Web Analytics Made Easy - Statcounter

نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز جدیدترین رتبه بندی دانشگاه‌های جوان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. بر اساس این رتبه بندی ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۴۰۰ دانشگاه جوان برتر دنیا حضور دارند. ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰ سیاسی سیاست ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز برای رتبه بندی دانشگاه جوان 2020 از همان روشی که دانشگاه‌های جهان را ارزیابی می‌کند استفاده می‌کند و ماموریت‌های اصلی دانشگاه‌ها «تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی» را مورد ارزیابی قرار می‌دهد اما در این رتبه بندی خاص، دانشگاه‌هایی با قدمت کمتر از 50 سال مدنظر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه‌های ایرانی نیز در این رتبه بندی حضور دارند. در سال 2019 تعداد 13 دانشگاه ایرانی در میان 351 دانشگاه برتر جوان دنیا حضور داشتند که اکنون در رتبه بندی 2020 تایمز تعداد 20 دانشگاه ایرانی در جمع 414 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.

20 دانشگاه برتر ایرانی در جمع دانشگاه‌های جوان دنیا

شاخص‌های عملکرد به پنج حوزه تقسیم می‌شوند: آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (میزان تحقیقات، درآمد و شهرت)؛ استنادها (تأثیر تحقیقات)؛ چشم انداز بین المللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات)، درآمد صنعت (انتقال دانش).

تدریس و آموزش 30 درصد وزن این رتبه بندی را به خود اختصاص می‌دهد که از این میان 10 درصد مربوط به اعتبار دانشگاه، 6 درصد نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو، 3 درصد نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان لیسانس، 8 درصد نسبت اعضای هیات علمی دارای درجه دکتری و 3 درصد درآمد سازمانی دانشگاه است.

این رتبه بندی امسال بین نوامبر 2018 و مارس 2019 انجام شده است و تلاش شده است که از توزیع متوازن پاسخ دانشگاه‌ها در رشته‌ها و کشورهای مختلف اطمینان حاصل شود. داده‌های سال 2019 با نتایج نظرسنجی سال 2018 ترکیب شده و بیش از 21 هزار مورد پاسخ جمع آوری شده‌اند.

تحقیقات نیز 30 درصد وزن دیگر این رتبه بندی را به خود اختصاص می‌دهد که از این میان بررسی اعتبار تحقیقات 12 درصد، درآمد دانشگاه از تحقیقات 9 درصد و بهره وری تحقیق نیز 9 درصد در این شاخص سهم دارند. برجسته‌ترین شاخص در این رده، شهرت یک دانشگاه برای برتری تحقیقات در میان همسالان خود است.

برای سنجش میزان بهره وری، تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال‌های دانشگاهی نمایه شده از پایگاه‌های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) را برای هر محقق، از نظر اندازه سازمانی مقیاس بندی و ارزیابی شده است. در واقع توان تحقیقاتی دانشگاه برای انتشار مقالات در مجلات با کیفیت ارزیابی شده‌اند.

جایگاه دانشگاه آزاد در یک رتبه بندی جهانی ارتقا یافتبهترین‌ دانشکده‌های آنلاین «کسب و کار» بر اساس رتبه بندی کیواس معرفی شدند

استنادات یا تأثیر تحقیقات در این رتبه بندی 30 درصد وزن دارند و در این شاخص به نقش دانشگاه‌ها در گسترش دانش و ایده‌های جدید پرداخته شده است.

تایمز برای بررسی این موضوع داده‌های استنادات و کتابشناختی 77.4 میلیون استناد به بیش از 12.8 میلیون مقاله ژورنال، مقالات مروری، مقالات کنفرانسی، کتاب و فصول کتاب که در بیش از پنج سال گذشته منتشر شده‌است، را بررسی کرده‌اند. این داده‌ها شامل بیش از 23 هزار و 400 نشریه دانشگاهی است که در پایگاه‌های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) و سایر نشریات بین سال‌های 2014 تا 2018 نمایه شده‌اند.

چشم انداز بین المللی نیز 7.5 درصد وزن دارد که از این میان نسبت دانشجویان بین المللی 2.5 درصد، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی 2.5 درصد و همکاری بین المللی 2.5 درصد در این شاخص وزن دارند. در واقع توانایی دانشگاه برای جذب دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی از سراسر دنیا، میزان موفقیت یک دانشگاه در صحنه جهانی محسوب می‌شود.

در همکاری بین المللی، تایمز تعداد کل نشریات تحقیقاتی دانشگاه با حداقل یک نویسنده بین المللی مدنظر بوده است.

شاخص درآمد صنعت (انتقال دانش) نیز در این رتبه بندی 2.5 درصد وزن دارد. در واقع توانایی دانشگاه برای کمک به صنعت با نوآوری و اختراعات به مأموریت اصلی دانشگاه‌های دنیا تبدیل شده است. تایمز برای وزن دهی به دانشگاه‌ها به میزان درآمد دانشگاه‌ها از صنعت و اعضای هیات علمی موثر در صنعت و میزان فعالیت‌های انتقال دانش نگریسته است.

10 دانشگاه برتر دنیا در میان رتبه بندی دانشگاه‌های جوان 2020 تایمز

انتهای پیام/

R1541/P/S1,1412/CT12 واژه های کاربردی مرتبط دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران دانشگاه ایرانی دانشگاه های جوان رتبه بندی اعضای هیات علمی ایرانی در جمع دانشگاه برتر انتقال دانش بین المللی دانشگاه ها درصد وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۵۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد

روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.   اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم‌گر در سبک زندگی اسلامی را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.   تجربه نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنج‌شنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کارهای عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح به شمار می‌آورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد.   تحولات فرهنگی هیچ‌گاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام‌آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنج‌شنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد.   جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به شمار آمده‌است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده‌است.   جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته می‌شود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یک‌شنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.   بعد نمادین دین یکی از عناصر هویت‌سازی دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین می‌کند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویت‌زدایی و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.   مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)   در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است: «اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»   این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی می‌زدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام نظم غربی در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.   تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگ‌های و بریکس، پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.   تأکید می‌کنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲
  • واکنش صحرایی به گزارش مهر/ ۱۰ امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان
  • ۱۰ امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی
  • اختصاص ۱۰ امتیاز رتبه‌بندی به ۵۷۰۹ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور