Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@15:48:36 GMT

کتاب بررسی و نقد سند ۲۰۳۰ توسعه پای‌دار منتشر شد

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۴۴۰۰

کتاب بررسی و نقد سند ۲۰۳۰ توسعه پای‌دار منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید ادعای اینکه سند ۲۰۳۰ دومین سند جنجال‌برانگیز یک دهه اخیر جمهوری اسلامی پس از برجام است، به گزافه نباشد! علی‌رغم مطالب گفته شده درباره اجرایی شدن این سند در دولت، متأسفانه نخبگان و همچنین قشر جوانِ دانشگاهی کشور نیز با پژوهشی کارشناسی شده درباره بررسی سند مواجه نشدند؛ حجم پرداخت‌ها درباره سند ۲۰۳۰ بیش از آنکه علمی باشد ژورنال بود؛ بیش از آنکه دقیق و کامل باشد، سطحی و ناقص بود!

به دلیل کمبود مطالب متقن و کارشناسی، فضای جامعه درگیر مباحث سیاسی برآمده از سند شد! بدان گونه که سطوح نخبگانی و عمومی جامعه درگیر وجه سیاست‌زده موضوع شد! نتیجه این وضعیت، شکل‌گیری انگاره‌های ذیل در اذهان جامعه بود:

۱ .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سند مزبور الزام آور نیست.

۲ . سند به صورت ناقص مورد بررسی قرار گرفته است و تمام سند آن نیست که جریان حزب‌اللهی کشور با شانتاژ رسانه‌ای در پی اثبات آن

است .۳. دلیل رد سند بدان جهت است که نگاه حاکمیت به غرب و هر آنچه که از غرب آمده، نفی مطلق و پر از سیاهی دیدن آن

است .۴. ادعای اینکه سند ۲۰۳۰ برآمده از بنیادهای نظری و فلسفی غرب است بیشتر در حد خیال‌بافی‌های موهوم بوده و در راستای همان سیاهی مطلق دیدن غرب است.

این انگاره‌ها نشان از آن دارد که هنوز بسیاری پسِ پنهان سند را نمی‌دانند. اینکه سند حاضر محصول تغییر نگاه به توسعه – که پس از جنگ جهانی دوم توسط جامعه‌شناسان مطرح شد- بوده، به عنوان یکی از مفاد هفده گانه سند میلینیوم در جامعه جهانی شناخته شده و در نهایت بخشی از پازل گسترش نئولیبرالیزم –فارغ از اینکه آن‌را پروژه بدانیم یا پروسه – است.

این ملاحظه‌ها ما را بر آن داشت تا درباره سند مزبور که فضای عمومی و نخبگانی کشور را درگیر کرده است، دست به تولید کتاب زنیم. بر آن شدیم تا در دو بخش آسیب‌های ناظر به خود دستورکار ۲۰۳۰ برای توسعۀ پایدار و آسیب‌های معطوف به موجودیت، هویت و شرایط جمهوری اسلامی ایران، مواجهه‌ای انتقادی با متن داشته باشیم.

کتاب بررسی و نقد سند ۲۰۳۰ توسعه پای‌دار نوشته حسین رمضانی به همت کانون اندیشه جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شمارگان ۵۰۰ نسخه و در ۳۰۰ صفحه به بهای ۳۵۰,۰۰۰ ریال منتشر شد.

کد خبر 4955689

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سند 2030 معرفی کتاب معرفی کتاب ویروس کرونا سازمان تبلیغات اسلامی کنفرانس بین المللی دهه کرامت دکتر علی شریعتی سید جواد میری مجمع عالی حکمت اسلامی شهادت امام صادق ع فعالیت های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی نشریات قرآن سند ۲۰۳۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۴۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران امروز در مراسم تجلیل از اساتید حوزه های علمیه خواهران استان تهران که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری گفت: اولین وحی خداوند متعال اشاره به معلم بودن خداوند دارد که نشان می دهد معلم بودن ارزش بسیار والایی دارد.

وی افزود: وقتی خداوند پیامبر را مبعوث می کند شان او را شان معلمی نشان می دهد. این جایگاه افتخار و حساسیت دارد. اگر بخواهیم جایگاه اصلی آن را در نظر بگیریم باید ببنیم خداوند و پیامبر او چگونه به تعلیم و تربیت مردم می پرداخت. اگر قرار است که شما وارث پیامبر باشید کار حساس خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران ادامه داد: نرمخویی، مدارا، تواضع و غمخوار مردم بودن از خصوصیات پیامبر (ص) بود اگر قرار است که شما جانشین ایشان باشید اولین اقدام شما باید دلسوزی نسبت به کسانی باشد که در اختیار شما قرار داده شده که تربیت کنید. اگر قرار است که طلبه ای در تراز انقلاب و دین تربیت شوند باید مثل شهید مطهری نیاز شاگرد خود را پیدا کرده و برطرف کنید.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان بیان کرد: شهید مطهری زمانی تشخیص می دهند که باید کتاب فلسفی بنویسند و یک زمان احساس می کنند باید شبهات را پاسخ دهند کتاب عدل الهی را می نویسند، یک زمانی احساس می کنند که حقوق زن رعایت نمی شود کتاب حقوق زن را می نویسند، یک زمانی هم احساس می کنند که باید برای کودکان کتاب بنویسند آن استاد که به حق باید قلم به دست گرفته و کتاب داستان و راستان می نویسند و این نشان می دهد که ایشان برای خود شان و جایگاه قائل نیست بلکه به نیاز جامعه توجه دارند و با توجه به آن کار می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما هم بخواهیم مثل استاد مطهری موفق و پاسخگو باشیم باید به نیاز جامعه توجه کنیم و شانی جز خدمتگزاری برای خود قائل نباشیم. اگر قرار باشد طلبه تراز تربیت کنیم باید علم خود را به روزرسانی کنیم که شبهات هر زمان را با توجه به آن زمان پاسخ دهیم. در این مسیر باید به تحقیق و پژوهش پرداخته و با جامعه در ارتباط باشیم و پاسخ های قانع کننده بدهیم. باید معارف الهی را به خوبی آموزش ببینیم و آن را به جامعه انتقال دهیم.

کد خبر 6093766 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • فتاوای آیت‌الله حکیم در سطح جامعه تحول ایجاد می‌کرد
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • فهرست انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین در دور دوم منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد