Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@10:18:18 GMT

کاربرد، عملکرد و انواع بالابر هیدرولیکی

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۵۶۷۹

کاربرد، عملکرد و انواع بالابر هیدرولیکی

بالابر یک سکوی کار است که نفرات یا تجهیزات و بار را در ارتفاع جابجا می‌کند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت تولیدی صنعتی آسیابرج، بالابر در زمینه‌های مختلف، دارای تقسیم‌بندی‌های مختلفی است؛ به‌عنوان‌مثال در زمینهٔ مکانیزم و عملکرد دارای دو نوع اصلی هیدرولیکی و کششی هست و در زمینه کاربرد دستگاه، دارای دو نوع کلی متحرک و ثابت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف این مطلب معرفی نوع هیدرولیکی آن است.

سیستم هیدرولیک

به‌منظور چند برابر کردن نیروی اولیه می‌توان از نیروی هیدرولیک بهره برد. اجزای اصلی تشکیل‌دهنده سیستم هیدرولیک شامل: موتور الکتریکی، شیر برقی، یک نوع سیال و جک هیدرولیک هستند. به‌ این‌ ترتیب که منتقل‌ کننده اصلی نیرو سیال است که معمولاً روغنی بوده و درون یک مخزن قرار دارد. روغن توسط نیروی محرکه اولیه به درون جک هیدرولیک فشرده‌شده و باعث باز شدن آن می‌شود. جک هیدرولیک متشکل از یک سیلندر و یک پیستون است که درون آن حرکت دارد. با وارد شدن روغن به درون سیلندر جک هیدرولیک، فضا برای پیستون تنگ‌شده و موجب بیرون رانده شدن آن می‌شود. کنترل زمان ورود و خروج روغن به درون جک توسط شیر برقی صورت می‌پذیرد. در بالابرهای هیدرولیکی انتهای پیستون جک به سکو متصل بوده و با باز و بسته شدن آن سکو بالا و پایین خواهد رفت.

بالابر هیدرولیکی ثابت

این نوع وسیله شامل مجموعه هیدرولیک، سازه اصلی و سکو هست. ظرفیت حمل یک بالابر ثابت می‌تواند بین ۲۰۰ کیلوگرم تا ۲۰ تن باشد و ارتفاع جابجایی تا ۲۰ متر نیز خواهد بود. از انواع این وسیله می‌توان به بالابر ثابت باری، بالابر ثابت نفربر، بالابر خانگی، بالابر فروشگاهی و آسانسور هیدرولیکی اشاره نمود که عملکرد همه آن‌ها مشابه است. در یک بالابر ثابت هیدرولیکی سازه اصلی معمولاً روی دیوار قرار می‌گیرد. سکو به‌واسطه نیرویی که سیستم هیدرولیکی ایجاد می‌کند در راستای سازه اصلی بالا و پایین می‌رود. بالابر باری ساده‌ترین نوع آن است و معمولاً از ظرفیت حمل بالایی برخوردار است. بالابر فروشگاهی یا بالابر مغازه برای حمل بار یا نفرات در ابعاد و ظرفیت‌های کوچک طراحی می‌شود. بالابر خانگی برای حمل نفرات در طبقات یک ساختمان مسکونی کوچک کاربرد دارد.

تفاوتی که در آسانسور هیدرولیکی با یک بالابر هیدرولیکی ثابت وجود دارد شامل تجهیزات و امکانات آن هست. آسانسور هیدرولیکی دارای یک کابین مجهز و در واقع کاملاً مشابه یک آسانسور کششی متعارف با همان امکانات و تجهیزات است که در آن از سیستم هیدرولیک استفاده‌ شده است. با این تفاوت که دیگر احتیاجی به اتاقک مخصوص یا موتورخانه نداشته و از ایمنی بالاتری برخوردار بوده و می‌تواند ظرفیت بیشتری را جابجا نماید، در مقابل سرعت و ارتفاع جابجایی آن در مقایسه با یک آسانسور کششی پایین‌تر است. بیشترین سرعت آن‌ها به یک متر در ثانیه می‌رسد در حالی‌ که سرعت انتقال در یک آسانسور کششی به ۱۲ متر در ثانیه نیز می‌رسد.

بالابر هیدرولیکی متحرک

یک دستگاه صنعتی است که به‌منظور جابجایی نفرات و ابزارآلات جهت کاربردهای صنعتی و تعمیراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی آن‌ها در مکان‌هایی مثل کارخانجات، سوله، انبار، پروژه‌های عمرانی، زمین‌های کشاورزی و باغبانی، اماکن مذهبی بزرگ، امکان ورزشی و غیره است. به‌عنوان‌مثال زمانی که نیاز به تعویض چراغ‌های سقف به سوله صنعتی باشد نمی‌توان از وسیله‌ای مثل نردبان استفاده کرد چرا که ارتفاع دسترسی لازم را نداشته و ایمنی مناسبی ندارد و کاربر نمی‌تواند تجهیزات لازم جهت تعمیرات را با خود از نردبان بالا ببرد، به همین علت بالابر متحرک بهترین گزینه خواهد بود.

همان‌طور که از اسم این وسیله پیداست، می‌توان آن را در سطح منتقل نمود و به نقطه مدنظر رسید. یک بالابر متحرک به چرخ‌های متحرک مجهز است که مستقیماً به شاسی دستگاه وصل بوده و توسط آن‌ها روی زمین جابجا می‌شود و می‌توان اکثر آن‌ها را توسط خودرو یدک کشید. البته برخی از انواع این دستگاه به‌صورت خودکشش عمل کرده و مجهز به موتور دیزل یا باتری هستند. ظرفیت حمل آن‌ها از ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم متغیر بوده و می‌توان تا ۲۰ متر توسط یک بالابر بالا رفت.

بالابر هیدرولیکی متحرک دارای انواع دکلی، آکاردئونی، بوم دار، مفصلی و عنکبوتی هست. در نوع دکلی که به بالابر ریلی نیز معروف است، یک یا چند ستون وجود داشته و ریل‌های جابجا شونده به این ستون‌ها متصل هستند. ریل‌ها توسط نیروی جک هیدرولیک بازشده و باعث بالا رفتن کابین دستگاه می‌شوند. بالابر آکاردئونی که به بالابر سیزری یا قیچی نیز معروف است، دارای چندین بازوی قدرتمند هست که به‌صورت ضربدری به یکدیگر متصل شده و توسط نیروی جک هیدرولیک باز و بسته می‌شوند. با باز شدن بازوها، کابین دستگاه که در نقطه فوقانی آن‌ها قرار دارد به بالا هدایت‌شده و دستگاه ارتفاع می‌گیرد.

این نوع بالابر از ظرفیت حمل بیشتری نسبت به سایر بالابرهای متحرک برخوردار است. بالابر بوم دار از یک شاسی و یک بوم بازشونده که روی شاسی قرارگرفته و یک سبد که به انتهای بوم متصل شده، تشکیل‌ شده است. بالابر مفصلی کاملاً مشابه بالابر بوم‌دار بوده با این تفاوت که بوم آن در یک یا چند نقطه به‌صورت مفصلی شکسته شده و نقاط بیشتری را پوشش می‌دهد. بالابر عنکبوتی نیز همانند بالابر مفصلی عمل می‌کند با این تفاوت که در پایه‌های استقرار خود ارتقای بیشتری دارد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بالابر بالابر هیدرولیکی سیستم هیدرولیک جک هیدرولیک یک بالابر ظرفیت حمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۵۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرماندار: نارضایتی اجتماعی از هیچ دستگاه اجرایی در زهک پذیرفتنی نیست

 حسن دهمرده  در جلسه شورای اداری زهک با اشاره به اقدامات مطلوب دولت در سالی که گذشت؛ اظهار کرد: نمره سال گذشته ادارات این شهرستان در تحقق سیاست‌های کلی نظام و اهداف دولت سیزدهم نمره مطلوبی است و باید تلاش کنیم در سال جاری با برنامه‌ریزی درست شاخص‌های توسعه این شهرستان در بخش‌های مختلف ارتقا یابد.

وی افزود: ما چاره‌ای جز جبران عقب ماندگی‌ها و سرعت بخشیدن به فرایند پیشرفت زهک نداریم، بنابراین مدیرانی که در سال گذشته عملکرد ضعیف‌تری داشتند باید تلاش بیشتری داشته باشند.
فرماندار زهک با اشاره به شعار سال و اولویت‌های دولت سیزدهم، بیان کرد: از عملکرد برخی از دستگاه‌های اجرایی نارضایتی‌های نسبی وجود دارد که باید مدیران نسبت به رفع آن اقدام کرده و از ایجاد ناامیدی در جامعه پیشگیری کنند.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود
  • فرماندار: نارضایتی اجتماعی از هیچ دستگاه اجرایی در زهک پذیرفتنی نیست
  • آتش‌نشانان بوشهری کودک گرفتار در بالابر را نجات دادند
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • پمپ هیدرولیک
  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر