Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش کشاورزی با تکیه بر ظرفیت و پتانسیل های خود می تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی و قطع واردات با صادرات مازاد محصولات تولید شده به تامین ارز مورد نیاز کشور کمک کند.

فارس البرز؛ رضا شاکری: اهمیت بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی هر کشوری چه ثروتمند باشد و چه فقیر؛ بیانگر این واقعیت است که کشاورزی به عنوان اولین بخش اقتصاد و عرضه کننده عوامل اساسی زندگی بشر و بخش های دیگر اقتصاد بوده و در توسعه همه جانبه کشورها نقش مهمی را ایفا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یک جمله کوتاه، کشاورزی را مادر تمام فعالیت‌ها و صنایع مورد نیاز ملت‌ها دانسته‌اند.

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌­ها، استراتژی­‌هایی برای کاهش مخاطرات اقتصادی کشور و دستیابی به توسعه پایدار در پیش گرفته شده است که این استراتژی­‌ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف شده اند. در این چارچوب جایگزین کردن بخش های کم ریسک مانند بخش کشاورزی با بخش پر ریسک مثل نفت به عنوان یکی از اصولی اصلی و اساسی مطرح شده است.

به طور دقیق تر، بخش کشاورزی با تکیه بر ظرفیت و پتانسیل های خود می تواند در تامین محصولات غذایی و مواد خام صنایع، علاوه بر تامین نیازهای داخلی و قطع واردات و به دنبال آن جلوگیری از هدرروی منابع ارزی کشور، با صادرات مازاد محصولات تولید شده نیز به تامین ارز مورد نیاز کشور کمک کند. بنابراین ضروری است که بر رشد، شکوفایی و استقلال این بخش توجه ویژه ای صورت بگیرد و از پتانسیل و ظرفیت های این بخش حمایت شود.

 

البرز قطب تحقیقات کشاورزی کشور است

استان البرز با داشتن بیش از 24 هزار هکتار سطح بارور محصولات باغی و 37 هزار هکتار زمین زراعی یکی از مراکز مهم بخش کشاورزی ایران به شمار می آید. این استان بر اساس آمار وزرات جهاد کشاورزی در سال 1397 در تولید محصولاتی مثل سیب، گلابی، آلبالو، گیلاس و هلو در شمار استان‌های با بیشترین میزان عملکرد قرار گرفته است. اما فارغ از سطح زمین­های کشاورزی و میزان تولید محصول، استان البرز به عنوان قطب موسسات تحقیقات در بخش کشاورزی ایران شناخته می شود و البته بر اساس آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از نظر مقالات علمی و پژوهش های میدانی ایران رتبه برتر منطقه را در تحقیقات کشاورزی دارد.

به‌طوریکه از 23 موسسه تحقیقاتی وزرات جهاد کشاورزی، 9 موسسه در استان البرز قرار گرفته شده است که شامل پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، موسسه تحقیقات خاک و آب، موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال و  موسسه تحقیقات علوم باغبانی می باشد.

 

 

این موسسات در سال­‌های اخیر محصولات و فناوری های تجاری سازی شده بسیار ارزشمندی در بخش کشاورزی ارائه کرده­اند که هم به جهت تسریع رشد بخش کشاورزی و هم ارتقا اقتصاد دانش بنیان در کشور قابل ملاحظه است.

موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر البرز یکی از کهن‌ترین موسسات تحقیقاتی کشور است که فعالیت خود را  از سال 1338 آغاز کرده است. این موسسه در راستای دستیابی به ارقام سازگار با پتانسیل عملکرد بالا، کیفیت مطلوب و مقاوم به تنش های زنده و غیرزنده، همچنین تهیۀ بذور و نهال های اصلاح شده و عدم وابستگی به واردات بعضی از محصولات زراعی با اجرای پروژه های تحقیقاتی طی در بازه زمانی 1394-1384 تعداد 114 رقم زراعی و باغی را معرفی و در اختیار بهره برداران کشاورزی قرار داده است.

 

همچنین با توجه به نقش بذر و نهال اصلاح شده در تولید، عملکرد و کیفیت محصول، این مؤسسه سالانه حدود 3300 تن هسته های اولیه بذر در طبقات مختلف و 123000 نهال اصلاح شده انواع میوه را تهیه و در اختیار بهره برداران قرار داده است.

دستاوردهای شاخص تحقیقاتی این مؤسسه از زمان تاسیس تا پایان سال 1394، معرفی 496 رقم اصلاح شدۀ محصولات مهم زراعی و باغی با کیفیت مناسب، صفات خاص، سازگار به شرایط اقلیمی مختلف و مقاوم به آفات و بیماری های مهم بوده است که بخش های تحقیقاتی غلات 145 رقم، سبزی و صیفی و حبوبات آبی 93 رقم، دانه های روغنی 68 رقم، ذرت و گیاهان علوفه ای 36 رقم، و باغبانی 154 رقم را اصلاح و به کشاورزان معرفی کرده اند. شایان ذکر است که از بین ارقام اصلاح شدۀ مذکور، کمّیت و کیفیت حدود 200 رقم زراعی و باغی از محصولات بومی کشور با برنامه های به نژادی ارتقاء یافته است.

 با اجرای پروژه های تحقیقاتی طی در بازه زمانی 1394-1384 تعداد 114 رقم زراعی و باغی را معرفی و در اختیار بهره برداران کشاورزی قرار داده است.

 

وجود چنین موسسات پیشرو و دانش بنیان در استان البرز موجب شده است که این استان نقش کلیدی در توسعه بخش کشاورزی ایران و فراگیر شدن اقتصاد دانش بنیان شود. طبیعتا تجاری سازی و ترویج دانش فنی ارائه شده توسط این موسسات اولا موجب افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی می شود و تامین امنیت غذایی کشور را بدنبال خواهد داشت، ثانیا با متنوع سازی اقتصاد می تواند نقش مهمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد. ثالثا با کاهش میزان واردات موجب صرفه جویی در مصرف ارز و همچنین با افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی باعث تامین ارز برای نیازهای ارزی کشور می شود.

گودرز نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در گفت‌وگو با خبرنگا فارس در کرج گفت: هدف این مجموعه جمع آوری ذخایر ژنتیکی، تحقیقات زراعی و باغی و به نژادی ارقام کشاورزی است. تحقیقات در زمینه  28 محصول زراعی  چون حبوبات، غلات ، سبزی و صیفی در حوزه فعالیت این موسسه انجام گرفته است. در کنار این فعالیت‌ها ، اصلاح ارقام نباتات و تهیه دانش فنی برای زارعین با رویکرد کشاورزی رادنبال کرده ایم.

وی افزود: موسسه اصلاح نهال و بذر با داشتن 450 نفر هیات علمی بزرگترین شبکه تحقیقاتی از نظر نیروی متخصص و فنی در کشور است که در 70 ایستگاه تحقیقاتی فعالیت دارد.

جزو ده بانک ژنتیکی برتر دنیا هستیم

نجفیان بیان داشت: در حوزه ذخایر توارثی در بانک ژن ملی گیاهی از 70 هزار بذر و اندام تکثیری گیاهی در چندین حوزه برخوردار است که با جمع آوری و نگهداری این ارقام ، بانک ژن موسسه جزء 10 بانک ژن مهم دنیا تلقی می شود.

وی افزود: ما براساس الزامات کشور و شرایط کمبود آب اقدام به معرفی ارقام متحمل به کم آبی نمودیم که تاثیر چشمگیری بر عملکرد محصول داشته است. برای مثال معرفی گندم سیروان، پیشگام، پیشتاز از دستاوردهایی بوده که بهره وری آب بالا داشت، که استقبال فراوانی از سوی کشاورزان را در مورد پذیرش این رقم شاهد بودیم و این محصول کمک شایانی به حفظ تولید نمود.

نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اظهار داشت: برای جلوگیری از مصرف سموم شیمیائی برای کنترل آفات و بیماریها ، ارقام مناسبی معرفی شد که مقاوم به بیماری‌ها بوده و باعث کاهش مصرف سم و پایداری و حفظ محیط زیست گردید. 

دکتر نجفیان افزود:این موسسه 8 قرارداد مشارکت با بخش خصوصی در زمینه بذر هیبرید را آغاز نموده است و امروز کارگروهی در موسسه بر روی این موضوع انجام می‌شود و که افق بازتری را برای ما فراهم می سازد و چشم انداز بسیار روشنی را در حوزه کشاورزی مقابل ما قرار می‌دهد.

پای دانش بنیان‌ها به عرصه کشاورزی باز شد 

اواسط سال 97  طی توافق نامه‌ای با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور پای دانش بنیان ها به عرصه اصلاح محصولات زراعی باز شد و دانش فنی 4 مورد ارقام اصلاح‌شده زراعی به بخش‌خصوصی واگذار شد  و این روند در سال گذشته شتاب بیشتری گرفت.

ستاری در بازدید از موسسه با اشاره به افزایش تعامل شرکت های دانش بنیان خصوصی با موسسات تحقیقات تولید ارقام اصلاح شده جدید زراعی، از به ثمر رسیدن ۲۸ پروژه جدید زراعی توسط شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی خبر داد.

 

محسن اسماعیل زاده مقدم، معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقات اصلاح، تهیه نهال و بذر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرج اظهار کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نخبگان جوان همواره مورد توجه مجموعه بوده است و طی دو سال گذشته تولید 7 نوع بذر را به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان واگذار کردیم که سه مورد آن مربوط به بذر جو اصلاح شده است که برای رشد و محصول دهی به آب کمتری نیاز دارد.

وی افزود: بازدید های مستمری برای کشاورزان از مزارع تحقیقاتی موسسه با هدف آشنایی با صفات و نمود ظاهری و پتانسیل عملکرد ارقام و لاین‌های اصلاح شده جو آبی و ارقام و لاین‌های امید بخش برای سه اقلیم گرم، سرد و معتدل برگزار می‌شود که در جای خود برای آشنایی کشاورزان با تولیدات مجموعه مفید بوده است.

معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقات اصلاح، تهیه نهال و بذر، میانگین عملکرد جو آبی در کشور را ۲.۸ تا ۳ تن در هکتار اعلام کرد و افزود: کشاورزان پیشرو بیش از ۱۲ تن در هکتار رقم جو بهمن در اراضی آبی تولید کرده‌اند که نشان می دهد تحقیقات مجموعه ما و پیاده سازی آن در فضای واقعی کشاورزی تا چه میزان می تواند در افزایش تولید و بهره وری کشاورزی نقش اساسی ایفا کند.

6 دستاورد چشمگیری که موسسات تحقیقات کشاورزی البرز برای کشور به ارمغان آورده است:

 دانش فنی تولید سیب زمینی مقاوم به آفت بید 

بید سیب زمینی از مهم‌ترین و مخرب ترین آفات سیب زمینی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان و از جمله ایران است. این آفت امروزه بیشتر مناطق سیب زمینی کاری کشور را فرا گرفته و خسارت سنگینی را در مزرعه و انبار به این محصول وارد می‌کند. میزان خسارت این آفت در انبار بین  25 تا 100 درصد گزارش شده است.

میانگین عملکرد جو آبی در کشور  ۲.۸ تا ۳ تن در هکتار است اما کشاورزان پیشرو بیش از ۱۲ تن در هکتار رقم جو بهمن در اراضی آبی تولید کرده‌اند 

 

روش معمول مبارزه با این آفت استفاده از سموم شیمیایی است اما این روش به دلیل هزینه بالا و ایجاد مشکلات زیست محیطی روشی پایدار برای کنترل این آفت نیست. اما سیب زمینی مقاوم تولید شده در این پژوهشکده که برای مصرف انسان کاملا ایمن است، منجر کاهش تلفات سیب زمینی و تولید غذای عاری از سم و ایجاد محیط زیست سالم می شود.

فناوری تولید نهال های رقم تجاری خرما با استفاده از روش جنین زائی غیرجنسی (رقم مجول)

خرما یکی از محصولات باغی عمده در صنعت صادرات ایران است. این گیاه در ایران با تولید بیش از  یک میلیون و 83 هزار تن خرما رتبه دوم تولید خرما در سطح جهان را به خود اختصاص داده است. متاسفانه در ایران میزان بازدهی تولید خرما در هر هکتار نسبتا پائین است. اما با بکارگیری این روش تولید نهال ها می توان با تکثیر رقم برتر و سالم سازی آن به افزایش عملکرد و تولید این محصول صادراتی کمک کرد.

اگر فقط 20 درصد سطح باغات خرما یعنی حدود  48000 هکتار آن به رقم مجول تخصیص یابد و با توجه به عملکرد این درخت که به طور میانگین در هکتار  12تن می باشد میتوان به افزایش تولید سالانه 360000 تن خرما در کشور دست یافت که میتواند نقش بسیار مهمی در مناطق خرما خیز کشور و بهبود معاش باغداران داشته باشد.  از طرفی هزینه خرید این پروتکل از خارج تقریبا نزدیک یک میلیون دلار است که با اجرای این طرح از خروج ارز جلوگیری می شود.

دانش فنی تولید سریع بیوکمپوست غنی شده از پسماندهای شهری و کشاورزی

میزان تولید پسماندهای شهری در ایران بیش از  6000 تن در روز ( 20میلیون تن در سال) است که حدوداً 90 درصد آن دفن و تنها  10 درصد تفکیک می شود. از طرف دیگر سالانه بیش از  100 میلیون تن انواع پسماندهای کشاورزی در کشور تولید می شود که قسمت اعظم آن بدون استفاده می ماند و یا سوزانده می شود. یکی از روش‌های مطرح شده کنونی به ویژه در کشورهای پیشرفته برای مدیریت پسماندهای شهری و کشاورزی روش تولید کمپوست به عنوان کود آلی است.

 

در حال حاضر دو معضل اساسی تولید کمپوست در کشور پایین بودن کیفیت کمپوست تولیدی و بوی بد آن و همچنین طولانی بودن زمان تولید (بین 3تا 6 ماه) بدلیل عدم کامل شدن فرایند کمپوستینگ و در نتیجه عدم بلوغ کمپوست می‌باشد. اما دانش فنی این پژوهشکده منجر به کاهش معنی دار زمان بلوغ فرایند از 6 ماه به کمتر از یک ماه شد و همچنین کیفیت کمپوست تولیدی نیز بسیار بالاتر از حالت معمول و استانداردهای ملی و بین المللی می باشد. این طرح امکان تولید حداقل 2 میلیون تن کمپوست در سال و کسب درآمد حدود 200 میلیارد تومانی در سال را فراهم می کند.

دانش فنی سالم سازی و تکثیر انبوه ارقام و پایه های سیب

سیب یکی از مهمترین محصولات باغی کشور است که با تولید حدود  3/7 میلیون تن محصول، سهم  17/7  از کل میزان تولید محصولات باغی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر یکی از عواملی که باعث کاهش کیفیت، عملکرد و کوتاه بودن عمر باغات سیب در دنیا و ایران می شود، وجود بیماری‌های باکتریایی، ویروسی و شبه ویروسی مختلف است. در این زمینه دانش فنی سالم سازی پایه ها و ارقام تجاری سیب و تکثیر آنها در محیط درون شیشه به فراهم کردن باغات یکنواخت از نظر ژنتیکی و عاری از هرگونه بیماری که به افزایش قابل توجه سطح زیر کشت و میانگین تولید کشور منتهی می‌شود.

فناوری تولید پروبیوتیک های بومی و اختصاصی طیور

بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی ایران با تولید سالانه بیش از  2 میلیون تن گوشت طیور جایگاه نهم دنیا و سوم آسیا را دارا می باشد. طبق برنامه ششم توسعه و سایر اسناد بالادستی کشور این میزان باید در سال 1400 و 1404 به ترتیب به  5/2 و  8/2 میلیون تن برسد.

سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور 26 کیلوگرم است که تقریبا  2 برابر مصرف جهانی است. از سوی دیگر صنعت طیور در ایران با مشکلات متعددی از قبیل وجود بیماری های مختلف و مصرف انواع آنتی بیوتیک برای مقابله با بیماریها، میزان بالای چربی، ضریب تبدیل بالا و بازده پایین لاشه مواجه است.

خودکفایی در تولید بذر سبوس برنج موجب کاهش 10درصدی واردات بذور معادل ۱۲ میلیون دلار در سال صرفه جویی ارزی شده است

 

اما دانش ارائه شده در این موسسه بطور معنی داری منجر به افزایش وزن سرانه (عملکرد) و بازده لاشه، بهبود ضریب تبدیل غذایی، کاهش مصرف خوراک، افزایش شاخصهای سلامتی، کاهش میزان کلسترول و تریگلیسرید در خون جوجه ها و همچنین تجزیه و خنثی سازی آفلاتوکسین در خوراک طیور می شوند. باکتری‏ های پروبیوتیک با بازار جهانی حدود 36 میلیارد دلاری دارای اهمیت فراوانی در کاهش مصرف آنتی بیوتیک ‏ها، افزایش سلامت طیور و شاخص‏ های عملکردی و کیفی طیور دارند.

دانش فنی تولید شیر تخمیری فرا سودمند پروبیوتیک

امروزه مقبولیت و مصرف فرآورده های پروبیوتیک در کشورهای جهان رواج چشمگیری یافته است، به طوری که بیش از 90 فرآورده غذایی پروبیوتیک با ارزشی بیش از 30 میلیارد دلار در سرتاسر جهان تولید می شود.

متأسفانه در ایران فقط 11 نوع فراورده پروبیوتیک به ارزش تقریبی  50میلیون دلار تولید می شود. این در حالی است که وضعیت مطلوب برای کشور بر اساس وضعیت قاره های مختلف بالغ بر  350میلیون دلار است. با توجه به گسترش فزاینده تولید محصولات لبنی صنعتی به جای محصولات سنتی، امکان از دست دادن بسیاری از باکتری­های پروبیوتیک وجود دارد. بنابراین ضروری است این باکتری ها از منابع سنتی شناسایی و جداسازی شده و در تولید محصولات لبنی فراسودمند به منظور ارتقای سلامت مصرف کننده استفاده شوند که در این طرح به آن پرداخته می شود. دانش فنی ارائه شده توسط این موسسه موجب کاهش واردات استارترها و مکمل های پروبیوتیک و جلوگیری از خروج ارز از کشور می شود.

 

از سایر دستاوردهای ارزشمند این پژوهشکده می توان به تولید برنج مقاوم به آفات ، افزایش ماندگاری جوانه گندم با استفاده از فناوری پلاسمای سرد، دانش فنی تولید نانوبیوسیلیکا از کلش و سبوس برنج، دانش فنی تولید بتاکاروتن از ریزجلبک دونالیلا و دانش فنی تولید لاین های والدینی بذور هیبرید فلفل دلمه ای که موجب کاهش 10درصدی واردات بذور معادل ۱۲ میلیون دلار در سال صرفه جویی ارزی شده است، اشاره کرد.

تقویت امنیت غذایی کشور، کمک به ارتقای سطح سلامت غذایی جامعه، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست محیطی و تولید علم و ثروت برای کشور و به تبع آن برای کشاورزان و کمک به توسعه پایدار و خود کفایی در محصولات کشاورزی از جمله اهدافی است که در موسسات تحقیقات کشاورزی دنبال می‌شود.

باید توجه داشت شعار سال یا جهش تولید و به دنبال آن حرکت شتابنده چرخ اقتصاد تحت شرایطی همچون کاهش تلفات، ضایعات و هزینه تولید، بهره‌وری از ناخالصی‌های تولید و مدیریت مصرف تحقق می‌یابد و رسیدن به این خط و مشی‌ها مستلزم تولید بر مبنای علم یا همان استفاده از شرکت‌های دانش بنیان است.

دانش بنیان‌ها ابزاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی با هدف خودکفایی اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی است که به حقیقت دستیابی به این آرمان نیازمند عزمی راسخ برای ایجاد این شرکت‌ها و حمایت از آن‌ها است.

اگرچه جرقه های این حرکت در حوزه کشاورزی استان البرز زده شده است اما تا قطع وابستگی کشور از حوزه نفت و احیای جایگاه کشاورزی در اقتصاد کشور و شکوفا کردن در خور و شایسته این حوزه راه زیادی در پیش است که توجه جدی مسؤولان امر به ظرفیت های دانش بنیان ها را بیش از پیش می طلبد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی تولید ایران کشاورزان موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر شرکت های دانش بنیان تحقیقات کشاورزی موسسات تحقیقات دانش فنی تولید تولید محصولات کشاورزی ایران دانش بنیان ها محصولات باغی زراعی و باغی استان البرز میلیون دلار تولید محصول بخش کشاورزی تن در هکتار میلیون تن بخش خصوصی سیب زمینی بیماری ها اصلاح شده بر اساس شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۳۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین جعفری روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، گفت: تقویت شرکت های دانش بنیان ضروری است و مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت و هدفمند شود تا خلق ثروت از دانش صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از ماموریتهای مهم حوزه تحقیقات کشاورزی موضوع دانش بنیان کردن و ارتقای بهره وری در این بخش است،افزود: همچنین ماموریت اصلی همکاران ما در مراکز تحقیقاتی باید حل مشکلات اساسی حوزه کشاورزی استان باشد و با همراهی و تقویت بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی کمک کنند.

جعفری با اشاره به اهمیت چشم انداز سند امنیت غذایی، گفت: در این سند که با همکاری و مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید، محققان و صاحبنظران تنظیم شده، بهره وری از سایر منابع پایه از جمله کاهش مصرف آب در تولیدات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه یافته های تحقیقاتی و انتقال دانش باید به عرصه کشاورزی نفوذ کند و مراکز تحقیقاتی باید بتوانند این انتقال را تقویت کنند.، افزود امنیت غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد و بستری برای همه امنیت ها به شمار می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این مراسم به اهمیت نقش دانش در ارتقای بهره وری در حوزه کشاورزی اشاره و تاکید کرد: اتفاقات خوب و بسیار مهمی از ابتدای انقلاب در بخش کشاورزی رقم خوده است و باید اتفاقات خوبی نیز در آینده در این بخش رقم بخورد.

روح اله حسنی تصریح کرد: حوزه کشاورزی از خصوصی‌ترین بخشهای اقتصادی است و نقش دانش در ارتقای بهره وری در این حوزه اهمیت ویژه ای دارد.

حسنی با بیان اینکه انتقال علم و دانش باید در راهبرد افزایش محصولات سالم مورد استفاده قرار گیرد، افزود: نقش تحقیقات در عرصه هایی از جمله حوزه گندم بسیار اثرگذار است و باید فرمول های افزایش تولید به دست کشاورزان برسد و نقش بخش خصوصی در این موضوع می تواند موثر باشد.

در این مراسم از زحمات نادر عباسی رئیس پیشین مرکز تحقیقات، قدردانی و محمدرضا عظیمی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان معرفی شد.

کد خبر 6093814

دیگر خبرها

  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • هزار و ۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • ۱۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • عرضه ۱۵۰۰ محصول فناورانه دانش بنیان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم