Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@19:01:06 GMT

علت سبز بودن گیاهان مشخص شد

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۴۷۶۵

علت سبز بودن گیاهان مشخص شد

پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید" در مطالعه اخیرشان علت سبز رنگ بودن گیاهان را کشف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی "ناتانیل ام گابور"(Nathaniel M. Gabor) فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید در مطالعه اخیرشان اظهار کردند که چرا گیاهان سبز رنگ هستند. برای دستیابی به این هدف محققان مدلی را ساختند که ویژگی کلی برداشت نور فتوسنتزی را مجددا تولید می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گابور طی بیانیه‌ای گفت: مدل ما نشان می‌دهد که با جذب تنها رنگ‌های بسیار خاصی از نور، ارگانیسم‌های فتوسنتزی ممکن است به طور خودکار از خود در برابر تغییرات ناگهانی نویز انرژی خورشیدی محافظت کنند و در نتیجه تبدیل انرژی/توان به طرز چشمگیری کارآمد می‌شود. گیاهان سبز، سبز رنگ به نظر می‌رسند و باکتری‌های بنفش، بنفش به نظر می‌رسند زیرا فقط نواحی خاصی از طیف که آنها جذب می‌کنند برای محافظت در برابر تغییر سریع انرژی خورشیدی مناسب هستند.

طی این مطالعه از مدلی که پژوهشگران توسعه داده بودند برای بررسی طیف وسیع‌تری از ارگانیسم‌های فتوسنتزی استفاده کردند. محققان سپس توانستند نشان دهند که این مدل علاوه بر گیاهان سبز می‌تواند در ارگانیسم‌های دیگر نیز به کار رود. این نشان می‌دهد که مدل مذکور یک خاصیت کلی و اساسی برداشت نور فتوسنتزی را مشخص می‌کند.

"ریچارد کوگدل"(Richard Cogdell) گیاه شناس دانشگاه گلاسگو و یکی از محققان این مطالعه گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که چگونه با انتخاب مکانی که انرژی خورشیدی مرتبط با طیف خورشیدی جذب می‌شود، می‌توان میزان نویز خروجی را به حداقل رساند و این اطلاعاتی است که می‌توان از آن برای افزایش کارایی سلول‌های خورشیدی استفاده نمود.

محققان نشان دادند که چگونه گیاهان و سایر ارگانیسم‌های فتوسنتزی از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا از صدمات ناشی از قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد خورشید بکاهند. این روش‌ها شامل همه چیز از جمله مکانیسم‌های مولکولی آزاد سازی انرژی تا حرکت فیزیکی برگ‌ها می‌شود.

دانشمندان در ادامه توضیح دادند که چگونه ارگانیسم‌های فتوسنتزی از وارد آمدن استرس اکسیداتیو که به سلول‌ها آسیب می‌رساند، جلوگیری می‌کنند. استرس اکسیداتیو(Oxidative stress‎) بازتاب‌دهنده عدم تعادل میان تظاهرات سیستماتیک "گونه‌های فعال(واکنش‌پذیر) اکسیژن"(ROS) و توانایی یک سیستم زیستی در خنثی سازی و مهار میانجی‌های سمی آن یا ترمیم آسیب‌های وارده است.

اگر جریان انرژی خورشیدی وارد شده به شبکه برداشت نور، از جریان خروجی بیشتر باشد، شبکه فتوسنتزی باید سازگار و اصلاح شود در غیر اینصورت خطر آسیب دیدن ارگانیسم وجود دارد. به این ترتیب سیستم باید بطور خودکار اصلاح شود. اکنون محققان برای آزمایش ایده‌های خود قصد دارند از روش میکروسکوپی استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گياه سبز انرژی خورشیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۴۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام گیاهان برای مادران باردار مفید هستند؟

یکی از دغدغه های مادران باردار نوع تغذیه است که هم برای خود و هم برای فرزندشان مفید باشد.

در همین خصوص علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی با حضور در یک برنامه تلویزیونی گیاهانی که برای مادران باردار مفید هستند را معرفی و تاکید کرد: اسفناج سطح آهن بالایی دارد ولی در بدن انسان جذب نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی نحوه ساخت قوتو که برای مادران باردار مفید است را تشریح کرد و البته یک فرمول معجزه آسا برای تقویت جنین آموزش داد.

او همچنین گفت: هیچ نوزادی رفلکس ندارد. این یک شیوه برای فروش دارو است!

مشروح این گفت و گو را در ویدیوی زیر تماشا کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • کدام گیاهان برای مادران باردار مفید هستند؟
  • نقشه ژنتیکی پرواز: پستانداران چگونه تکامل یافتند تا در هوا شناور بمانند؟
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • کاهش ناترازی انرژی با نصب پنل‌های خورشیدی در اصفهان
  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی
  • خراسان شمالی آماده سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است
  • نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!
  • کشف یک «زیستگاه» عظیم در عمق چهار متری خشک‌ترین صحرای جهان