Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@11:04:48 GMT

نمدمالی سنتی روستای ده بهار طارم احیا می شود

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۲۵۶۹۵

نمدمالی سنتی روستای ده بهار طارم احیا می شود

«امیر ارجمند» از احیای نمدمالی سنتی روستای ده بهار طارم خبر داد و گفت: نمد از جمله صنایع دستی است که قابلیت به روز شدن را دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: سالهای گذشته شغل و حرفه نمدمالی یکی از رایج تری نصنایع دستی دربین مردمان روستای ده بهار شهرستان طارم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت نمدمالی به شکل سنتی سالهاست که در این روستا فراموش شده بود و با تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم زمینه برای احیای آن در این روستا فراهم شده است.

 

امیر ارجمند تصریح کرد: پس از سالها مجدداً کارگاه نمدمالی با همراهی صنعت گران و مربی محلی در روستای ده بهار راه اندازی شد؛ نمد از جمله صنایع دستی است که قابلیت به روز شدن را دارد و احیای نمد در همین راستا می تواند نقش مهمی را در استمرار این هنر ایفا کند.

 

این مقام مسئول اظهار کرد: سعی می کنیم تا جوانان روستای ده بهار با اعمال ابتکار و خلاقیت در تولید محصولات جدید و جذاب نمدی مشغول این حرفه شوند و نه تنها زمینه برای اشتغال جوانان فراهم شود بلکه درآمدزایی خوبی هم برای آنها داشته باشد.

 

وی گفت: نمد نوعی بافته سنتی و زیراندازی است که از پشم تولید می‌شود به شکلی که با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت، موجب درهم رفتن الیاف پشم می‌شود و ۲ خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدن پشم امکان تولید نمد را فراهم می‌کند.

 

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمدمالی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۵۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است

ایسنا/زنجان رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طارم گفت: به لحاظ طول راه در شهرستان طارم ۶۵ درصد راه‌ها آسفالت شده و ۳۵ درصد از راه‌های شهرستان خاکی هستند.

حمیدرضا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت آسفالت راه‌های روستایی در شهرستان طارم، اظهار کرد: از لحاظ جمعیتی ۹۶ درصد راه‌های روستایی طارم دارای آسفالت هستند و به لحاظ طول راه نیز در شهرستان طارم ۶۵ درصد راه‌ها آسفالت شده و ۳۵ درصد از راه‌های شهرستان خاکی هستند.

وی افزود: راه‌های روستایی فاقد آسفالت روستاهایی با جمعیت زیر بیست خانوار هستند و پروژه‌های روستاهای بالای بیست خانوار مربوط به روستاهای زرنی با ۷ کیلومتر، تازه‌کند با ۸ کیلومتر، روستای سرخ‌آباد به طول ۱۳.۵ کیلومتر و مسیر نوکیان به ماسوله است.

او تصریح کرد: پروژه مسیرهای نام برده فعال هستند و به دلیل کمبود اعتبار، با کندی پیش می‌روند و با تامین اعتبار تکمیل خواهند شد. در حال حاضر برای روستاهای زیر بیست خانوار برنامه‌ای وجود ندارد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان طارم خاطرنشان کرد: در شهرستان طارم آسفالت برخی از روستاهای بالای بیست خانوار همچون هندی‌کندی، گوهر، ارشت و رزه‌بند _ قاضی‌بلاغی آسفالتی با عمر بالای بیست و پنج سال دارند که درصورت تامین اعتبار روکش مجدد خواهند شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حوزه انتخابیه زنجان و طارم
  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است
  • ۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • رخ نمایی بهار در طبیعت زیبای روستای فندخت شهرستان زیرکوه
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران