Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته دو مقام دولت آمریکا، این دولت در آستانه نهایی ساختن تصمیم برای خارج ساختن بیش از ۴۰۰۰ سرباز این کشور از افغانستان تا پاییز امسال است.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از سی‌ان‌ان، به موجب این تصمیم قرار است تعداد نظامیان آمریکا در افغانستان از ۸۶۰۰ نفر به ۴۵۰۰ نفر کاهش یابد و این پایین‌ترین میزان حضور نظامی آمریکا در این کشور از زمان اولین روزهای جنگ در سال ۲۰۰۱  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح راه را برای خروج آمریکا از افغانستان که یکی از اهداف مد نظر دونالد ترامپ است هموار می کند.

با وجود آنکه طالبان ماه فوریه یک توافق تاریخی را با آمریکا امضا کرد، بحث درباره تصمیم مذکور در ضمن افزایش خشونتهای طالبان علیه دولت افغانستان در دست انجام است.

این تصمیم نهایی نشده و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش درباره این طرح با همپیمانان کشورش در ناتو بحث کرد و این موضوع در دیدارهای روز جمعه او در بروکسل با مقامهای ناتو نیز مجددا مطرح شد.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز جمعه قبل از دیدار با اسپر اظهار کرد: ما قرار است ادامه بحثمان درباره افغانستان را پیگیری کنیم. ناتو به تنظیم حضور ما در حمایت از فرآیند صلح افغانستان ادامه خواهد داد. این کار در ضمن هماهنگی نزدیک با همپیمانان و شرکا انجام خواهد شد.

آمریکا بر اساس توافقی که با جنبش طالبان امضا کرد متعهد به خارج ساختن همه نظامیانش از افغانستان تا ماه آوریل آتی و در مدت ۱۴ ماه از زمان امضای توافق شد در صورتی که طالبان نیز به تعهداتش طبق توافق پایبند باشد.

بر طبق این توافق همچنین آمریکا قبول کرد که تعداد نظامیانش در افغانستان را از حدود ۳ هزار تن به ۸۶۰۰ تن تا اوایل ژوئیه کاهش دهد. به گفته دو مقام آمریکایی، این کشور هم اکنون به رقم ۸۶۰۰ تن قبل از موعد رسیده است.

مشخص نیست که چه زمان روند خروج ۴۰۰۰ سرباز آمریکایی دیگر، به عنوان تصمیم سیاسی که در آخرین مراحل خود قرار دارد،  آغاز خواهد شد. مقامهای آمریکایی در وزارت امور خارجه و پنتاگون تاکید کرده‌اند که هر گونه کاهش تعداد نیروها به زیر ۸۶۰۰ تن بر مبنای شرایط صورت می‌ گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۲۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز دوشنبه بعد از دیداری که در ریاض با همتای آمریکایی داشت، از نزدیکی موعد امضای توافق امنیتی میان این کشور و آمریکا خبر داد.

وی در این باره اعلام کرد: ما در حال حاضر به مراحل نهایی درباره توافق دوجانبه با آمریکا نزدیک شده‌ایم.

این اظهارات درحالی بیان شده است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، امروز در ریاض گفت: آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند.

وی افزود: اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است.

دولت بایدن به هموار کردن مسیر یک توافق بالقوه برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد، اما اکثر مقامات آمریکایی آن را یک رویا تلقی می‌کنند.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. 

سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و کابینه این رژیم به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راهکار «دو دولتی» متعهد شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • رالف رانگنیک و دادن جواب بله به بایرن مونیخ؛ در آستانه توافق نهایی
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است