Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های زلزله‌خیز کشور است، بی‌توجهی به ساخت و ساز بر روی گسل‌ها می‌تواند یک تهدید بزرگ برای ساکنان مناطق زلزله‌خیز به شمار بیاید.

به گزارش ایسنا، بلایای طبیعی همواره یکی از چالش‌های زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است؛ زلزله، سیل، فوران آتش‌فشان، طوفان، تگرگ، رعد و برق و سونامی از جمله حوادث و بلایای طبیعی است که وقوع آن‌ها غیرقابل پیش‌بینی است و معمولا در طول تاریخ بشریت این حوادث طبیعی خسارات جانی و مالی فراوانی را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستکاری بشر در طبیعت در طول سده اخیر موجب شده است، خسارات حوادث و بلایای طبیعی افزایش چند برابری داشته باشد، در سیل فروردین ۹۸ شاهد بودیم که ساخت و ساز غیر مجاز در حریم و مسیل رودخانه‌ها موجب شد بسیاری از شهر و روستاهای کشور زیر آب برود، به نوعی می‌توان گفت طبیعت انتقام سختی از متجاوزان خود گرفت.

هم‌چنین ساخت و ساز بر روی گسل‌های زلزله نیز امری  غیرعقلانی است و در مواقع بروز زلزله می‌تواند خطرات جانی و مالی بسیاری را برای افراد ایجاد کند، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های زلزله‌خیز کشور است، بی‌توجهی به ساخت و ساز بر روی گسل‌ها می‌تواند یک تهدید بزرگ برای ساکنان مناطق زلزله‌خیز به شمار بیاید.

۴۰ گسل فعال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

حسن میراحمدی مسئول لرزه‌نگاری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این استان یکی از استان‌های زلزله‌خیز در سطح کشور است،  اظهار کرد: در سال ۹۸ حدود ۱۸۰ زلزله در استان ثبت شد که بزرکترین آن‌ها در ۲۵ تیرماه ۹۸ با شدت ۴.۱ دهم ریشتر در شهر چلگرد رخ داد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ گسل فعال اصلی و فرعی  در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، افزود: اکثر شهرها و روستای این  استان بر روی خط زلزله قرار دارد، اما شهرهای اردل، ناغان، چلگرد، بروجن و گندمان نسبت به سایر شهرها و روستاهای استان زلزله‌خیزتر هستند و گسل‌های فعال بیش‌تری دارند.

میراحمدی یادآور شد: معمولا زلزله‌های با شدت کمتر می‌تواند باعث تخلیه انرژی گسل‌ها شود، اما در برخی موارد لرزه‌های کوچک زمین می‌تواند پیش‌لرزه برای وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ باشد.

مسئول لرزه‌نگاری چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه قبل از احداث بنا باید بررسی‌های زمین‌ و گسل‌شناسی انجام شود، گفت: طراحی دقیق، استفاده از مصالح استاندارد، اجرا و نظارت صحیح بر انجام موضوعات مرتبط با ایمنی ساختمان توسط مهندسان باید مدنظر قرار بگیرد تا زمان وقوع زمین‌لرزه خسارات کاهش پیدا کند.

اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی بدون در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی، نظم طبیعت را به هم می‌زند، همین مسئله می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند، یکی از این پروژه‌ها که بدون اخذ مجوزات زیست‌محیطی آغاز به‌کار کرده پروژه انتقال آب بهشت‌آباد است که به گفته کارشناسان حوزه آب و منابع‌طبیعی علاوه بر خسارات زییست‌محیطی می‌تواند موجب فعال شدن گسل‌های زلزله‌خیز در شهرستان اردل شود.

پروژه بهشت آباد بر روی ابر گسل زاگرس میانی در منطقه زلزله خیز اردل واقع شده است

مهدی پژوهش عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد در مصاحبه‌ای با ایسنا با اشاره به اینکه تونل بهشت‌آباد در محلی احداث می‌شود که حساس‌ترین گسل‌های زاگرس در آن منطقه قرار گرفته؛ به گونه‌ای که ۴۵ گسل در مسیر بهشت‌آباد قرار دارد که ۵ مورد از آن‌ها فوق‌العاده حساس است، اظهار کرد: حفاری در این مناطق به دلیل تخلیه شدن آب درون گسل‌ها و خشک شدن چشمه‌ها مشکلات زیادی را برای منطقه ایجاد خواهد کرد.

پژوهش ادامه داد: سد بهشت آباد درست بر روی ابر گسل زاگرس میانی در منطقه زلزله خیز اردل احداث می‌شود که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از سد و تونل بهشت‌آباد، با توجه به زلزله‌خیز بودن منطقه و خاک سست و آبرفتی و رانش‌های پی‌درپی خاک، مردم منطقه با فاجعه هولناکی مواجه خواهند شد، همچنین روستاها، شهرها و زمین‌های حاصلخیز  بالادست سد در منطقه، در دریاچه سد غرق خواهند شد و درصورت شکسته شدن سد تمام روستاها و مناطق زیر دست سد از بین می‌روند.

باتوجه به اینکه ساخت و ساز در پهنه‌ گسل طبق آئین‌نامه‌ها در کشورهای زلزله‌خیر ممنوع است، اما متأسفانه توجه چندانی به این مسئله صورت نمی‌گیرد و حتی در برخی از موارد نکات ایمنی در ساخت و رعایت نمی‌شود، علاوه بر این انجام اقدامات غیرکارشناسی در برخی از پروژه‌های عمرانی نیز می‌تواند موجب فعال شدن گسل‌های زلزله‌ در مناطق زلزله‌خیز شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری گسل زلزله چهارمحال و بختیاری زلزله خیز ساخت و ساز گسل ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۶۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ مجتمع پرورش اسب در شهرکرد به زمین زده شد

به نقل از روابط عمومی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری؛ آیین کلنگ زنی مجتمع پرورش اسب با حضور احمد راستینه نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی، عبدالغنی فرماندار شهرکرد و جمعی از مسئولین استانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید

رو نمایی از پیش نویس سند توسعه اسب در کشور

این مجتمع در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار ساخته می شود و زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

ظرفیت این مجتمع پرورش اسب به تعداد دو هزار راس می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • فعالیت سامانه بارشی جدید امروز در چهارمحال و بختیاری
  • وقوع ۱۹ حادثه در چهارمحال و بختیاری
  • کلنگ مجتمع پرورش اسب در شهرکرد به زمین زده شد
  • افتتاح دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری
  • تصاویری از لحظه حادثه مینی بوس در چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۳۱ درصدی مرسولات از چهارمحال و بختیاری
  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری
  • خبر‌های ورزشی ۱۴ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • بارش باران بهاری در چهارمحال و بختیاری
  • پرونده‌های قضایی در چهارمحال و بختیاری کاهش یافت