Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@02:12:53 GMT

رعایت فاصله اجتماعی، ضامن سلامتی همگانی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۱۴۱۳

رعایت فاصله اجتماعی، ضامن سلامتی همگانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کرونا این روزها در شهر، کوچه و بازار و در هرجایی که فکرش را می‌کنی جولان می‌دهد، خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده و عده‌ای را گرفتار و درگیر دکتر، دوا و بیمارستان، دردناک‌تر از این مساله نادیده گرفتن اصول و موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی بیشتر مردم است که گویا هنوز باور ندارند که اوضاعمان چقدر خراب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر روز شاهد گرفتار شدن عده بیشتری از مردم در دام این ویروس خطرناک هستیم اما باز هم تعدادی از افراد هشدارها را جدی نمی‌گیرند و تهدیدی هم برای سلامتی خود و هم برای بقیه جامعه و نزدیک‌ترین افراد خانواده خود هستند.

درست است که ما ویروس کرونا را با چشم مسلح نمی‌توانیم ببینیم اما آثار آن را  هر روز مشاهده می‌کنیم و می‌بینیم که براثر اوج گرفتن این ویروس هر روز عزیزی از میان ما می‌رود و در میان حزن و تنهایی و بی‌کسی اسیر خاک می‌شود.

اواخر بهمن‌ماه پارسال که کرونا برای نخستین بار وارد ایران شد پس از مدت کوتاهی جای‌جای کشورمان را در برگرفت و توسط عده‌ای سهل‌انگار به‌عنوان سوغات در همه نقاط کشور پخش شد و در ابتدای ورود این ویروس حال‌وروز شهرستان مرزی قصرشیرین و دیگر نقاط غرب استان کرمانشاه خوب بود و این خوب بودن درنتیجه رعایت موازین بهداشتی، زدن ماسک، خارج نشدن از منزل و از همه مهم‌تر جدی گرفتن فاصله اجتماعی بود.

این روزها درست است که گرمای هوای تابستان و آفتاب داغ شهرستان گرمسیری قصرشیرین را همچون تابستان‌های بسیار گرم سال‌های پیش فراگرفته اما این دلیل نمی‌شود که ما چون تابستان رسیده ویروس کرونا را جدی نگیریم و گواه آن نیز افزایش مبتلایان است و با چشمان خود می‌بینیم که آفتاب داغ و گرمای هوا نیز حریف ویروس کرونا نشده است.

حضور مردم بدون هرگونه پوشش محافظتی مانند ماسک یا شیلد و رعایت نکردن فاصله اجتماعی این روزها معضلی در قصرشیرین و دیگر نقاط استان کرمانشاه است و همین مساله باعث شده تا میدان برای ویروس کرونا خالی شود و این‌گونه جولان ویروس هر روز عده زیادی را در دام خود گرفتار کند.

سهل‌انگاری عده‌ای از ناقلان کرونا نیز خود قصه پرغصه دیگری است که این روزها در قصرشیرین و دیگر نقاط مرزی استان کرمانشاه مشکلاتی را به وجود آورده است.

در کمال تعجب عده‌ای از افراد مشکوک با داشتن علایم، آزمایش کرونا می‌دهند و وقتی‌که جواب مثبت بودن آزمایش آن‌ها از طریق مسئولان بهداشت و درمان برای ماندن در منزل و تردد نکردن در سطح شهر به این افراد ناقل اعلام می‌شود، بدون زدن ماسک یا رعایت موازین بهداشتی و فاصله اجتماعی در خیابان‌ها تردد می‌کنند و نتیجه آن نیز افزایش آمار روزانه مبتلایان به کرونا است.

زیرپا گذاشتن حقوق دیگران در مساله کرونا نشان از فقر فرهنگی ما در جامعه می‌دهد چون ما می‌توانیم با رعایت اصول ساده بهداشتی و فاصله اجتماعی از سلامت خود و دیگران صیانت کنیم اما با نادیده گرفتن فاصله اجتماعی و نزدن ماسک، به‌راحتی تهدیدی برای سلامت خود و دیگران می‌شویم.

یادمان باشد دیگران همیشه همسایگان، آشنایان یا دیگر افراد جامعه نیستند همین دیگران گاهی پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند و همسر ما نیز هست ازاین‌رو برای اینکه همیشه خانواده‌ای سالم داشته باشیم و خدای ناکرده داغ عزیزانمان را نبینیم نیاز است که اصول بهداشتی را جدی بگیریم.

در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در اسفندماه و نیمه اول فروردین، مرزنشینان قصرشیرین و مردم دیگر مناطق کرمانشاه با رعایت اصول بهداشتی و عمل به توصیه پزشکان مبنی بر ماندن در منزل، پرهیز از تردد و سفرهای غیرضروری و رعایت اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک، دستکش و شستن دست‌ها باعث شدند تا حال شهر و استانمان بسیار خوب باشد به‌طوری‌که قصرشیرین و گیلانغرب جزء مناطق سفید بودند اما چه اتفاقی افتاد که بعد از نیمه اول فروردین در همین اردیبهشت‌ماه و خرداد و اینک نیز با شروع تابستان مردم فکر کردند که کرونا تمام‌شده است و نتیجه آن قرمز شدن وضعیت شهر و دیارمان است.

به گفته مسئولان و پزشکان تا زمانی که واکسن ویروس کرونا ساخته نشود و درمانی برای آن پیدا نشود با ما خواهد بود و ما نیز نمی‌توانیم کسب‌وکارمان را رها کنیم بلکه باید راه درست مقابله با ویروس را رعایت کنیم.

کرونا همچنان کشنده و خطرناک است 

رئیس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: مردم موازین بهداشتی را جدی بگیرند زیرا ویروس کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و کشنده و خطرناک است و آمار مرگ‌ومیر آن ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

دکتر رضا منصوری افزود: متأسفانه بااینکه هر روز شاهد افزایش آمار مبتلایان در سطح شهرستان قصرشیرین هستیم ولی عده‌ای از مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: با آمدن فصل گرما ویروس ضعیف نشده و تنها راه مقابله با این ویروس کشنده جلوگیری از قرارگیری در معرض ویروس و عدم حضور در مکان‌های پرتردد و شلوغ است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: مردم برای کمک به جلوگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی حتما از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی را که در کاهش انتشار ویروس تاثیر بسیار زیادی دارد رعایت کنند و از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید.

 منصوری ادامه داد: اجتناب افراد از لمس کردن چشم، بینی و دهان خود، ماندن در خانه درصورت داشتن علایم بیماری، ضدعفونی و شستن دست‌ها و سطوح، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از مواردی هستند که مردم باید آن را جدی بگیرند.

وی با ابراز گلایه از افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده و به‌راحتی در سطح شهر تردد می‌کنند، گفت: افزایش آمار مبتلایان درنتیجه سهل‌انگاری عده‌ای از افراد ناقل است که باوجوداینکه ناقل ویروس هستند اما بدون ماسک و رعایت هرگونه فاصله اجتماعی در سطح شهر تردد می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: تاکنون هشت تن از کادر درمان این شهرستان به بیماری ویروسی کرونا مبتلا شده‌اند و ما برای ارائه خدمات درمانی به مردم نیازمند کادر درمان هستیم و ابتلای کادر درمان نیز نتیجه سهل‌انگاری عده‌ای از مردم است که فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و رعایت موازین بهداشتی را نادیده می‌گیرند.

اختصاص ۱۶ تخت بیماران کرونایی 

رئیس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین، از اختصاص ۱۶ تخت بیمارستانی در این شهرستان به بیماران کرونایی خبر داد و گفت: امکانات ما محدود است و این نگرانی از افزایش تعداد مبتلایان با توجه به پیک بیماری وجود دارد ازاین‌رو از مردم عاجزانه می‌خواهیم که توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند چون ما ظرفیت محدودی برای ارائه خدمات به بیماران کرونا داریم.

منصوری افزود: ویروس کرونا پیر و جوان و کودک و سالمند نمی‌شناسد و هنوز هم خطرناک و کشنده است و افزایش آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در استان کرمانشاه و به‌تبع آن دیگر  شهرستان‌ها زنگ خطر و هشداری برای همه مردم است که این ویروس در کمین همگان است و هرکسی می‌تواند قربانی آن باشد.

وی مهم‌ترین علایم کرونا را تب، خستگی و سرفه‌های خشک، درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال، از دست دادن اشتها و حس بویایی و چشایی بیان کرد و افزود: ممکن است که فردی تنها چند مورد از این علایم را تجربه کرده باشد.

انجام روزانه ۱۵ تا ۲۰ مورد آزمایش کرونا 

رئیس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: روزانه ۱۵ تا ۲۰ مورد آزمایش از افراد مشکوک به کرونا در این شهرستان انجام می‌شود که بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت نتیجه آن به آزمایش دهندگان اعلام می‌شود.

منصوری اضافه کرد: نظارت بر رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف در سطح شهر نیز توسط بهداشت و درمان و با دیگر ادارات عضو ستاد کرونا انجام می‌شود و باتوجه به اینکه عده‌ای از واحدهای صنفی فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند به‌طور سختگیرانه تری برخورد می‌کنیم و برخورد قضایی و پلمب در انتظار واحدهای متخلفی است که اصول بهداشتی را جدی نگیرند.

نظارت‌های بهداشتی به‌طورجدی اعمال می‌شود 

فرماندار قصرشیرین گفت: افزایش نگران‌کننده شمار مبتلایان به ویروس کرونا، نیازمند رعایت اصول و موازین بهداشتی و جدی گرفتن آن از طرف مردم است ازاین‌رو برای مقابله با سرایت بالای بیماری رعایت فاصله اجتماعی و فیزیکی و همچنین موازین و پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه افراد یک ضرورت است.

مرادعلی تاتار افزود: مردم حتما در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند و رعایت فاصله اجتماعی را به‌عنوان مؤثرترین راه قطع زنجیره انتقال کرونا جدی بگیرند.

وی اظهار کرد: شکست و قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا نیازمند همکاری همه‌جانبه مردم است ازاین‌رو افراد ناقل و افراد بیمار حتما در منزل بمانند و از تردد در خیابان‌ها و سطح شهر پرهیز کنند چون سهل‌انگاری و بی‌توجهی عده‌ای از مردم  نسبت به رعایت اصول بهداشتی باعث افزایش شمار مبتلایان شده است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: کوتاهی در برابر ویروس کرونا باعث انتشار سریع این بیماری ویروسی می‌شود و برای مقابله با این بیماری مردم باید از سفرها و ترددهای بی‌مورد و غیرضروری جلوگیری کنند.

تاتار ادامه داد: تعطیلی بوستان‌ها، ممنوعیت برگزاری آیین‌های تجمعی و فعالیت تالارهای پذیرایی، اجباری شدن ماسک در ادارات و مکان‌های عمومی و توسط اصناف، فعالیت رستوران‌ها به‌صورت غذای بیرون بر، تداوم گندزدایی مکان‌های عمومی از مواردی است که در قصرشیرین در راستای صیانت از سلامت مردم انجام‌شده است.

شهرستان قصرشیرین، در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت دارد. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ٢٠٩ هزار و ٩٧٠ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ١٢١ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان‌باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۸۶۳ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز سه‌شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن بیان کرد: از دیروز تا امروز سوم تیر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۴۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ٢٣۴ مورد بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ٢٠٩ هزار و ٩٧٠ نفر رسید.

کد خبر 525089 برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران استان کرمانشاه فاصله‌گذاری اجتماعی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران استان کرمانشاه فاصله گذاری اجتماعی رعایت فاصله اجتماعی استفاده از ماسک فاصله اجتماعی استان کرمانشاه موازین بهداشتی آمار مبتلایان اصول بهداشتی رعایت موازین ویروس کرونا افزایش آمار رعایت اصول سهل انگاری سطح شهر عده ای ازاین رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۱۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد ما همگانی کردن ورزش در سطح محلات است

رئیس فدراسیون ورزش همگانی گفت: رویکرد ما در سال‌جاری همگانی کردن ورزش در محلات شهری است. امیدواریم با کیفی ساختن برنامه‌ها بتوانیم سطح کم‌تحرکی و فقر حرکتی را در سطح جامعه کاهش دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی خلیلی به رقابت‌های جام هواداری اشاره و اظهار کرد: از مهمترین رویکرد این فدراسیون، آشتی مردم با ورزش است و در این خصوص با فراهم کردن برخی زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های همگانی در مجتمع‌های مسکونی، فضای خیابانی، پارکی و عمومی، توانستیم رویدادهایی بزرگی از جمله مینی فوتبال، مترو اسپرت، گل‌کوچک، ورزش صبحگاهی و عصرگاهی بوستانی را میزبانی کنیم که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی گفت: از برنامه‌های مهمی که در سال گذشته در دستور کار خود قرار دادیم، محلاتی و خیابانی کردن ورزش همگانی بود. هدف مهم ما از این رویکرد، آشتی مردم با ورزش همگانی بود، چرا که با توجه به نبود زیر ساخت‌ها، سالیان متمادی مردم استقبال کمتری از ورزش داشتند. رویکرد و توسعه ورزش همگانی به طور قطع می‌تواند سلامت جسمانی و روحی را برای شهروندان و شهرنشینان به ارمغان آورد. مهمترین رویکرد ما برای سال‌جاری نیز همگانی کردن ورزش در سطح محلات شهری است که در این راستا، برنامه‌های خوبی با سایر نهادهای ورزشی داشتیم. امیدواریم با کیفی ساختن برنامه‌ها بتوانیم سطح کم تحرکی و فقر حرکتی را در سطح جامعه کاهش دهیم.

خلیلی همچنین به مسابقات جام هواداری نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال علاقه‌مندان مناطق مختلف کشور و هواداران تیم‌های لیگ برتری فوتبال، ثبت نام‌ها این رویداد از اواخر سال گذشته آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد. حدود ۸۰۰ تیم حضورشان را در این جام نهایی کردند که نیمی از آن مربوط به طرفداران تیم‌های پرسپولیس، استقلال، تراکتور و استقلال خوزستان است. به محض اتمام مهلت ثبت نام‌ها، این رویداد از خردادماه به صورت رسمی آغاز و تا پایان فصل تابستان این جام ادامه خواهد یافت.

رئیس فدراسیون ورزش همگانی گفت: لیگ مینی فوتبال محلات برای نخستین بار در سطح کشور در قالب دسته یک و دو از اردیبهشت کارش را به صورت منطقه‌ای برگزار خواهد کرد. لیگ دسته یک و دو به ترتیب با شرکت ۱۶ تیم برگزار خواهد شد که در نهایت تا پایان امسال تکلیف تیم‌های برتر دستجات مشخص خواهد شد.

وی بیان کرد: رویدادهای بزرگ دیگر ما برگزاری همایش سراسری و خانواده محور در سطح کشور است که ۲۸ اردیبهشت همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) و دهه کرامت در تمامی شهرها و مراکز استان‌ها انجام خواهد شد. همچنین برای نخستین بار مسابقات ماجراجویی گذر از جنگل‌های هیرکانی به مسافت ۱۵ کیلومتر در بخش مردان و بانوان به میزبانی استان مازندران از ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت در شهرستان سوادکوه برگزار خواهد شد.

خلیلی خاطرنشان کرد: در راستای سلامت شهروندان تفاهم‌نامه‌ای از سوی این فدراسیون با دفتر آموزش و سلامت وزارت بهداشت به امضا رسید تا ترویج و گسترش فعالیت بدنی میان اقشار مختلف جامعه مد نظر قرار گیرد. در قدم نخست پنج هزار مربی آموزش‌های لازم را فرا خواهند گرفت تا بتوانند در فضاهای پارکی و اماکن ورزشی، آموزش‌هایی را در نوبت صبح و عصر به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهند.

منبع: ایرنا

کد خبر 748607

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • رویکرد ما همگانی کردن ورزش در سطح محلات است
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • همایش پیاده روی در یاسوج
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان