Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: مصوبه شورای عالی شهرسازی مبنی بر توقف طرح نوسازی اطراف حرم رضوی یک عقب‌گرد است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، جواد کریمی قدوسی امشب در بازدید از بافت پیرامونی حرم مطهر که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر مشهد انجام شد، اظهار داشت: امروز موفق شدیم تا بار دیگر از پروژه طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بازدید کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که با فراز و نشیب بافت پیرامونی حرم مطهر آشنایی کامل دارم، اظهار کرد: این طرح جزو مشکل‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور طی چهل سال گذشته بوده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به چند دلیل طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر حضرت رضا(ع) بسیار سخت است؛ اول این که پروژه پیرامون حرم مطهر اجرا می‌شود لذا یک پروژه معمولی نیست، نکته بعدی این که طی سالیان مختلف مسئولان نظام، بزرگان و مراجع در این منطقه تردد داشته‌ و نسبت به طرح در ابعاد مختلف مذهبی،فرهنگی و ... نظر داشته‌اند.

کریمی قدوسی تصریح کرد: همچنین در فضای پیرامونی حرم مطهر تعداد زیادی حسینیه، مسجد، حوزه علمیه، بافت تاریخی و اماکن قدیمی وجود دارد که باید برای آنها فکری می‌شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که بافت منطقه نیز در طول سال جمعیت بسیاری را در خود جای داده است، ادامه داد: نکته مهم تر این که حجم زیادی از ساکنان مشهد قدیم نیز در این محل زندگی می‌کرده‌اند که در مجموع، این موارد کار پروژه نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر را سخت کرده است.

وی گفت: با توجه به این که جلب رضایت مردم از جانب حکومت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده ‌لذا روند اجرای پروژه در این مدت کند شده است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان این که با وجود همه این سختی‌ها طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر، حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: یکی از برجسته‌ترین نکاتی که در این بازدید شاهد آن بودم تحصیل حریم معابر جدید براساس طرح مصوب بود، که طرح تفصیلی آن نیز تهیه شده و بخش زیادی از شارستان‌ها، ره‌باغ‌ها اجرا و بافت‌های ریز دانه را در برگرفته که انجام این اقدامات با توجه به سختی‌های ذکر شده، قابل تقدیر است.

کریمی قدوسی اضافه کرد: چند نکته مهم بعد از گذشت زمان طولانی از اجرای طرح مطرح است، دیدگاهی می‌گوید که اینجا آثار و نگاه فرهنگی رعایت نشده که درست است، لذا بعد از این هر مکان فرهنگی باقی مانده در این مجموعه باید به جد حفظ شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  مساجد، حسینیه‌ها، حوزه‌ها و خانه‌های تاریخی قابل توجه حفظ شده و این موضوع باید در گام بعدی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این که دغدغه دیگری که وجود دارد و ما نیز روی آن حساس بودیم، باقی ماندن ساکنان بومی در منطقه است، اظهار کرد: با توجه به این که طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر مربوط به 20سال قبل است قطعاتی بزرگ تعریف شده که 50 درصد از آنها به بخش‌های دولتی مانند بنیاد تعاون، خیریه‌ها و بانک‌ها واگذار شده است.

وی ادامه داد: این مجموعه‌ها برای خدمات رسانی به پرسنل خودشان از این قطعات استفاده کرده‌اند که به‌نظر من اقدام خوبی است برای آوردن زائران کم بضائت و بی‌بضائت به زیارت حضرت رضا(ع) که خدمات آن 100 سال دیگر هم ماندگار خواهد بود لذا این اقدام قابل دفاع است.

وی گفت: 50 درصد دیگر از این قطعات بزرگ نیز به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شده ‌که به مردم توصیه می‌کنم سرمایه‌های خُردشان را بیاورند و در این پروژها مشارکت کنند.

کریمی قدوسی افزود: وضعیت مابقی قطعات برای من جای سئوال بود، که امروز دیدم بخشی از ساکنان در بافت‌های ریز دانه در حال زندگی هستند که اگر این اتفاق بیفتد که ما هم نظارت می‌کنیم که بیفتد، همان آرمانی است که مقام معظم رهبری برآن تاکید دارند تا ترکیب سنتی و میراث‌داران این بافت در آن بمانند.

ویژه‌برنامه تسنیم از حرم رضوی| زیارت بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در شب‌های‌ دهه کرامت/ مردم ‌از ساعت 20:30 به ‌مشهد‌ سفر کنند+ لینکنشان حرم رضوی بر سینه مدافعان سلامت استان بوشهر نصب شدحرم رضوی بهترین و مطمئن‌ترین مکان برای وقف است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به این نقدها، اتفاقی که اکنون افتاده این است، مصوبه‌ای از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شده که طرح متوقف و بازنگری شود آن هم در تهران،که من و برخی دیگر از دوستان به جد با این نگاه مخالفیم زیرا طرح با بسیاری از مشکلات پس از 40سال به اینجا رسیده است.

وی با بیان این که توقف یک پروژه یعنی بازگشت به عقب و پس از آن نیز راه‌اندازی دوباره آن سخت می‌شود اظهار کرد: توقف طرح 100 درصد به ضرر مردم مشهد، کسبه و زائران خواهد بود و هیچ منطقی اکنون که در شرایط رکود قرار داریم چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: پیشنهادی که در استانداری ارائه کردم این بود که طرح ساخت وساز دوباره مشهد باید از این نقطه کلید بخورد زیرا انگیزه ساخت وساز در پیرامون حرم مطهر زیاد است و برهمین اساس بافت پیرامونی حرم مطهر باید تبدیل به یک کارگاه بزرگ ساخت وساز شود اما برای این کار ابتدا باید موانع آن برداشته شود.

وی گفت: اگر طرح نیاز به اصلاحاتی دارد انجام شود به طور مثال آنهایی که حقی دارند یا حقی از آنها ضایع شده است با دادن امتیازی جبران شود.

کریمی قدوسی اضافه کرد: اما ما این را به مدیران و مسولان مشهدی که افراد برجسته‌ای در سطح کشور هستند توهین می‌دانیم که آنها را لایق تصمیم گیری ندانند که عقل معاش و مدیریتی آن‌ها را پایین بدانند و بخواهند برای طرح نوسازی در تهران تصمیم بگیرند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: ما نمی‌توانیم پروژه‌ای را متوقف کنیم، اگر نیاز به اصلاحات دارد اصلاحات انجام شود.

وی گفت: مدیران اجرایی مشهد مشخص هستند و در استان ستاد تدبیر وجود دارد که در آن استاندار، رئیس کل دادگستری و نمایندگان مجلس نیز حضور دارند لذا معتقدم جای مطرح‌کردن این مسائل که سر آن اختلاف وجود دارد در این ستاد است.

انتهای پیام/281/ ز

R41347/P/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر طرح نوسازی بافت کریمی قدوسی حرم رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۵ هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: احداث ۵ هزار کلاس درس از محل تحقق مولدسازی از مهمترین اقدامات انجام شده خراسان رضوی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، جاسم حسین‌پور در نشست خبری که در حاشیه مراسم روز معلم برگزار شد، اظهار داشت: تا پایان اسفند امسال 2 هزار و 500 کلاس درس را هدف‌گذاری کردیم و تا پایان سال آینده احداث 5 هزار کلاس درس از محل تحقق مولدسازی در استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی جزو استان‌های پرجمعیت دانش‌آموزی کشور است،گفت: هر چه جمعیت دانش‌آموزی بیشتر باشد، سرانه فضای آموزشی نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین سرانه فضای آموزشی در کشور 5.2 دهم متر مربع می‌باشد، در حالی که این رقم در خراسان رضوی 4.3 دهم مترمربع است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته بنیاد علوی 105 کلاس، بنیاد برکت 177کلاس، کمیساریای عالی 40کلاس، سازمان مسئولیت های اجتماعی 70 کلاس و خیرین 500 کلاس درس در استان خراسان رضوی ساختند.

حسین پور با بیان این مطلب که 5 استخر دانش آموزی تحویل آموزش و پرورش استان شده است گفت: امسال نیز 4 استخردیگر تحویل می‌شود و برای 4 استخر جدید نیز تامین اعتبار انجام شده است. سال گذشته این اداره کل 3 هزار میلیارد ریال جهت تجهیز هنرستان‌ها و نمازخانه‌های مدارس استان هزینه کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: در سال گذشته 301 پروژه آموزشی با تعداد هزار و 500 کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شد که نسبت به سال 1401 معادل 50درصد افزایش داشته است.

گفتنی است؛ نشست خبری مدیران کل آموزش و پرورش، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی با اصحاب رسانه و خبرنگاران به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم به همراه تور مدرسه گردی از مجتمع آموزشی سردار سلیمانی که از مقطع پیش دبستانی تا متوسطه دوم و با معماری ایرانی اسلامی متناسب با سند تحول بنیادین ساخته و تأسیس شده امروز  برگزار شد و در پایان از پوستر روز معلم با شعار  #همه_مدیون_توایم رونمایی شد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • شهرداری در حوزه بافت فرسوده چه کرد؟
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • احداث ۵ هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند