Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در دهه های گذشته موضوع خشکسالی و راه های حل بحران کمبود آب از جمله مهمترین و راهبردی ترین موضوعات مورد بررسی متخصصین و کارشناسان مربوطه بوده که سهم تحقیقات و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این میان قابل تامل است.

در همین زمینه علی خوش فطرت استاد رشته مهندسی عمران – آب واحد اصفهان(خوراسگان) از تدوین و بارگذاری برنامه علمی آب در سامانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته خوش فطرت نظام پایش آزاد برای راهبری و هدایت ظرفیت های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی به سمت حل مسایل و رفع نیازهای کشور، ایجاد هسته ها و شبکه های پژوهشی بین رشته ای با حضور پژوهشگران علوم مختلف و ایجاد تعامل و ارتباط نظام مند میان آنها با تمام کنشگران و ذی نفعان مسایل ملی طراحی شده است. در این نظام نسبت به تبدیل چالش ها و مسایل ملی کشور به مسایل دانشگاهی و قرار دادن آنها به عنوان زمینه های پژوهشی پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری اقدام می شود.

استاد رشته مهندسی عمران – آب واحد اصفهان(خوراسگان) در ادامه افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی و گسترش صنعت و کشاورزی و افزایش سطح رفاه، میزان مصارف آب در مقیاس جهانی به سرعت به میزان آب قابل دسترس تجدید شونده در جهان نزدیک می شود. بنابراین سیاست های مدیریت تقاضا و مصرف آب باید ضمن تامین منافع مصرف کنندگان متناسب با شرایط طبیعی، اقتصادی و اجتماعی با هدف استفاده بهینه آب تنظیم شود. آسیب شناسی دقیق در این زمینه و نگاه همه جانبه به مدیریت منابع آب برای تبیین و احصاء تمامی نکات مرتبط با موضوع در ابعاد و مراحل مختلف آن اعم از اقدامات مربوط به قبل، حین و بعد از بحران های مرتبط با منابع آب شامل خشکسالی و سیلاب اجتناب ناپذیر است.

به گفته وی در برنامه علمی آب، سه چالش عمده شامل ضعف در مدیریت منابع آب، ضعف در مدیریت منابع آب در شرایط خشکسالی و آلودگی آب شناسایی شده است که برای حل آنها در قالب 6 هدف عینی، مجموعا 15 راهبرد کلی ارایه شده است که پس از شکسته شدن این راهبردها در اهداف و برنامه های جزیی، 370 زمینه پژوهشی تدوین شده که از هریک از این زمینه های پژوهشی حداقل 10 پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری قابل تعریف است.

استاد دانشگاه آزاد اصفهان ادامه داد: در برنامه علمی آب، زمینه های پژوهشی از منظر 56 رشته دانشگاهی مختلف تعریف شده اند. بنابراین 56 رشته دانشگاهی مختلف از گروه های مختف علوم مهندسی، علوم کشاورزی، علوم پایه، هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی هریک از منظر خود می توانند در چارچوب برنامه علمی آب به حل مشکلات مرتبط با آب در کشور بپردازند.

تاریخچه ای از مراحل تدوین برنامه علمی آب

خوش فطرت گفت: تدوین برنامه علمی آب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) از پاییز 1397 با پیشنهاد دکتر پیام نجفی رییس واحد آغاز شد و اولین نسخه آن در بهار 1398 جهت بررسی به دبیرخانه پایش آزاد ارسال گردید که پس از بررسی های دقیق توسط این دبیرخانه و انجام ویرایش های متعدد، در اسفند 98 مورد تایید نهایی این دبیرخانه قرار گرفت و در اردیبهشت 99 به عنوان هفدهمین برنامه علمی در سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد اسلامی بارگذاری شد و خوشبختانه پس از گذشت کمتر از یک ماه با استقبال خوبی از سوی پژوهشگران در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی مواجه شده و پروپوزال های متعددی از زمینه های پژوهشی موجود در این برنامه تعریف شده است.

رشته مهندسی عمران – آب واحد اصفهان(خوراسگان) افزود: در تدوین برنامه علمی آب، علاوه بر بهره گیری از دانش و تجربه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان سازمان های دولتی مرتبط با موضوع آب، مشکلات و نیازهای واقعی کشور در این موضوع شناسایی و در تدوین برنامه علمی آب مورد استفاده قرار گرفت.

توانمندی های موجود دانشگاه آزاد اسلامی برای حل مشکلات کشور در زمینه آب

به گفته وی دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی 56 رشته شناسایی شده برای حل مشکلات کشور در زمینه آب در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فعال است و در صورت ساماندهی پایان نامه ها و رساله ها در این رشته ها می توان از آنها در جهت حل مشکلات کشور از جمله مشکل آب بهره برد. به عنوان نمونه رشته مدیریت منابع آب در 20 واحد دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و 11 واحد دانشگاهی در مقطع دکتری دایر است. همچنین رشته آب و سازه های هیدرولیکی در 41 واحد در مقطع کارشناسی ارشد و 3 واحد در مقطع دکتری فعال است. همچنین مرکز تحقیقاتی مطالعات آب برای انجام طرح های مطالعاتی در زمینه آب در واحد اصفهان (خوراسگان) تشکیل شده است.

انتهای پیام /

167 / 167 سامانه پایش برنامه علمی آب علی خوش فطرت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سامانه پایش برنامه علمی آب دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد اصفهان خوراسگان دانشگاه آزاد اسلامی زمینه های پژوهشی کارشناسی ارشد مدیریت منابع آب حل مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۸۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت علمی و پژوهشی استادان سیستان و بلوچستان باید بالفعل شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کامبیز نرماشیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در جلسه تجلیل از استادان و معلمان واحد زاهدان ضمن تبریک روز معلم با اشاره به منزلت و جایگاه معلم در عرصه توسعه و تعالی جامعه، گفت: معلم با داشتن شغل انبیا الهی نقش مهم و اساسی در حوزه تعلیم و تربیت بر عهده دارد و در جامعه انسانى، اساسى‌ترین کار، تعلیم و تربیت است.

وی با اشاره به پتانسیل‌های منابع انسانی و ظرفیت اساتید استان سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: انسان‌سازی یکی از رسالت‌های بنیادین معلم است که در تعالیم اسلامى هیچ چیز با آن برابرى نمى‌کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان افزود: مدرسه و دانشگاه کارخانه انسان‌سازی است و استاد و معلم با آموزش و پرورش استعدادها، بستر این موضوع را فراهم می‌آوردند.

نرماشیری با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی استادان استان سیستان و بلوچستان باید سمت بالفعل کردن ظرفیت‌های این استان گام برداشت، عنوان کرد: در این استان ظرفیت‌های بالقوه بسیاری برای اینکه به بالفعل تبدیل شود وجود دارد که دانشگاه می‌تواند با بهره‌مندی از اساتید متخصص و متعهد در این مهم، موفق عمل کند.

در بخش پایانی این مراسم از استادان منتخب، استاد مشاوران و اساتید فعال بسیجی تقدیر شد.

فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در مزار شهدای گمنام واحد زاهدان با این شهدای والامقام تجدیدمیثاق کرد.

در این مراسم خیرمقدم توسط فرزند شهید پودینه از دانش‌آموزان مدارس سمای دخترانه زاهدان انجام و سرود سلام فرمانده جدید توسط گروه سرود مدرسه دخترانه سما زاهدان اجرا شد.

از دیگر برنامه‌های انجام شده در سفر یک روزه معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به واحد زاهدان، دیدار و نشست‌های صمیمی با استادان همیار فرهنگ، دانشجویان کانون‌ها، نشریات، تشکل‌ها و اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و دیدار و گفت‌وگو با معلمان مدارس سما و حضور در مراسم تجلیل از مقام شامخ معلم در مدارس سمای زاهدان و همچنین دیدار با خانواده مرحوم علیرضا سرگلزایی هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و تسلیت و تقدیر از زحمات آن مرحوم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برپایی میز خدمت دانشگاه آزاد اسلامی رودسر و املش در نماز جمعه 
  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • ظرفیت علمی و پژوهشی استادان سیستان و بلوچستان باید بالفعل شود
  • تدوین اساسنامه صندوق ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان دانشگاه آزاد/ تحول اداری به‌زودی آغاز می‌شود
  • کیفیت رشته‌های پیراپزشکی ضامن سلامتی جامعه است
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • تجربه آموزش‌های ترکیبی در مسیر پیشرفت و هوشمندسازی را ادامه می‌دهیم
  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
  • آخرین مهلت بارگذاری آثار برای جشنواره قلم ۱۵ خردادماه