Web Analytics Made Easy - Statcounter

جان بولتون جمهوریخواه کهنه‌کار و البته به شدت ضد ایرانی در کتاب خود با عنوان «اتاق اتفاق» که پر از اتهامات تند و گزنده علیه رئیس جمهوری آمریکا و اطرافیانش است ادعا کرده است که دونالد ترامپ از «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین خواسته بود با خرید محصولات کشاورزی از آمریکا به وی کمک کند تا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این کتاب نشان می‌دهد که ترامپ کمک مالی به اوکراین را مشروط به همکاری کی‌اف در پرونده تحقیقات پسر "جو بایدن" کرده بود.

اکنون ناظران می‌پرسند آیا این کتاب و افشاگری‌های آن یک نقطه عطف به سبک واترگیت خواهد بود یا صرفا یک افشاگری دیگر از سوی منتقدان ترامپ که معمولا بی‌نتیجه به فراموشی سپرده می‌شود.

تا اینجا واکنش دو حزب حاکم دموکرات و جمهوریخواه به افشاگری‌های بولتون و تاثیر آن بر آینده سیاسی ترامپ بسیار متفاوت بوده است.

سناتورهای جمهوریخواه در مجموع درباره اتهامات مطرح شده در کتاب بولتون سکوت در پیش گرفته‌اند و روایت وکیل و مقام‌های کاخ سفید را تکرار می‌کنند که رئیس جمهوری هیچگاه کمک‌های امنیتی به اوکراین را منوط به کمک کی‌اف در تحقیقات علیه "جو بایدن" و پسرش نکرده بود.

سناتور "جیمز لنکفورد" نماینده جمهوریخواه اوکلاهاما  انگیزه  بولتون را از انتشار این کتاب زیر سؤال برده و گفته است که وی به دنبال پول در آوردن از راه فروش کتابش است. برخی دیگر از سناتورهای جمهوریخواه چون "سوزان کالینز" نماینده ایالت  میت یا  "کوری گاردنر" نماینده کلورادو و "لامار الکساندر" نماینده تنسی حاضر به اظهار نظر درباره افشاگری های کتاب بولتون نشده‌اند.

خود ترامپ  خاطرات بولتون را "مجموعه‌ای از دروغ‌ها و داستان‌های ساختگی" توصیف کرده است و حتی هفته گذشته تلاش کرد که مانع انتشار این کتاب شود؛ درخواستی که توسط یک دادگاه فدرال رد شد.

دیگر اطرافیان رئیس جمهوری و شبکه تلویزیونی فاکس نیوز که سخنگوی ترامپ و جمهوریخواهان است، به شدت به بولتون تاخته و وی را به افشای اسرار دولتی و نقض سوگند وفاداری به حفظ اسرار متهم کرده‌اند.

در مقابل، دموکرات‌ها افشاگری‌های جان بولتون را تاییدی بر فساد رئیس جمهوری آمریکا دانستند و ابراز امیدواری می‌کنند که کتاب وی به ریزش علنی و قابل توجه در میان حامیان رئیس جمهوری در سنا منجر شود.

به باور برخی از ناظران نزدیک به حزب دموکرات، با اینکه کتاب بولتون پس از جلسه جنجالی استیضاح سنا منتشر شده است، مطمئناً پرونده ترامپ را نزد سنا سنگین خواهد کرد.

در این خصوص، "پیتر بیکر" نویسنده روزنامه نیویورک تایمز بر این باور است که ضربه بولتون به جایگاه سیاسی و حقوقی رئیس جمهوری آمریکا سنگین خواهد بود.

وی در مقاله‌ای در نیویورک تایمز تصریح کرد: اما آقای بولتون یک شاهد خطرناک برای آقای ترامپ است که به سادگی نمی‌تواند او را کنار بزند. بولتون نه یک دموکرات لیبرال و نه یک بوروکرات دولت پنهان است. او یک کهنه‌کار محافظه‌کار با اعتبار جدی در میان جمهوریخواهان است.

به نظر بیکر، افشاگری‌های بولتون دست اول بوده و می‌تواند به شورش برخی از جمهوریخواهان در سنا علیه رئیس جمهوری بینجامد.

وی می‌افزاید: در جریان استیضاح رئیس جمهوری، وکلای وی می‌گفتند که تلاش دموکرات‌ها بر اساس شهادت دست دوم بوده و هیچ شاهد دست اولی حاضر نشده است بگوید که ترامپ به صراحت، کمک به اوکراین را  به تحقیقات بایدن مرتبط کرده است. اکنون با انتشار کتاب بولتون، شاهد دست اول هم وارد کارزار شد.

به نظر می‌رسد که نخستین پیامد جدی کتاب جنجالی مشاور اخراجی امنیت ملی کاخ سفید را باید در عمیق‌تر و شفاف‌تر شدن مرز میان ترامپ و جمهوریخواهانی دید که شاید فراکسیونی شورشی از این حزب را در کنگره به وجود آورند.

این مساله در صورت طرح سوال از رئیس جمهوری و احضار بولتون برای شهادت در صحن سنا، می‌تواند سناریویی پر خطر برای ترامپ باشد.

در این میان جان بولتون به طور علنی اعلام کرده است که در انتخابات ماه نوامبر به رئیس سابق خود رای نخواهد داد. به این ترتیب نام این جمهوریخواه کهنه کار در کنار شمار دیگری از جمهوریخواهان قرار گرفته است که به دونالد ترامپ پشت کرده‌اند.

"جورج دبلیو بوش" رئیس جمهوری پیشین، "کالین پاول" وزیر خارجه پیشین و سناتور جمهوریخواه "میت رامنی" هم گفته‌اند به ترامپ رای نخواهند داد.  "جب بوش" برادر رئیس جمهوری سابق جمهوریخواه و فرماندار سابق فلوریدا هم گفته است که مطمئن نیست به چه کسی رای خواهد داد.

با وجود این تحولات هنوز مشخص نیست افشاگری‌های بولتون و خیز دوباره مخالفان ترامپ، تا چه اندازه توان ریزش در پایگاه انتخاباتی وی و سناتورهای جمهوریخواه خواهد داشت.

برچسب‌ها انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جان بولتون جو بایدن پروندهٔ خبری آمریکا ۲۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جان بولتون جو بایدن انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جان بولتون جو بایدن کتاب بولتون رئیس جمهوری جان بولتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۷۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد

 دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بار دیگر حمایت خود را از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اعلام و تاکید کرد: برخی از سیاستمداران یهودی در ایالات متحده پشت (رژیم) اسرائیل را خالی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز همچنین بار دیگر به شدت از تظاهرات‌های ضد صهیونیستی اخیر در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین انتقاد کرد و مدعی شد که شرکت کنندگان در این تظاهرات‌ها، شست وشوی مغزی شده‌اند.

ترامپ در ادامه با حمله به چاک شومر رئیس اکثریت دموکرات در مجلس سنا و بلندپایه‌ترین مقام یهودی در آمریکا که پیشتر با انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه خواستار استعفای او شده بود، گفت: من دارم می‌بینم سیاستمداران یهودی (در آمریکا) پشت اسرائیل را خالی کرده‌اند. من این را می‌بینم، شما هم می‌بینید.

وی با اعلام حمایت دوباره از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، از اقدامات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت از (رژیم) اسرائیل انتقاد کرد و مدعی شد که دولت بایدن به اندازه کافی از این رژیم حمایت نمی‌کند.

ترامپ افزود: الان هیچ‌کس نمی‌داند ایالات متحده در کجا ایستاده است و به نظر من بایدن در کنار (رژیم) اسرائیل نایستاده و با این کار اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • افشاگری رسانه آمریکایی درباره انبوه گاف‌های بایدن در ۲۰۲۴
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین