Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-06@14:22:18 GMT

پر زلزله‌ترین کشور‌های جهان کدامند؟

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۹۹۷۸۵

پر زلزله‌ترین کشور‌های جهان کدامند؟

به گفته عضو پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی، کشور‌های حاشیه اقیانوس آرام زلزله خیزترین کشور‌های دنیا هستند. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، زلزله خیز‌ترین نقاط، مناطقی هستند که در آن‌ها بیشترین زلزله‌ها رخ می‌دهند، اما این مسئله به این معنا نیست که در این مناطق، زلزله‌های بزرگ رخ می‌دهد.

وی درباره لرزه خیزترین نقطه در ایران افزود: در کشور ما، شمال تنگه هرمز و شهر بندرعباس لرزه خیز‌ترین نقطه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این فعال حوزه زلزله شناسی با اشاره به لرزه خیزترین نقطه در جهان اظهار کرد: نوار دور اقیانوس آرام، لرزه خیز‌ترین نقطه در دنیا است که زلزله‌های آن بر اساس وسعت، در کشور‌های اندونزی، ژاپن، شیلی، پرو، آمریکا و فیلیپین احساس می‌شود.

امن‌ترین نقاط زلزله‌ای
زارع ادامه داد: در مرکز کویر لوت، کمترین زمین لرزه‌ها ثبت می‌شود و این نقطه در کشور ما بسیار امن است، اما با توجه به شرایط جغرافیایی این منطقه، هیچکس در آن سکونت ندارد؛ بنابراین تاثیری در میزان خسارات زلزله ندارد.

وی گفت: همچنین بخش‌هایی از نوار سنندج-سیرجان و شهر‌های حدفاصل آن مانند اصفهان کم لرزه هستند. دشت خوزستان نیز زمین لرزه کمی دارد.

کدام مناطق پتانسیل زلزله دارند؟
عضو پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی گفت: در حال حاضر مشغول بررسی خوشه‌های لرزه‌ای و قفل شدگی گسل‌ها در منطقه جنوب البرز هستیم تا این نقاط را از لحاظ احتمالات لرزه خیزی بررسی می‌کنیم.

وی افزود: در دو ماه گذشته، در شهر مشاء یک خوشه لرزه‌ای شکل گرفته و زلزله‌های بسیاری رخ داده است که پس لرزه‌های همان زلزله ۵ ریشتر نوزدهم اردیبهشت هستند.
زارع اظهار کرد: تاکنون سه منطقه که پتانسیل لرزه خیزی دارند، شناسایی شده اند. این نقاط شامل جنوب استان البرز، استان مازندران در دره هراز و شمال کجور و نوشهر هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زلزله اقیانوس آرام لرزه خیز زلزله شناسی ترین نقطه زلزله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۹۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم

به گزارش خبرگزاری مهر؛ محمد حسن نامی، در آئین کلنگ زنی مکان نصب نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری جزیره قشم، اظهار کرد: بنا به دستور آیت الله رئیسی، ریاست محترم جمهوری، سازمان مدیریت بحران در مسیر هوشمندسازی دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از ابزارهای هوشمندسازی برای آمادگی در مقابل حوادث و بحران‌ها، ایجاد ایستگاه‌های مدرن لرزه نگاری در نقاط مختلف کشور است که امروز شاهد کلنگ زنی نخستین ایستگاه در این زمینه در جزیره قشم بودیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در حال ۱۲۲۲ لایه مکان محور در نقاط مختلف کشور توسط سازمان نقشه برداری کشوری تهیه شده است که پایه اصلی نقشه‌ها به صورت دیجیتالی هستند و روی این لایه‌ها ۱۳۰ لایه هوشمند در ابعاد مختلف هواشناسی، پایش ماهواره‌ای سرزمین و… را پوشش می‌دهد.

نامی در پایان خاطرنشان کرد: با هوشمندسازی فرآیندها و زیرساخت‌های مدیریت بحران به دنبال این هستیم که کمترین تلفات انسانی و حادثه دیده را در اثر وقوع حوادث طبیعی و در زمان بحران‌ها داشته باشیم.

آئین کلنگ زنی محل نصب نخستین ایستگاه لرزه نگاری قشم که در محوطه بیمارستان جی جیان قشم با حضور عادل پیغامی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، بهزاد پورمحمد، معاون اجرایی مرکز لرزه نگاری کشور، مهرداد حسن زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان، حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم، محمد محمد حسینی فرماندار شهرستان قشم برگزار شد.

کد خبر 6095908

دیگر خبرها

  • شکایت ده‌ها هزار راننده تاکسی از اوبر در نقاط مختلف جهان
  • شناسایی 22 نقطه حادثه خیز شهری در کردستان
  • پس لرزه های خطرناک جنگ غزه در جهان؛ آیا زندگی یهودیان در غرب غیرممکن می شود؟
  • برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۱۰ نقطه از جهان
  • گرم‌ترین و سردترین نقطه استان کرمان کدامند؟
  • گردمترین و سردترین نقطه استان کرمان کدامند؟
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • زلزله خوزستان را لرزاند
  • جانمایی نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری برخط کشور در قشم
  • راه اندازی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم