Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@08:20:08 GMT

«جهش تولید» با بروکراسی اداری محقق نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۰۱۴۱

«جهش تولید» با بروکراسی اداری محقق نمی‌شود

ایسنا/قزوین چند سالی می‌شود که کسب‌وکارها کوچک و بزرگ برای شروع کار کفش آهنین به پا می‌کنند تا مجوزهای لازم را برای تولید بگیرند، در این میان عده‌ای خسته شده و دست از کار می‌کشند ولی هستند تولیدکنندگانی که عمر و سرمایه خود را در راه تولید هزینه می‌کنند تا چرخ‌های اقتصاد کشور بچرخد و جوانی بیکار نماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شیوع کرونا دولت برای تولد محلول ضدعفونی‌کننده و ماسک مجوزها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر کرد و می‌توانیم بگوییم تولیدکنندگان تنها دغدغه تولید داشتند که شبانه‌روز برای آن زحمت کشیدند.

با توجه به اینکه در سال ۹۹ رهبر معظم انقلاب شعار «جهش تولید» را مطرح کردند پرونده «کاهش بروکراسی اداری و نقش آن در تولید» در دستور کار ایسنا قرار گرفت که طی آن با واحدهای دانش‌بنیان، صنعتی و مسئولین امر مصاحبه‌ها و گزارشات متعددی تهیه شد و در پایان میزگردی با همین عنوان با حضور مصطفی مافی رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین و مهدی عبدیان از تولیدکنندگان برتر کشور برگزار شد تا در خصوص تجربه موفق پارک علم و فناوری در دوران کرونا و مشکلات موجود در واحدهای تولیدی و صادرات و رسیدن به راه‌حل منطقی به گفتگو نشستیم.

ظرفیت‌ها در هنگام بحران شناسایی می‌شوند

مصطفی مافی رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین در این میزگرد عنوان کرد: در کرونا دیدیم که ظرفیت قابل‌توجهی در کشور مغفول مانده است و اغلب این ظرفیت‌ها در هنگام بحران شناسایی می‌شوند.

وی بابیان اینکه با شیوع کرونا کشور و ادارات بسیج شدند تا بحران را مدیریت کنند، ادامه داد: در پارک علم و فناوری اتفاقات خوبی رقم خورد؛ پنج اسفند با سازمان صمت، معاونت اقتصادی استانداری و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جلسه‌ای برگزار کردیم تا امور تسهیل و تسریع شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین یادآور شد: تا پیش از شیوع کرونا فرآیند صدور مجوز تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده طولانی بود ولی با دستور استاندار طی یک تا دو هفته پنج شرکت دانش‌بنیان مجوز تولید محلول دریافت کردند که تولیدات آنان به بیش از ۱۰۰ هزار لیتر در روز رسید و علاوه بر تأمین نیاز قزوین نیاز دیگر استان‌ها را نیز تأمین کردند.

وی گریزی به دوران پیش از کرونا زد و افزود: پیش از کرونا صدور چنین مجوزی ۶ ماه تا یک سال زمان می‌برد اما با شیوع کرونا مدیران در یک حرکت جهادی پای‌کار آمدند و در یک روز هماهنگی‌ها انجام شد؛ البته باید بگویم در تولید ماسک نیز فرآیند در کوتاه‌ترین زمان طی و به تولید منجر شد.

مافی بیان کرد: با توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایران می‌تواند صادرکننده ونتیلاتور به دنیا باشد. توان تولید ونتیلاتور در پارک علم و فناوری استان وجود دارد ولی در قزوین نهادی برای صدور مجوز تجهیزات پزشکی وجود ندارد و شرکت‌های تولیدکننده باید به‌ناچار از تهران مجوز دریافت کنند که برای این منظور در صف دریافت مجوز قرار دارند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین تصریح کرد: ساختار دولتی آمادگی جهش تولید را ندارد چون تا به امروز به پول نفت وابسته بودند و حقوق کارمندان هیچ ربطی به فعالیت آنان در جامعه نداشته است؛ کارمندان باید بدانند حقوق آنان از محل پرداخت مالیات واحدهای تولیدی تأمین می‌شود.

