Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:11:59 GMT

کار طرح پرحاشیه ساوه به کجا کشید؟

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۳۹۰۲۶

کار طرح پرحاشیه ساوه به کجا کشید؟

ایسنا/مرکزی پس از انتشار خبر احداث سایت فرآوری پسماندهای ویژه در ساوه که با واکنش های گسترده مردم، نخبگان، رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، امام جمعه و سایر اقشار در اعتراض به اجرای این طرح مواجه شد، برخی مسئولین از منتفی شدن اجرای این طرح خبر دادند و اعلام این خبر موجب کاهش سطح واکنش‌های اعتراضی به این طرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع پس از اعلام منتفی شدن این طرح جنجالی، زمزمه‌هایی از ادامه اقدامات برای احداث این سایت به گوش رسید، تا آنجا که دادستان ساوه در جلسه دیدار مسئولین شهرستان قضائی با امام جمعه، اظهار کرد:تا آنجاکه اطلاع دارم اجرای طرح پسماند در این شهرستان منتفی نشده است.

مجید علیپور گفت: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش گروه‌های مردمی و رسانه‌ها برای منتفی شدن احداث سایت پسماند به وسعت ۱۰۰ هکتار در ساوه، اما مکاتباتی که توسط مجری طرح صورت می‌گیرد، بیانگر آن است که اجرای این طرح در ساوه همچنان ادامه دارد.

به گفته این مقام قضائی با شدت‌گیری اعتراضات مردمی مبنی بر توقف عملیات اجرایی این پروژه، برخی مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی در مصاحبه‌ها از منتفی شدن این طرح زیست محیطی سخن گفتند، اما هیچ دستور مکتوب و نامه‌نگاری کتبی مبنی بر توقف اجرای این طرح و منتفی شدن کامل آن صورت نگرفته و شواهد و قرائن حاکی از ادامه اجرای این پروژه است.

بر اساس این گزارش، با آغاز عملیات اجرایی و کارهای مطالعاتی اجرای سایت پسماند در ساوه، خبرگزاری ایسنا این مسئله را پیگیری کرد و با انتشار گزارشی با عنوان "ساوجی‌ها می‌پرسند، آیا ساوه زباله‌دان می‌شود؟ "  در ۲۴ آذر ۹۷ ، اجرای طرح راه‌اندازی یک مرکز بزرگ "بازیافت، امحاء و ذخیره پسماندهای ویژه و صنعتی استان و کشور" در ساوه رسما علنی شد عکس العمل اعتراضی و نگرانی مردمی در نهایت باعث شد که متولیان امر در آن مقطع زمانی خبر از منتفی شدن این طرح در ساوه بدهند، اما زمزمه‌های احیای مجدد این طرح و از سرگیری اجرای آن موجب شد تا بار دیگر پیگیر سرنوشت این طرح  شویم، طرحی که مسئولان همچنان آنرا یکی از نیازهای زیرساختی استان می‌دانند و هنوز بر لزوم اجرایی شدن آن هرچند در شهرستانی دیگر، تاکید می کنند.

استاندار استان مرکزی از جمله مسئولان موافق طرح بود و پیشتر به ایسنا گفته بود: سایتی که برای مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در ساوه مطرح شده یکی از استانداردترین و مدرن ترین سیستم‌های پسماند صنعتی است که حتی می‌توان آنرا درون شهرها نصب کرد.

سیدعلی آقازاده با اشاره به فعالیت چنین سایت‌های مدیریت پسماندهای صنعتی در شهرهای اروپایی اظهار کرد: این سایت به لحاظ مدرن بودن سیستم مدیریت پسماند، هیچگونه آلایندگی در پی نخواهد داشت و راه‌اندازی آن به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کمک خواهد کرد.

وی بیان کرده بود: به نظر می‌رسد مخالفت‌ها با راه‌اندازی این سیستم ناشی از نبود اطلاعات کافی است و معتقدم در صورت اطلاع رسانی صحیح و آگاهی بخشی دقیق مخالفت‌ها از بین خواهد رفت.

براساس طرح ارائه شده برای استقرار این سایت، تمرکز زیاد واحدهای تولیدی و صنعتی در استان مرکزی و استان‌های همجوار که پسماند زیادی را تولید می‌کنند، از مهمترین دلایل توجیهی اجرای آن است.

در اینکه استان مرکزی همچون دیگر استان‌های کشور درگیر معضل زباله‌های صنعتی و ویژه است شکی نیست، اما آنچه منتقدان اجرای این طرح می گویند نگران "تبدیل شدن ساوه به زباله‌دان کشور" هستند.

گرهی که نباید با دندان باز شود

در همین رابطه جعفر خوشروزاده فعال محیط زیست که می گوید نظرسنجی گسترده ای در این خصوص انجام داده و نتیجه نظرسنجی نشانگر مخالفت قاطع و ۹۸ درصدی مردم ساوه با استقرار مرکز دفع پسماندهای صنعتی در این شهر است و نتیجه را به مسئولان و رسانه‌ها گزارش کرده است، با ابراز تعجب از طرح زمزمه‌هایی مبنی بر احیای مجدد طرح پسماند صنعتی در ساوه، به جلسه تصمیم‌گیری مسئولان و نخبگان و اصحاب رسانه و تعیین تکلیف همیشگی این طرح با نظر قاطع مسئولان، نخبگان، اصحاب رسانه و نمایندگان جریان‌های سیاسی مختلف اشاره کرد و گفت: در این جلسه تاریخی که می‌توانم از آن به عنوان نقطه عطفی در نمایش وحدت در میان مسئولان، نخبگان و فعالان سیاسی از همه گرایش‌ها در ساوه یاد کنم، به طور قاطع و شفاف با اجرای این طرح مخالفت شد.

وی افزود: با موضع گیری یکپارچه مسئولان اعم از امام جمعه، فرماندار شهرستان، نماینده وقت شهرستان در مجلس شورای اسلامی و سایر مقامات، همچنین نخبگان و اصحاب رسانه و شخصیت‌های سیاسی از همه جناح‌ها، طومار این طرح برای همیشه برچیده شد و مایه تعجب است که چگونه ممکن است که کسی حتی در مخیله‌اش جرات کند بار دیگر به احیای چنین طرحی فکر کند.

او گفت: صحبت کردن درباره احیای این طرح در ساوه در واقع مصداق بازی با روح و روان همه است و از نظر من حداقل دلایل روشنی وجود دارد که ثابت می‌کند اجرای طرح دفع پسماند صنعتی در جوار شهر ساوه در تضاد کامل با اصل عقلانیت، منطق و مصلحت مردم و مسئولان این شهرستان است.

وی گفت: تنها مزیت این طرح پولسازی برای عده‌ای به قیمت بازی با جان و سلامت مردم است در حالی که حداقل ۲۰ دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد نباید تردیدی در زمینه کنار گذاشتن همیشگی این طرح زیانبار به خود راه داد.

این فعال محیط زیست در ادامه به سرخط ۲۰ علت مورد نظر خود در این‌باره اشاره کرد و گفت: به خطر افتادن سلامت طبیعت و محیط زیست شهرستان ساوه در کنار ایجاد مخاطره اساسی برای سلامت جان ساکنان این شهر و روستاهای همجوار طرح دوعلت اصلی مخالفت با این طرح بوده و نیاز به استدلال چندانی در این زمینه نیست، چرا که قاطبه متخصصان محیط زیست بر روی زیانبار بودن این طرح برای زیست بوم و ساکنان ساوه متفق القولند.

این فعال اجتماعی دامن زدن به تقابل مردم و مسئولان و به محاق رفتن اکسیر وحدت در شهرستان و ایجاد و تشدید شکاف بین مسئولان اعم از تقنینی، اجرایی، قضایی، شورای شهر و نخبگان در شهرستان را دو دلیل دیگر مخالفت با این طرح دانست و گفت: کاهش تمرکز مسئولان شهرستان بر روی حل مشکلات مردم در اثر تنش و اعتراض عمومی و رسانه‌ای در کنار فراهم شدن خوراک تبلیغاتی برای دشمنان و رسانه‌های معاند نظام و مردم و همچنین میدان داری و سوء استفاده فرصت‌طلبان و فتنه جویان از اعتراض مردم به این طرح از دیگر دلایل غیر منطقی بودن احیای آن است.

خوشروزاده در ادامه از القاء ناکارآمدی مسئولان شهرستان در تدبیر امور، به هدر رفتن وقت و انرژی اصحاب رسانه برای خنثی کردن این طرح، هدر رفتن انرژی انجمن‌های مردم نهاد برای خنثی کردن این حرکت و هدر رفتن وقت و انرژی مراجع امنیتی و انتظامی در صورت تعمیق اعتراض‌ها به عنوان دیگر دلایل مخالفت با این طرح نام برد و گفت: بدبینی مردم به صداقت مسئولان و به خطر افتادن اعتماد به عنوان اساس سرمایه اجتماعی، القاء ناامنی و فرار سرمایه از شهر صنعتی ساوه و تقویت شائبه فساد و زد و بند بین برخی دست اندرکاران با صاحبان این طرح از دیگر دلایلی است که ایجاب می‌کند که احیای این طرح برای همیشه به فراموشی سپرده شود.

وی که دلایل دیگری را نیز معتقد است که در این رابطه برمی شمرد،  معتقد است که مسئولان شهرستان به سرعت، بدون پرده پوشی، شفاف و با صراحت باید موضع یکپارچه و منسجم و قوی خود را در مخالفت با این طرح اعلام کنند و می گوید: گرهی که با دست باز می‌شود را نباید با دندان باز کرد.

به گزارش ایسنا، سازمان محیط زیست متولی اصلی صدور مجوز برای اجرای طرح‌های اینچنینی است و قطعا نظر این سازمان فصل الخطاب منتفی شدن یا نشدن اجرای این طرح است.

موظفیم سایت پسماند ویژه و صنعتی داشته باشیم

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در این رابطه گفت: قانونگذار در خصوص موضوع پسماندهای ویژه و صنعتی تکالیف هر دستگاهی را مشخص کرده است و واحدهای صنعتی مکلف هستند برنامه مدیریتی پسماند خود را هر سه ماه یکبار به سازمان محیط زیست اعلام کنند، بر این مبنا طبق تصمیماتی که سازمان محیط زیست کشور اتخاذ کرده است هر استانی مکلف است که از یک سایت پسماندهای ویژه و صنعتی برخوردار باشد.

"رضا میرزایی" افزود: با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، پسماندهای ویژه صنعتی که در برخی واحدهای تولیدی و صنعتی تولید می‌شود یا با تعریف و سازوکار خاصی بازیافت می‌شوند یا بخشی از آنها به خوراک واحدهای صنعتی می‌رسد و بخش‌هایی دیگر نیز باید به ناچار دفن شوند.

وی احداث سایت پسماندهای ویژه و صنعتی در شهرستان ساوه به دلیل استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور در این شهرستان را یکی از ضروریات دانست و افزود: پسماند تولیدی در این شهرستان یا باید در محدوده خود شهرستان مدیریت شود یا به نقطه دیگری از کشور منتقل شود.

وی به فعالیت چهار سایت مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در کشور نظیر استان‌های قزوین و اصفهان اشاره کرد و افزود: در شهرستان ساوه نیز یک سایت زباله سوز در مجاورت شهر صنعتی کاوه در مسیر اتوبان ساوه به تهران فعالیت دارد که صرفا مجوز زباله سوزی دارد و به دلیل برخی محدودیت‌هایی که دارد به هیچ وجه امکان و مجوز دفن پسماند ویژه و صنعتی ندارد.

میرزایی به راه‌اندازی یک سایت پسماند ویژه و صنعتی در ساوه به عنوان یک ضرورت و نیاز در این شهرستان اشاره کرد و افزود: شرکت تجارت ماندگار سلیم به عنوان یک مجموعه بخش خصوصی با ارزیابی‌های زیست محیطی متقاضی احداث سایت پسماندهای ویژه و صنعتی در شهرستان ساوه است.

اجرای طرح در جایی غیر از ساوه

وی افزود: طبق آخرین تصمیمی که کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی در خصوص احداث سایت پسماند ویژه و صنعتی توسط این شرکت، اتخاذ کرده است، اجرای این طرح در نقاط دیگری از استان مرکزی به جز شهرستان ساوه دنبال می شود و مجری طرح به دنبال مکان یابی جدید است.

به گفته این مقام مسئول در محیط زیست استان مرکزی، طرح اجرای سایت پسماند که توسط این شرکت ارائه شده، یک طرح جامع و کامل است و سازمان محیط زیست نیز مکلف به نظارت بر اجرای کامل طرح‌هایی است که مرتبط با واحدهای صنعتی و تولیدی است. تشکیل کمیته‌ای براساس مصوبه کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی برای مکان یابی نقطه جدیدی در استان به جز شهرستان ساوه به منظور اجرای سایت پسماند توسط شرکت تجارت ماندگار سلیم با نظارت سازمان محیط زیست در دستور کار است.

میرزایی تصریح کرد: تا آنجاکه بنده اطلاع دارم چند گزینه جدید برای اجرای سایت پسماند ویژه و صنعتی در استان مرکزی مطرح شده است که کارگروه مدیریت پسماند استان در حال بررسی و اعلام نظر درخصوص آنهاست.

موافقت کارگروه مدیریت پسماند با منتفی شدن اجرای این طرح در ساوه

اعلام نظر قطعی در خصوص منتفی شدن طرح اجرای سایت پسماند ویژه و صنعتی در حوزه استحفاظی و جغرافیایی شهرستان ساوه با عالی ترین مقام اجرایی دولت است که در همین رابطه معاون استاندار و فرماندار ویژه ساوه به ایسنا گفت: براساس آنچه که استاندار مرکزی در آخرین اظهار نظر خود اعلام کردند و اینجانب نیز در نشست خبری بر آن تاکید کردم، درخواست اجرای طرح سایت پسماند در شهرستان ساوه در نقطه‌ای که قبلا مکان‌یابی و جانمایی شده، کاملا منتفی است.

"علی میرزایی" با تاکید بر لزوم مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در استان مرکزی به عنوان قطب صنعت کشور، اظهار کرد: کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی طرح آمایش و مطالعه اجرای این سایت را در سایر نقاط استان در دستور کار قرار داده و مقرر شده است که در مکان دیگری از استان مرکزی کار مطالعاتی و ارزیابی زیست محیطی اجرای این طرح صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تاکنون مکان‌یابی جدیدی برای اجرای این طرح در نقطه‌ای به غیر از حوزه جغرافیایی شهرستان ساوه صورت نگرفته است، گرچه مطالعات اجرای این طرح در دستور کار قرار دارد.

پرونده احداث سایت پسماند ویژه و صنعتی استان مرکزی در ساوه بسته شده

میرزایی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح در نقطه جانمایی شده شهرستان ساوه بطور کامل منتفی شده است، گفت: منتفی شدن اجرای این طرح در ساوه نه تنها در نقطه جانمایی شده قطعی است بلکه حتی در هیچ نقطه‌ دیگری از حوزه جغرافیایی و سرزمینی شهرستان ساوه نیز اجرا نخواهد شد و پرونده احداث سایت پسماند ویژه و صنعتی استان مرکزی در شهرستان ساوه بطور کامل بسته شده است.

فرماندار ساوه در واکنش نسبت به اظهارات دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه مبنی بر منتفی نشدن اجرای طرح پسماند در ساوه گفت: به نظر می‌رسد درخواست‌ها و پیگیری‌های زیادی از سوی متقاضی فعلی یا متقاضیان دیگری برای اجرای سایت پسماند به دستگاه قضائی تقدیم شده باشد و اعلام منتفی نشدن اجرای این طرح براین اساس اعلام شده باشد، اما از جانب فرمانداری باید بگویم که درخواست منتفی شدن اجرای این طرح در ساوه در کارگروه پسماند استان مطرح و مورد پذیرش قرار گرفته و مجری طرح پیگیر اجرای آن در نقطه دیگری است.

با وجود اینکه مسئولان اجرایی استان و شهرستان از منتفی شدن کامل اجرای این طرح براساس مصوبه کارگروه مدیریت پسماند استان در شهرستان ساوه خبر می‌دهند، اما مجریان طرح اعلام می کند که هیچیک از مقامات شهرستانی و استانی منتفی شدن اجرای این طرح در ساوه را به طور رسمی به آنان اعلام نکرده‌ اند.

شرکت تجارت ماندگار سلیم به عنوان مجری طرح "مرکز دفع و دفن پسماندهای صنعتی و ویژه" ساوه که پیشتر با توجه به تاکید استاندار مرکزی بر شفاف‌سازی طرح و رفع نگرانی‌های مردم، در تماس با ایسنا خواستار ارائه توضیحاتی درخصوص این طرح و شفاف سازی در رابطه با آن شده بود( این توضیحات تحت عنوان "توضیحات مجری طرح مرکز دفع و دفن پسماندهای صنعتی و ویژه" ساوه در تاریخ چهارم دی ماه ۱۳۹۷ بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت)، معتقد است که فرآیندهای مکان‌یابی فرآیندهایی هستند که بر پایه ضوابط استقرار صنایع، رده استقرار و فواصل کاربری توسط نرم افزار تخصصی مکان یابی انجام می‌گیرند. در این فرآیندها بر اساس نوع صنعت و ظرفیت آن، رده استقرار تعیین شده، لایه‌های داده‌های استقرار برای استان مورد مطالعه قرار گرفته و در نرم افزار مربوطه بارگذاری و نهایتا فواصل کاربری و مساحت مورد نیاز برای نرم افزار تعریف شده و نرم‌افزار، مکان‌هایی را که دارای مشخصات متناسب با تعاریف هستند را مشخص می کند. فرایندهای مکانیابی فرآیندهای بسیار دقیقی بوده و نیاز به پشتوانه فنی و تخصصی قوی جهت انجام تعاریف صحیح و تحلیل داده‌ها و بازدیدهای میدانی دارند.

اشکان معمارزاده، مدیرعامل شرکت تجارت ماندگار سلیم پیشتر گفته بود که اولین مکان‌یابی انجام شده در استان مرکزی که مربوط به گذشته‌ای نسبتا دور است منجر به تعیین نقاطی نامناسب شده بود که این مهم در جلسات کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی طرح و نهایتا شرکت تجارت ماندگار سلیم پذیرفت که بدون دریافت حق‌الزحمه، فرآیند مکان یابی مجدد سایت مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه استان مرکزی را برای استقرار سایت مزبور با تکیه بر دانش و توان شرکای فنی خود انجام دهد. گزارش مکان یابی سایت مذکور در جلسه ۱۵ تیرماه ۹۵ تقدیم کارگروه مدیریت پسماند استان شد و پس از انجام استعلامات مربوطه از تمامی ارگانهای ذیربط، ابلاغیه شروع عملیات ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح، توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست وقت استان، در مورخه ۱۸ مردادماه ۹۵ صادر شد.

اگر ساوجی ها کوتاه نیایند، به دلیجان می رویم

به دنبال طرح شدن موضوع منتفی نشدن این پروژه توسط دادستان ساوه، موضوع را از معمارزاده نیز جویا شدیم و او گفت: فرآیند مکان یابی بدون هیچ‌گونه دخالت فردی و فاقد هر گونه خطای شخصی و به صورت کاملا مکانیزه توسط پیشرفته‌ترین نرم افزار مکان‌یابی انجام گرفته و کلیه استعلامات مربوطه در زمان یاد شده توسط اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی به عمل آمده است. تمامی نهادها و ارگان های اجرایی و نظارتی استان از بدو کار در جریان اقدامات انجام شده بوده و با انجام بررسی‌های کارشناسی و پاسخ دهی به استعلامات هر مرحله، در فرایند نهایی شدن مکان اجرای پروژه، موثر بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت تجارت ماندگار سلیم با ارائه توضیحاتی در خصوص منتفی شدن اجرای این طرح در شهرستان ساوه گفت: فرآیند مکان‌یابی مکانیزه‌ای که توسط پیشرفته‌ترین نرم افزار مکان‌یابی صورت گرفته است دو نقطه جغرافیایی در ساوه را اولویت‌بندی کرده که نقطه اول در شرق شهرستان ساوه و در منطقه موسوم به روستاهای کوهپایه و مجاورت روستای سیلیجرد و محدوده غربی ایستگاه راه آهن است.

دلیجان، اولویت سوم

وی افزود: دومین اولویت مکان‌یابی مکانیزه محدوده شرقی ایستگاه راه آهن و بالاتر از اتوبان ساوه همدان موسوم به راه کربلا و اولویت سوم نقطه دیگری از استان و در حوزه جغرافیایی شهرستان دلیجان است.

معمارزاده توقف در اجرای این طرح در ساوه را تسلیم شدن در برابر خواسته بخشی از مردم شهرستان ساوه دانست و افزود: شرایط بغرنج و آزاردهنده‌ای که در آغاز عملیات اجرایی این طرح در شهرستان ساوه در پی برخی اعتراضات ایجاد شد منجر به انصراف از پیگیری توسط مجریان طرح شد.

وی افزود: با گذشت چندماه از رهاسازی اجرای این پروژه در شهرستان ساوه، با دعوت مقامات استانی برای اجرای این طرح در نقطه دیگری از استان مرکزی روند اجرایی طرح از سرگرفته شد. اما از آنجاکه مدیریت این شرکت در سال ۱۳۹۵ مبلغی معادل ۳.۲ میلیارد تومان را صرف کار مطالعاتی اجرای این پروژه کرده است و مکان یابی جدید متحمل هزینه‌ای حداقل دو برابر این مبلغ در سال جاری خواهد شد، لذا پیشنهاد شرکت همچنان اجرای طرح در دو اولویت نخست و در شهرستان ساوه است.

ساوه همچنان بهترین نقطه برای اجرای طرح است

مدیرعامل شرکت تجارت ماندگار سلیم با تاکید بر اینکه براساس کارکارشناسی و فنی صورت گرفته، از نظر ما کماکان شهرستان ساوه بهترین نقطه برای اجرای این طرح است، گفت: نتایج مکان یابی جدیدی که با دعوت از مقامات استانی از سوی مدیریت شرکت صورت گرفته است برای بررسی بیشتر به استانداری مرکزی و سازمان حفاظت از محیط زیست ارسال شده است. علت اینکه امکان مکان‌یابی مجدد برای مجریان طرح با کاهش ظرفیت فعالیت سایت پسماند فراهم شده است، بازنگری در ضوابط سازمان حفاظت از محیط زیست در سال ۱۳۹۷ بوده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان ساوه بهترین گزینه برای اجرای این طرح در بین سایر شهرهای استان مرکزی است، گفت: متاسفانه در اجرای این طرح مسائل فنی و کارشناسی قربانی مسایل حاشیه‌ای شده است و کار احداث سایت پسماند که یکی از نیازهای اساسی استان مرکزی است را معطل و روند اجرایی آن را عملا متوقف کرده است.

معمارزاده با تاکید بر اینکه حواشی بوجود آمده موجب شده است که مجریان طرح از اجرای آن در ساوه عقب نشینی کند، اظهار کرد: انتظار می‌رود که مردم با همدلی و نگاه کارشناسی و دقیق و پرهیز از حواشی اجازه دهند این طرح در نقطه ای که براساس مباحث فنی جانمایی شده است اجرایی شود.

مزایای طرح قربانی حواشی ساختگی شد

وی مدیریت اصولی پسماند با پیشرفته ترین تکنولوژی و زیرساخت‌ها، ثروت‌زایی، ایحاد ارزش افزوده بالا، اشتغالزایی، استقرار یک دانشگاه تخصصی حوزه محیط زیست، رونق اقتصادی با تزریق حدودا ۱۸۰ میلیون یورو، را از مزیت های مهم اجرای این طرح در شهرستان ساوه دانست و افزود: متاسفانه این مزیت‌های مهم در حوزه زیست محیطی و اقتصادی قربانی حواشی ساختگی در شهرستان ساوه شده است و هرگونه اظهار نظر از سوی مسئولان و بخشی از جامعه بدون پشتوانه علمی و تخصصی بوده است و هیچگاه کارشناسان و صاحبنظران این شهرستان به تشریح مزایای اجرای این طرح نپرداختند و موضع گیری‌های حاشیه‌ای جلوی کار را گرفته است.

وی از شهروندان ساوجی خواست تا مصلحت خویش را فدای حواشی ایجاد شده در خصوص اجرای این پروژه نکنند و اجازه دهند این پروژه با اولویت نخست که شهرستان ساوه است اجرا شود. گرچه مجریان این طرح تاکنون با آغوش باز مردم ساوه برای اجرای این طرح مواجه نشدند، علیرغم محدودیت‌های فنی که برای اجرای این طرح در شهرستان دلیجان وجود دارد به ناچار و اگر با آغوش باز مردم دلیجان مواجه شویم با شرایط این شهرستان خود را تطبیق خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت تجارت ماندگار سلیم در خصوص منتفی شدن یا نشدن اجرای این طرح در شهرستان ساوه گفت: تاکنون هیچ اظهارنظر قطعی از سوی مسئولان مبنی بر عدم اجرای این طرح در شهرستان ساوه به مجریان طرح صورت نگرفته است و به عبارتی منتفی شدن آن کتبا اعلام نشده است و حتی در خصوص مکان یابی جدید و اولویت دوم اجرای طرح در ساوه نیز اظهار نظری نشده است.

اجرا به شرط رضایت مردم

وی با اشاره به اینکه شرکت تجارت ماندگار سلیم با اخذ مجوزهای لازم همچنان خواستار اجرای طرح در شهرستان ساوه است و هیچ مقام رسمی تاکنون در خصوص منتفی شدن روند اجرایی این طرح اظهار نظر نکرده است، گفت: واقعیت این است که تمامی سازوکارهای قانونی برای اجرای این طرح در ساوه انجام شده است و چون تمامی فرآیند قانونی آن طی شده است، لذا هیچ مقام رسمی نمی‌تواند برخلاف قانون و مجوزهای اخذ شده اظهار نظر کند، تنها شورای حفظ حقوق بیت المال اعلام کرده است چنانچه این طرح از لحاظ فنی قابل دفاع است و غیرقانونی نیست به شرط رضایت مردم اجرای آن بلامانع است.

بر اساس این گزارش، در حالی که فرماندار خبر قطعی از منتفی شدن اجرای این طرح در ساوه می دهد، اظهارات اخیر دادستان ساوه مبنی بر منتفی نشدن این طرح کمی سوال برانگیز است، بویژه اینکه مجری طرح نیز از عدم ابلاغ رسمی منتفی شدن اجرای طرح در ساوه می گوید، هرچند از سوی دیگر انجام مطالعات مکانیابی در دیگر نقاط استان برای اجرای این طرح به نوعی تاییدی بر خبر فرماندار است، از طرفی آنچه از سوی مجری درخصوص امکان اجرای طرح در صورت رضایت مردم طبق اعلام شورای حفظ حقوق بیت المال، مطرح شده نکته ای است که نشان می دهد با توجه به موضع گیری عمومی در ساوه نسبت به این طرح، از این نظر نیز امکان اجرای آن در ساوه وجود ندارد.  

در مجموع، وضعیت موجود این طرح و اجرا شدن یا نشدنش در ساوه برای مردم چندان روشن نیست و به نظر می رسد یکبار برای همیشه باید با قطعیت تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه را به گوش مردم رساند تا دغدغه های اجتماعی در این خصوص به درستی پاسخ داده شده و به ابهامات خاتمه داده شود و آنها گرفتار آنچه تناقض گویی مسئولان در این رابطه عنوان می کنند نمانند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پسماند صنعتی ساوه سایت دفن پسماند استانی اجتماعی پسماندهای ویژه و صنعتی سایت پسماند ویژه و صنعتی برای اجرای این طرح احداث سایت پسماند اجرای سایت پسماند مخالفت با این طرح خصوص منتفی شدن مدیریت پسماندهای شهرستان ساوه سازمان محیط زیست صنعتی و ویژه پسماندهای صنعتی شهرستان ساوه اجرای این پروژه طرح در نقطه دیگری از استان مکان یابی جدید استان مرکزی استان مرکزی منتفی شدن اجرای طرح اصحاب رسانه جانمایی شده شدن این طرح نقطه دیگری مجریان طرح منتفی نشدن راه اندازی نشدن اجرای زیست محیطی اظهار نظر نرم افزار اجرای آن رسانه ها مجری طرح طرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۹۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح زون بندی شبکه آب شوشتر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست مدیریت آب و فاضلاب شهرستان شوشتر شامگاه سه شنبه (١١ اردیبهشت) در گفتگو با خبر ٢٣ شبکه خوزستان گفت:یکی از مشکلات این شهرستان نداشتن زون بندی شبکه آب است که در هنگام تعمیرات در یک منطقه، ۵۰ درصد آب شهر قطع می‌شود.

فریدون احمدی افزود: برای حل این مشکل طرح زون بندی شبکه آب شوشتر در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه وجود ساخت و ساز‌های غیرمجاز بر روی شبکه موجب کم فشاری آب در مناطق مختلف شهرستان می‌شود، اظهار کرد: در دو ماه گذشته آب ۱۳۰ باغ ویلا که به صورت غیر قانونی ایجاد شده بودند قطع گردید. 

سرپرست مدیریت آب و فاضلاب شهرستان شوشتر بیان کرد:تعمیرات اساسی تابلو برق ها، لایروبی ۱۱ مخزن و اصلاح شبکه از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از قطعی و افت فشار در فصل تابستان در حال اجرا می‌باشد.

دیگر خبرها

  • نظارت میدانی بر اجرای عملیات حفاظتی قنوات شهرستان یزد
  • اجرای ۱۱۰ برنامه شاخص طی هفته بسیج سازندگی در کازرون
  • خط انتقال آبرسانی دیلم تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد
  • سرو شراب با بطری در سریال پرحاشیه تلویزیون!
  • اجرای طرح زون بندی شبکه آب شوشتر
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است
  • تکمیل زیرساخت‌های شهرک دارویی بیضا شتاب می‌گیرد
  • اتصال ۳۴۲ واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار