Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، حمید ظهرابی با قدردانی از سازمان‌های مردم‌نهاد و مردمی که به‌صورت خودجوش خواستار حفاظت از این مناطق شدند، ابراز داشت: ثبت ممنوعیت شکار و تیراندازی برای این مناطق با خواست مردم صورت گرفته است و مردم، خود، آغازگر این فرایند بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این مناطق در زمره نخستین مناطقی است که مردم از آن حفاظت و آن را مدیریت می‌کنند، عنوان کرد: این رویداد به‌مثابه الگویی برای کشور به‌شمار می‌رود و در موضوع حفظ تنوع زیستی هرجا شاهد موفقیتی هستیم، به دلیل مشارکت مردم است.

وی با اشاره به اینکه در دستورالعمل‌های کنوانسیون تنوع زیستی حفاظت از تنوع زیستی، جلب مشارکت مردم، حفاظت مشارکتی و بهره‌برداری پایدار در گرو همراهی مردم عنوان شده است، ادامه داد: برای نهادینه‌شدن این موضوع به الگوسازی نیاز داریم و بخشی از این فعالیت‌ها تاکنون در قالب قرق‌های اختصاصی شکل گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان داشت: تجربه استان کرمان در ایجاد قرق اختصاصی در کوه منصورآباد این استان ثابت کرده است که می‌توان منطقه‌ای به وسعت ۱۲۰ هزار هکتار را با ۳۰۰ نیروی داوطلب مردمی حفاظت کرد و شاهد افزایش گونه‌های گیاهی و جانوری بود که اثبات می‌کند منطقه از هر لحاظ به درستی حفاظت شده است.

ظهرابی موفقیت در عرصه حفاظت از محیط‌زیست را مرهون حضور و مشارکت مردم دانست و بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست مجموعاً در سراسر کشور حدود ۳۰۰۰ محیط‌بان دارد و نیاز است با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و حفاظت مشارکتی و خواست مردم، مناطق مختلف از گزند و آسیب در امان بمانند.

وی ممنوعیت شکار و تیراندازی را در منطقه قلات و تنگ‌سرخ از دستاوردهای مردمی برشمرد و گفت: شوق و علاقه مردم به حفظ این مناطق تا بدان جاست که حتی تابلو این منطقه را نیز، خود، تهیه کرده‌اند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس مطالبات مردمی سبب شد دستگاه قضائی نیز نسبت به این مسائل حساسیت و پیگیری نشان دهد و اینکه مردم پای کار هستند بزرگترین رویداد چند سال اخیر را در حوزه حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی در استان فارس شکل داده است.

ظهرابی پایبندی به مفاهیم توسعه پایدار شهری را از نکات کلیدی در ایجاد مناطق حفاظت‌شده داخل و پیرامون شهرها دانست و گفت: یک شهر پایدار باید از مناطق حفاظت‌شده برخوردار باشد، مناطقی که برای حفظ محیط‌زیست و تنوع زیستی الگوسازی می‌کند و نحوه حفاظت و بهره برداری از منابع را براساس ارزش‌های اکولوژیک آن در نظر می‌گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ و نگهداری از آب، هوا و خاک مناطق مختلف بر اهمیت آن‌ها در جلوگیری از آسیب‌ها و بلایای طبیعی همچون سیل پافشاری کرد و گفت: افزون بر این، با حفظ تنوع زیستی عظیم‌ترین ثروت‌های طبیعی کشور حفظ خواهد شد؛ چراکه هریک از گیاهان و جانوران حامل ارزش‌های ژنتیکی هستند که در هزاران سال به ثبات رسیده است و نابودی آن‌ها به‌معنای نابودی ثروت‌های ملی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس عنوان کرد: دو منطقه قلات و تنگ‌سرخ به دلیل اهمیت و نقشی که در حیات و تداوم توسعه پایدار در شیراز دارد به عنوان منطقه تحت مدیریت محیط‌زیست پیش‌بینی شده‌اند و مطالعات برای اعلام منطقه حفاظت شده در حال انجام است، همچنین فرایند اخذ مجوزها در حال پیگیری است؛ اما از آنجا که دغدغه سازمان‌های مردم‌نهاد زیاد بود و فرایند یادشده زمان‌بر، فعلاً برای این مناطق ممنوعیت شکار را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در مسیر اعلام منطقه حفاظت‌شده در حال حاضر ۹۰ درصد از مرحله کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و همچنین روال اداری در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال طی شدن است و به‌زودی به نتیجه خواهد رسید.

کد خبر 4959331

منبع: مهر

کلیدواژه: محیط زیست فارس حمید ظهرابی شیراز ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین شیوع کرونا گرگان مواد مخدر استانداری سمنان خطبه های نماز جمعه ایلام سازمان تبلیغات اسلامی بیرجند دهه کرامت حفاظت محیط زیست تنوع زیستی حفاظت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۹۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لطفا طبیعت را جارو نکنید!

به گزارش همشهری آنلاین، بین این آدم‌ها البته هستند کسانی که سبد و چاقو به ‌دست وارد طبیعت می‌شوند تا دست خالی به خانه برنگردند و سبزی خوردن چند روزشان، گیاهان دارویی چند ماهشان و گل‌های سر طاقچه‌شان را هم تهیه کرده باشند؛ بدون اینکه بدانند این کار راه و رسم خودش را دارد.

اصولا آنهایی که به چیدن گیاهان از دل طبیعت علاقه دارند باید بدانند که اولا هر گیاهی را نمی‌توانند بچینند و دوم اینکه آن دسته از گیاهانی که قابل چیدن هستند را هم باید با اصول خاصی بچینند تا به طبیعت خسارتی وارد نشود.

گیاهان بذری باید بعد از بذرپاشی و گیاهان پیازی باید بدون پیاز و ریشه و از ساقه چیده شوند و همه این گیاهان باید به‌ صورت شلخته چیده شوند تا برای سال‌های بعد هم امکان رویش مجدد این نباتات وجود داشته باشد یا اینکه چیدن گیاهانی مثل گل‌های لاله واژگون ممنوع است و گیاهانی مثل سقز، مجاز مشروط و گیاهان فصلی خودرو، مجاز با نظارت هستند.

اما با وجود این اصول که از سوی سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی همواره در حال گوشزد شدن است، خیلی‌ها بدون رعایت کردن این موارد، هر چیزی را که خوششان بیاید از ریشه در می‌آورند و با خودشان به خانه می‌برند.

این برداشت غیراصولی گیاهان توسط مردم باعث شده از دامنه پراکنش و تراکم این گیاهان سال به سال کاسته شود و این افراد با برداشت انبوه، بی‌رویه و غیراصولی موجب خسران به طبیعت و نسل‌های آینده شده‌اند؛ به همین دلیل برخی از رویشگاه‌های طبیعی مثل دشت لاله کوهرنگ که یکی از مشهورترین دشت‌های لاله در کشور و یکی آثار طبیعی ملی به شمار می‌رود، برای ورود گردشگران ممنوع شده است.

بیشتر بخوانید: تاراج آنلاین خاک جزیره هرمز تهران سبزتر می شود | ساخت ۱۰ بوستان روستایی در استان تهران کلید خورد

مساحت این دشت از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار طی چند سال گذشته به ۴۰۰ هکتار کاهش یافته و کاهش چشمگیر مساحت این دشت و کاهش تعداد گل‌های موجود و خطر انقراض این گل‌ها، مسئولان را ملزم کرد تا ورود گردشگران و مسافران به این دشت را ممنوع اعلام کنند.

خلاصه کلام اینکه حواستان به طبیعت و محیط‌زیست باشد و توصیه ما مثل مجری‌های تلویزیون این است که با گیاهان مهربان باشید و به جای درو کردن، فقط آنهایی را که مجاز هستند، بچینید تا این طبیعت برای فرزندانمان هم باقی بماند.

کد خبر 846747 برچسب‌ها سفر - گردشگری خبر مهم گیاهان و درختان محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!