Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری باید پاسخ دهد که «سند ارتقاء وضعیت زنان وخانواده » که توسط این نهاد هر از گاهی در یک استان رونمایی می شود بر چه اساس مبتنی بر شاخص های جهانی «برابری جنسیتی» در معاهدات بین المللی تدوین شده‌است؟

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، زهرا عباسپور فعال دانشجویی طی یادداشتی نوشت: چند وقتی است آنچه از سیر برنامه های «معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری» شاهد هستیم، استفاده ابزاری از مفهوم «عدالت جنسیتی» به سمت اجرایی کردن مفاد اهداف «توسعه هزاره» و «توسعه پایدار2030» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گویا مفهوم«عدالت جنسیتی» صرفا ابزاری جهت خاموش نمودن مخالف های مبنایی و رویکردی با «برابری جنسیتی» بر گرفته از نگاه اومانیستی به انسان استفاده می گردد. و عملا تمام فعالیت های این نهاد در رابطه با تحقق اهداف «توسعه پایدار» بر آمده از مطالبات جهانی در این حوزه  می باشد.

 مفهوم «عدالت جنسیتی» در برنامه ششم توسعه در کشور به عنوان متن قانون، منبعث از اصول دهم، بیستم و بیست و یک قانون اساسی و اسناد بالا دستی می باشد و با اشاره به «تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان» به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی در سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح های خود و ارزیابی آثار و تصمیمات براساس شاخص های ابلاغی ستاد ملی زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف گردیده است.

بر اساس این رویکرد از «عدالت جنسیتی» زن و مرد از حیث انسانیت برابر می باشند و هیچ جنسیتی برتر انگاشته نمی گردد اما تفاوت های طبیعی در جنسیت را مبنای تفاوت در حقوق و وظایف بر این مبنا عدالت در تناسب با فرد و وظایفش تعریف می گردد در همین رابطه حضرت امام خمینی (قدس ره) در مصاحبه با نماینده سازمان عفو بین الملل بیان می‌کنند: « زنان از منظر اسلام نقش حساسی در بنای جامعه اسلامی دارند و اسلام زن را تا حدی ارتقا می دهد که او بتواند مقام انسانی خود را ّ در جامعه باز یابد و از حد شیء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدی می توانند در ساختمان حکومت اسلامی مسئولیت هایی بر عهده گیرند« هر چند غالب رویکردهای فمنیستی بر گرفته از مطالبات جهانی در این حوزه  از مفهوم «عدالت جنسیتی» تلقی «تساوی طلبانه» دارند. این تصویر سطحی از مفهوم  «عدالت جنسیتی» باعث خلط مفهومی از یک مفهوم مصطلح گردیده و این از جمله اشکالاتی است که معاونت زن و خانواده ریاست جمهوری بدان مبتلا گشته است و تعریفی به جز «برابری جنسیتی» از مفهوم «عدالت جنسیتی» ندارد!

بر اساس  اهداف «توسعه هزاره» و در آرمان ۳ این منشور گسترش و ترویج «برابری جنسیتی» و «توانمندسازی» زنان از جمله اهدافی است که کشورها ملزم به اجرای آن تا سال 2015 بودند . با پایان سال 2015 «سند توسعه پایدار» از جمله «سند 2030» جایگزین این سند گردیدند که متاسفانه ریاست جمهور ایران جناب آقای روحانی نیز  آن را امضاء کرد در آرمان 5 اهداف «توسعه پایدار»، تأمین «برابری جنسی» و «توانمند کردن همه زنان و دختران» از اهدافی است که در این سند به آن تاکید نموده و ، جهت نیل به آن خرده هدف هایی نظیر مقابله با «ازدواج زود هنگام دختران»،  «رفع خشونت علیه زنان» و «پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیع زنان» اشاره گردیده است و« دستیابی به تساوی جنسیتی» و «توانمند سازی تمام زنان و دختران» ذکر گردیده است.

بر طبق مصوبات اهداف توسعه پایدار 2030 با پذیرش تفاوت های طبیعی و جنسیتی میان زن و مرد، بر دخالت نکردن این تفاوت ها در قانون گذاری و ضرورت وضع قوانین برابر و مساوی تأکید داشته و تنها راه ایجاد رفاه، آسایش، عدالت، آزادی و کرامت انسانی برای زنان را تساوی حقوقی آنها با مردان می داند. با این تصور و در فرایند ایجاد «تساوی» و «تشابه مطلق» این حقوق، می توان به حذف نقش های «همسری» و «مادری» اشاره نمود. در نتیجه این قوانین عملا تعریف از «خانواده» را تغییر داده و نقش محوری خانواده در حاشیه قرار می گیرد.

