Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته هیات دولت با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگری موافقت کرد و به این ترتیب، حق مسکن از تیرماه، ۳۰۰ هزار تومان شد؛ اما پرسش اینجاست که چرا زمانِ اجرای افزایش حق مسکن از تیرماه است؛ چرا برخلاف رویه سال‌های قبل از ابتدای سال اجرایی نمی‌شود تا کارگران بتوانند برای سه ماه اول سال، ۶۰۰ هزار تومان مابه‌التفاوتِ حق مسکن دریافت کنند؟

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها و از مذاکره‌کنندگان کارگری دستمزد) در این رابطه می‌گوید: آن چیزی که مهم است این است که اگر قرار است به سمت عدالت مزدی برویم، باید بپرسیم چرا این سه ماه دیده نشده؛ چرا فکری برای این سه ماه نشده؟ آیا این سه ماهِ بهار جزو زندگی کارگران نبوده است؟ در صورتیکه این سه ماهِ بهار امسال، سه ماه عجیب و غریب کرونایی بود که هزینه‌های بهداشتی و خوراکی خانواده‌ها سر به فلک کشید؛ کرونا افزایش وحشتناک اجاره مسکن، قیمت زمین و خانه، حامل‌های انرژی و حمل و نقل را در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر یکبار به تاکسی‌های اینترنتی اینترنتی مراجعه کنید، می‌فهمید که چقدر قیمت‌ها در این سه ماه افزایش یافته است؛ در بهار امسال قیمت لبنیات علیرغم انکار همه مسئولان از صدر تا ذیل، به شدت گران شده است؛ برنج و سبد معیشت به خصوص در بحث خوراکی‌ها بسیار گران شده است.

به گفته وی، در همین سه ماه به صورت غیرقابل باور و حتی مضحک، هر ماه اعلام کردند که یک یا دو درصد از نرخ تورم کاسته شده است؛ آخر چطور چنین چیزی ممکن است؛ آنهم وقتی که قیمت ارز به صورت افسارگسیخته افزایش یافته و طلا و مسکوکات گران شده‌اند.

توفیقی اضافه می‌کند: عدم بخشودگی اقساط بانکی به جز چند وام قرض‌الحسنه مثل قسط ازدواج، مشکلات مردم فرودست را بیشتر کرده است. در این بحبوحه‌ی دشواری‌ها، در همه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کارگران و فعالان کارگری اعلام کردند که توقع داریم همه افزایش‌های مزدی ازجمله افزایش پایه حقوق و حق مسکن از فرودین ماه اجرایی شود اما مع‌الاسف می‌بینیم در نامه‌ای که از وزارت کار برای آقای جهانگیری ارسال می‌شود، صحبت از  افزایش حق مسکن از اول تیرماه است؛ باید مصوبه شورایعالی کار را دید که آیا در جلسه مصوب شده که افزایش از تیرماه اعمال شود یا این کار، اقدام خودمحورانه‌ی وزارت کار است.

به گفته توفیقی، این رویه خلافِ «عدالت مزدی» است و کارگران احساس خواهند کرد که صدای اعتراضات و مطالبه‌گری‌های مزدی آنها به هیچ‌وجه شنیده نشده است.

او ادامه می‌دهد: کارگری که هیچ ندارد، دویست هزارتومان معوقه حق مسکن و مابه‌التفاوت ۶۰۰ هزار تومانی هم برایش مهم است؛ وقتی ناکام می‌شود، دچار بی‌اعتمادی و نارضایتی می‌شود؛ آیا بهتر نیست دیگر پس از این با کارگران صادق باشیم و وعده‌های واهی را تمام کنیم!

از عددسازی تا انکار واقعیت!

عضو کارگری دستمزد با بیان اینکه باید واقعیت‌های ملموس زندگی مردم در نظر گرفته شود؛ می‌گوید: واقعاً تا کی میخواهند تورم را دستوری پایین بیاورند؛ تا کی می‌خواهند به تورم واقعی سفره‌های مردم بی‌توجهی کنند؛ تا چه زمان قرار است اعداد دولتی یک چیز بگویند و سفره‌های مردم چیز دیگر؟! انکار واقعیت دیگر پاسخ نمی‌دهد!

توفیقی در ادامه با تاکید بر اهمیت صداقت می‌گوید: برخلاف وعده‌هایی که در ارتباط با حق مسکن داده بودند و قرار بود زمان اجرای آن را دولت تعیین کند، وزارت کار زمان اجرا را از تیرماه مشخص کرده است؛ این کار درست نیست و سه‌جانبه‌گرایی واقعی را زیر سوال می‌برد.  

به گفته او، اکنون باید مطالبه‌گری کارگران به سطحی فراتر برود؛ تقویت سه‌جانبه‌گری، تقویت تشکل‌های مستقل کارگری و اصلاح ساختار چانه‌زنی در شورایعالی کار، مطالباتی است که در این سطحِ فراتر طرح می‌شود و بایستی با جدیت پیگیری شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افزایش حق مسکن کارگران حق مسکن 300 هزار تومانی در سال 99 سه ماه حق مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم کردن بستر رشد مهارتی و انگیزشی کارگران از اولویت‌های ما است

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ مهران طیران ضمن تبریک هفته کار و کارگر، کارگران را سربازان جنگ اقتصادی و محور پویایی تولید دانست و مطرح کرد: فراهم کردن بستر آموزش‌های بصیرتی و معرفتی و رشد مهارتی و انگیزشی کارگران از اولویت‌های مهم بسیج کارگری استان البرز است.

وی با اشاره به اینکه از طریق هادیان سیاسی و حلقه‌های صالحین درصدد افزایش روحیه و ارتقای اراده کارگران در برابر تبلیغات سیاه رسانه‌های بیگانه و افزایش روحیه آن‌ها هستیم، افزود: ایجاد انگیزه و نهادینه کردن اهمیت کسب روزی حلال یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در حوزه کارگری البرز است.

مسؤول سازمان بسیج کارگری و کارخانجات استان البرز با تاکید بر هم افزایی و تعامل با سازمان فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهت افزایش توانمندی‌های مهارتی کارگران عنوان کرد: افزایش مهارت کارگران نقش بسیار مؤثری در افزایش بهره وری تولید دارد.

وی از ساماندهی و هدایت گروه‌های جهادی کارآمدان، سفیران تولید، بانویار، دستار، تولید یار و واکنش سریع جهت رفع موانع تولید و اشتغال و افزایش بهره وری خبر داد و گفت: گروه جهادی بانو باز، گروه تخصصی حمایت و هم اندیشی با بانوان کارگر بوده و گروه سفیران تولید با حضور در مدارس، پیشرفت‌های حوزه تولید و اشتغال را به اطلاع دانش آموزان می‌رسانند.

طیران ضمن تشریح برخی از برنامه‌های هفته کار و کارگر خاطر نشان کرد: برگزاری میز خدمت برای رفع مشکلات کارگران، توزیع بسته‌های کمک معیشتی بین کارگران، تجلیل از کارگران برتر و کارگران زن و برگزاری جلسات اندیشه ورزی با کارگران از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بسیج کارگری به مناسبت هفته کار و کارگر است.

کد خبر 6091405

دیگر خبرها

  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • تورم نقطه به نقطه ایران در فروردین ماه به کانال ۲۹ رسید
  • تورم نقطه به نقطه ایران در فروردین ماه ‌به کانال ۲۹ رسید
  • معاون وزیر کار مُنکر پیشنهاد افزایش حق مسکن شد
  • فراهم کردن بستر رشد مهارتی و انگیزشی کارگران از اولویت‌های ما است
  • قدردانی از کارگران بسیجی نمونه اراکی
  • نبود کمیته‌های حفاظت فنی و بازرسان عامل ازدیاد حوادث کار
  • سرمایه گذاری ۱۰۰هزار میلیارد تومانی برای ۳۵پروژه تجاری ومسکونی در کشور
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است