Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تأکید بر استفاده خانواده‌های متوفی از امکانات و ارتباطات مجازی در قالب صوتی و تصویری با اقوام و آشنایان به صورت روزانه، گفت: نوشتن افکار و احساسات مختلف در مورد فرد از دست رفته و خاطرات او در کنار تمرین‌های آرام‌سازی در تسهیل روند سوگواری کمک کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزین رضاعی در برنامه پزشک شما که از شبکه استانی سیمای کردستان پخش شد باید و نبایدها و مراسم سوگواری در خانواده‌هایی که بستگان خود را به دلیل بیماری کرونا از دست داده‌اند و نمی‌توانند برای متوفی خود مراسم مرسوم برگزار کنند اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا خانواده‌های داغدار محدودیت‌هایی از جمله ترس از انتشار ویروس به علت تجمع افراد دارند که سبب محدودیت‌ در فرآیند تدفین و خداحافظی با فرد از دست رفته می‌شود، افزود: از آنجایی که هیجانات دردناک باید توسط روان انسان حل و فصل شود در صورتی که شرایط هضم این هیجانات فراهم نباشد زمینه برای سوگ پیچیده یا ابراز نشده فراهم خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه اصل فاصله گذاری فیزیکی که امروز به اشتباه با عنوان فاصله گذاری اجتماعی از آن یاد می‌شود امکان برگزاری مراسم سوگواری معمول و جمع شدن افراد دوستان و نزدیکان را از بین برده است ادامه داد: در شرایط فعلی مابا سوگوارانی مواجه‌هستیم که هنوز واقعیت از دست دادن عزیزانشان را نپذیرفته‌اند و فرصت رویارویی با احساسات خود را کسب نکرده‌اند، علاوه بر پذیرش سخت مرگ ناگهانی عزیزان عدم برگزاری مراسم سوگواری سرکوب احساسات را به همراه دارد.

رضاعی مهیا کردن شرایطی برای حمایت‌های روانی، اجتماعی و دوستانه از خانواده متوفی به صورت آنلاین توسط کانال‌های مجازی را مهم عنوان کرد و گفت: برگزاری آداب سوگ حتی به صورت مجازی، شوک از دست دادن عزیزان را کاهش می‌دهد چراکه در مراسم سوگواری افراد سوگوار از حمایت عاطفی نزدیکان خود برخوردار می‌شوند.

وی با تأکید بر استفاده خانواده‌های متوفی از امکانات و ارتباطات مجازی در قالب صوتی و تصویری با اقوام و آشنایان به صورت روزانه، گفت: نوشتن افکار و احساسات مختلف در مورد فرد از دست رفته و خاطرات او در کنار تمرین‌های آرام‌سازی در تسهیل روند سوگواری کمک کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان برقراری تماس تلفنی و تصویری آنلاین جهت تسلیت گفتن به خانواده‌های داغدار  که نمی‌توان در این شرایط حضوری کنارشان بود را امری مهم در تسلی خاطر این عزیزان عنوان کرد و افزود: اگر کسی از دوستان و بستگان ما عزیزی از دست داده نه به صورت حضوری بلکه از طریق تلفن و  فضای مجازی این امکان مهیا می‌شود که برای ابراز همدردی حضور داشته باشید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، با بیان اینکه سوگ فرآیندی جهان شمول انسانی است که در آن شوک، خشم،  احساس اندوه و حسرت است که باید یکی یکی طی شود عنوان کرد: ابراز احساسات را سرکوب نکنید گاهی باید بپذیریم که در مسیر دردناک کنار بستگان و شخصی که بستگانش را از دست داده، هستیم.

وی با بیان اینکه  تجربه سوگ در هر انسانی طیف رنگین کمانی ویژه‌ خود را دارد تاکید کرد: در سوگواری احساسات افراد متفاوت است و نمی‌توان آن را باهم مقایسه کرد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه اطرافیان نباید مانع از گریه کردن فرد سوگوار شوند، افزود: باید فرایند سوگواری را برای فرد سوگوار تسهیل کنیم تا سوگواری کامل انجام شود، زیرا در صورت انجام نشدن برون‌ریزی احساسات منفی، فرد از نظر جسمانی و روانی دچار مشکل می‌شود.

رضاعی نصیحت کردن فرد سوگوار را ناکارآمد دانست و اضافه کرد: جملاتی مانند «همه ما یک روز می‌میریم» مانع از برون‌ریزی عواطف و احساسات منفی می‌شود  در مقابل فرد سوگوار همدلی بهتر از هم‌دردی است، زیرا هم‌دردی کلامی است، اما هم‌دلی تنظیم احساسات ما با طرف مقابل است و در هم‌دلی‌ها برون‌ریزی احساسات راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

وی، فضای مجازی را فرصتی برای سوگواری در ایام کرونا دانست و ادامه داد: تشکیل گروهی از خویشاوندان و بارگذاری عکس‌ها و فیلم‌ها و خاطره‌گویی و حتی برقراری تماس تصویری به فرد سوگوار کمک می‌کند تا بازمانده از سوگ نباشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به فرآیند سوگواری اذعان کرد: از مراسم خاکسپاری می‌توان عکس و فیلم گرفت ولی در شبکه‌های مجازی فیلم خاکسپاری و مراسم خصوصی سوگواری بستگان را پخش نکنید چراکه به هیچ وجه این حریم نباید شکسته شود و به شدت برای خانواده داغدار آسیب‌زا است.

رضاعی با بیان اینکه به هر شیوه‌ای که سنت خانوادگی اجازه می‌دهد به صورت آنلاین مراسم عزاداری برگزار شود و این جزو الزامات سوگ است خاطرنشان کرد: بهترین کار در مواجهه با سوگ در این ایام این است که به فرد سوگوار و اطرافیانش اجازه داد تا سوگ را آنگونه که احساس می‌کنند، بپذیرند و قبول کنیم که احساس غم، خشم، دلتنگی یا فقدان شدید داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سوگواری رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان مراسم سوگواری فرد سوگوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۱۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا نباید نگران نسل Z بود؟

در جوامع غربی، بیشتر مردم معتقدند که کودکان امروزی نسبت به والدینشان در گذشته، شانس بهتری در زندگی نخواهند داشت. جوانان نیز از مسائلی مثل مشکلات در خرید مسکن و تغییرات آب و هوایی نگرانند.

به گزارش خبرآنلاین، یک نسل گسترده از جوانان در حال شکل گیری است. به طور جهانی، حدود ۲ میلیارد نفر بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ متولد شده‌اند و جزء "نسل Z" هستند. در آمریکا و بریتانیا، این گروه یک پنجم از جمعیت را تشکیل می‌دهند که با جمعیت بومر‌ها رقابت می‌کنند؛ در حالی که در هند و نیجریه، جوانان به طور قابل توجهی بیشتر از سالخوردگان هستند.

برای هر نسل، یک روایت ساده وجود دارد: بومر‌ها مقارن با فراوانی پساجنگ و میلنیال‌ها همزمان با تجربه بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹. برای نسل Z، دیدگاه متداول این است که گوشی‌های هوشمند آن‌ها را ناراحت کرده و آینده‌ی تلخ‌تری را پیش روی آن‌ها قرار داده است.

در جوامع غربی، بیشتر مردم معتقدند که کودکان امروزی نسبت به والدینشان در گذشته، شانس بهتری در زندگی نخواهند داشت. جوانان نیز از مسائلی مثل مشکلات در خرید مسکن و تغییرات آب و هوایی نگرانند. علمای اجتماع نگران هستند که نسل Z، که بیشترین زمان خود را در فضای مجازی سپری کرده‌اند، اکنون تحت تأثیر اضطراب و افسردگی قرار دارند. برخی سیاستمداران در آمریکا و بریتانیا به ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند و محدودیت رسانه‌های اجتماعی برای کودکان زیر ۱۶ سال فکر می‌کنند.

همه این موارد می‌توانند باعث شود که به نسبت به نسل Z احساس امیدواری کمتری داشته باشیم. اما وقتی به دنیا و به معیار‌های گسترده‌تری نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که جوانان زومر از سرنوشت تلخی رنج نمی‌برند. در بسیاری از جنبه‌ها، آن‌ها به خوبی عمل می‌کنند:

حدود چهار پنجم جمعیت ۱۲ تا ۲۷ ساله جهان در اقتصاد‌های نوظهور زندگی می‌کنند و به لطف رشد و گسترش فناوری، از وضعیت بهتری نسبت به والدین خود برخوردارند. اما در برخی مناطق، نگرانی وجود دارد که پیشرفت سریع دهه‌های گذشته ممکن است تکرار نشود. این اضطراب در چین مشهود است.

نسل Z به درستی مهارت‌هایی کسب می‌کنند که قابل بازاریابی هستند. بیشتر از آن‌ها به دنبال مطالعه رشته‌های علوم مهندسی و پزشکی هستند؛ در حالی که علوم انسانی از رواج خارج شده‌اند.

به طور واضح، نسل Z در حال تحول دادن جهان کاری است. آن‌ها قدرت مذاکره دارند - و این را می‌دانند. بسیاری از میلنیال‌ها در سایه بحران مالی جهانی بزرگ شدند و از درخواست افزایش حقوق اجتناب می‌کردند. به‌نظر می‌رسد که نسل Z کمتر نگرانی درباره ترک شغل برای فرصت بهتر یا زندگی لذت‌بخش دارند.

نسل Z، با توجه به علاقه بیشترشان به مسائل اجتماعی و محیط زیست، ممکن است تأثیرات مهمی در جوامع بگذارند. این جوانان کمتر به سرگرمی‌های شبانه‌روزی و مصرف مواد مخدر توجه می‌کنند و زندگی غیرمسئولانه‌ای ندارند. البته این تفاوت‌ها ممکن است باعث افزایش احساس تنهایی و کاهش ارتباطات حضوری و کاهش روابط جنسی شود. همچنین، نرخ‌های گزارش شده از اضطراب و افسردگی در برخی مناطق در حال افزایش است، اگرچه این افزایش ممکن است ناشی از افزایش آگاهی از مشکلات روانی باشد.

نسل Z به طور چشم‌گیری در جهان کاری و اجتماعی تأثیر گذاشته‌اند. آن‌ها دارای مهارت‌ها و قدرت‌هایی هستند که به آن‌ها امکان می‌دهد نقش مهمی در جوامع و بازار کار ایفا کنند. این جوانان دارای اراده‌ی قوی‌ای هستند و ترجیح می‌دهند از فرصت‌های بهتری در زندگی استفاده کنند.

از طرف دیگر، افراد میانسال ممکن است به دلیل تجربیات گذشته‌ی خود نگران شکل‌گیری جوانان Z و تأثیراتی که بر جوامع دارند، باشند. اما در آخر، اگر این تحولات به نفع جامعه باشد و فرصت‌های بهتری برای همه افراد ایجاد شود، آن‌ها هم می‌توانند از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند.

نسل Z به طور گسترده‌تری به فضای مجازی و فناوری‌های روزمره وارد شده‌اند. سرعت فراگیری تلفن‌های هوشمند و برنامه‌های رسانه اجتماعی سبب شده تا این جوانان به دنبال راه‌هایی برای مدیریت بهتر و سازنده‌تر از فضای مجازی بگردند. اینکه آیا این فضای مجازی به نفع آن‌ها است یا ممکن است بر روی روانشان تأثیر منفی بگذارد، یک موضوع مورد بحث است. به هر حال، آن‌ها به تدریج به شکل‌گیری روش‌هایی برای استفاده بهینه از فضای مجازی می‌پردازند تا از مزایا و معایب آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

در گذشته، فناوری‌های نوین همیشه همراه با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. به همین ترتیب، استفاده از فضای مجازی نیز نیازمند تعادل و مدیریت صحیح است.

با انجام اقداماتی مانند اطلاع‌رسانی به جوانان درباره مخاطرات موجود در فضای مجازی، ارائه آموزش‌های مرتبط با مدیریت زمان و تنظیم حدود استفاده از رسانه‌های اجتماعی، می‌توان از بروز مشکلات روانی و اجتماعی جلوگیری کرد و از مزایای این فناوری به بهترین نحو بهره برد.

دیگر خبرها

  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • ربیعی: تعطیلی شنبه توطئه نیست
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران