Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@19:47:52 GMT

توسعه اشتغال روستایی سبب مهاجرت معکوس شده است

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۲۵۶۲۶

توسعه اشتغال روستایی سبب مهاجرت معکوس شده است

معاون مناطق محروم ریاست جمهوری، گفت: آمارهای اولیه از اجرای طرح اشتغال روستایی نشان می دهد که مهاجرت معکوس شکل گرفته و وضعیت جمعیتی روستاها در کشور بهتر از گذشته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، محمد امید معاون مناطق محروم ریاست جمهوری در بازدید از زیرساخت پروژه‌های مختلف روستایی شهرستان بدره استان ایلام با اشاره به این مهم که با تزریق اعتبار و توسعه اشتغال روستایی نرخ مهاجرت معکوس در روستاها دیده می‌شود، گفت: نظام جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته در روستاهای کشور کارهای بزرگی را در زمینه زیرساخت‌ها انجام داده است که براساس آمارهایی که امروز در دست است شرایط روستاهای کشور با گذشته قابل مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اعتقاد دولت بر این است که علاوه بر زیرساخت‌های روستاها باید به زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن‌ها توجه شود، افزود: در امتداد مسیری که برای توسعه روستاها در حال انجام است برنامه اصلی معاونت توسعه روستایی، توسعه روستاها با کمک مردم محلی است یعنی استفاده از صندوق‌های خرد کارآفرینی بسیار مورد تاکید معاونت توسعه روستایی است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، یادآور شد: اشتغال، پایه و اساس توسعه روستایی است و روستاییان با تولید و اشتغال عجین هستند و تخصیص و جذب اعتبارات طرح اشتغال روستایی می‌تواند بیکاری روستاییان را کاهش دهد.

مهاجرت روستاییان از حاشیه شهرها به روستاها

امید اضافه کرد: اگر طرح اشتغال روستایی به خوبی اجرا شود انتظار می‌رود مهاجرت معکوس یعنی مهاجرت روستاییان از حاشیه شهرها به روستاها رخ دهد و آمارهای اولیه از اجرای طرح اشتغال روستایی هم نشان می دهد که مهاجرت معکوس شکل گرفته و وضعیت جمعیتی روستاها در کشور بهتر از گذشته شده است.

وی هدف از سفر به ایلام را توجه به زیرساخت‌های این استان بیان کرد و گفت: با بررسی اجمالی در ارتباط با زیرساخت‌هایی که در روستاهای استان مود نیاز است موارد مختلف در این خصوص مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: در کنار این کار، اقدام‌های خوبی در استان ایلام در قالب طرح‌های اشتغالزایی روستایی در ۲ سال گذشته انجام شده است، علاوه بر زیرساخت‌ها، بحث اشتغالزایی روستایی و شهرهای کوچک در دستور کار قرار دارد که باید بررسی‌های لازم در این خصوص در استان انجام شود.

بررسی ظرفیت‌های موجود

 امید با تاکید بر این مطلب که در دیدارهای اخیر با استاندار ایلام ضرورت سفر به استان ایجاد شد یادآور شد: در ملاقات اخیر با استاندار ایلام در تهران به این نتایج رسیدیم که ظرفیت‌های خاصی در حوزه‌های مختلف چون کشاورزی، فناوری محصولات، گردشگری، و صنعت وجود دارد، مقرر شد این ظرفیت‌ها مورد بررسی قرار گیرد و تلاش ما این است که از محل منابع مرکزی با تخصیص اعتبار در سال جهش تولید شاهد اتفافات خوبی در استان در زمینه اشتغالزایی جوانان باشیم.

وی با اشاره به طرح‌های خاصی چون پرورش ماهی در قفس در سد سیمره شهرستان بدره، گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این بخش وجود دارد، در حال حاضر و بنا به گفته مسوولان استانی 4 هزار و 500 تن ظرفیت تولید ماهی در این منطقه است که در این خصوص  تلاش ما این است با ارائه تسهیلات ارزان قیمت ۶.۴ درصدی به متقاضیان واحدهای کوچک تولید در این بخش ظرفیت تولید و اشتغالزایی در این حوزه را میزان قابل ملاحضه‌ای افزایش دهیم.

وی در خصوص دیگر پروژه‌های روستایی شهرستان بدره نیز افزود: پروژه پمپاژ مجتمع آبرسانی تلخاب دارای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که در این خصوص کمک خواهیم کرد تا از محل منابع مرکز و کمک منابع استانی این مجتمع به همراه مجتمع آبرسانی ولی عصر تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرند.

افزایش خدمات رفاهی و امکانات

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر افزایش خدمات رفاهی و امکانات گفت: همه پروژه های روستایی به نوعی مکمل یکدیگر هستند، در روستاهای شهرستان بدره ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری در حوزه سد سیمره وجود دارد که باید هرچه بیشتر از این ظرفیت ها برای اشتغالزایی بهره برد.

حضور در نشست کارگروه فرش ایلام، قرارگاه سازندگی هلیلان و شورای برنامه ریزی استان ایلام از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری به ایلام است.

انتهای پیام/ 9708

منبع: فارس

کلیدواژه: اشتغال توسعه مهاجرت مناطق محروم معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری طرح اشتغال روستایی شهرستان بدره مهاجرت معکوس زیرساخت ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر سلگی ظهر یکشنبه در جلسه احداث شهرک‌های شیلاتی شهرستان نهاوند گفت: با اشاره به اینکه نهاوند به عنوان قطب شیلات غیر ساحلی کشور شناخته شده و با وجود سراب‌های متعدد نیاز احداث این شهرک به منظور توسعه شیلات و ایجاد اشتغال تاکید کرد.

وی افزود: با ایجاد این شهرک اراضی بایر احیا و آب‌های بدون استفاده پس از مصرف در پرورش ماهی به رودخانه و مصرف بهره برداران بخش کشاورزی و باغات هدایت می‌شود.

سلگی بیان کرد: مکان یابی و بررسی این موضوع از طریق استعلام از دستگاه‌های ذیربط و استفاده از اراضی ملی می‌تواند در ایجاد منطقه گردشگری و دیگر صنایع وابسته توسعه و اشتغال پایدار را برای شهرستان محقق کند.

کد خبر 6097396

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • بازگشت واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی سامان به چرخه تولید
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • فیلم| رئیسی: فعال شدن اقتصاد در روستاها مانع مهاجرت جوانان به حاشیۀ شهرها می‌شود
  • ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد
  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد
  • خسارت سیلاب به مسیرهای ارتباطی روستایی در ایلام
  • ریزش برداری از محورهای ایلام درپی بارش‌های شدید