Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع کرونا، افزایش لایو، آموزش آنلاین و اقبال مردم به مشاغل دورکار، باعث رونق بیشتر بازار روان شناسی زرد شده است.

به گزارش شریان نیوز،«رویا‌های امروز، واقعیت‌های فردای زندگی شماست»، «آرزو‌های بزرگ داشته باشید، توانایی انجامش خواهد آمد»، «تکنیک‌های موفقیت در پک ۵ لوح فشرده فقط ۵۰۰ هزار تومان»، «با پکیج بازاریابی ما در کمتر از ۶ ماه ثروتمند شوید» و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. فضای مجازی و بازار نشر پر شده از این تبلیغات جذاب و کذایی. موضوعاتی که با ادعای روان شناسی و موفقیت و در حقیقت در چهارچوبی کاملاً بازاری، از نیاز مردم برای کسب موفقیت و درآمد سوءاستفاده می‌کنند و در نهایت چیزی جز سرخوردگی برای مخاطب‌شان ندارند. پیش از این‌ها بار‌ها درباره آثار سوءکتاب‌های روان شناسی زرد و بازاری که محتوایی فست‌فودی و جذاب، اما ضعیف و شعاری دارند در همین صفحه گفته‌ایم. این‌بار از زاویه‌ای متفاوت و با تمرکز روی روان شناسی زرد در فضای مجازی به این موضوع می‌پردازیم.

رونق لایو‌های انگیزشی با شیوع کرونا

با شیوع کرونا، گرایش مردم به مشاغلی که بتوان در منزل آن‌ها را انجام داد، رشد چشمگیری یافته است؛ در این بین حضور بیشتر مردم در منزل باعث رونق انواع لایو‌ها شد که بخشی از لایو‌های انگیزشی هم خیلی مورد توجه قرار گرفت. تنبلی ما هم زمینه را برای پذیرش بسته‌های فست‌فودی و بازاری را فراهم می‌کند، چون حوصله نداریم کتاب خوب بخوانیم، وقت بگذاریم و پیش افراد متخصص برویم؛ مشکلات مالی، بیکاری و ... هم که فراوان، در این شرایط وقتی می‌بینیم یک نفر حین رانندگی با پورشه می‌گوید حاضر است راز‌های موفقیتش را با ما در میان بگذارد؛ لایوش را دنبال می‌کنیم، لایوی که تکرار صحبت‌های جذاب سخنرانان انگیزشی خارجی در آن برای قلاب انداختن به ذهن مخاطب مدام بیان می‌شود. بعد هم که خوب عطش موفقیت در مخاطب ایجاد شد، سخنران انگیزشی عزیز که داعیه علم روان شناسی دارد شما را دعوت می‌کند به‌صورت غیر حضوری در کلاس‌هایش شرکت کنید یا بسته‌های آموزشی را بخرید.

چرا جذب روان شناسی بازاری می‌شویم؟

افراد فعال در این حوزه‌ها مدام به ما القا می‌کنند هزینه کلاس در برابر رشد فکری و ارتقای اقتصادی و اجتماعی ما چیزی نیست. ما هم که مشتاق پیشرفت شغلی و اقتصادی هستیم، و از طرفی اگر احساس کنیم کتابی فروش بالایی داشته، همایشی مخاطب زیاد داشته، سخنرانی خوب حرف می‌زند و آدم‌های زیادی را جذب می‌کند حتی اگر حرف خوب نزند، کاملاً بدون سوال و ابهام مقهور محتوای کتاب، پیج یا جلسه سخنرانی وی می‌شویم.

در حالی که هر کتاب پرفروش، هر پیج پر فالوئر یا هر همایش گران قیمتی الزاماً پرمحتوا هم نیست. چون ما دنبال کمترین تلاش و بیشترین نتیجه هستیم زمینه سوءاستفاده چنین افرادی فراهم می‌شود و بعد از این‌که توصیه‌های‌شان ما را پولدار و موفق نکرد خسته و دلزده فکر می‌کنیم مسیر موفقیت مسدود است و بعد از صرف هزینه و وقت، باور به هدف گذاری صحیح را از دست می‌دهیم.

چطور روان شناسی زرد را تشخیص بدهیم؟

افرادی که به‌هر شکل، در پیج انگیزشی، فروش بسته‌های موفقیت، سخنرانی و همایش‌های این چنینی فعال هستند و محتوای‌شان علمی نیست تحصیلات مرتبط با حوزه اقتصاد رفتاری، روان شناسی، مدیریت و... ندارند، اما درباره همه این چیز‌ها صحبت می‌کنند.

از تغییرات سریع و حتمی و بزرگ صحبت می‌کنند. برای موفقیت فرمول‌های ثابت ارائه می‌کنند. در حالی که مسیر تغییر و موفقیت هر کسی می‌تواند براساس ویژگی‌های شخصیتی و محیطی متفاوت باشد.

بیشتر از گوش دادن اهل صحبت کردن هستند، در مقابل مشاور واقعی، به‌جای آن‌که با ارائه فرمول حتمی به جای ما تصمیم بگیرد و فکر کند، به‌حرف‌های ما گوش می‌دهد، کمک می‌کند راه درست موفقیت در حوزه‌های مختلف مثل تربیت فرزند، رابطه زوج و موفقیت تحصیلی و شغلی را پیدا کنیم، اما افراد فعال در حوزه روان شناسی زرد اهل گوش دادن به صحبت مخاطب نیستند و نسخه کلی صادر می‌کنند.

تاکید زیادی بر زرق و برق دفتر، سالن همایش، شکل ارائه مولتی مدیایی محتوا و حتی ساعت و عینک و کت و شلوار خود دارند. برخی از این موارد به خودی خود بد نیست، اما این افراد می‌خواهند پشت ساعت و کت و شلوار میلیونی مخفی شوند تا ما متوجه عمیق نبودن محتوای‌شان نشویم.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۰۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد

فیلم سینمایی «مست عشق» به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی محصول مشترک ایران و ترکیه است که به  رابطه مولانا با شمس تبریزی  پرداخته و تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، عشق او به خدا را به تصویر کشیده است. پارسا فیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور، هانده آرچل، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«مست عشق» درگیر ظاهرسازی شده است

رضا منتظری کارشناس و منتقد سینما درباره فیلم سینمایی مست عشق کاری از حسن فتحی صحبت کرد و گفت: موضاعات عرفانی و تاریخی به دلیل سایه سنگین معنایی‌ای که دارند در چنبره فرمول های درام نویسی خیلی دشوار و سخت می‌توانند به تصویر کشیده شوند؛ به همین دلیل اغلب فیلم‌هایی که در این حوزه شاهد آن‌ها هستیم یا معناگراهای سطحی‌نگر هستند یا فقط شاهد یک سری ظاهر سازی و زرق و برق‌های تاریخی در طراحی صحنه ، لباس یا جلوه‌های ویژه هستیم.

وی ادامه داد: از این رو مهم ترین مسئله و معضل « مست عشق» این است که بیش از مقوله مهم درام پردازی و فیلمنامه نویسی درگیر ظاهر سازی شده است. این فیلم سینمایی درگیر این است که طراحی صحنه، لباس با شکوه و هنروران فراوانی داشته باشد؛ اما در سطحی ترین اتفاقات ممکن لنگ است یعنی برای مثال دوبله فوق‌العاده ضعیفی دارد و نمی‌تواند مخاطب را جذب خود کند.

این منتقد سینما افزود: در «مست عشق» جلوه‌های بصری فاجعه  است و من مانده ام چنین فیلمی که برایش هزینه شده و خارج از کشور تولید شده است چطور به جلوه‌های بصری توجه نداشته است که این یک موضوع بسیار بسیار عجیب است. 

وی تصریح کرد: شما فرض کنید یک ساعت از فیلم گذشته اما هنوز درام شکل نگرفته است و مخاطب متوجه نمی‌شود که قرار است چه داستانی را دنبال کند و  نمی‌داند داستان مرگ شمس را دنبال کند یا داستان عشق علاءالدین به دختر  مولانا و یا قصه زندگی مولانا را دريابد. تنها یک روایت کلاسیک و خطی می‌توانست کمک شایانی به روند فیلم و ارتباط گیری مخاطب با اثر کند اما آنقدر فیلمنامه ناقص بود که با فلش بک‌های پی در پی و  آمدن به زمان حال نمی‌تواند مخاطب را جذب کند. 

فکر نمی‌کردم «مست عشق» دچار پراکنده گویی باشد

 منتظری منتقد سینما گفت: همچنین یک نکته‌ای که دوست دارم بگویم این است که از مسائلی که باعث شد خود من به سینما بروم و وقت بگذارم این بود که فکر می‌کردم حسن فتحی با توجه به آثار خوبی که در کارنامه هنری اش دارد، یک درام پرداز متبحری است؛ فکر نمی‌کردم چنین اثری را ببنیم که اینقدر دچار پراکنده گویی باشد.

وی  درباره آمار گیشه و جذب مخاطبان ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر بخواهیم به دلایل جذب مخاطب اشاره کنیم و بگوییم چرا این فیلم پر فروش شده است، چند مسئله داریم. یک اینکه داستان شمس و مولاناست، اصولا اساتید و بزرگان ادبی و مفاخر فرهنگی، هنری، نظامی و سیاسی مورد توجه هستند و  مخاطب خاص خود را دارند و برای مردم جالب است که داستان شمس و مولانا را ببینند. مورد بعدی اینکه کسانی مانند پارسا پیروزفر و شهاب حسینی قاعدتا هنوز برای بخشی از جامعه اهمیت دارند و  بخشی از مخاطبان برای این افراد به سینما می‌روند. ضمنا هفت نفر از بازیگران مست عشق ترک هستند و سریال‌های ترکی فارسی زبان توانسته بخشی از مردم را علاقه‌مند به سریال‌های ترکی کند و مردم علاقه مند باشند که بروند چنین اثری را از پرده سینما ببنید. چهارمین نکته این است که مردم سابقه خوبی از کارهای تاریخی آقای فتحی دارند و این باعث می‌شود که مردم این اثر را خارق العاده ببنیند و به تماشای آن بنشینند. نکته مهم بعدی این است که تولید مشترک با دیگر کشورها که اصولا از نظر فرهنگی نزدیک به هم هستیم، همیشه می‌تواند جذاب باشد.

این منتقد افزود: همه این موارد که ذکر کردم توانسته‌ است دست به دست هم بدهد و فیلم را پرفروش کند اما این پرفروش شدن فیلم  اصلا مهم نیست زیرا مدت‌ها است که سینمای ایران به طور بیمارگونه ای اسیر عدد و رقم و فروش شده است و این به این دلیل است که یک سری از مدیران فرهنگی خواسته اند یکی سری آمار را ارائه کنند و اوضاع و احوال سینمای را خوب نشان دهند. این درحالی است که اوضاع و احوال سینما فوق‌العاده خراب است و  فیلم سینمایی «مست عشق» ثابت می‌کند که هر فروش بالایی دلیل بر کامل بودن یک اثر نیست.

جسارت فیلمسازان برای به تصویر کشیدن زندگی بزرگان!

منتظری عنوان کرد: نکته مهم تری دارم که  خیلی برایم اهمیت دارد و حقیقتا دلم می‌سوزد این است که این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهممان را از دست می‌دهیم و شما فرض کنید در جشنواره گذشته فیلم فجر دست بر روی بسیاری از بزرگان و مفاخر گذاشتیم و فیلم‌های فوق‌العاده دم دستی از آن عزیزان تولید کردیم و متاسفانه مست عشق نيز همین است و  ظرفیت مهمی مانند شمس و مولانا به هدر می‌رود که هیچ حدی برایشان نمی‌توان متصور شد. من نمی‌دانم فیلمسازان ما چطور به خودشان اجازه می‌دهند که سردستی بیایند زندگی بزرگان را به مبتذل‌ترین و نگران کننده ترین شکل به تصویر بکشند و واقعا چه کسی، چه مسئول، چه نهاد و چه ارگانی باید جلوی چنین اتفاقی را بگیرد؟ به هرحال می‌توانم در یک جمله بگویم که یک پول بسیار زیادی به هدر رفته و یک اثر بدون پروداکشن ساخته شده است که قطعا به هیچ عنوان نمی‌تواند در آثار تاریخی سینمای ایران به ماندگاری برسد.

وی بیان کرد: در رابطه با وقایع یا اتفاقات تاریخی مثلا همچنان جنگ نفت‌کش های محمد بزرگ‌نیا را اسم می‌بریم و قطعا توفان شن جواد شمقدری در ذهنمان می‌آید اما واقعا مست عشق فیلمی نیست که یک دهه بعد کسی از آن فکت بیاورد و از آن به عنوان فیلمی یاد کند که در زمانی تولید و اکران شد.

این منتقد سینما افزود: یک اثر زمانی در ذهن می‌ماند که یک داستان فوق العاده داشته باشد و یا کارگردانی قوی داشته باشد و یا بازی‌های فوق العاده ای را ببینیم.  برای مثال در این فیلم از اسم بهرام رادان استفاده شده است اما حقیقتا، واقعا و انصافا ما از این بازیگران بازی‌های درخشان تری را دیدیم که مست عشق نمی‌تواند حتی در رتبه دهم چنین فیلم‌هایی جای بگیرد؛ حتی مست عشق در کارنامه خود آقای فتحی هم  نمی‌تواند فیلم قابل تاملی محسوب شود. پس چطور می‌توانیم توقع داشته باشیم که چنان فیلمی برای مخاطب ماندگار شود! نه چنین اثری تنها برای سرگرمی است. پیش از این مد بود که برای دیدن  فیلم‌های کمدی و خنده به سینما می‌رفتند اما اکنون اینگونه نیست. مست عشق نه در کارنامه هنری بازیگران و نه در کارنامه کاری کارگردانش اثر قابل قبولی نیست، پس نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چنین کاری در ذهن مخاطب ماندگار شود.

دوبله «مست عشق» سطحی است

منتظری کارشناس سینما گفت: بخش عمده این فیلم بازیگران ترک ‌زبان دارد اما دوبله این کار خیلی سطحی است. ما سریال‌های ترکی با دوبله‌های خوب داشتیم اما این دوبله به چهره و کلا بازی بازیگر نمی‌نشیند و این موضوع غیر قابل باور است. نمی‌خواهم بگویم این فیلم آسیب است اما آسیب هم می‌تواند از دو منظر باشد؛ یک اینکه آن پتانسیل مهم مفاخر و بزرگان  را زیر سوال می‌برد و دوم اینکه مردم را بیشتر از فیلم‌های تاریخی دور می‌کند که این خیلی بد است اما اینکه بخواهم بگویم این فیلم به سینمای ایران آسیب زد نه اینگونه نیست، زیرا آنقدر فیلم‌های بد دیدیم که این اثر آنقدر هم بد نیست.

وی درباره مجوز فیلمنامه «مست عشق» و دیگر آثار بیان کرد: من واقعا برای شورای محترم فیلمنامه، شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش تاسف می‌خورم و متاسفم که نمی‌دانم واقعا به چه چیزی نظر می‌دهند؟ و آیا واقعا بحث ممیزی فیلم‌ها برایشان مهم است؟ و آیا بخش کیفیت فیلمنامه ام برایشان مهم است که مجوزی که فیلمنامه می‌گیرد یک کار خوب و ارزشمندی باشد؟ واقعا دلم می‌خواهد یک روزی پاسخگو باشند و اساس مجوز دادنشان را برایمان بگویند و یک تجدید نظر بر روی رفتار شورای پروانه ساخت داشته باشیم و امیدوارم روی بحث کیفیت هم کار کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • عوامل «نون خ» با مردم صحبت می‌کنند
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • ادعای دختر پوراحمد درباره مرگ پدرش: نرفته بود که خودکشی کند | می‌دانست چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید
  • موفقیت در اسپیکینگ آیلتس!
  • ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند
  • ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت
  • ادعای دختر کیومرث پوراحمد: «پدرم خودش را نکشت ، می‌دانست چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید»