Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کتابخانه های عمومی پلدختر خواستار توجه ویژه مسئولین به بحث نیم درصد کتابخانه ها و نقش آن در پیشبرد و اجرای برنامه های فرهنگی کتابخانه عمومی و به تبع توسعه فرهنگی شهرستان شد.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛ صبح روز چهارشنبه اولین جلسه انجمن کتابخانه عمومی علامه جزایری پلدختروکمیته نهضت مطالعه مفیدشهرستان پلدختربرگزارشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 فرماندارپلدختر در این نشست با بیان اینکه توسعه کشورهای مختلف جهان ، ثبوت و ظهور پیشرفتهای علمی  در آنها را مرهون مطالعه درست و همنشینی با کتاب دانسته،اظهار کرد: علیرغم اختلاف نظر در آمارهای اعلامی از طرف مراجع ذیربط در مورد میزان سرانه مطالعه ملی،آنچه بیش از هرچیزی به چشم می آید اختلاف فاحش سرانه مطالعه نسبت به سایر کشورها همچون ژاپن است که رکورد 90دقیقه مطالعه  در روز را ثبت نموده است  که این البته زنگ خطری است برای مسئولین و نمایشگر عدم توجه به این مقوله در جامعه ایرانی است که نیازمند عزم جدی متولیان امر و همکاری بیش از پیش مسئولین جهت پیشبرد این اهداف در جامعه است.

حسن  رضائیان  با اشاره به  نقش و کارکرد تکنولوژیهای جدید  و قدرت رسانه های جمعی در پیشرفت جوامع و نشر فعالیتها و کارکردهای مثبت نهادهای اجتماعی،سیاسی و فرهنگی توسط رسانه ها ی مختلف ،افزود:  امروزه با توجه به فراگیر شدن استفاده از  این تکنولوژی و نفوذ و قدرت رسانه بویژه فضای مجازی در تمامی سطوح جامعه،شاهد نوعی از انحراف در مقوله مطالعه و خروج آن از حدود عقلائی آن شده لذا بر ماست تا از این موضوع مواظبت نموده و مسیر درست مطالعه و کتابخوانی را در جامعه ترسیم نمائیم.

او  همچنین با اشاره به رشد روز افزون جمعیت و نیاز آنان به فضای علمی و کتابخانه ای  تصریح کرد:  یکی از مطالبات بحق شهرستان تکمیل پروژه کتابخانه شماره 2 بوده که  انشاالله جهت تکمیل و بهره برداری از این پروژه خود راسا" به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان پیگیر این مسئله شده و امیدواریم تا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بتوانیم موانع موجود در راه تکمیل پروژه را مرتفع ساخته و  روند توسعه فضای کتابخانه ای در شهرستان را تسریع بخشیم.

رضاییان  همچنین با  اشاره به نقش فرهنگ و بخصوص مطالعه و کتابخوانی در توسعه و پیشرفت جامعه خواهان همکاری و تعامل بیشتر ادرات در ظهور و ثبوت اهداف و چشم اندازهای کتابخانه های عمومی شده و گفت: یکی از مطالبات بحق این مجموعه قانون نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی از محل درآمدهای شهرداری است که انتظار داریم که شهرداری پلدختر نیز در کنار سایر رسالتهای فرهنگی خویش اهتمام جدی ای در برآوردن این انتظار نیز داشته باشد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی ودبیرنهضت مطالعه مفیدشهرستان پلدختر  نیز مجموعه کتابخانه های عمومی  را مجموعه ای پویا در عرصه فرهنگ دانست  و یادآورشد: امروزه کتابخانه های عمومی به حدی از جایگاه دست یافته اند که در تمامی شرایط حاکم بر جامعه اعم از شرایط عادی و بحرانی دوشادوش سایر ارگانها به ارائه خدمات به عموم شهروندان پرداخته و نمونه آن شرایط کرونائی حاکم برکشور بوده که علیرغم تعطیلی فیزیکی کتابخانه های عمومی بنا به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا،رسالت خویش را فراموش ننموده و در این مدت به ارائه فعالیت های خویش در بستر فضای مجازی پرداخته که حاصل آن ارسال 333 اثر در زمینه جشنواره کتابخوانی رضوی، معرفی 47عنوان کتاب بصورت متنی و ویدئوئی ،3 نمایشگاه کتاب مجازی ویژه سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) معرفی و ارسال  بیش از 50 اثر ویدئوی ،تصویری و متنی در زمینه های مختلف معرفی آداب و سنن بومی شهرستان،نقاشی،حافظ خوانی،شاهنامه خوانی و...به نهاد کتابخانه های عمومی و بازتاب آن در رسانه ها مربوطه، که این موارد تنها بخشی از فعالیتهای مجموعه کتابخانه های عمومی شهرستان در این مدت بوده است و امیدواریم تا با همکاری تمامی اعضا شاهد توسعه بیشتر فعالیتها و ارتقاء جایگاه شهرستان در تمامی مقولات فرهنگی باشیم.

 

علی محمد قهرمانی همچنین با اشاره به  سیاست نهاد کتابخانه های عمومی در تغییر شیوه پرداخت نیم درصد کتابخانه ها از حالت سنتی به مکانیزه،ضمن تشکر از تعامل دوسویه مجموعه شهرداری  و شورای اسلامی شهرستان  با کتابخانه های عمومی ،خواهان توجه بیشتر و بررسی راهکارهای جدی در این زمینه و امکان سنجی راه اندازی شیوه جدید شده و گفت:  باتوجه به اینکه تنها منبع درآمد کتابخانه های عمومی همین نیم درصد شهرداریها می باشد خواهان توجه ویژه مسئولین امر بدین موضوع و نقش آن در پیشبرد و اجرای برنامه های فرهنگی کتابخانه عمومی و به تبع توسعه فرهنگی شهرستان شد.

همچنین غلامرضا نصیری رئیس شورای اسلامی استان و شهرستان: ضمن اشاره به نقش کتابخانه های عمومی در پیشبرد اهداف فرهنگی جامعه و توجیه جمعیتی جهت راه اندازی کتابخانه جدید و همچنین نیاز و سهولت دسترسی ساکنان ظلع غربی شهرستان به کتابخانه شماره2 و راکد ماندن این پروژه در قیاس با سایر پروژه های کتابخانه ای استان،خواهان توجه و پیگیری جدی مسئولین شهرستانی و استانی جهت فعال سازی کارگاه ساخت و به پیمان رفتن پروژه و تکمیل و بهره برداری از آن فضای کتابخانه ای شدند.   

او همچنین با اشاره به دغدغه مالی کتابخانه های عمومی در اجرای برنامه های فرهنگی عنوان داشتند که مجموعه شهرداری و شورای شهر پلدختر توجه ویژه ای به  سهم نیم درصد کتابخانه عمومی  داشته و تمام تلاش خود در جهت احصاء درآمدها و پرداخت آن باتوجه به تراز مالی شهرداری بکار بسته اند

مصوبات این جلسه به شرح ذیل است :

1- مصوب گردید با توجه به تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی تمامی ادارات جهت تبلیغ نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و مشارکت کارکنان و خانواده های آنان در مسابقات مکتوب و آنلاین کتابخوانی این جشنواره همکاری لازم را با کتابخانه های عمومی بعمل آورند.

2- مصوب گردید تا ناحیه مقاومت سپاه پاسداران شهرستان جهت گرامیداشت دهه کرامت تعداد 1000نسخه کتاب در موضوعات مختلف و  ویژه کودک و نوجوان در مناطق کمتر برخوردار و بویژه مناطق سیل زده شهرستان توزیع نماید

3-  مصوب گردید با همکاری اداره کتابخانه های عمومی و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و جهت گرامیداشت دهه کرامت یکدوره نشست کتابخوان بصورت مجازی و یا در صورت امکان حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی مبارزه با کرونا  و با موضوع بررسی سیره و زندگی امام هشتم(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س)ویژه کارکنان دو اداره برگزارشود.

4- مصوب گردید شهرداری پلدختر نسبت به بررسی شرایط و امکان سنجی تغییر سیستم پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه ها به صورت مکانیزه و روزانه اقدام نماید

5- مصوب گردید شهرداری پلدختر  ضمن اهتمام جدی در تسویه نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی، نسبت به پرداخت مبلغ 40،000،000ریال تا اواخرتیرماه  از سهم نیم درصد علی الحساب کتابخانه عمومی اقدام نماید.

6- مصوب گردید فرمانداری شهرستان و  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان متولی ساخت پروژه کتابخانه شماره 2  از طریق رایزنی با  مراجع ذیربط ییگیریهای لازم را جهت اخذ بودجه ،به پیمان رفتن و تکمیل این پروژه بعمل آورند .

7-  مصوب گردید اداره کتابخانه های عمومی با همکاری فرمانداری در جلسه آینده انجمن و نهضت مطالعه مفید و بمناسبت روز خبرنگار از خبرنگاران کانالها و سایتهای محلی و استانی  که در طول یکسال اخیر با مجموعه کتابخانه های عمومی شهرستان همکاری داشته اند با اهداء لوح سپاس و کتاب تجلیل بعمل آورند.

8- مصوب گردید اداره کتابخانه های عمومی از طریق رایزنی با اداره کل کتابخانه های عمومی استان نسبت به تعیین تکلیف اموال فرسوده و بلااستفاده کتابخانه های عمومی اقدام نماید.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کتابخانه جشنواره رضوی پلدختر اداره کتابخانه های عمومی جشنواره کتابخوانی رضوی کتابخانه عمومی کتابخانه ای نیم درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۱۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم

 به نقل از شهرداری قم، مجید متین‌فر در جلسه هیئت‌مدیره سازمان بهسازی، زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر در خصوص پروژه تملک و تخریب مغازه‌های اطراف قبرستان نو اظهار کرد: با همکاری دادستانی در ماده ۸ بیش از ۹۰ درصد پروژه تملک و مغازه‌ها تخریب‌شده است.

وی افزود: به دلیل مشترک بودن دیوار وقفی با مغازه‌های قبرستان نو، اختلافاتی با اداره کل اوقاف به وجود آمده که تلاش مجموعه مدیریت شهری در راستای حل آن است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به پروژه ساماندهی میدان مطهری خاطرنشان کرد: در هسته مرکزی شهر قم نیاز به همکاری فعال تمام ارگان‌ها داریم و نقش آستانه مقدسه و اداره کل اوقاف در گسترش و پیشرفت و اجرای پروژه‌های مهم شهری بسیار پررنگ است.

متین‌فر در خصوص پروژه چهل اختران تصریح کرد: پروژه پارکینگ چهل اختران با ظرفیت ۱۰۰ خودرو و شبستان اجرا و تکمیل‌شده است.

وی تأمین بودجه برای پروژه‌های شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال جاری پشتیبان‌های ملکی متناسبی برای اجرای پروژه‌های اطراف حرم مطهر در نظر گرفته‌شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • دبیرکل کتابخانه‌ها:عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!
  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه