Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:57:46 GMT

عراق بین دو راهی وام گرفتن و ریاضت اقتصادی  

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۹۱۲۸۵

عراق بین دو راهی وام گرفتن و ریاضت اقتصادی  

وام گرفتن به خودی خود فشار اقتصادی مضاعفی بر اقتصاد بیمار عراق وارد خواهد کرد که شاید برای کوتاه مدت، بخشی از مشکل را حل کند، اما در بلند مدت مشکلات اقتصادی را دو چندان می‌کند و برنامه ریاضت اقتصادی نیز تبعات اجتماعی، سیاسی و امنیتی نگران کننده‌ای در شرایط کنونی این کشور به دنبال دارد.

بین این دو راهی تلخ‌، عراق همزمان درگیر اختلاف نظر دولت و پارلمان بر سر ساده‌ترین راه خروج از بحران گرفتار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

عراق همواره بر اقتصاد تک محصولی نفت متکی بوده و چالش‌های مختلف تاکنون، اجازه نداده که این کشور اقتصاد خود را سامان  دهد، بر همین اساس، در پیشاپیش کشورهای عضو «اوپک» است که از کاهش شدید قیمت نفت آسیب دیده هرچند در عین حال چهارمین کشور صادرکننده این فرآورده در جهان با میانگین چهار میلیون بشکه در روز است.

دولت عراق عزم خود را برای روی آوردن به دریافت وام از منابع خارجی و داخلی بیان داشته و اعلام کرده که در ماه‌های آینده قادر به پرداخت حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی و اداری نیست.

این اقدام دولت بغداد با مخالفت پارلمان مواجه شده و نمایندگان اعلام کرده‌اند که دولت باید نخست وام‌های سابق را تسویه کرده و بعد به فکر دریافت وام جدید باشد.

بر همین مبنا، پارلمان عراق با اقدام دولت برای دریافت وام به ویژه از منابع خارجی مخالفت کرده و پیشنهاد داده که به جای وام خارجی به تقاضای وام از بانک‌ها و نهادهای اعتباری داخلی روی بیاورد که بهره کمتری دارد.

برخی نمایندگان پارلمان و کارشناسان اقتصادی به دولت پیشنهاد داده‌اند به جای وام گرفتن از خارج که اقتصاد عراق را زیر فشار و تنگنا خواهد گذاشت، به راهکارهای دیگر از جمله افزایش منابع مالیاتی، اجرای طرح‌های راهبردی و همچنین مدیریت صحیح گمرگات کشور روی بیاورد.

«حسین الاسدی» از نمایندگان پارلمان و کارشناسان اقتصادی عراق، در مجموعه مقاله‌هایی در نشریات این کشور، یکی از طرح‌های راهبردی برای برون رفت از بحران کنونی اقتصادی را اجرای طرح‌های راهبردی مانند ایجاد صنایع پتروشیمی عنوان کرده است.

«هیثم الجبوری» عضو کمیسیون دارایی پارلمان عراق نیز بر ضرورت فعال کردن طرح مالیات و مدیریت صحیح گمرگات و چرخش مالی در کشور تاکید کرده است.

این درحالی است که «علی علاوی» وزیر دارایی عراق پیش‌بینی کرده که احتمالا مردم این کشور در دو سال آینده باید تبعات ریاضت اقتصادی سختی را تحمل کنند .

با کاهش بیش از ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی عراق، بانک جهانی در گزارشی از رکود اقتصادی جهان در ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده که اقتصاد عراق نیز در این سال ۱۰ درصد کوچک شود.

روی همین اصل، دولت عراق پیش‌نویس دریافت وام از منابع خارجی (بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول) و داخلی (بانک‌ها و نهادهای اعتباری داخلی) را به پارلمان داده و وزیر دارایی این کشور را مکلف به امضای قراردادهای دریافت وام از این منابع کرده است.

طبق این پیش‌نویس، میزان وام مورد نیاز عراق از منابع خارجی پنج میلیارد دلار و از منابع داخلی ۴۰ تریلیون دینار عنوان شده است.

پارلمان عراق با اصل تقاضای وام از منابع داخلی موافق است، اما نسبت به تبعات دریافت وام از منابع خارجی که بستری برای دخالت نهادهای بین‌المللی پولی در سیاست‌های اقتصادی و مالی عراق می‌شود، نگران است.

در این راستا، «حامد الموسوی» عضو کمیسیون اقتصادی در پارلمان عراق به تلویزیون «العهد» این کشور گفت که عراق ۳۸ میلیارد دلار بدهی داخلی و ۵۲ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد.

به گفته وی، روی آوردن دولت به دریافت وام بیشتر فشار بیشتری به عراق وارد خواهد کرد و ممکن است، کشور از بازپرداخت آن ناتوان شود.

«میثاق الخالدی» دیگر عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق، دولت را متهم کرده که هیچ چشم‌انداز روشنی برای خروج کشور از بحران مالی و اقتصادی ندارد.

در حالی‌که بحران اقتصادی روز به روز در عراق شدیدتر می‌شود، اختلاف‌های سیاسی و گزینه‌های محدود خروج از بحران، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، این کشور را به تدریج به سمت اعلام ورشکستگی سوق می‌دهد.

برچسب‌ها پارلمان بانك جهانی نفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پارلمان بانك جهانی نفت پارلمان بانك جهانی نفت منابع خارجی دریافت وام پارلمان عراق وام از منابع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۱۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس در مورد رتبه دوم ایران در بحث رشد اقتصادی در بین ۲۰کشور برتر دنیا از لحاظ رشد اقتصادی ، گفت: در سال اول دولت تراز تجاری مثبتی داشتیم چهار میلیارد دلار ارزاوری برای کشور داشتیم که این حاصل تلاش‌های شبانه روزی دولت بود.

این عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: دیپلماسی منطقه ای و اقتصادی دولت یکی از برنامه های دولت بود که اقدامات  مثبتی در این زمینه انجام شد. پیوستن به قراردادهای  منطقه ای مثل بریکس، شانگهای و اوراسیا تاثیر مثبتی بر تقویت ارتباطات تجاری ما داشته است که باید تقویت شود چرا که قطعا در آینده اثرات مثبت خودش را بیشتر از زمان فعلی دارد. به کارگیری سیاست های فعال و هوشمندانه در بازار جهانی انرژی رویکرد بسیار مثبتی بوده است که ما انجام دادیم و توسعه تجارت انرژی ایران با پیگیری صدور خدمات فنی و مهندسی و توان دانش بنیان کشور در جهت بازسازی پالایشگاه های مستهلک شده در کنار عضویت در بریکس و پیوستن به پیمان شانگهای زمینه ساز اصلی رشد اقتصادی کشور در سال گذشته شده است و امسال باید با مشارکت مستقیم مردم در جهش تولید نفت و گاز، این رویکرد تداوم داشته باشد.

محبی بیان کرد: پیوستن ما به بریکس و شانگهای تغییرات اساسی در اقتصادمان بوجود آورده است اما باید این قبیل اقدامات تداوم داشته باشد و تبدیل به ارتباطات رسمی طرفینی شود.

این عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: رشد ما در بحث فروش نفت گاز، صدور خدمات فنی و مهندسی و بازسازی پالایشگاههای نیمه فعال کشورهای همراه و همسو با ما بسیا خوب بوده است و عمده رشد اقتصادی مان نیز از همین حوزه ها حاصل شده است.

محبی خاطر نشان کرد: دولت زمینه ها را فراهم کرده است  که رشد اقتصادی بهتری را تجربه کنیم تا عقب افتادگی هایمان در دهه های گذشته را نیز جبران کنیم.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است