Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد مهدی جوادیان‌زاده گفت:استان یزد پس از قم، کم‌ترین میزان آب تجزیه‎‌پذیر را دارد و همچنین ششمین استان از نظر بزرگی کسری مخزن منابع زیرزمینی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ محمد مهدی جوادیان زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و تاکید بر صرفه جویی گفت: خوشبختانه بارش‌ها در استان یزد طی سال‌ گذشته و ابتدای سال سال جاری، شرایطی نرمال را داشته است بدین معنی که نسبت به میانگین بلند مدت افزایش بارش در استان را داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متوسط بارش در استان در ایستگاه باران سنجی شرکت آب منطقه‌ای 99.6 میلیمتر ثبت شده است و در سال آبی 97-98، متوسط بارش در استان 116.5 میلیمتر بوده که 17درصد نسبت به دوره آماری سال 97-98 افزایش داشته است و در سال آبی 98-99 نیز، 108 میلیمتر بارش در استان وجود داشته که نسبت به سال گذشته 7 درصد کاهش بارش را شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با بیان اینکه علیرغم بارش بیشتر نسبت به میانگین، بارش در استان نسبت به سال گذشته کمتر بوده است اظهار کرد: بخش زیادی از بارش‌ها تبدیل به روان آب، بخشی از آن به سفره‌های آب زیر زمین نفوذ می‌کند و برخی نیز تبخیر می‌شود.

جوادیان زاده ادامه داد: برآورد تقریبی این است که این 108.5 میلیمتر بارش معادل 8 میلیارد مترمکعب است اما بارش‌ها غیر موثر بوده و ذخیره نمی‌شود، و سالانه با تبخیر عمده بارش‌ها سهم ناچیزی به سفره‌های آب‌ زیرزمینی استان می‌رسد.

وی ادامه داد: با اندازه‌گیری که انجام گرفته کسری مخزن منابع آب زیرزمینی در سال آبی 96-97، 315 میلیون مترمکعب بوده که با بارش‌های مناسبی که در سال 97-98 رخ داده است کسری مخزن به 267 میلیون مترمکعب رسیده ست و در واقع بارش‌ها در استان 50 میلیون مکعب بر وضعیت منابع آب زیرزمینی تاثیر داشته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: اگر چه ارقام بارش، میزان آب 8 میلیارد مترمکعبی آب را نشان می‌دهد اما سهم منابع آب زیرزمینی از این بارش‌ها 50 تا 100 میلیون مترمکعب بیشتر نیست و باید همچنان مدیریت مصرف آب را مد نظر قرار داده و مصارف را به شکل منطقی داشته باشیم.

جوادیان زاده گفت: هر ساله آب داخل سفره‌های آب زیرزمینی تجزیه می‌شود اما متاسفانه ما هر ساله 130 درصد از آب تجزیه‌پذیر را برداشت می‌کنیم و بنابراین با توجه به استفاده از ذخایر آبی سفره‌های آب زیرزمینی که از نسل‌های گذشته باقی مانده است با کسری مخزن 250 تا 300 میلیون مترمکعبی مواجه هستیم  و این موضوع نگران کننده است.

وی ادامه داد: استان یزد پس از استان قم، کم‌ترین میزان آب تجزیه پذیر را داراست  و در زمینه کسری مخزن آب‌های زیرزمینی نیز یزد، ششمین استان از نظر بزرگی کسری مخزن است که این حجم بالای کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان نگران کننده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد از تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان که یک طرح ملی است، خبر داد و گفت: این سند بنا به مصوبه هیئت وزیران از سال 97، در دستور کار شرکت‌های آب منطقه‌ای قرار گرفته است و هر استانی باید آن را تنظیم کند که تدوین این سند در استان یزد نیز با همکاری دستگاه‌های ذیربط مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی این سند در سطح ملی به تصویب می‌رسد که در آن برنامه‌ریزی‌هایی بلند مدت برای جبران کسری مخازن آب‌های زیرزمینی استان مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بیش از 360 چاه غیرمجاز پلمپ شدند، گفت: از تعداد تقریبا دو هزار و 296 حلقه چاه کشاورزی در استان یک هزار و 769 حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شدند و مابقی آنها نیز تا پایان سال مجهز به کنتور می‌شوند همچنین از 647 چاه صنعتی در استان 246 مورد مجهز به کنتور هوشمند هستند.

جوادیان زاده گفت: مجموع اقدامات صورت گرفته، موجب صرفه‌جویی 100 میلیون مترمکعبی در مصارف شده است که این روند ادامه دارد و امیدواریم با مدیریت خوبی که در مدیریت منابع آب زیرزمینی داریم آب شرب با بهترین کیفیت در اختیار هم استانی‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: امسال استان یزد سهمیه 70 میلیون مترمکعبی از آب انتقالی را دارد و در منابع محلی نیز با همکاری که با شرکت آب و فاضلاب استان صورت گرفته مجوز حفر بیش از 22 چاه به این شرکت داده شده تا به منابع جدیدی برای تامین آب شرب استان دسترسی پیدا کنند.

جوادیان زاده تصریح کرد: با توجه به گزارش شرکت آبفا مصرف آب در استان نسبت به سال گذشته افزایش بیش از 30 درصدی داشته است که شرایط به وجود آمده از شیوع کرونا و همچنین گرمای زودرس دلیل آن بوده است اما واقعیت این است که زیرساخت‌های تامین آب شرب استان تحمل افزایش مصرف ناگهانی آب را ندارد و تلاش شبانه‌روزی همکاران ما نیز این بوده که در کیفیت آب دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: منابع آب زیرزمینی میلیون مترمکعب بارش در استان جوادیان زاده آب منطقه ای سفره های آب کسری مخزن استان یزد میزان آب آب تجزیه شرکت آب بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۲۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ورودی آب به سدهای کشور نسبت به مدت زمان مشابه هشت درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا هفتم اردیبهشت، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۰.۱ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۱۵.۲ میلیمتر) ۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۳.۱) ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین کمترین میزان بارش مربوط به استان بوشهر بوده که در این بازه زمانی ۱۵۲.۸ میلی‌متر بارندگی داشته است، این میزان نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۳۸ درصدی داشته است، استان اصفهان در این بازه زمانی ۱۴۳.۲ میلی‌متر بارش داشته است که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

میزان بارش‌ها در استان تهران ۱۷۲.۸ میلی‌متر بوده است که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۶ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

میزان کل خروجی سدهای کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ۱۶ میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب ثبت شده و نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است. در مدت زمان مشابه سال گذشته، میزان کل خروجی سدهای کشور ۱۶ میلیارد و ۵۲ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان کل ورودی آب به سدهای کشور هشت درصد کاهش یافته و در این بازه زمانی ۲۶ میلیارد و ۵۷ میلیون مترمکعب است، همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن ۳۱.۵۶ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به حجم ۳۱.۶۰ میلیارد متر مکعبی سال گذشته، تغییر چندانی نداشته است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۶۰ میلیارد متر مکعب است، اکنون پُرشدگی سدها به ۶۴ درصد رسیده است.

کد خبر 748992

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • ۱۳۵ چاه غیرمجاز در کرمانشاه مسدود شد
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان