زمینههای ولایتعهدی امام رضا (ع)؛ از امویان تا عباسیان
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۹۹۷۰۱
آنچه ورای انتخاب مأمون درباره انتساب ولایتعهدی امام رضا (ع) مشهود است، رفتار منفعلانه عباسیان در قبال گسترش جریان محبت اهل عترت در قلوب مردم آن دوران است تا حدی که برای تقویت حکومت و جلب آرای مردم، امام رضا (ع) را به منسب حکومتی برگزیدند. ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در سالهای پایانی حکومت امویان یعنی تقریباً اواخر امامت امام باقر (ع) شاهد گرایش زیاد مردم به سوی اهل بیت وحی بودیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این بین عباسیان که بر سر حکومت با امویان در ستیز بودند، فرصت را غنیمت شمرده و با شعار فریبنده «الرضا من آلالرسول» بنیامیه را کنار زده و مسند حکومت اسلامی را غصب کردند؛ این رویداد در ابتدای امامت امام صادق (ع) به وقوع پیوست. آنها که خود را هواخواه عترت پیامبر اسلام (ص) معرفی کردند، این بار با خدعهای عجیب سعی کردند تا مصادیق عترت را وارونه جلوه دهند؛ به این صورت که با جعل احادیث نبوی، مهدی را از نسل جد خود یعنی عباس عموی پیامبر معرفی کردند و در این راستا برای حاکمانشان از القاب و اسامی مهدی موعود استفاده کردند و در موارد متعددی به بدلسازیِ رویدادهای آخرالزمانی روی آوردند. مؤید این تحلیل آنکه امام صادق علیهالسلام در توضیح انتهای آیه 46 سوره ابراهیم(ع): «إِنْ کانَ مَکْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبالُ؛ مکرشان با خداست، هر چند از مکرشان کوهها از جای کنده میشد.» فرمود «از مکر بنی العباس درباره قائم قلوب مردم از جا کنده شود؛ و إِنْ کانَ مکر بنی العباس بالقائم لِتَزُولَ مِنْهُ قلوب الرجال» (تفسیر نورالثقلین، ج2، ص553؛ تفسیر البرهان، ج3، ص316)
نکته جالب توجه اینجاست که با وجود این فتنه عظیمی که در امت اسلام برای وارونه جلوه دادن جایگاه واقعی عترت شکل گرفت، هربار با مدیریت ائمه علیهمالسلام به ویژه امام صادق و امام کاظم (ع) این فتنهها تا حدود زیادی به سردی میگرایید و بر آگاهی مردم افزوده میشد و در زمان امامت امام رضا (ع) اوج گرایش جامعه اسلامی به خاندان وحی را شاهدیم.
این گرایش حتى در میان خانواده خلفا و درباریان نیز رسوخ کرد؛ چنان که گویند زبیده، همسر رشید و نوه منصور و بزرگترین زن عباسى، شیعه شد و چون هارونالرشید از آن آگاهى یافت، سوگند خورد که طلاقش دهد. یا روایت شده است که وقتى پیکر مطهر امام کاظم علیه السلام را به جمع پاسبانان حکومت آوردند و با سخنان زشت خبر مرگ آن بزرگوار را اعلام کردند، سلیمان، پسر منصور دوانیقى، فرزندان و غلامانش را فرمان داد جلوى این کار را بگیرند. او خود با پاى برهنه در پى جنازه حرکت کرد و قضیه را کتباً به اطلاع هارون الرشید رساند. هارون در پاسخ گفت: اى عمو، صله رحم کردى، خداوند به تو پاداش نیک دهد؛ به خدا سوگند، سندى بن شاهک این کار را به دستور ما انجام نداده است (عیون اخبار الرضا (ع) شیخ صدوق، ج1 ص98)
مؤید دیگر این سخن اینکه به قدری بر آگاهی مردم نسبت به جایگاه عترت افزوده شده بود که عباسیان بیم داشتند پس از به شهادت رساندن امام کاظم (ع) مردم علیه آنان شورش کنند؛ از دیگر سو امام رضا (ع) نیز آشکارا امامت خویش را اعلام کرد؛ این در حالی بود که امام صادق (ع) در زمان خود پنج وصی را برای امامت برگزیدند تا به هیچ یک از جمله امام کاظم علیهالسلام لطمهای وارد نشود.
امام رضا (ع) از بین خلفای عباسی، در دوران حکومت هارون الرشید، امین و مأمون حضور داشت. در عصر حکومت هارون، غالباً رفتار امام(ع) به مبارزه با جریانهای انحرافی در اعتقادات اسلامی و در قالب مناظرات گذشته است. پس از مرگ هارون و آغاز حکومت امین، منابع از فعالیتهای امام رضا(ع) خصوصاً در بُعدِ سیاسی، گزارشی را نقل نکردهاند و حکومت نیز در این دوران به جهت نزاعهای داخلی، مواجههای با وی نداشتهاند. با رویکار آمدن مأمون و گسترش قیامهای شیعی، مأمون به دنبال راهی برای پیروزی بر این شورشها، تصمیم گرفت امام رضا (ع) را در حکومت دخیل کند و به همین منظور مقام ولایتعهدی خویش را به عهدهٔ او گذاشت؛ امام نیز با خواست خدا و با لحاظ تدابیری الهی این سِمت را پذیرفت.
اما آنچه که ورای این انتخاب مأمون مشهود است، رفتار منفعلانه عباسیان در قبال گسترش جریان محبت اهل عترت در قلوب مردم آن دوران است تا حدی که برای تقویت حکومت خویش و جلب آرای مردم امام رضا (ع) را به منسب حکومتی برگزیدند که البته برای مأمون نتیجه معکوس داد.
قم|حضور امام رضا(ع) در ایران سبب حلقه وصل شیعیان و تقریب مذاهب اسلامی شدانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: علیه السلام امامت امام امام صادق امام کاظم امام رضا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۹۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل میدهند
ایسنا/لرستان استاندار لرستان پایه اقتدار حکومت اسلامی را مردم دانست و با بیان اینکه هرجا خطا کردهایم جاهایی بوده که از حضور مردم در صحنههای مختلف اقتصادی و اجرایی غفلت کردهایم، گفت: باید کارها را به مردم واگذار کنیم.
ابوطالب شفقت امروز، هشتم اردیبهشت ماه در جلسه شورای شهرداران و شوراهای اسلامی که در محل سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: شورا پل ارتباطی بین دولت و مردم است، حال چه شورای اسلامی شهر باشد چه مجلس شورای اسلامی. ضرورت دارد در جریان اقتصادی و تولیدی مردم را مشارکت دهیم و آنان را تشویق به کسب و کار و مشارکت در کارهای تولیدی و اقتصادی کنیم.
استاندار لرستان بیان کرد: انتظار میرود اعضای شورای اسلامی شهر و روستاهای استان علاوه بر قانون شناسی، فرصتهای موجود را شناسایی کنند. همچنین استفاده از پیمانکاران بومی به خصوص در طرحهای کوچک شهرداریها مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مناقصه محدود مسابقه محلی است، بیان کرد: باید مناقصهها محدود برگزار شود و از ظرفیت پیمانکاران استان در پروژههای کوچک استفاده شود.
شفقت با بیان اینکه باید از ظرفیتهای استان در داخل استان بهرهبرداری شود و ارزش افزوده در شهرداریها مسالهای مهم است، اضافه کرد: در استفاده از پیمانکاران بومی به ویژه در کارهای کوچک تعلل نکنید.
وی عنوان کرد: لرستان استانی سیلخیز است و ضرورت دارد منابع طبیعی، محیط زیست در اطراف شهر عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را انجام دهند.
شفقت برساماندهی رودخانههای لرستان تاکید کرد و افزود: اختلافنظری بین شهرداری خرمآباد و آب منطقهای لرستان روی ساماندهی خرمرود وجود دارد که باید حل و فصل شود و هر کدام از آنها که متولی محسوب میشوند موظف به ساماندهی رودخانه هستند.
انتهای پیام