Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@15:06:27 GMT

بر استفاده از مجازات جایگزین حبس تاکید داریم

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۵۰۹۸

بر استفاده از مجازات جایگزین حبس تاکید داریم

ایسنا/کرمانشاه رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: در صدور احکام کیفری بر استفاده از مجازات جایگزین حبس تاکید داریم.

پرویز توسلی زاده در نشست هم اندیشی دستگاه قضایی و مجمع نمایندگان استان که امروز(چهارم‌تیر)  برگزارشد، نتیجه تعامل دادگستری و نمایندگان را به سود مردم دانست و اظهارکرد: بدون شک این تعامل می تواند در رفع مشکلات مردم موثر واقع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، توسلی زاده در ادامه گفت: مقابله با فساد، تعامل با دیگر دستگاه ها و نیز مردمی کردن دستگاه قضائی را در اولویت کارهای خود قرار داده‌ایم.

رئیس شورای قضائی استان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، دوره جدید در قوه قضائیه را متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: در این دوره برقراری عدالت پررنگ تر از همیشه دیده شده و احقاق حق و رفع مشکلات مردم از اولویت های اساسی و مورد تاکید است.

وی افزود: برآنیم تا جایی که ممکن است با استفاده از ظرفیت های قانونی مشکلات مردم را سامان دهیم و در این راستا همواره به مشکلات مراجعین شخصا رسیدگی کرده‌ام، به نحوی که تا حصول نتیجه پیگیر کار بوده‌ام.

توسلی زاده با اشاره به هزینه های تشکیل پرونده و نیز اختلافات میان مردم یادآورشد: هنر دستگاه قضائی در درجه اول باید بر این اساس استوار شود که از ایجاد اختلاف و شکل گیری پرونده جلوگیری کند. در این مسیر سعی کرده ایم پرونده ها را در موضوعات مختلف با مقوله سازش همراه کنیم و این تفکر را نیز در باور قضات تقویت کنیم.

رئیس کل دادگستری استان افزود: در مقوله سازش می توانیم از ظرفیت نمایندگان و افراد مورد اعتماد ایشان که از منتخبین و معتمدین مردم هستند بهره گیریم و تا جایی که ممکن است از صدور احکام قضائی جلوگیری کنیم.

عالی ترین مقام قضائی استان تاکید کرد: استفاده از مجازات های جایگزین حبس در اولویت صدور احکام کیفری قرار دارد و در تلاشیم تا جایی که ممکن است از زندانی کردن افراد خودداری کنیم، مگر در جرائم خشن که مخل امنیت اجتماعی است.

وی با اشاره به سخنان ریاست قوه قضائیه مبنی بر اینکه دستگاه قضائی باید آرامش را برای مردم فراهم کند، تصریح کرد: برای تحقق این مهم باید فاصله خود را با مردم کم کنیم و در دسترس آنها باشیم. بدون شک اساسی ترین کار برای ایجاد آسایش مردم حل مشکلات آنهاست.

در ادامه این نشست، عبدالرضا مصری رئیس مجمع نمایندگان استان بابیان اینکه قوه قضائیه در حال حاضر در جلب اعتماد عمومی گوی سبقت را از دیگر قوا ربوده، اظهار کرد: در استان کرمانشاه نیز اعتماد به دادگستری و امید در میان مردم ایجاد شده است.

مصری بابیان اینکه فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم در جامعه باید تسری یابد، عنوان کرد: تجربه ثابت کرده تکرار یک فعل می تواند منجر به نهادینه شدن انجام آن فعل در نهاد انسان شود، بنابراین باید فرهنگ پیشگیری از افعال مجرمانه تقویت شود.

وی همچنین خواستار تقویت شوراهای حل اختلاف و استفاده از ریش سفیدان برای حل اختلاف میان مردم شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اضافه کرد: برخی تنگ نظری ها در استان سبب فرار سرمایه از این استان و گسیل آن به دیگر استانها شده و این تنگ نظری در استان به یک فرهنگ تبدیل شده است.

شهریارحیدری نماینده مردم سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در استان کرمانشاه ضعف ساختارهای اجتماعی و اقتصادی سبب بروز مشکلات زیادی شده است.

وی اعلام کرد: دستگاه قضایی و مجمع نمایندگان می توانند در رفع مشکلات مردم موثر باشند.

علی رضایی نماینده مردم صحنه، کنگاور و هرسین در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاکید براینکه مبارزه با فساد باید به عنوان یک فرایند همیشگی در دستور کار قرار گیرد، عنوان کرد: اعتماد عمومی حاصل شده در دستگاه قضائی باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه تعامل نمایندگان و دستگاه قضائی یقینا به سود مردم خواهد بود، ادامه داد:استفاده از مجازات های جایگزین حبس همچنان که در اولویت کاری است، باید مورد استفاده بیشتر قرار گیرد.

حجت الاسلام جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی به عنوان دیگر سخنران این نشست، باتاکید براینکه دستگاه قضائی نمایندگان مجلس را به عنوان مشاوران امین خود بداند، گفت: در مجلس شورای اسلامی پیگیر خلاهای قانونی در حوزه قضائی هستیم.

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی هم یکی از نقاط قوت دادگستری استان را در شرایط فعلی تسریع در رسیدگی به پرونده ها دانست و افزود: انتظار می رود یکی از مهمترین برنامه های دادگستری پیشگیری از وقوع جرم باشد.

وی همچنین افزود: شوراهای حل اختلاف به سمت صلح و سازش که رسالت حقیقی آنهاست، پیش روند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رئیس کل دادگستری کرمانشاه استانی اجتماعی مجازات جایگزین حبس مجلس شورای اسلامی استفاده از مجازات دادگستری استان مجمع نمایندگان نماینده مردم دستگاه قضائی مشکلات مردم جایگزین حبس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۵۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، اصغر جهانگیر روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری دوره جدید سخنگویی دستگاه قضایی اظهار داشت: ابتدا از حسن اعتماد ریاست قوه قضاییه برای سپردن مسئولیت خطیر سخنگویی و از اینکه فرصت خدمتگزاری در نظام جمهوری اسلامی ایران را یافته‌ام، قدردانی می‌کنم و امیدوارم که این مهم موجبات رضایتمندی مردم که به حق رضایت خداوند است، فراهم آورد.

وی تصریح کرد: در این مسیر به همکاری‌ها و همراهی‌های اصحاب رسانه بیش از پیش محتاجیم و تلاش ما در این دوره این است که تصویری درست از خدمات عدلیه که خدمات نظام اسلامی است در معرض نظارت و قضاوت افکار عمومی به‌عنوان جویندگان حقیقت قرار دهیم.

وی با یاد کردن از سخنگویان ادوار گذشته از زحمات و مجاهدت‌های آنها در ادوار گذشته قدردانی کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به دو مناسبت مهم و سرنوشت ساز در کشور؛ روز کارگر و روز معلم اشاره کرد و افزود: کارگران به عنوان بازوان تولید در کشور هستند و امسال هم که رهبر انقلاب در شعار سال به نقش مشارکت مردم تاکید کردند، این نقش بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری و گرامیداشت روز معلم، افزود: آنان که نتوانستند تفکر شهید را تاب بیاورند او را ترور کردند ‌و امروز بیش از هر زمان دیگر توجه و استفاده از اندیشه علامه شهید احساس می‌شود و باید تلاش کنیم این اندیشه به نسل جدید با روش های نوین انتقال یابد.

وی از زحمات معلمان و قشر فرهنگیان قدردانی کرد و افزود: قوه قضاییه تلاش دارد برای حفظ شأن معلمان در هر کجا که در جامعه لازم است اهتمام داشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه، سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام رئیس مکتب جعفری اثنی عشری را به ملت ایران به‌ویژه مراجع تقلید تسلیت گفت.

جهانگیر با اشاره به ابعاد سند تحول قضایی و تمهید برگزاری جشنواره سالانه عدالت و رسانه افزود: در این جشنواره از رسانه‌ها به عنوان ناظران بیطرف که با رصد دائمی و بررسی و ارزیابی ها به دستگاه قضایی نقد منصفانه دارند، قدردانی می‌شود.

جهانگیر با اشاره به ابلاغ سند تحول و تعالی قوه قضاییه گفت: اخیرا این سند از سوی ریاست قوه قضاییه تایید و ابلاغ شد و این سند می‌تواند حلال مشکلات باشد.

وی ادامه داد: سند تحول و تعالی قوه قضاییه رویکرد تحولی دارد که ۱۰ عنوان پیشران در این سند پیش بینی شده است و با همکاری سایر دستگاه‌های حاکمیتی و همراهی و مشارکت مردم اجرایی خواهد شد و هوشمندسازی، نظارت بر عملکرد ضابطین، رفع ساختارهای فساد زا، تقویب فعالیت رسانه‌ای قوه قضاییه از جمله مواردی است که در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به برخی موارد که در سند تحول قضایی برای آنها راهکار و راه‌حل پیش‌بینی شده است، افزود: فراوانی مصادیق تضییع حقوق عامه، تراکم تشکیل پرونده در دستگاه های قضایی، محدود شدن برخی از آزادی های مشروع مردم که برای فقدان قانون این اتفاق افتاده، کثرت مصادیق زیاد در تضییع حقوق ایرانیان از جمله چالش هایی است که قوه قضاییه با آن موجه است و در سند برای ان راهکارهایی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به موضوع پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه اظهار داشت: تزلزل در روابط حقوقی اشخاص یکی از چالش هایی است که قوه قضاییه با آن مواجه است. به عنوان مثال مردم با حسن نیت یک معامله را انجام می دهند اما به علت ناآشنا بودن با الفبای حقوق منجر به ثبت شکایات در سیستم قضایی می‌شود، از این رو در سند راهکار این معضل پیش بینی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امیدواریم با اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه بتوانیم موضوعاتی همانند احیای حقوق عامه، ارتقای امنیت سرمایه گذاری، جلب مشارکت مردم به نحو شایسته جامه عمل بپوشانیم.

این نشست از طریق تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت به نشانی https://www.aparat.com/simayeedalat/live به صورت زنده در حال پخش است.

خبر در حال تکمیل...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قاضی تبریزی از برترین‌های کشور در صدور حکم مجازات جایگزین حبس
  • مشکلات و مسائل زندان و زندانیان قابل انفکاک از دستگاه قضائی نیست
  • تلاش دستگاه قضایی برای تحقق شعار سال
  • جلوگیری از اطاله دادرسی از اولویت‌های دستگاه قضا در سال جاری
  • موتور محرک اقتصاد در کشور مشارکت مردم است
  • «نقض حکم اعدام» بابک زنجانی اعلام رسمی شد / مجازات جایگزین او چیست؟
  • نقض حکم اعدام بابک زنجانی اعلام رسمی شد / مجازات جایگزین او چیست؟
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد