Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ساختار در برخی دانشگاه‌ها از معلم و استاد تنها تدریس می‌خواهد، می‌بایست فرایند نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها کار شود و از استادان متخصص در این خصوص کمک گرفته شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، در جلسه کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره  که در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از کرسی‌های نظریه‌پردازی علمی در کشور به چیستی نظریه‌پردازی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تفاوت کرسی‌های آزاد اندیشی و کرسی های علمی گفت: کرسی‌های علمی  به دو صورت کرسی‌های ترویجی و نظریه پردازی و نوآوری برگزار می‌شود که در کرسی‌های ترویج تلاش شده به صورت نیمه متمرکز و با بررسی و اجرای کمیته‌های دستگاهی دانشگاه‌ها در هر استان برگزار شود.

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه تاکنون 44 نظریه پس از  ارائه و نقد ناقدان توسط هیئت داوران پذیرفته و ثبت شده است، اظهار کرد:  کرسی‌های نظریه پردازی پس از بررسی و مشخص شدن ناقدان و داوران کرسی، در شوراهای تخصصی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی بررسی و تایید می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه،  همچنین در ادامه تعداد 32 کرسی برگزار شده در دانشگاه فرهنگیان را کارنامه موفقی از این دانشگاه و ارتقاء آن دانست و گفت: دانشگاه فرهنگیان در ریل کرسی‌ها قرار گرفته است.

وی با  اشاره به حضور استادان صاحب اثر و علم و اندیشه در دانشگاه و آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت داشتن روحیه پژوهشی و لزوم انگیزه بخشی به استادان و ارتقای روحیه پژوهشی برای توسعه کرسی‌های علمی در دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: برای این کار می توان امتیازهای کرسی‌های نظریه پردازی و ترویجی را در آیین نامه ارتقاء قرار داد و یا حمایت‌های مالی از استادان پژوهشگر و کرسی‌ها را در نظر داشت.

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، با اشاره بر تاکید دبیرخانه بر حمایت و پشتیبانی و توسعه برگزاری کرسی‌ها افزود: دبیرخانه همواره در ایجاد کمیته‌های دستگاهی و تسهیل برگزاری کرسی‌ها اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه گرچه مسائل اجتماعی تک عاملی نیستند، علت کم پرداختن به کرسی‌های نظریه‌پردازی را کمبود روحیه نظریه پردازی دانست  که مهم‌ترین عامل آن ساختار است.

وی با اشاره به لزوم حرکت به سمت  داشتن دانشگاه نسل دوم یعنی آموزش پژوهش محور  و یا نسل سوم  که آموزش پژوهش محور کارآمد است، ادامه داد: ساختار در برخی دانشگاه‌ها از معلم و استاد تنها تدریس می‌خواهد، می‌بایست فرایند نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها کار شود و از استادان متخصص در این خصوص کمک گرفته شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه حاکم بر پارادایم و انواع روش‌ها اشاره کرد و گفت: می توان برای توسعه این موضوع برای استادان علاقه‌مند دوره‌های ضمن خدمت با این موضوع برگزار کنیم.

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در ادامه بر لزوم  تدوین نظام مسائل آموزش و پرورش تاکید و خاطر نشان کرد: از این طریق و با همراهی معلمان و استادان و ایجاد توافقی نخبگانی می‌توان از  طرح پرسش و نظام مسائل به مبانی فلسفی برسیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، وی بیان کرد: با تعلق امتیاز به  هر استاد و معلم که در این مسائل پژوهش کرده و کرسی برگزار کند، گاهی از صفر به سالی 200 کرسی نظریه‌پردازی خواهیم رسید.

در ادامه این نشست، دکتر حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به پیشینه و آغاز بحث نهضت تولید و جنبش نرم افزاری در ایران، گفت: کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی 20 سال  پیش در حوزه علمیه مطرح و منجر به تولید علم بومی شد.

وی با تاکید بر اهمیت تولید و توسعه علم در تمدن اسلامی خاطر نشان کرد: همواره در احادیث و روایات بر فراگیری علم و دانش تاکید فراوان شده است، حکمت مفید را باید گرفت و استفاده کرد.

دکتر خنیفر در بخش دیگری از  سخنان خود همچنین به نقش مساجد در بحث دانش و دانش پروری اشاره و ایران را از طلایه‌داران دانش  و نظریه پردازی قبل و بعد از اسلام عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت نخبه پروری و توجه به نخبگان در دنیای اسلام، افزود: علمای قدیم مهذب بودند و در کنار تعلیم به تهذیب نیز می پرداختند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، در ادامه به ویژگی های دوران خیزش و رستاخیر علمی مسلمانان  و ایرانیان اشاره و تصریح کرد: نخبه پروری، توجه به نسخه برداری، عطش علمی علماء، علاقه به ترجمه و شرح و نقد، عدم خست علمی و دگر آموزی یا جانشین پروری از ویژگی های این دوران بود.

وی کرسی های نظریه پردازی را حرکت دانش از محاق به صحنه دانست و اظهار کرد: کرسی های نظریه پردازی فرصتی برای اعلام عمومی دانش شایسته و بایسته است، کرسی ها باید یک اوج و نکته ناگفته داشته باشند، این که به موضوعات، نو و یا از منظر دیگر به مسائل نگاه شود.

دکتر خنیفر افزایش جسارت، تضارب آراء، فرصتی برای اعلان جهانی، جوشش و خروج از رکود و باور به خویشتن را از ویژگی های کرسی های نظریه پردازی سالم  دانست و افزود: باید مراقب بود که در این کرسی ها حرف نو باشد و آجری به برج و باروی قلعه دانش خاص اضافه کند، اگر می اندیشیم که هر مقاله ای کرسی است خطاء کرده ایم.

وی با اشاره به پدیداری ویروس کرونا و ورود دنیا به یک کریدور زیستی جدید با بیان اینکه کرسی‌ها باید ناظر به نیازهای روز شوند، خاطر نشان کرد: در دوران کرونا همه چیز آسیب دید اما دنیای مجازی در همه ابعاد از جمله آموزش رشد کرد، این دنیا اکنون نیاز به کرسی و نظریه پردازی دارد، اینکه در این برهه و در دوران تلفیقی و ترکیبی از کدام الگو مدل آموزشی مطرح می توان بهره گرفت؟

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، باید به طرح و بررسی مسائل مبتلابه جامعه بپردازند تا خدماتی شایسته را بتوان ارائه کرد.

 وی همچنین بر لزوم تقویت زیر ساخت ها، تمهیدات پشتیبانی، حرکت به سمت کلاس و آزمایشگاه های مجازی  و آموزش آموزشگران اشاره و خاطر نشان کرد: عصر کنونی عصر تخصص و مهارت، آموزش های شناور، کوچ مجازی، آموزش های حجمی و جمعی و پس انداز منابع انسانی است، باید منابع انسانی شایسته را حفظ کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه فرهنگیان شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه فرهنگیان نظریه پردازی رئیس دبیرخانه خاطر نشان دانشگاه ها نقد و مناظره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۶۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین رونمایی از فصلنامه تاریخی_سیاسی «ماجرا» با حضور علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و جواد موگویی سردبیر فصلنامه روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، جواد موگویی پژوهشگر تاریخ که سردبیری فصلنامه «ماجرا» را نیز برعهده دارد با بیان اینکه تصمیم چاپ فصلنامه «ماجرا» مربوط به سال ۱۴۰۰ بود، اظهار داشت: حوادث ۱۴۰۱ انتشار فصلنامه را تعویق انداخت. از طرفی اولین شماره را درباره دکترین نظام درحالی قبل از عملیات طوفان‌الاقصی شروع کردیم که واقعا نمی‌دانستیم قرار است چه اتفاقاتی رقم بخورد که نکته قابل توجه اینجاست انتشار ماجرا به اتفاقات طوفان الاقصی برخورد. در محافل و فضای مجازی شنیده‌ایم که گفته شده ما این فصلنامه را بعد از حمله به اسرائیل شروع کرده‌ایم که باید بگویم چنین چیزی نیست.

وی در ادامه به تشریح رویکرد فصلنامه ماجرا پرداخت و گفت: رویکرد فصلنامه حوادث بعد از انقلاب خواهد بود و علت آن این است که ما در تاریخ‌نگاری بعد از انقلاب غفلت عظیمی کرده‌ایم و تاریخ‌نگاری دهه ۶۰ را در افکار عمومی باخته‌ایم هرچند یک دهه بعد و در موضوع تاریخ‌نگاری دهه ۷۰ مسئله بکر است.

سردبیر فصلنامه ماجرا عدم دسترسی به اسناد را نقطه ضعف برای پرداختن به تاریخ دانست و خاطرنشان کرد: وزارت خارجه هنوز اسناد مشروطه، مسئله ملی شدن صنعت نفت و حکومت پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است و دستگاه‌های سندی ما مثل مرکز اسناد خیلی سلیقه‌ای عمل می‌کنند. عدم بازگویی خاطرات از طرف رجال سیاسی نیز یک مسئله مهم است که متاسفانه در کشورمان پابندی به جلسات خاطره‌گویی نیستند و افراد براساس سلیقه خاطرات را می‌گویند و همین باعث می‌شود ما افکار عمومی را از دست بدهیم.

وی با تاکید براینکه دنبال دیده شدن فصلنامه «ماجرا» نیستیم، عنوان کرد: ما گام اول را برای پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب برداشته‌ایم و امیدوارم ابعاد این مسئله به بحث و گفتگو گذاشته شود.

فصلنامه ماجرا ابتکار و شجاعت به خرج داده است

در ادامه، علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت خارجه ابتکار و شجاعت را ویژگی مهم فصلنامه «ماجرا» دانست و با تاکید براینکه ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت و شهامت و فکر می‌خواهد، گفت: مجموعه مصاحبه‌ها و تصاویر جمع‌آوری شده در این فصلنامه ارزشمند است که نشان می‌دهد در آینده با سلسله مطالبی روبرو خواهیم بود که می‌تواند نیاز‌های نسل کنونی و آینده کشورمان و دیگر کشور‌ها را که دغدغه فرایند انقلاب دارند را از دل پژوهش بشناسند.

وی پژوهش تاریخ را یک میدان خطیر دانست و عنوان کرد: پرداختن به پژوهش تاریخ یک میدان بسیار خطیر است که فعالیت در آن آسان نیست، چون چندگانگی نگاه و ایده و تفکر در آن جولان پیدا می‌کند و طبیعی است که تلاقی نگاه‌ها در این میدان وجود دارد.

معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه گفت: جای چنین پدیده‌ای در میان منشورات انقلاب اسلامی خالی بود که امیدواریم با ارتقا کیفی مجموعه به محصولات و تولیدات معتبرتر و مستحکم‌تر و قابل اعتنا بیشتری دست پیدا کنیم. آن چیزی که به‌نظرم مهم می‌آید، این است که آن کاری که نتیجه این زحمت و تلاش خودش را نشان دهد، این است که ما به یک الگو و الگو‌هایی در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی با نگاه رهبر مقام معظم رهبری برسیم تا زمینه ارتقا حکمرانی دینی در کشور صورت گیرد. باقری هدف از پرداختن به تاریخ پژوهشی انقلاب را الگوسازی دانست و گفت: علوم انسانی مثل ریاضی نیست که رابطه علی و معلولی قطعی مشخص را نشان دهد لذا علوم انسانی پیچیدگی و شیرینی خاص خودش را دارد پس ما باید با این نگاه این کار را روشمند ببینیم.

او به تشریح خطرات جدی انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته اشاره کرد و گفت: کارکرد و نتیجه این مجله باید روشن شدن فرایند و ساز و کاری باشد که کشورمان را به این نتیجه رساند که در بیش از سه دهه گذشته از خطرات جدی که می‌توانست کشور را در عرصه دیگری وارد کند، چیست و چه ویژگی‌هایی وجود داشت که ما توانسته این این موفقیت را کسب کنیم.

معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه روایت‌ها معمولا از تنگناهاست، گفت: فهم من این است که رمز اصلی این موفقیت و کلید واژه اصلی آن حکمت است حکمتی که رهبری و شالوده حکمرانی جمهوری اسلامی در دوره امام (ره) و رهبر انقلاب از آن بهره داشته است.

حکمت علاوه‌ بر اینکه دانش و اطلاعات دارد، نور دارد که ناشی از ایمان شخصی و تقوای حاکمیتی (سیاسی) است. این تقوا یعنی اینکه به الزامات یک حکومت دینی پایبند باشید.

در ادامه مراسم، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه کشورمان به ذکر خاطراتی از دوران مسوولیت در وزارت خارجه پرداخت و نگاه مردم نسبت به مجلس شورای اسلامی و دشواری‌های فعالیت در آن را تشریح کرد. در بخش پایانی این مراسم، فصلنامه تاریخی_ سیاسی «ماجرا» با حضور میهانان ویژه رونمایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • رسانه پردازی جلوی حکومت دیکتاتورها را می گیرد
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • نقش مؤثر دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ فضای مجازی
  • دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