Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی همتی با بیان اینکه این طرح به طور هم زمان در دو شهرستان جهرم و فراشبند نیز اجرایی شده است، تصریح کرد: دو استخر کشاورزی با رها سازی دو هزار قطعه بچه ماهی سفید دو تا سه گرمی رایگان دراین طرح مشارکت دارند.

او با اشاره به اینکه طرح از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: ارزیابی زیستی "بیومتری" ماهیان سفید در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی به طور منظم توسط کارشناسان شیلات مزکز استان و این شهرستان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته همتی، ارزیابی زیستی شامل اندازه گیری و تعیین فاکتور‌هایی مانند طول و وزن ماهی، کیفیت شیمیایی و درجه حرارت آب و وضعیت رشدی ماهیان است که می‌تواند الگوی مناسب از روند پرورش ماهیان ترسیم کند.

او با بیان اینکه این طرح تا یک سال آینده ادامه خواهد داشت و نتایج حاصل تحلیل و بررسی می‌شود، ابراز کرد: بچه ماهیان رها شده تا کنون از شرایط مناسبی برخوردار هستند و در صورت موفقیت طرح، پرورش ماهی سفید در دستور کار ترویج و توسعه قرار خواهد گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تاکید بر اینکه پرورش ماهی سفید بسیار ارزشمند و اقتصادی است، توضیح داد: ماهی سفید یکی از گونه‌های نادر دریای خزر است که به دلیل صید بی رویه در معرض خطر انقراض قرار دارد.

او بیان کرد: موفقیت در این طرح می‌تواند در حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه از ماهیان مثمر و حائز اهمیت باشد.

همتی با تکرار شعار سال در وزارت جهاد کشاورزی " کشاورزی، جهش تولید، امنیت غذایی" افزود: تمامی تلاش‌ها در مجموعه جهاد کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی مردم و اقتصادی کردن فعالیت‌های کشاورزی و تولید است.

ماهی سفید؛ بدنی سفید و کشیده با پنج باله دارد که خیلی هم بزرگ نمی‌شود، معمولا بزرگترین ماهی سفید طولی به اندازه ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر دارد؛ گوشتی سفید و برای طبخ غذا‌های بین المللی مناسب است این ماهی به دلیل آن که حداقل سموم از جمله جیوه را از محیط دریافت می‌کند ماهی سالم تری است.

شهرستان قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماهی سفید جهاد کشاورزی پایلوت پرورش ماهی پرورش ماهی ماهی سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۸۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت شهرک شیلات در شهر غیرساحلی ایران

جعفر سلگی یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت در جلسه احداث شهرک‌های شیلاتی شهرستان که با حضور مسئولان استان، شهرستان و سایر کارشناسان ذیربط در محل فرمانداری نهاوند برگزار شد، اظهار کرد: نگاه مسئولان شهرستانی به این موضوع مثبت است چرا که توسعه شیلات و غذا‌های دریایی به اصلاح سبک زندگی مردم و ایجاد اشتغال کمک می‌کند.

به گزارش صدای ایران از ایسنا،وی با اشاره به اینکه نهاوند به عنوان قطب شیلات غیرساحلی کشور شناخته شده است، افزود: با وجود سراب‌های متعدد در شهرستان نهاوند نیاز احداث این شهرک به منظور توسعه شیلات و ایجاد اشتغال اهمیت دارد.

سلگی با بیان اینکه شهرستان نهاوند از قابلیت فراوانی در بخش شیلات و آبزی‌پروری برخوردار است، ادامه داد: با توجه به ظرفیت ۷۰ درصدی حجم تولیدات شیلاتی نهاوند، در حال حاضر ۹۰ مزرعه آبزی‌پروری بزرگ و کوچک در شهرستان با مجوز تولید ۴۰۰۰ تن ماهی قزل‌آلا و ۳۶۵ میلیون تفریخ و تکثیر توانسته علاوه بر تأمین بخشی از بازار داخلی طی دو سال گذشته ۱۰۰۰ تن ماهی سردآبی به روسیه صادر کند.

معاون عمرانی فرماندار نهاوند با اشاره به اینکه سهم شهرستان نهاوند در صنعت آبزی‌پروری استان همدان در بخش تکثیر و تفریخ ماهیان سردآبی ۹۰ درصد و در بخش پرورش ماهیان سردآبی و گرم‌آبی ۷۵ درصد است، اضافه کرد: نهاوند ظرفیت جلوگیری از خروج ارز با تولید ۴۰ درصد تخم چشم‌زده و ۳۷ درصد بچه ماهی کشور را دارد.

به گفته وی، با ایجاد این شهرک اراضی بایر احیاء و آب‌های بدون استفاده پس از مصرف در پرورش ماهی به رودخانه و مصرف بهره‌برداران بخش کشاورزی و باغات هدایت می‌شود.

سلگی در پایان تأکید کرد: مکان‌یابی و بررسی این موضوع از طریق استعلام از دستگاه‌های ذیربط و استفاده از اراضی ملی می‌تواند در ایجاد منطقه گردشگری و دیگر صنایع وابسته توسعه و اشتغال پایدار را برای شهرستان محقق کند.


دیگر خبرها

  • ساخت شهرک شیلات در شهر غیرساحلی ایران
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان فارس
  • مسابقات قرآن و عترت مرحله ۱۴ گانه در سپیدان
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد