Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - در پی مطرح شدن انتقاداتی درباره محل نگهداری شامپانزه‌های باغ وحش ارم همزمان با بازگرداندن «باران» - شامپانزه معروف - به این باغ وحش، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: جایگاه شامپانزه‌های پارک ارم استاندارد است. با این حال مکانی جداگانه برای «باران» در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد کرمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به نظارت اداره کل محیط زیست تهران بر باغ وحش ارم اظهارکرد: این باغ وحش یکی از مراکزی است که ما هر هفته از آن بازدید می‌کنیم و چهارشنبه هفته گذشته آخرین بازدید را از این مرکز انجام دادیم.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به اینکه وضعیت مراکز نگهداری حیوانات کشور براساس استانداردهای داخل کشور و آنچه توسط سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌شود، بررسی و تعیین می‌شود، اظهار کرد: براساس دستورالعمل ایجاد مراکز نگهداری حیوانات سازمان حفاظت محیط زیست، استاندارد فضایی برای هر میمون متوسط و کوچک محدوده‌ای 3*3*3 متر است و باغ وحش ارم دستورالعمل‌های تعیین شده در این زمینه را رعایت کرده و از استانداردهای لازم برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت تغذیه و جایگاه شامپانزه‌های باغ وحش ارم از استانداردهای لازم برخوردار است و اکنون با اضافه شدن «باران» تعداد شامپانزه‌های این باغ وحش به 9 قلاده رسیده است علاوه بر آن اگر باغ وحش ارم از استانداردهای لازم برخوردار نبود شامپانزه‌ای60 ساله که از دهه 40 به این باغ منتقل شده است، تاکنون در این مکان زنده باقی نمی‌ماند.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به وضعیت «باران» گفت: این شامپانزه شرایط ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه نارس و شش ماهه به‌دنیا آمده و با انسان بزرگ شده است، ما به باغ وحش ارم اعلام کردیم که شرایط ویژه‌ای برای نگهداری از آن ایجاد کند همچنین به دامپزشک قبلی باغ وحش ارم که در این مدت از «باران» نگهداری می کرد، اجازه داده شد ناظر و نگهدار این حیوان در باغ وحش ارم باشد و رابطه بین این شامپانزه سه ساله را با انسان قطع نکردیم اما قرار شد «باران» در باغ وحش ارم نگهداری شود تا اگر بتوانیم خانواده‌ای پیدا کنیم که او را بپذیرد یا بتوانیم او را در کنار گروه هم‌سن‌ خود قرار دهیم. باید دید زمان به ما چنین اجازه‌ای را می‌دهد؟
کرمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تمهیدات درنظر گرفته شده برای نگهداری حیوانات باغ‌ وحش‌ها در هوای گرم تابستان گفت: دستورالعمل‌ها و اقداماتی که مراکز نگهداری از حیوانات به آن عمل کنند رعایت و اجرا می‌شود. تمهیداتی برای حفظ سلامت حیوانات در اسارت در فصل گرما اتخاذ شده است.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعمل‌هایی را برای شرایط نگهداری از حیوانات دارد که مراکز نگهداری حیوانات برای دریافت مجوز باید به آن‌ها عمل کنند همچنین طی پایش‌هایی که انجام می‌دهیم کلیه تمهیدات و اقداماتی که برای نگهداری از حیوانات باید انجام شود را به این مراکز گوشزد و یادآوری می‌کنیم.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران استفاده از آب‌پاش و مه پاش در فصل تابستان برای ایجاد رطوبت در فضا و تلطیف هوا، تعویض و پر کردن زودبه‌زود آب داخل آبشخورها که بر اثر گرما و تابش نور خورشید گرم و با سرعت بیشتری تبخیر می‌شوند را از جمله این اقدامات ذکر کرد.
کرمی در پایان تاکید کرد:این مراکز به‌طور قطع به شرایط نگهداری گونه‌های خود اهمیت می‌دهند چراکه این حیوانات منبع درآمد آن‌ها محسوب می‌شوند و شاید هزینه‌های زیادی برای انتقال و نگهداری آن‌ها شده باشد. برخی گونه‌های غیربومی مانند فیل باغ وحش ارم و زرافه‌ باغ وحش صفادشت از کشورهای دیگری به ایران منتقل شده‌اند و برای انتقال آن‌ها هزینه‌های زیادی صورت گرفته است بنابراین باید از گونه‌های این مراکز به خوبی نگهداری و جایگاه و شرایط آن‌ها به گونه‌ای مهیا شود که این حیوانات بتوانند چه فصل گرما و چه فصل سرما را به خوبی بگذرانند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نگهداری حیوانات مراکز نگهداری باغ وحش ارم محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۸۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • وضعیت زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • تهران ۱۰ هزار سگ بدون صاحب دارد | زنده گیری روزانه ۵۰ سگ از سطح شهر
  • زنده گیری روزانه ۵۰ سگ بی‌صاحب در تهران
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)