تولیدکننده ارزش‌افزوده خلق می‌کند

وی اشاره کرد: تولیدکننده ارزش‌افزوده خلق می‌کند و همه باید کمک کنیم تا شرکت‌ها مجوز دریافت کرده و وارد چرخه تولید شوند که این امر علاوه بر صادرات و درآمد ارزی، اشتغال‌زایی را به همراه خواهد داشت. در اسفندماه ۹۸ و فروردین ۹۹ دیدیم که تولید محلول ضدعفونی‌کننده در شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به اشتغال‌زایی ۱۰۰ نفر شد.

مافی عنوان کرد: پنج شرکت دانش‌بنیان مجوز تولید محلول ضدعفونی‌کننده گرفتند که ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی ایجاد شد و علاوه بر آن نیز ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان محلول رایگان در اختیار نیازمندان و بیمارستان‌ها قرار گرفت.

وی گفت: در حال حاضر به‌اندازه کافی در استان محلول ضدعفونی‌کننده تولید شده و حتی برای پاییز و زمستان که پیش‌بینی پیک کرونا شده است محلول به‌اندازه کافی وجود دارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین تأکید کرد: اگر در همه دوران‌ها همه جامعه دست در دست دهیم و مشارکت کنیم توسعه و تولید ثروت را شاهد خواهیم بود. ایران مرز آبی و خاکی زیادی با دیگر کشورها دارد و کشورهای همسایه به لحاظ تکنولوژی ضعیف‌تر از ایران هستند و توان تولید ندارند و تنها بازار کشورهای همسایه برای ایران کفایت می‌کند پس صادرات بهترین گزینه برای تأمین درآمد کشور است.

از تولیدکننده حمایتی صورت نمی‌گیرد

مهدی عبدیان صادرکننده نمونه کشور خاطرنشان کرد: از تولیدکننده حمایتی صورت نمی‌گیرد سیستم دولتی از تولیدکننده حمایت ندارد و تخلف عده‌ای محدود را به‌پای دیگر فعالان آن بخش می‌نویسند و آن را زیر سؤال می‌برند.

وی بیان کرد: ۲ سال پیش با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودیم چون می‌دانستیم این ارز برای تولیدکنندگان و اقتصاد کشور مشکل به وجود خواهد آورد و نامه‌نگاری‌های زیادی در این راستا انجام دادیم ولی اکنون بعد از ۲ سال به این نتیجه رسیدند که ارز ۴۲۰۰ را بردارند.

این تولیدکننده اشاره کرد: بنده در صنعت پلیمر فعالیت دارم با توجه به رفت‌وآمدهای مکرر به عراق مشاهده کردم که در بیمارستان‌های عراق به لباس یک‌بارمصرف احتیاج دارند و آن را وارد می‌کنند برای همین منظور واحدی صنعتی را طی هشت ماه احداث و دستگاه‌ها را در آن مستقر کردم ولی متأسفانه در بروکراسی اداری گرفتار شدم و یک سال و نیم برای دریافت آن تلاش کردم و در پایان از من درخواست رشوه کردند که به این کار تن ندادم؛ در اسفندماه ۲۰ بار با من تماس گرفتند که پنج روزه مجوز صادر می‌شود. چرا باید مسئولین امر تنها در زمان بحران به فکر حل مشکل بیفتند؟! باید بگویم که برخی از مسئولین اراده‌ای برای حل مشکلات تولیدکنندگان ندارند.

۶۵ درصد مالیات کشور از تولیدکننده اخذ می‌شود

وی تصریح کرد: ۶۵ درصد مالیات کشور از واحدهای تولیدی و صنعتی اخذ می‌شود؛ چرا از بخش کشاورزی مالیات دریافت نمی‌کنند چرا کشاورزان موظف به بیمه کردن کارگران خود نیستند؟ چرا اداره کار با بخش کشاورزی کاری ندارد؟!

عبدیان عنوان کرد: اگر یک واحد تولیدی آلایندگی داشته باشد بدون ارائه راهکار آن را تعطیل می‌کنند، مأموران مالیاتی با مدیران واحدهای تولیدی مثل دزد برخورد می‌کنند و این در حالی است که آن مأمور باید بداند که تولیدکنندگان هستند که باعث گردش چرخ اقتصاد کشور می‌شوند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین یادآور شد: من در ابتدا بازرگان بودم ولی می‌خواستم در کشورم برای چند نفر شغل ایجاد کنم واحد تولیدی راه انداختم و از همان روز آرامش و آسایش من سلب شده است؛ یک تولیدکننده باید به همه جواب پس بدهد و درعین‌حال نهادی خود را برای حل مشکلات مسئول نداند. من به‌راحتی می‌توانستم مانند دیگر سرمایه‌گذاران سرمایه خود را به خارج از کشور ببرم ولی وقتی یک دلار را به خارج نبردم این نشان می‌دهد که به این آب‌وخاک تعلق‌خاطر دارند.

تحریم خارجی را می‌پذیریم ولی تحریم داخلی را نه

مافی اشاره کرد: تولیدکنندگان آمادگی تحریم خارجی را دارند ولی برای مقابله با تحریم داخلی آمادگی ندارند؛ در حال حاضر در جنگ اقتصادی قرار داریم و اگر مانند شیوع کرونا همه دست در دست هم دهیم قطعاً جهش تولید اتفاق خواهد افتاد. اگر تا پایان سال اقدامی صورت نگیرد تمام بخش‌های تولید با مشکل مواجه خواهند شد.

این مسئول گفت: تعدد قوانین و بروکراسی اداری مهم‌ترین مانع رشد واحدهای تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان است، تولید ایده و محصول و ورود آن به بازار مدت و طول عمر دارد اگر محصول عرضه شد شرکت موفق و در غیراینصورت محکوم به شکست خواهد بود.

وی اشاره کرد: در استارت‌آپ‌ها سرعت عمل مهم است در هزاره سوم تولید، اشتغال و کارآفرینی به سمت تولیدات فناورانه در حرکت است و اگر نوآوری وارد صنایع نشود بازاری نخواهد داشت و رقبا بازار را خواهند گرفت؛ برای مثال در کشور دستگاهی برای ضدعفونی کردن چک و موبایل ساخته شده است که اگر مجوزها به‌موقع صادر شود برای اولین بازار در دنیا عرضه خواهد شد و ارزش‌افزوده قابل‌توجهی ایجاد خواهد کرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین خاطرنشان کرد: قوانین ما قدیمی و به‌روزرسانی نشده است که باید اصلاح شود؛ سازمان‌ها باید یکسری واحدهای ویژه تعریف کنند تا اشتغال مبتنی بر فناوری شکل گیرد، اکنون کشورهایی مانند چین، کانادا، انگلیس و فرانسه روی چنین مباحثی تمرکز دارند.

وی با اشاره به تعدد قوانین عنوان کرد: برای مسئولین هزاران قانون برای پذیرش و عدم پذیرش یک طرح وجود دارد چون قوانین یک سازمان با قوانین سازمانی دیگر متفاوت است و در حقیقت می‌توانیم بگوییم برای سلایق مختلف قوانین مختلفی وجود دارد.

مجلس یکپارچه‌سازی قوانین را در دستور کار خود قرار دهد

مافی گفت: اقدام تولیدکنندگان از مسئولین ارزشمندتر است چون برای اشتغال کشور گام برمی‌دارند و تمام سرمایه خود را به میدان آوردند. در شرایط کنونی با ازدیاد قوانین مواجهیم و مجلس باید یکپارچه‌سازی قوانین را سرلوحه امور خود قرار داده و راهکاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهد.

وی بیان کرد: بسیاری از موارد باید در ستاد تسهیل حل‌وفصل شوند ولی متأسفانه مشاهده می‌کنیم که مصوبات این ستاد برای مسئولین بعدی اعتباری ندارد. اگر جای مدیران بودم تنها برای کارشناسانی که موانع تولیدکننده را رفع می‌کردند پاداش در نظر می‌گرفتم.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین بابیان اینکه باید به لحاظ ساختاری موانع قانونی را برطرف و فرآیندها را ساده کرد، افزود: از طریق رسانه باید محبوبیت تولیدکننده و نقش آن را تبیین کنیم چراکه مردم نگاه سرمایه‌داری به تولیدکنندگان دارند که این نگاه باید با فرهنگ‌سازی اصلاح شود.

عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین گفت: بخش خصوصی واقعی نیست و وابسته به دولت است؛ در کشور کارخانه‌هایی را با سود بالا واگذار کردند که اکنون به ویرانه تبدیل شده است؛ نازنخ در استان قزوین ازجمله آن‌هاست. در دیگر کشورهای دنیا واحدهای تولیدی مشکل‌دار را واگذار می‌کنند تا فردی آن را از ورشکستگی نجات دهد و این اقدام نیز در قبال ارائه ضمانت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: الآن در جنگ اقتصادی قرار داریم و تولیدکنندگان در خط مقدم این مبارزه و جنگ قرار دارند ولی در عمل مسئولین این‌گونه عمل نمی‌کنند. اگر دانشجو بر اساس مشکلات صنعت پایان‌نامه خود را نگارش کنند دانشگاه و صنعت به هم کمک کرده و شاهد رشد صنعت خواهیم بود.

عبدیان اشاره کرد: در حال حاضر به دلیل عدم برنامه برای دانشمندان شاهد فرار مغزها از کشور هستیم و در این میان نیز بسیاری از سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را به خارج از کشور می‌برند و دولت به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی است.

مافی هم گفت: دستگاه‌های اجرایی به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و کاری با یکدیگر ندارند؛ در حوزه جهش تولید فعالیت جزیره‌ای نمی‌تواند مشکل کشور را حل کند؛ از تأمین مواد اولیه گرفته تا فروش و مالیات و صادرات به‌مانند یک زنجیر به هم وصل هستند و اگر یکی از این زنجیره‌ها به‌خوبی کار نکند فعالیت را متوقف خواهد کرد.

وی بیان کرد: باید موضوعات را به‌صورت محوری و فرآیندی بررسی و حل کنیم اگر بهترین امکانات را داشته باشیم ولی باهم هماهنگ عمل نکنیم نتیجه مثبتی را شاهد نخواهیم بود.

به قانون جدید نیاز نداریم قوانین مزاحم را حذف کنیم

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین در حال حاضر با تعدد قوانین مواجه هستیم باید بگوییم که به قانون جدید نیاز نداریم بلکه باید قوانین مزاحم را حذف کنیم.

وی تأکید کرد: مباحث باید فرآیندمحور باشد نه سلیقه محور! راهکار آن در این است که در شرایط کنونی با تشویق راهکارها را دریافت و وارد این حوزه کنیم تا مشکلات موجود حل شوند.

مافی تصریح کرد: باید برای بخش خصوصی ارزش خاصی قائل شویم چراکه با همکاری بخش خصوصی می‌توانیم تولید و اشتغال‌زایی داشته و در کنار آن نیز شاهد صادرات باشیم.

عبدیان بابیان اینکه اقدامات باید بر مبنای عملکرد افراد باشد، گفت: باید یک مرکز آمار مستقل از دولت ایجاد شود تا همه به آمارها دسترسی داشته باشند و نهادی ذینفع نباشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین در پایان سخنانش گفت: باید ضعف مدیریتی احصا شود و مدیران در قبال آن پاسخگو باشند و این‌گونه نباشند که مدیران از پاسخگویی مصون باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی بروکراسی اداری جهش تولید صادرات رفع موانع تولید داخلی رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین محلول ضدعفونی کننده شرکت های دانش بنیان بروکراسی اداری واحدهای تولیدی تولید محلول حال حاضر شیوع کرونا جهش تولید شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۰۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی

با حضور محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین و تعدادی از مسئولان استانی آیین کلنگ زنی طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی بخش الموت غربی برگزار شد.

این طرح توسط شرکت تعاونی توسعه زیست آکام الموت اجرایی و منجر به اشتغال زایی ۲۰۰ نفر خواهد شد.

طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی با ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار راه اندازی خواهد شد و می تواند منجر به تولید بیش از هزار تُن انواع ماهی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود
  • بخشی از رونق تولید با خرید کالای ایرانی محقق می‌شود
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن
  • شعار سال جاری با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد
  • شعار امسال با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد