Web Analytics Made Easy - Statcounter

آتش همچنان در حال خاکستر کردن جنگل‌های ارزشمند زاگرس در کهگیلویه و بویر احمد است. شعله‌های حریق بعد از خاکسترکردن ۱۶۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده خاییز در ماه گذشته، در اواخر خرداد هم به جان منطقه لوداب افتاد و علاوه بر پوشش گیاهی حیات وحش‌ آن را کباب کرد. شعله های آتش در روزهای گذشته به منطقه حفاظت شده دنا نیز کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارک ملی دنا مهم‌ترین و متنوع‌ترین منطقه حفاظت شده جنوب ایران است که آتش‌سوزی بخش وسیعی از آن را در جاده اصفهان به یاسوج خاکستر کرد. آتش‌سوزیآنقدر گسترش پیدا کرد که سازمان محیط‌ زیست دست به دامان مردم محلی برای اطفای حریق شد. آتش در منطقه لوداب‌ هم چهار روز در هفته گذشته طول کشید تا سرد شود‌. صعب‌العبور بودن منطقه و نبود شبکه اطلاع‌رسانی مجازی از دلایل طولانی شدن آتش‌سوزی در منطقه عنوان می‌شود. حالا هم آتش به‌جان منطقه سروک در اطراف یاسوج افتاده است. مردم محلی پای ویلاسازان را در آتش‌سوزی جنگل‌های اطراف یاسوج به میان می‌کشانند. کسانی که می‌خواهند در مناطق جنگلی نزدیک مرکز استان خانه‌ویلا داشته باشند. آتش‌سوزی بهاره_تابستانه‌ کهگیلویه و بویراحمد خرداد ماه از خاییز شروع شد. آن زمان عامل آتش‌سوزی را اختلاف دو چوپان بر سر تصاحب اراضی بیشتر برای چرای گله‌هایشان عنوان کردند. آن آتش‌سوزی به مصدوم شدن 10 نیروی مردمی و پرت شدن یک محیطبان منجر شد. جان جوان البرز زارعی فعال کوهنورد را هم فدای بلوط‌های خاییز کرد. در نهایت هم چوپان‌های قصه، آتش اختلافشان را در تکذیبیه‌ای سرد کردند و عامل انسانی آتش‌سوزی نامعلوم ماند. با وجود این، استاندار کهگیلویه و بویراحمد از دستگاه‌های مختلف می‌خواهد عاملان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان را در صورت مشاهده، گزارش و معرفی کنند.۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ جنگل‌های کشور عامل انسانی دارد و در بسیاری از مواقع این عوامل شناسایی نمی‌شوند. حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به آتش‌سوزی‌های مکرر مناطق حفاظت شده و جنگلی استان، خاموش کردن آنها را وظیفه همه دستگاه‌ها می‌داند. طبق آمار سازمان مدیریت ۸۲ درصد و طبق آمار سازمان جنگل‌ها ۸۷ درصد مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل می‌دهد که این وضعیت در میان سایر استان‌ها، یک استثناست.
استاندار می‌گوید: «همه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی استان موظفند هنگام آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها و مراتع با تمام امکانات و تجهیزات جهت کمک به مهار و خاموش کردن آتش حضور یابند.» او حفاظت از جنگل‌ها و مراتع را نیازمند عزم همگانی می‌داند که باید همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها کمک و همکاری کنند. با وجود این، فعالان این حوزه از میزان تجهیزات و عملکرد دستگاه‌ها ناراضی هستند.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد دستگاه ها حفاظت شده آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۴۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی و آسفالت جاده روستایی تنگ بابا احمد اندیکا+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امرالله نوذری به خبرنگار ما گفت: روستای تنگ بابا احمد یکی از مناطق پرجمعیت شهرستان اندیکا است و حدود ۱۰ روستا در این منطقه وجود دارد.


وی افزود: علاوه بر اینکه روستائیان از جاده تنگ بابا احمد تردد می‌کنند، عشایر نیز برای عبور از این مسیر استفاده می‌کنند.


نوذری ادامه داد: با توجه به اینکه اهالی شهرستان لالی و اندیکا از این جاده استفاده می‌کنند، بهسازی و آسفالت مسیر در دستور کار قرار گرفت و طرح مورد نظر به طول ۴ کیلومتر و با اعتبار حدود ۵ میلیارد تومان اجرایی شد.


فرماندار اندیکا اضافه کرد: باهدف رونق گردشگری در این منطقه، معابر روستای بابا احمد نیز آسفالت شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفار غیر مجاز در سال ۱۴۰۲
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان
  • ۱۳ هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • بهسازی و آسفالت جاده روستایی تنگ بابا احمد اندیکا+فیلم