ظرفیت صنعتی دفاعی اوکراین هستند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای بین مسکو و کی‌یف برای پایان «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • یک میزبانی هیجان‌انگیز در انتظار والیبال ایران
  • هیجان ستاره بایرن: چی بهتر از بازی با رئال!
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • دعوای لفظی محمد صلاح و کلوپ پیش از ورود ستاره به زمین | تلاش هم تیمی ها برای آرام کردن اوضاع | ویدئو
  • نمایش هیجان‌انگیز پرسپولیس و افسوس بزرگ یحیی
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری