Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@18:28:32 GMT

لیزر بسیار کوچک با نانوذرات تولید شد

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۹۰۸۰۵

لیزر بسیار کوچک با نانوذرات تولید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد نانو، یک تیم تحقیقات بین‌المللی به رهبری محققان دانشگاه ITMO به‌صورت عملی یکی از کوچکترین لیزرهای نیمه‌هادی جهان را ساختند، لیزری که در دمای اتاق و در محدوده طول موج مرئی نور کار می‌کند.

این نانولیزر در دمای اتاق پرتوهای همگرا به رنگ سبز تولید می‌کند. این پرتوها با استفاده از میکروسکوپ نوری استاندارد ایجاد شده و حتی با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پروژه، محققان هالید پروسکیتی را به‌عنوان ماده اصلی نانولیزر استفاده کردند. این هالید پروسکیتی از دو بخش اصلی برخوردار است، اولی یک محیط فعال بوده که اجازه برانگیختگی پرتو را می‌دهد و دیگری یک رزوناتور نوری بوده که به محدود شدن انرژی الکترومغناطیسی کمک می‌کند.

دانشمندان برای تولید پرتو لیزر در دمای اتاق، نانوذراتی به قطر ۳۱۰ نانومتر که به شکل مکعب و از جنس پروسکیت بوده را مورد استفاده قرار داده و آن را با یک لیزر فمتوثانیه پالسی برانگیخته کردند. نانوذرات موجود در این ساختار اجازه می‌دهند تا برانگیختگی و نشر پرتو لیزر با کارایی بالا انجام شود به‌گونه‌ای که تقویت میدان‌های الکترومغناطیس برای تولید لیزر انجام شود.

کاترینا تیگونتسوا از محققان این پروژه گفت: ما از پالس لیزر فمتوثانیه برای پمپ کردن نانولیزر استفاده کردیم. نانوذرات به‌صورت منفرد مورد تابش قرار می‌گیرند تا به یک حدی برسند که در آن، حد تولید لیزر با شدت بالا انجام شود. در این نقطه، نانوذرات همانند یک لیزر معمولی عمل می‌کنند.

کریل کوشله از محققان این پروژه در ادامه افزود: ایده این است که تولید لیزر یک فرآیند آستانه است. یعنی شما نانوذرات را با یک لیزر پالسی تحریک می‌کنید تا این که شدت تابش به آستانه‌ای مشخص برسد، بعد از آن نانوذرات شروع به تابش لیزر خواهند کرد.

وی گفت: اگر نور لیزر به اندازه کافی محدود نشود، نشر پرتو لیزری نیز انجام نخواهد شد. در آزمایش‌های قبلی با مواد و سیستم‌های دیگر که از همین ایده استفاده شده، نشان داده شد که از رزونانس مای (Mie) مرتبه چهار یا پنج استفاده شده بود. ما نشان دادیم که ذره از رزونانس مای از مرتبه سوم پشتیبانی می‌کند، کاری که قبلا انجام نشده بود. به‌عبارت دیگر، در شرایطی که اندازه تشدیدکننده برابر یا سه برابر بزرگتر از طول موج نور داخل ماده باشد می‌توان لیزر ایجاد کرد.»

کد خبر 4956420 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری نانو نانو ذرات تحقیقات علمی لیزر ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان نوآوری فناوری فضایی فناوری نانو تولید اینترنت ناسا ایالات متحده آمریکا شبکه ملی اطلاعات هوش مصنوعی شرکت هواوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۰۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد

چین اولین تصاویر گرفته شده توسط ماهواره پرتو ایکس "اینشتین پروب" را منتشر کرد. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، چین روز شنبه اولین مجموعه تصاویر شناسایی شده توسط مأموریت ماهواره "اینشتین پروب" (EP) خود را در یک انجمن موازی از مجمع 2024 ژونگ‌گوان‌چون در پکن منتشر کرد.

این تصاویر شامل نمای مرکز کهکشان راه شیری، یک گذرای پرتو ایکس و نمای کهکشان خرچنگ است.

ماهواره "اینشتین پروب" که در ژوئن 2022 پرتاب شد، به عنوان "گیرنده انفجارهای کیهانی" عمل می‌کند و با هدف کشف و بررسی گذراهای پرتو ایکس و اجرام سماوی فوران‌کننده در جهان و صدور هشدارهای اولیه برای هدایت سایر تجهیزات نجومی برای رصدهای بعدی طراحی شده است.

این ماهواره مجهز به دو تلسکوپ پرتو ایکس است: تلسکوپ میدان گسترده (WXT) و تلسکوپ میدان دید متمرکز (FXT). WXT برای رصد آسمان در میدان دید وسیع طراحی شده است، در حالی که FXT برای رصد اشیاء خاص با جزئیات بیشتر طراحی شده است.

انتشار این تصاویر اولین گام مهم در مأموریت "اینشتین پروب" است و نشان‌دهنده توانایی آن در رصد پدیده‌های پرتو ایکس با وضوح بالا در سراسر جهان است. دانشمندان امیدوارند که این ماهواره به آنها در درک بهتر ماهیت گذراهای پرتو ایکس، سیاهچاله‌ها و سایر اجرام سماوی پرانرژی کمک کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • ۲ تدبیری که مانع «قبض روح» فوتبال می‌شود
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»