Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- فرهنگ با اینکه واژه کوچکی است؛ اما تاثیرات آن به وسعت تحت الشعاع قرار دادن عرصه‌های بزرگ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که در درون افکار عمومی نفوذ پیدا می‌کند و یک جریان را شکل می‌دهد. ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فرهنگ با اینکه واژه کوچکی است، اما تاثیرات آن به وسعت تحت الشعاع قرار دادن عرصه‌های بزرگ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که در درون افکار عمومی نفوذ پیدا می‌کند و یک جریان را شکل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه شاید تاثیر اقتصاد و سیاست در پوسته زندگی و معیشت مردم بیشتر به چشم بخورد اما زیرساخت‌ها و لایه‌های زیرین و عمیق یک بنا با شاکله فرهنگ مستحکم می‌شود و این عنصر می‌تواند با نفوذ در ضمیر ناخودآگاه،  ذره ذرهبر نحوه مدیریت زندگی در سایر عرصه‌ها نیز نقش کلیدی داشته باشد.

نزدیک به 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، در همان ابتدا دغدغه امام خمینی (ره)، به عنوان یکی از تأثیرگذارترین متفکران در تاریخ معاصر ایران، فرهنگ بوده که آن را پایه‌ای برای مسائل سیاسی و اقتصادی می‌دانست. از نظر ایشان، در مباحث مربوط به ایران، از هر موضوعی آغاز کنیم، ناگریز به بحث فرهنگ کشیده می‌شویم و اکنون شرایط به همان منوال است و  هرجا حرفی از اقتصاد، سیاست، تولید داخلی و هر موضوع دیگری به میان آمده باشد،  همیشه یک طرف ماجرا به فرهنگ و فرهنگسازی برمی‌گردد، تا جایی که رهبر معظم انقلاب بارها فرهنگ را امری به مراتب مهم‌تر از اقتصاد دانسته‌اند. 

با این وجود شرایط حاضر به گونه‌ای است که شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سال، جلسات بسیار کمی تشکیل می‌دهد و شورای عالی فضای مجازی هم وضعیتی مشابه دیگر شوراهای مهم کشور دارد، به گونه‌ای که می‌شود گفت نهادهای فرهنگی بسیار منفعل حرکت می‌کنند. 

بی خیالی فرهنگی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور چند روز پیش در صحن علنی مجلس در رابطه با معضلات فرهنگی کشور از انفعال دستگاه‌های فرهنگی و تاثیر شلختگی نهادهای فرهنگی بر روند امورات فرهنگی و فرهنگسازی در جامعه انتقاد کرده بود که به تعبیری می‌توان گفت از ابتلای مدیران ما به بی‌خیالی فرهنگی گلایه داشت. قمی در صحبت‌هایش بودجه بخش فرهنگ را زیر نیم درصد بودجه کشور دانست و گفت این بودجه معادل ساخت تنها 300 کیلومتر بزرگراه است!

از طرفی هم صحبت‌های او بیش از هر نهاد دیگری انفعال دو شورای مهم و تاثیرگذار را نشانه گرفته بود. او پس از شورای عالی انقلاب فرهنگی به عملکرد شورای عالی فضای مجازی پرداخت و گفت: «در حوزه مجازی می‌بینیم تصمیم نظام بستن یک شبکه مجازی است، اما باید ببینیم آیا حالا بهتر شده است که همه فیلتر شکن دارند؟»

به گفته رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، 30 درصد جرایم رایانه‌ای و 25 درصد محتوای خلاف عفت و درآمدهای کثیف از قمار و تبلیغات ناهنجار در فضای مجازی اتفاق می‌افتد. عشق مثلثی، مربعی، خیانت و خشونت و جرایم انسانی همه در این فضا عرضه می‌شود و جوانان از آن استفاده می‌کنند، او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مسئولیت با تک تک شما و من است.

کمبودها و جبران‌ها

حجت الاسلام سید صادق طباطبائی‌نژاد، به عنوان یکی از قانون‌گذاران قوه مقننه که در دوره قبل مجلس، عضو کمیسیون فرهنگی بوده و اکنون در کمیسیون دیگری فعالیت دارد، با گریزی به صحبت‌های حجت الاسلام محمد قمی گفت: «مسائل فرهنگی تعدد و اهمیت زیادی دارد و سازمان‌های بسیاری در این زمینه فعالیت دارند و همچنین بودجه بسیار کم این حوزه سبب شده تا مجموعه این موارد به تعبیر مقام معظم رهبری یک ولنگاری فرهنگی را به وجود آورد».

وی شورای عالی انقلاب فرهنگی را مهم‌ترین شورا در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی کشور می‌داند که باید این شورا تقویت و کمبود جلسات آن در سال‌های اخیر جبران شود. طباطبائی‌نژاد به کمبود بودجه اشاره می‌کند چراکه با بودجه کم، خروجی کمتری قابل مشاهده است و عدم خروجی تاثیرگذار شاید یکی از دلایل استقبال کم نمایندگان برای ورود به کمیسیون فرهنگی است.

فعل و عمل معلم درس می‌دهد

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی پرداختن به مسئله فرهنگ اظهار داشت: در ابتدا باید  از خدشه به فرهنگ و اخلاق ناب اسلام جلوگیری شود و باید از اصلاح شخصیت خودمان آغاز کنیم. امام (ره) نیز فرموده بودند که فعل و عمل معلم درس می‌دهد نه گفتار معلم؛ به همین خاطر باید بر عملکردهای نمایندگان، برای ارتقای فرهنگ البته همراه با حمایت از جامعه و مراکز فرهنگی تمرکز شود.

وی با مثالی چگونگی تحقق این امر را اینگونه توضیح می‌دهد: سردار سلیمانی یک شخصیت نظامی و امنیتی داشت و مسئول فرهنگ جامعه نبود با اینکه شاید به ظاهر مسئولیت دینی و فرهنگی مردم را به عهده نداشت اما امروزه شاهد گسترش فرهنگ سلیمانی‌ها در جامعه هستیم و مردم با نظاره‌گر بودن فرهنگ سلیمانی‌ در رفتار نمایندگان خود، دعوت به این امر می‌شوند. 

نقدعلی البته توجه و اولویت قرار دادن فرهنگ را مقدم بر رسیدگی به معیشت مردم نمی‌داند و برعکس رسیدن به معیشت مردم را مقدمه پرداختن به فرهنگ می‌داند. او تاکید می‌کند: براساس روایت گفته شده «مَن لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ» کسی که امر معاش و زندگی او مختل است نمی‌تواند دین استواری داشته باشد، به عبارتی زمانی که زمینه رانت و فساد را در اقتصاد آزاد بگذارند، بیش‌از آن که به اقتصاد لطمه بزنند به دین و اعتقادات و به فرهنگ مردم خیانت کرده‌اند.

وی در خصوص خلاء قانونی در عرصه فرهنگی بیان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند مهندسی فرهنگی کشور، سیاست‌های کلی فرهنگی و بسیاری از قوانین دیگر از جمله قوانین مربوط به این عرصه است که اگر بعد از اصلاح عملکرد خودمان به همین قوانین زمین مانده بپردازیم، بحث‌های فرهنگی نیز در کنار اقتصاد جان می‌گیرد. 

بهای کم کمیسیون فرهنگی

امیرحسین بانکی از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که سابقه فرهنگی و فعالیت در این حوزه را دارد، او درباره اهمیت کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: تصمیمات این کمیسیون تاثیرات زیادی در خانواده و جامعه خواهد گذاشت که متاسفانه بهای بسیار کمی به این کمیسیون داده شده است.

وی با بیان اینکه بخش فرهنگی مجلس ضعف بیشتری در مقابل دیگر مسائل دارد، گفت: متاسفانه کمیسیون فرهنگی مجلس مورد کم لطفی قرار گرفته در حالی که کمیسیون امنیت ملی که ربطی هم به مسائل استانی ندارد بیشتر مورد توجه نمایندگان قرار می‌گیرد. 

بانکی گفت: متاسفانه مشکلات اجتماعی و خانوادگی در کشور بیشتر از گذشته شده و بیشترین دغدغه سرپرستان خانوارها معیشت، بیکاری فرزندان و حتی بیکاری خودشان است. اما نباید از مسائل مهمتری مانند مشکلات خانوادگی، ازدواج جوانان و آمار روز افزون طلاق غافل شویم.

ترویج فرهنگ قرآنی و سبک زندگی اسلامی اولویت فرهنگسرای اندیشه استامام‌جمعه بوشهر: شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه فرهنگی کشور را تصویب کندعضو کمیسیون فرهنگی مجلس: شهید چمران الگوی استادان بسیجی است

به گزارش تسنیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در فرمایشات خود خطاب به مسئولان و نمایندگان مجلس از فقدان چهارچوب مشخص در فعالیت‌های فرهنگی تحت عنوان ولنگاری فرهنگی یاد کرده‌اند که مناسبات فرهنگی از قواعد و ضوابط مشخصی تبعیّت نمی‌کند و به حال خود رها شده است. بدیهی است که نهادهای فرهنگیِ رسمی باید بر تولید و عرضه کالاهای فرهنگی نظارت داشته باشند.

بخشی از آسیب‌ برخاسته از ساختارهای عینی و یا نهادها و سازمان‌های فرهنگی است که با وجود کم‌تحرکی و کم‌بازدهی، امکانات و مقدورات فراوانی را در اختیار خود گرفته‌اند. از طرفی هم دشمن برای ایجاد رخنه در جهان فرهنگی ما، چاره‌ای جز به وجود آوردن تغییر در ذائقه و مصرف فرهنگی و رواج دادن کالاهای فرهنگیِ مضر و مخرب ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه «ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم اما با ولنگاری فرهنگی به شدت مخالفیم» گفتند: ما در شرایطی هستیم که جبهه‌ مقابل ما و دستگاه‌های استکباری، همه‌ امکانات فرهنگی و هنری خود را برای ضربه زدن به نظام اسلامی، به کار گرفته‌اند و ما باید برنامه‌ریزی جدی در مقابل این جبهه داشته باشیم.

انتهای پیام/169/ی

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیسیون فرهنگی فرهنگی مجلس فرهنگی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۸۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مهدی طغیانی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به تغییرات ایجاد شده در طرح مالیات بر سوداگری افزود:‌ شورای نگهبان به برخی مواد طرح مالیات بر سوداگری از جمله ماده ۸ این طرح ایرادات و ابهاماتی را وارد کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ماده ۸ از مواد زیرساختی طرح مالیات بر سوداگری به شمار می‌رود که پایه‌های اطلاعاتی برای اجرای این طرح را فراهم می‌کند، بنابراین ماده ۸ یکی از مواد مفصل طرح است که رفع ابهام از برخی دیگر از مواد طرح نیز منوط به اصلاح همین ماده شده است.

طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که جهت مرتفع کردن نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت گرفت، تصریح شد که تنها ۵ دهم درصد از تراکنش‌های مرتبط با حساب‌های غیرتجاری افراد که بالاترین اعداد را داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین اینطور نیست که این قانون تمام مردم را شامل شود.

وی خاطرنشان کرد: البته یک شائبه درباره این بخش از طرح وجود داشت که این نیم دهم درصد آیا ناظر به اشخاصی است که بالاترین تراکنش‌ها را داشتند یا اینکه ناظر به کل جمعیت کشور است که ما توضیح دادیم ملاک ما در بررسی‌ها، کل جمعیت کشور است. به عبارت دقیق‌تر اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، تنها حساب غیرتجاری ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اشخاصی که بالاترین تراکنش‌ها را در این دسته از حساب‌های بانکی خود داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سایر مردم از بررسی‌ها معاف هستند.

کد خبر 847417 برچسب‌ها خبر مهم مالیات سازمان امور مالیاتی کشور مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • سردار کوثری: کار آمریکا به جایی رسیده که دانشجو سرکوب می‌کند
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • گزارش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی می‌شود
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • تلاش برای بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان در شورای ششم اصفهان
  • تلاش برای بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان اصفهان در شورای ششم