آنچه جای تعجب دارد عملکرد آزادانه و بدون نظارت «معاونت زن و خانواده ریاست جمهوری» مطابق با اهداف سندهای فوق می باشد به طوری که این مرکز وقیحانه جهت اثبات وفاداری به بندهای اسناد فوق از خبر نشست مشترک با «ژاپن» با عنوان «توانمند سازی» زنان ایران و ژاپن خبر می دهد.

جا دارد معاونت زن و خانواده ریاست جمهوری و شخص خانم ابتکار به این سوال پاسخ دهد که زنان ایران و ژاپن قرار است بر طبق چه مشترکات فرهنگی توانمند گردند؟! محورهای این توانمند سازی کدام است؟ این توانمند سازی برگرفته از «عدالت جنسیتی» مبتنی بر «گفتمان انقلاب اسلامی» در این موضوع است یا برگرفته از «برابری جنسیتی» منبعث از اهداف «توسعه پایدار»؟!

همچنین این معاونت باید پاسخگو باشد که «سند ارتقاء  وضعیت زنان وخانواده » که توسط این نهاد هر از گاهی در یک استان رونمایی می گردد بر چه اساس مبتنی بر شاخص های جهانی «برابری جنسیتی» در معاهدات بین المللی تدوین گردیده است؟

«مجلس شورای اسلامی» بر اساس وظیفه «نظارتی» خود موظف به نظارت بر عملکرد دولت می باشد برطبق «اصل 134 قانون اساسی»، «رییس‏ جمهور» در برابر «مجلس‏» مسئول‏ اقدامات‏ هیات‏ وزیران‏ است‏ بر این اساس از «فراکسیون زنان مجلس» انتظار می رود از «رییس جمهور» در خصوص رویکرد معاونت زنان ریاست جمهوری توضیح خواسته و از اقدامات آتی این معاونت با رویکرد «برابری جنسیتی» ممانعت به عمل آید. پر واضح است اگر این اقدام مجلس ورای اسلامی دیر صورت بگیرد، خسارتی بدتر از تصویب «برجام» نصیب کشورمان می گردد چرا که «زنان و خانواده» بن مایه «تمدن اسلامی» محسوب می گردند و انحراف در این مسیر نتایج غیر جبرانی به دنبال خواهد داشت.           

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زنان عدالت برابری جنسیتی خانواده خانواده ریاست جمهوری برابری جنسیتی عدالت جنسیتی توسعه پایدار توانمند سازی زن و خانواده معاونت زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۳۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ماست

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، گفت: دشمن در جنگ نرم تصمیم دارد هویت و معنویت را از ما سلب کند، باید آماده و مسلح به جنگ افزار معنوی شویم. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم ازمشهد، به نقل از آستان‌نیوز،انسیه خزعلی در آیین اختتامیه این دوره که شب گذشته در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: وقتی دشمن در جنگ نرم تصمیم دارد هویت و معنویت را از ما سلب کند، باید آماده و مسلح به جنگ افزار معنوی شویم، زیرا جنگ نرم، جنگ دشواری است و تلفات آن قابل مقایسه با جنگ سخت نیست.

وی تصریح کرد: این دوره های آموزشی با همکاری آستان قدس رضوی و آموزش و پرورش در راستای مهارت آموزی مشاوران و معلمان استان ها، با دلسوزی تمام برگزار شد و امیدواریم به نتایج مطلوب و با سرافرازی به سرانجام برسد.

خزعلی ادامه داد: چند رویداد به همت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال اجراست که یکی از آنها خانواده و فرهنگ خانواده است که با  محورهای خانواده، رسانه مد و لباس و غیره طراحی شده است و تلاش داریم الگوی ایرانی، اسلامی را به مردم ارائه دهیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: طرح  پیشگیری از طلاق، از دیگر طرح‌های اجرایی این معاونت است که ویژه زوجین جوان طراحی شده است که ضمن حل مشکلات زوجین، آموزش های لازم برای تحکیم خانواده به آنان ارائه می‌شود.

به گفته وی والدین نقش اساسی و اصلی در حفظ امنیت کودکان در برابر آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی برعهده دارند، براین اساس آنها باید سطح دانش و آگاهی خود را بالا ببرند و با آگاهی‌بخشی به کودکان و همراهی آنها در این محیط، از آسیب‌های این حوزه پیشگیری کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مسائل مهم ما تعهد به خانواده است و از همین رو جنبش تعهد به خانواده را مطرح کردیم با امید به اینکه  سبک زندگی خانواده ایرانی اسلامی هر چه بیشتر در جامعه رواج یابد.

گفتنی است، سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش در مشهد به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • تمجید سخنگوی دولت از بانوی ورزشکار ایرانی بابت رکوردشکنی در آسیا
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم برگزار می‌شود
  • واکنش یک چهره‌ی سیاسی به تاریخ‌سازی دختر دونده ایرانی
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ماست
  • عباس عبدی: ضربه ایران به اسرائیل پیروزی راهبردی بود /جذب حمایت مردم از این حمله در تعارض با برخورد با زنان در خیابان ها است
  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر