Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایالات متحده اکنون در فصل انتخابات به سر می‌برد و برخی از موضوعاتی که رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکایی روی آن تمرکز می‌کنند بیشتر در خدمت انتخابات است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رادیو بین المللی چین، اگر به رده بندی جستجو در شبکه های اجتماعی آمریکا نگاهی بیندازیم متوجه می شویم امروز 28 ژوئن (8 تیر) واژه های افغانستان، طالبان، پوتین و روسیه بسیار مورد توجه بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این توجه زیاد به واژه های بالا به دلیل گزارشی جنجالی بود که روزنامه نیویورک تایمز در روز جمعه آن را منتشر کرد.

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی یک یگان مخفی ارتش روسیه که به شبه نظامیان طالبان نزدیک است آنها را با وعده پول تشویق می کرده تا نظامیان آمریکایی در افغانستان را بکشند.

سال گذشته، 20 سرباز آمریکایی در افغانستان کشته شدند اما هنوز مشخص که آیا این نظامیان به دلیلی که در گزارش فوق آمده کشته شده اند یا خیر؟

 سفارت روسیه در آمریکا مطالب منتشر شده در نیویورک تایمز را "اتهامات بی اساس" توصیف کرده و آن را رد کرده است. سفارت روسیه همچنین در توئیتی نوشته است این اتهام منجر به تهدید دیپلماتهای روسی در واشنگتن و لندن شده است.

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر دریافت پاداش و کمک از روسیه به ازای کشتن نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان را رد کرد.

سخنگوی طالبان تاکید کرد: جهاد 19 ساله ما مرهون احسان هیچ ارگان اطلاعاتی و کشور خارجی نیست و نه هم اینکه ما در تشخیص اهداف خود به کسی نیاز داریم.

بیانیه طالبان می‌افزاید: هدف از این گونه تبلیغات این است که در برابر خروج نیروهای آمریکایی مانع ایجاد شده و اذهان حامی صلح در آمریکا ضعیف و مشوش شوند.

مجاهد ادامه داد: به مردم افغانستان و تمام جهان اطمینان می‌دهیم که طالبان ابزار دست هیچ کسی نیست و برای اهداف دیگران استخدام نمی‌شود.

گرچه گزارش نیویورک تامیز از سوی طرفهای مربوطه رد شد، اما این امر به سرعت در عرصه سیاسی آمریکا بزرگنمایی شده و به رویداد سیاسی مهمی در آمریکا بدل شده است.

رسانه هایی مانند "سی ان ان" سئوالی مطرح کردند که آیا در پس این گزارش اقدامی تحریک آمیز نهفته است؟

«جو بایدن»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به گزارش نیویورک تایمز بسیار خشمگین شده انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا را "هدیه" پوتین توصیف کرد.

 برخی از نمایندگان کنگره آمریکایی  ترامپ را به نزدیکی با پوتین متهم کردند و اظهار داشتند که "روسیه شریک  نیست و  ارزش مذاکره را ندارد."

اگرچه روابط بین ایالات متحده و روسیه خوب نیست و تنش در روابط برای  هر دو طرف امری  غیر معمول نیست، اما در عین حال این موضوع غیر عادی است و اگر صحتش تائید شود این یعنی برای نخستین بار طرف روسی به طور آشکارا حامی قتل سربازان آمریکایی بوده است.

مسئله کلیدی این است که ترامپ در ماه مارس خلاصه اطلاعات مربوطه را رویت کرده، اما علیه روسیه هیچ اقدامی اتخاذ نکرده است. بر عکس وی در ماه مه از دوستی بزرگ بین آمریکا و روسیه سخن گفت. او همچنین در پایان این ماه از روسیه برای پیوستن مجدد به نشست سران گروه هفت دعوت کرد.

رسانه های آمریکا سئوالی جدی مطرح کردند و می پرسند میان ترامپ و پوتین چه ارتباطی وجود دارد؟

چرا احساس بد به روسیه در سراسر آمریکا وجود دارد، اما روابط ترامپ و پوتین آنقدر نزدیک است؟ همه می دانیم ترامپ تقریبا تمامی رهبران دنیا را دشنام داده، اما پوتین استثنا است.

چرا با وجود مخالف شدید کشورهای اروپایی، ترامپ با اصرار روسیه را پیوستن مجدد به گروه هفت دعوت کرد؟

ترامپ زمانی در جنجال "روسیه گیت" گیر افتاده بود و به او اتهام می زدند به دلیل ارتباط نزدیک با پوتین و ورسیه در انتخابات برنده شده است. حتی پس از ورود به کاخ سفید نیز این اتهامات ادامه داشت. با این همه ترامپ از اینکه به او  اتهام مورد حمایت روسیه قرار داشتن را بزنند نمی ترسد.

برخی تحلیلگران بر این باورند در حال حاضر آمریکا، چین را حریف اول خود می داند، لذا استراتژی سیاست خارجی واشنگتن تغییر کرده و هدف ترامپ از برقراری دوستی با روسیه این است که با متحد کردن روسیه، چین را مهار کند.

در واقع این آرزویی بزرگ اما محال است و حقیقت این است که هر موقعی که ترامپ می خواهد روابط آمریکا و روسیه را بهبود بخشد، در آخر با دیوار آهنی محکمی برخورد می کند.

اگر نگاهی به تاریخ ایالات متحده بیندازیم متوجه می شویم که برخورد هر رئیس جمهور با کشورهای دیگر متفاوت است.

مشکل آنها این است که سیاستشان استمرار ندارد؛ به زبان دیگر سیاستبازان آمریکایی چهره خود را سریعتر از ورق زدن صفحه های یک کتاب عوض می کنند.

به عنوان مثال «باراک اوباما» خواستار برقراری  روابط خوب با ایران  بود، اما به محض آنکه  ترامپ  روی کار آمد، به طور یک جانبه از برجام خارج شد، عهد شکنی کرد و علیه  ایران  فشار حداکثری اعمال نمود.

ایالات متحده اکنون در فصل انتخابات به سر می برد و برخی از موضوعاتی که رسانه ها و سیاستمداران آمریکایی روی آن تمرکز می کنند بیشتر در خدمت انتخابات است.

مهم این است که در قبال جوسازی آنها، تئوری «تهدید چین» رویکرد «ایران هراسی» و یا موج جدید ضد روسی را نباید جدی گرفت.

واکنش طالبان: جنگ ما مرهون احسان کشورهای خارجی نیستروسیه: آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در قاچاق مواد مخدر افغانستان نقش دارندانتقاد بایدن از ترامپ به دلیل انفعال در برابر اقدامات روسیهروسیه و گزارش‌ها درباره حمایت از کشته شدن نظامیان آمریکایی در افغانستان

انتهای پیام/

R36447/P/S8,87,89,1128/CT12 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا دونالد ترامپ

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا دونالد ترامپ ویروس کرونا دونالد ترامپ نیویورک تایمز ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۶۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی آورده است ایران به خوبی در راه تبدیل شدن به یک صادرکننده درحال پیشرفت تسلیحات در سطح جهان قرار دارد؛ تهران در سال‌های گذشته، فروش و انتقال پهپادهای خود را به نقاط مختلف جهان از آمریکای جنوبی تا آفریقا به سرعت افزایش داده است و به صورت ویژه کشورهای بیشتری به خرید این قابلیت‌ها از ایران علاقه مند شده اند.

«دنی سیترینوویچ» نویسنده این گزارش معتقد است که منافع اقتصادی ایران در این حوزه مشخص است زیرا تخمین زده می‌شود که هزینه هر پهپاد پرطرفدار شاهد ۱۳۶ بین ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار باشد. این موضوع در کنار گزارش‌هایی مبنی بر فروش بیش از ۲ هزار پهپاد ایرانی فقط به روسیه، نشان می‌دهد که تهران میلیون‌ها دلار از این معاملات به دست آورده است.

این تحلیلگر آمریکایی تاکید دارد: با این حال، دستاورد ایران از چنین تحرکاتی، بیشتر از منافع مالی آن است، چرا که این معاملات موقعیت سیاسی جمهوری اسلامی را در کشورها عمیق‌تر می‌کند و وابستگی به تهران و تولیدات آن را ایجاد می‌نماید.

کارشناس این اتاق فکر آمریکایی سپس به مقایسه تولیدات ایران با نمونه‌های مشابه پرداخته و آورده است: در این زمینه، ایران در مقایسه با کشورهایی مانند انگلستان یا آمریکا که توانایی‌های مشابهی را به سراسر جهان صادر می‌کنند، از مزایای قابل توجهی برخوردار است. پهپادها و سایر قابلیت‌های نظامی ایران، مانند موشک‌های کوتاه‌برد فاتح ۱۱۰، ارزان‌تر از رقبای غربی آن هستند. ضمن آنکه هیچ محدودیت سیاسی یا قانونی که مانع فروش این تسلیحات در سراسر جهان شود، برای ایران وجود ندارد. به نظر می‌رسد تهران هم هراسی ندارد که این محصولات به دست طرف‌های خارجی خطرناک بیفتد.

نویسنده با اشاره به کارایی تسلیحات ایرانی تاکید دارد: از همه مهمتر این است که محصولات ایران در میدان جنگ خود را ثابت کرده اند و این موضوع در استفاده روسیه از آنها در جنگ اوکراین یا توسط گروه‌های نزدیک به ایران همچون حزب الله لبنان، انصارالله یمن یا شبه نظامیان شیعه در عراق مشخص شده است.

کارشناس شورای آتلانتیک معتقد است: این شرایط به ایران اجازه فروش قابل توجه تسلیحات به بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه دولت هایی که غرب در زمینه تسلیحات برای آن‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است، فراهم می‌آورد.

در بخش دیگری از گزارش با اشاره به جایگاه پیشین روسیه در بازار تسلیحات جهان، ادعا شده است که روسیه پس از حمله به اوکراین، به دلیل مجموعه‌ای از تحریم‌ها در بازار تسلیحات و تجهیزات نظامی دچار مشکلاتی شد. پس از این تحول ایران در نظر کشورهایی که پیش از این به تجهیزات نظامی روسیه وابسته بودند، به گزینه ای جذاب‌تر تبدیل شد. ضمن آنکه، سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه می‌تواند فروش تسلیحات متعارف آنها را افزایش دهد.

نویسنده این گزارش با اشاره به تحولات در دریای سرخ به کاخ سفید توصیه کرده است: دولت آمریکا باید جدی بودن شرایط را درک کند. نادیده گرفتن این روند می‌تواند به وضعیت غیرقابل برگشتی منجر شود که ممکن است ایران را به صادرکننده پیشروی تسلیحات در جهان تبدیل کند.

از دیگر پیشنهادهای این اتاق فکر به دولت بایدن آن است که تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را علیه هر کشوری که به دنبال کسب توانایی‌های نظامی ایران است یا سرمایه‌گذاری‌های نظامی مشترک را با تهران انجام می‌دهد، اعمال کند زیرا این اقدام می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده باشد. همچنین تسهیل کمک نظامی به کشورهای معامله کننده با ایران، از بین بردن جذابیت تسلیحات ایرانی و بی اعتبار کردن توانایی‌های نظامی ایران از دیگر ترفندها علیه تهران بیان شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • یک سرباز آمریکایی در روسیه به اتهام دزدی بازداشت شد
  • مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!
  • رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • روسیه این سلاح حساس آمریکایی را به ایران فرستاده
  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی