Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن پیرهادی- نماینده مجلس شورای اسلامی

روز ملی دختران، نباید تنها به تبریک‌ها و برنامه‌های مرسومی که همه‌ساله در این روز برگزار می‌شود بگذرد. دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مرتبط باید گزارش دهند که در حوزه مناسب‌سازی زندگی برای دختر ایرانی چه کرده‌اند و چه برنامه‌هایی دارند. 
یک. نظام جمهوری اسلامی از اولین روز استقرار خود، در اغلب حوزه‌ها طرحی نو درانداخت و حرف‌های جدیدی زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به‌عنوان‌مثال، مدل مقاومت سیاسی و حساسیت به امور مسلمانان در منطقه و جهان، از ابتکارات انقلاب اسلامی بود که امروز به ثمر نشسته و آثار آن هویدا شده است. باوجود همه پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف به نظر می‌رسد در برخی حوزه‌ها، همچنان به مدل بومی خود که منطبق با معیارهای اسلامی و ایرانی باشد نرسیده‌ایم. حتی اگر برخی نسخه‌های اقتصادی بیرونی برای ما قابل تجویز باشد که البته آن‌هم محل تأمل و اشکال است، کشور ما، با توجه به مختصات فرهنگی و دینی خود، نمی‌تواند دنباله‌رو نسخه‌های اجتماعی دیگران باشد و یکی از مهم‌ترین مصادیق این مسئله، احترام به جایگاه دختران نشاط اجتماعی آن‌ها و ارتقای سطح کنش‌گری و مشارکت این گروه مهم از جامعه است.
دو. اگر دختری با برخی هنجارها نسازد، با او برخورد می‌شود، اما اگر همان دختر بخواهد در فضایی مناسب تفریح کند، گزینه‌ای پیش پای او نیست. برخی کلان‌شهرهای کشور، حتی یک پارک بانوان ندارند و در تهران ده‌میلیونی، تعداد آن‌ها کمتر از ده‌تاست. دختر مسلمان ایرانی حق دارد شاد باشد تفریح کند، طرفدار پر و پا قرص یک‌رشته ورزشی باشد و فعالیت اجتماعی کند. از سویی امکان برخی از موارد پیش‌گفته، در شرایط فعلی فراهم نیست. کار به‌جایی رسیده که پرچم مطالبه برخی از این موارد را برخی رسانه‌های خارجی با اغراض سیاسی به دست گرفته‌اند، درحالی‌که چنین مطالبه‌ای بر عه

ده انقلابی‌هاست. به‌عنوان‌مثال، چرا دختر ایرانی که به چارچوب‌های ایمانی هم باورمند و پایبند است، نباید بتواند در فضای مناسب، دوچرخه‌سواری کند، فوتبال تماشا کند یا کوه‌پیمایی کند؟ کدام دستگاه متولی، خود را عهده‌دار پایین بودن سرانه تفریح و فراغت دختران ما می‌داند؟
سه. نمی‌توان میل و اشتیاقی را مقید کرد، اما راه‌حل مناسبی برای پاسخگویی به آن ارائه نکرد. اسلام ناب، دین راه‌حل‌هاست و انقلاب اسلامی ما نیز، امتداد همان مسیر و بر مبنای اجتهاد و ارائه جایگزین برای مناسبات غرب و شرق است. اسلام، دین رأفت و رحمت است و لطیف‌ترین نگاه را به دختر دارد. باید نگاه عمیق اسلام به جایگاه دختران را واکاوی کرد و مرتباً، جامعه را برای حضور و بروز آن‌ها مناسب‌سازی نمود. این یکی از محوری‌ترین گام‌های حرکت به‌سوی جامعه متعالی و تمدن آرمانی است.   

منبع: روزنامه رسالت

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: روز دختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۱۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از مشکلات فعلی معلولان، مناسب سازی مسیر تردد آنها و بهره گیری از وسایل حمل و نقل عمومی است و این درحالی است که در اجرای هر پروژه‌ای، شهرداری باید مناسب سازی شهری برای معلولان را مدنظر قرار دهد، زیرا حق قانونی و شهروندی آن‌ها است.

این موضوع نه تنها قشر معلول جسمی، حرکتی که ۱۰ درصد از جمعیت هر کشوری را در بر می‌گیرد بلکه حتی برای افراد عادی نیز امری مهم است، اما متاسفانه رعایت این موضوع در برخی پروژه‌های شهری دیده نمی‌شود.

به همین علت است که یکی از گلایه‌های همیشگی معلولان موضوع مناسب سازی شهری است، زیرا زیست و رفت و آمد در شهر را برای آن‌ها با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور آذرماه سال گذشته از شهرداری تهران خواست به موضوع مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای معلولان ورود کند و گفته بود در دنیا پارک‌هایی برای معلولان ایجاد شده، اما متأسفانه در تهران شاهد احداث چنین پارک‌هایی نیستیم و تقاضا داریم این ظرفیت در پایتخت ایجاد شود.

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران هم در خصوص مناسب سازی تهران برای معلولان گفته بود با توجه به وجود حدود ۹۰۰ هزار تن معلول در شهر تهران باید ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو مناسب سازی شود، اما بر اساس گزارشی که از ستاد مناسب سازی فضا‌های شهری دریافت کرده ام، تنها ۲/۳ درصد از معابر شهر تهران یعنی ۲۲۸ کیلومتر معبر اصلی و فرعی برای معلولین مناسب سازی شده است.

اهمیت این موضوع و پیام های متعدد معلولان عزیز باعث شد این موضوع را از مدیر کل سلامت شهرداری تهران پیگیری کنیم.

حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از جمله خدماتی که شهرداری ارائه می‌کند مناسب سازی معابر شهر برای معلولان است، اما مناسب سازی را نباید به مسائل کالبدی محدود کنیم و خدمات فرهنگی، اجتماعی هم موظف هستیم برای معلولان عزیز مناسب سازی کنیم.

وی اظهار کرد: در حال انجام مناسب سازی خدمات فرهنگی و اجتماعی برای معلولان هستیم و برای مناسب سازی معابر هم برنامه منظم دارد که در معاونت شهرسازی شهرداری تهران پیگیری می‌شود و همه مناطق شهرداری بر اساس برنامه مشخص شده مناسب سازی معابر را انجام دهند.

صاحب با بیان اینکه تا مناسب سازی کامل شهر برای معلولان فاصله داریم گفت: ابتدای راه مناسب سازی هستیم و با همت مدیریت شهری در آینده شاهد اتفاقات خوب در این حوزه خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • آغاز چهارمین رویداد «دختران حاج قاسم» قزوین
  • واکنش یک چهره‌ی سیاسی به تاریخ‌سازی دختر دونده ایرانی
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • آمریکا هزینه سنگینی برای بی حیایی دختران ایرانی در نظر گرفته است
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • ۱۶ طرح حجاب و عفاف در مدارس در حال اجراست
  • دختر کاراته کا قمی بر سکوی قهرمانی کشور قرار گرفت
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا ست
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان