Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، «آوی شلایم» استاد دانشگاه «آکسفورد» انگلیس مطلبی را در خصوص نقش لندن در امضای بیانیه «بالفور» که مقدمات اشغال اراضی فلسطینیان توسط صهیونیستها را فراهم آورد، در روزنامه گاردین نوشته است.

در مطلب این استاد دانشگاه آکسفورد چنین آمده است:

وعده «بالفور» میراث انگلیس است؛ میراثی که راه را در برابر جنبش صهیونیستی برای به سرقت بردن اراضی فلسطینیان هموار ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع این استعمار انگلیس بود که موجبات به یغما رفتن اراضی فلسطینیان را فراهم آورد و اکنون زمان آن فرا رسیده که مقامات انگلیس کفاره گناه خود را بدهند. این کفاره نیز ممانعت از اجرایی شدن طرح الحاق کرانه باختری است. در واقع، باید گفت که به رسمیت شناختن فلسطین توسط انگلیس، می تواند تصحیح کننده اشتباهات بیانیه بالفور باشد.

بیانیه «بالفور» میراثی است که انگلیس از خود برجای گذاشت و زمینه را برای اشغال اراضی فلسطینیان فراهم آورد به ضرس قاطع می توان گفت که اگر زمانی برای تجدید نظر در میراث استعمار انگلیس و پذیرفتن مسئولیت این میراث باشد، اکنون آن زمان فرا رسیده است. اکنون زمان مناسبی است که لندن با ممانعت از عملیاتی شدن طرح الحاق کرانه باختری، کفاره به ثمر نشاندن بیانیه بالفور را بدهد. بیانیه بالفور، یک بیانیه عجیب و غریب و اسفناک بود. این بیانیه موجب شد تا جنبش صهیونیستی بتواند پروژه بسط سیطره و هیمنه خود بر فلسطین را اجرایی سازد.

در واقع این بیانیه بالفور بود که موجب شد تا صهیونیستها پروژه استعماری خود در اراضی فلسطینیان را کلید بزنند؛ پروژه ای که حتی تا به امروز نیز متوقف نشده است. در سال ۱۹۱۷ یهودیان تنها ۲ درصد از اراضی فلسطینیان را در اختیار داشتند. در سال ۱۹۴۷ که سازمان ملل متحد رأی به تقسیم فلسطین به ۲ دولتِ عربی و یهودی را داد، یهودیان ۵۵ درصد از اراضی فلسطین را در اختیار گرفتند. این درحالی است که پیش از آن تنها ۷ درصد از این اراضی را در اختیار داشتند.

این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۹۴۸ یهودیان ۷۸ درصد از اراضی فلسطینِ تحت قیمومیت را تحت اختیار خود گرفتند. در سال ۱۹۶۷ نیز اسرائیل با اشغال غزه و کرانه باختری، پازل جنگ علیه فلسطینیان را تکمیل کرد. در این میان، سازمان آزادیبخش فلسطین نیز با امضای توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۴، ۷۸ درصد از اراضی فلسطین را بخشید. سازمان آزادیبخش فلسطین این اقدام را در برابر برپایی دولت فلسطین در غزه و کرانه باختری به پایتختی قدس شرقی انجام داد؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

در سال ۲۰۱۹ نیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از «معامله قرن» پرده برداشت و از آن تحت عنوان طرح صلح یاد کرد. این درحالی است که در این طرح تمامی مطالبات طبیعی بود که نتانیاهو از معامله قرن استقبال کند، چراکه تمامی مطالبات او در این طرح گنجانده شده است «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درج شده است. جای تعجب نداشت که نتانیاهو و متحدانش از معامله قرن استقبال گرمی به عمل آورند، چراکه این طرح در واقع «بیانیه بالفور دوم» است.

در این طرح، ترامپ پاداش ۵۰ میلیارد دلاری برای فلسطینیان در نظر گرفت. فلسطینیان باید این پاداش را در برابر چه چیزی قبول کنند؟ آنها باید قبول کنند که چند محله کوچک در میان شهرک‌های صهیونیست نشین بزرگ و پایگاه های نظامی غول پیکر داشته باشند؛ کما اینکه پایتختی تحت عنوان قدس شرقی هم نخواهند داشت. آنها حتی ارتشی هم برای دفاع از خود در اختیار نخواهند داشت. منابع طبیعی‌شان هم متعلق به اسرائیلی ها است.

در هر صورت، زمان آن فرا رسیده است که انگلیس به دلیل نقشی که در امضای بیانیه بالفور داشت کفاره بدهد. اتخاذ مواضع شفاهی نمی تواند اسرائیل را از اجرای طرح الحاق کرانه باختری بازدارد. انگلیس با به رسمیت شناختن فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ می تواند در مسیر صحیح تاریخ قرار گیرد.

کد خبر 4956760 رامین حسین آبادیان

منبع: مهر

کلیدواژه: انگلیس روزنامه گاردین کرانه باختری بیانیه بالفور ایالات متحده آمریکا عراق ویروس کرونا رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ ایران فلسطین عربستان سعودی سوریه روسیه امارات متحده عربی لیبی آژانس بین المللی انرژی اتمی افغانستان اراضی فلسطینیان بیانیه بالفور کرانه باختری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهر‌های انگلیس

شبکه خبری سی ان ان نوشت: دانشجویان در مقابل دانشگاه کالج لندن (UCL) در اعتراض به ارتباط این دانشگاه با مؤسسات دانشگاهی رژیم اسرائیل تجمع کردند.

یک ویدئو، جمعیتی از دانشجویان را در خارج از محوطه اصلی این دانشگاه در خیابان «گوور» واقع در مرکز لندن نشان می‌دهد که پلاکارد‌هایی را در حمایت از فلسطین حمل می‌کردند.

گروه «اقدام برای فلسطین» دانشگاه کالج لندن سازماندهی این اعتراضات را برعهده داشت.

امناغفار (Amna Ghaffar) سخنگوی این گروه در مصاحبه با شبکه خبری اسکای نیوز گفت دانشگاه‌های انگلیس بیشتر رویکرد «سرکوب» اعتراضات را تاکنون بکار بسته اند.

این فعال حامی فلسطین افزود: گروه متبوعش تاکید دارد که همکاری تحقیقاتی دانشگاه با شرکت‌های تسلیحاتی در تامین نظامی ارتش رژیم اسرائیل مسئول است.

وی همچنین از همکاری دانشگاه کالج لندن با دانشگاه تل آویو که رابطه نزدیکی با ارتش اسرائیل دارد، انتقاد کرد.

دانشجویان دانشگاه وارویک (Warwick) انگلیس نیز امروز جمعه در حمایت از فلسطین تظاهرات کردند. مسئولان این دانشگاه مدعی اند از تظاهرات سازمان دهی شده توسط ائتلاف «حمایت از فلسطین» دراین دانشگاه که متشکل از ائتلافی از سازمان‌های دانشجویی و پرسنل دانشگاه است، مطلع بوده اند.

این گروه تصاویری از چادر‌های برپا شده در محوطه بیرون دانشگاه را منتشر و از بی توجهی دانشگاه به خواسته‌های آنها انتقاد کرد.

این گروه در پیام رسان اینستاگرام اعلام کرد: درهمبستگی با دانشجویان سراسر جهان از کلمبا تا نیویورک تا پاریس و سیدنی به پا خواسته است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اخبار ضدونقیض درباره وضعیت سلامتی پادشاه انگلیس
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی
  • اخبار ضد و نقیض درباره وضعیت سلامتی پادشاه انگلیس
  • اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهر‌های انگلیس
  • آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی
  • تحریم های جدید انگلیس علیه صنایع نظامی ایران / اسامی
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران
  • تلاش فعالان مدنی در انگلیس علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • شهادت بیش از ۳۴ هزار و ۳۰۰ فلسطینی در نوار غزه از ۷ اکتبر
  • تکذیب انتقال حماس به کشورهای دیگر از سوی سخنگوی این جنبش