Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-06@20:50:14 GMT

آقایان! به‌جای حرف زدن فرهنگ را اصلاح کنید

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۰۴۹۸

آقایان! به‌جای حرف زدن فرهنگ را اصلاح کنید

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - فاطمه قربان‌نیا: این روزها با شدت گرفتن اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا به‌خاطر قتل جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور، توجه اکثر رسانه‌های جهان به این موضوع معطوف شده است.

سابقه قتل و کشتار سیاه پوستان توسط دولت و نهادهای نظامی آمریکا مسئله تازه‌ای نیست و از دیرباز در این کشور مشاهده شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق بررسی‌های انجام شده، ۴۵ درصد از قربانیان خشونت‌های پلیس در این کشور را افراد سفید پوست، ۲۶ درصد را افراد سیاه‌پوست، ۱۶ درصد را افراد اسپانیایی‌تبار و مابقی را نژادهای دیگر تشکیل می‌دهند. نکته قابل توجه این است نسبت به جمعیت نژادها، سیاه‌پوستان دو برابر نرخ جمعیتشان به قتل می‌رسند.

بشر از دیرباز شاهد ظلم و جنایاتی است که آمریکا علیه مردم جهان روا داشته است. از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی تا جنگ ویتنام و اشغال افغانستان و عراق. ایران نیز از ابتدای انقلاب تا به حال از شرارت‌های این دولت بی‌نصیب نبوده است. حمله به طبس، حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایران، ترور دانشمندان، حمایت از جاسوسان و بدخواهان ملت ایران و در آخرین اقدام شرورانه این دولت جنایتکار، شاهد ترور سردار سلیمانی بودیم.

تمام این شواهد نشان دهنده این است که سایه شوم این کشور همچون انگلی بر پیکره صلح و امنیت در جهان و حتی برای مردمان خودش ریشه دوانده. اما این شرایط نباید مانع از این باشد که خلاهای موجود در کشور خودمان را نایدده بگیریم. جواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در آخرین اظهارنظرهای خود گفت: «می‌توان با ساخت آثار هنری شناخت مردم را از واقعیت‌های موجود در آمریکا بالا برد؛ ماجرای قتل نژاد پرستانه جورج فلوید نیز می‌تواند دست آویزی برای ساخت یک اثر هنری به منظور نمایش واقعیت‌ها در آمریکا باشد.»

*چه کسی مسئول اصلاح خرابی‌های فرهنگ است؟

نکته ای که این میان حائز اهمیت است مشکلات و خلاهای فرهنگی حال حاضر جامعه ایران است. حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شنبه 25 خرداد در صحن علنی مجلس به تفصیل این خلاهای فرهنگی را برشمرد و این شرایط ابراز نگرانی کرد. در حال حاضر فضای مجازی با بستری همه گیر بدون هیچ قاعده و قانون خاصی رها شده، محتواهای غیر اخلاقی در اختیاز نوجوانان قرار می‌گیرد و هیچ نهاد نظارت کننده‌ای در این حوزه دیده نمی‌شود.

اظهارات رئیس سازمان تبلیغات در این خصوص جالب توجه است: «5 آهنگ آن خواننده ضدانسانی و ضد بشریت 198 میلیون بار دیده شده است. 30 درصد جرایم رایانه ای کشور، در این بستر رخ می‌دهد و 25 درصد محتوای خلاف عفت در این محتوا دیده می‌شود، همچنین درآمدهای کثیف مانند قمار نیز در آن جا قابل رویت است.»

از دیگر مشکلات جدی فرهنگی می‌توان به حوزه نشر و کتاب اشاره کرد. جدای از حضور بی‌ضابطه ناشران بی‌بازده که با آثار ترجمه کپی شده باعث کاهش سطح محتوا شده‌اند، سالیان متمادی است که شاهد گرانی کاغذ و دلالی در این صنعت هستیم. کاغذ را برخی دلالان با ارز دولتی به دست آورده و با نرخ بالاتری در بازار آزاد به دیگر ناشران عرضه می‌کنند. در چنین شرایطی ناشر چطور می‌تواند کتابی را که هزینه بالایی برای چاپ آن صرف کرده با قیمت پایین در اختیار مخاطب قرار دهد؟

نکته دیگر در بحث فرهنگ ساخت فیلم‌های سخیف و سطح پایینی است که فروش بالایی را در گیشه از آن خود کرده‌اند. فیلم‌هایی مانند مطرب، هزار پا، مصادره، تگزاس و ... که طنز زرد و بی‌محتوایی را به مخاطب ارائه می‌کنند و با تعداد بسیار زیاد با بودجه‌های کلان تولید می‌شوند. در سال‌های اخیر ساخت این فیلم‌ها ذائقه مخاطب را به کلی تغییر داده است. از طرفی سریال‌های نمایش خانگی که چند سالی‌ است وارد بازار شده با محتواهایی غیراخلاقی و دور از شان اجتماع از محبوبیت بالایی نزد مخاطب برخوردار است. اغلب این سریال‌ها هدفی جز سرگرمی برای مخاطب ندارند. سریال‌هایی که با بودجه دولتی تولید شده و دقایق مفید و جالب توجه فیلم به زیر بیست دقیقه می‌رسد.

این روزها با گذشت پنج ماه از ترور شهید قاسم سلیمانی اثر تجسمی فاخری از این سردار ملی نمی‌بینیم. آثاری که پیش از این، از ایشان تولید شده کارهای بسیار ضعیفی بود که قابلیت نصب در مکان‌های عمومی را نداشت. حال با این شرایط که با گذشت چند ماه از این اتفاق نتوانسته‌ایم اثر درخوری از ایشان تولید کنیم با چه استدلالی می‌توان سراغ ساخت مجسمه یا پرتره‌ای و اثر هنری از جورج فلوید رفت؟

*نمایندگانی که دغدغه فرهنگ ندارد

این‌ها فقط گوشه‌ کوچکی از مشکلات فرهنگی موجود در جامعه است که بدون هیچ نهاد نظارت کننده‌ای رها شده. است در مظلومیت فرهنگ کشور همین بس که در مجلس شورای اسلامی هم کمیسیون فرهنگی طرفداری ندارد و کاندیداهای مایل به حضور در این کمیسیون به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند.

مردم ایران طی این چهل سال به حد کافی با جنایات ضد بشری آمریکا آشنا شده و مطلع هستند. امروز که جورج فلوید با بی‌عدالتی در آمریکا به قتل رسید نباید باعث بسته شدن چشمان ما به حقایق موجود در ایران شود هرچند حتما تولید آثار با محوریت روحیه استکباری آمریکا ضرورت دارد ولی فراموش نباید کرد که آثار تولید شده برای ارتقا فرهنگی جامعه نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. بدیهی است که اصلاح خلاهای ساختاری و سیستمی در کشور خودمان به دستاویز قرار دادن مرگ یک مظلوم در آمریکا اولویت دارد و بهتر است سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان فرهنگی در کنار توجه به چنین مسائلی از اصلاحات فرهنگی غافل نشوند و برای نسل جوان برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/

347 / 347 جورج فلوید سازمان تبلیغات اسلامی مجلس شورای اسلامی فرهنگ

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: جورج فلوید سازمان تبلیغات اسلامی مجلس شورای اسلامی فرهنگ جورج فلوید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۰۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب باشیم آمار نامتوازن کنکور روح خانواده را زخم نکند

«در آینده نزدیک تعداد دختران تحصیلکرده دانشگاهی بیشتر از مردان تحصیلکرده خواهد بود»؛ خبری که بخصوص در زمان کنکور امسال بسیار در محافل پیچید و هر کسی از ظن خود درباره آن اظهار نظر کرد، برخی از رشد فرهنگ در جامعه خبر دادند و برخی هشدار نامتوازن شدن آموزش عالی و نامتناسب بودن ازدواج های آینده را مطرح کردند.

از مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب که در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند تنها ۳۷ درصد مرد هستند و وزیر علوم علت را در این می داند که آقایان برخلاف خانم‌ها مکلف هستند که دو سال خدمت سربازی هم بگذرانند اما خانم‌ها این وظیفه را ندارند بنابراین تعداد دفعاتی که می توانند در آزمون شرکت کنند بیشتر است.

زلفی گل مسأله اشتغال را هم به عنوان یکی از دلایل پیشتازی خانم ها در کنکور مطرح می کند که البته بیشتر کارشناسان هم بر همین عقیده اند؛ همانطور که سیدجلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مهم تر بودن بحث اشتغال برای آقایان را مطرح کرده و عدم رغبت آقایان به شرکت در کنکور را در توسعه فرهنگ مهارت محوری و اشتغال محوری می داند.

جدا از اینکه علت بیشتر بودن خانم ها در آزمون سراسری چه بوده است برخی کارشناسان به عوارض این موضوع می پردازند، همانطور که مهدی گلشنی استاد دانشگاه نیز این مسأله را سبب ایجاد تبعات اجتماعی در آینده می داند و عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز می گوید که با این آمار در چند سال آینده میان خانم ها و آقایان اختلاف سطح تحصیلات خواهیم داشت و در این صورت ازدواج ها به مشکل می خورد و نظام خانواده نیز آسیب می بیند.

نسیم یزدانی مشاور خانواده علاوه بر اینکه بر امتیازات تحصیلات خانم ها در جامعه تأکید دارد و این موضوع را سبب رشد جامعه می داند، عوارض آن را بخصوص برای بنیان خانواده هم مطرح می کند.

یزدانی معتقد است: هرچه خانم ها به عنوان مادران جامعه فرهیخته تر و تحصیلکرده تر باشند می توانیم امیدوار باشیم که رشد فرهنگی در جامعه اتفاق می افتد اما به هر حال ما در مسأله ازدواج به حفظ کفویت توجه داریم یعنی اگر این رشد علمی همزمان برای آقایان هم رخ ندهد اختلاف نظر ایجاد می کند، از طرفی مشاغل بهتر و درآمد بیشتر برای فرد تحصیلکرده تر است.

وی سه راهکار را برای جلوگیری از عدم توازن در آموزش عالی و همچنین خانواده های آینده مطرح می کند و می گوید: ایجاد شرایطی برای تحصیل در کنار اشتغال برای آقایان، مهارت آموزی به آقایان به جای مدرک گرایی و فرهنگ سازی می تواند راهکار حل مشکلات ناشی از توازن تحصیلات زن و مرد در جامعه باشد.

یزدانی اعتقاد دارد: لازم نیست همه به دانشگاه بروند اما همه باید مهارت های ارتباطی را آموزش ببینند که اگر آقایی دارای تحصیلات پایین تری از همسرش است توانایی کافی در هم صحبتی و درک همسر داشته باشد.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی هم بر این عقیده است که حتما باید شورای خانواده و زنان شورا بررسی کند که آیا پیشتازی بانوان در رشته‌های مختلف در کل به نفع نظام خانواده و نظام‌های اجتماعی کشور است یا اینکه باید تعدیل و عدالت آموزشی باشد که گرفتار افراط و تفریط نشویم.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • مخالفت شدید روزنامه سپاه به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها
  • نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است
  • مخالفت شدید روزنامه وابسته به سپاه با ممنوعیت جدید ورود زنان به ورزشگاه‌ها: این یعنی اعتراف به شکست فرهنگی/ مراقب پیامدهای بین‌المللی این اقدام باشید
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • یاسوج میزبان هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • مراقب باشیم آمار نامتوازن کنکور روح خانواده را زخم نکند
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور