Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-27@20:54:37 GMT

شناسایی 100 ساختمان پرخطر پایتخت تا 15 روز آینده

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۸۵۳۱

شناسایی 100 ساختمان پرخطر پایتخت تا 15 روز آینده

تین نیوز

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از شناسایی 100 ساختمان پرخطر پایتخت تا 15 روز آینده خبر داد و گفت: به همه ساختمان‌ها دستورالعمل ایمنی داده ایم اما خلأهای قانونی وجود دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، بعد از حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری و مرگ دو زن در این این حریق در سال 1392  وزارت کشور مکلف شد تا قانون مدیریت یکپارچه آتش نشانی  و خدمات ایمنی را تهیه و ابلاغ کند ولی خبری نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پلاسکو هم در سال 95 در آتش سوخت و تعدادی از آتش نشانان در این حادثه جان خود را از دست دادند و بعد از حوادث دیگری در تهران رخ داد که بیشتر آنها به دلیل ناایمن بودن ساختمان و عدم  توجه به اخطارها بود.

شناسایی ساختمان های ناایمن در دستور کار قرار گرفت با وجود اینکه خلاء های قانونی زیادی در این زمینه وجود داشت اما به هر حال کارشناسان  آتش نشانی بازدید از این ساختمان ها را آغاز کردند.

اما قانونی برای الزام مالکان به رعایت نکات ایمنی وجود ندارد چرا که آنها پایان کار خود را گرفته اند و دیگر نیازی نمی بیندکه به اخطارهای سازمان آتش نشانی توجه کنند و در نتیجه شاهد بروز آتش سوزی در بسیاری از ساختمان های شهر هستیم.حتی برخی از ساختمان های شهرداری تهران و مدارس تهران هم در جزو ساختمان های ناایمن اعلام شدند.

بیش از 7 سال است که شناسایی ساختمان ها تهران و ثبت اطلاعات آنها  در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و به گفته مسوولان شهری ایمنی هر ساختمان با ایمنی ساختمان دیگر متفاوت است برای همین امر شاخص های در نظر گرفته شده است.

یکی از دلایل بی توجهی شهروندان به ناایمن بودن ساختمان ها به دلیل شرایط مالی است و پولی که باید برای اینکار هزینه کنند و می گویند نداریم که البته شهرداری تهران برای این منظور راه کاری در نظر گرفته است.

با مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

مدت هاست که شناسایی ساختمان های پرخطر شهر تهران در دستور کار سازمان آتش نشانی قرار دارد توضیح می دهید کار به کجا رسیده و تاکنون چند ساختمان را مورد بررسی قرار داده اید؟

ایمنی در هر ساختمان با ساختمان دیگر متفاوت است/بازدید از 32 هزار ساختمان

طرحی را در سال گذشته اجرا کردیم و طی آن از 32 هزار ساختمان شهر تهران بازدید کردیم. در حقیقت نظام بازرسی ایمنی از 32 هزار ساختمان در دستورکار قرار گرفت و به فراخور شرایط هر ساختمان، ارزیابی‌ها صورت گرفت و سطح ناایمنی مشخص شد.

تأکید می‌کنم سطح ایمنی هر ساختمان متناسب با شرایط همان ساختمان سنجیده می شود. مثلا شاید در یک ساختمان یک پله ناایمن محسوب بود اما در ساختمان دیگر اینگونه نباشد.

طراحی سامانه برای ثبت اطلاعات/بعد از ساختمان های پرخطر سراغ کم خطرها می رویم

میزان ناایمنی ساختمان ها احصاء شد و سامانه‌ای بر بستر GIS طراحی شد. بخشی از اطلاعات وارد شده و مختصات ساختمان، شرایط ایمنی ثبت شده و برای پیگیری‌های بعدی از آن استفاده می‌شود. این ساختمان‌ها مهمترین ساختمان‌ها از نظر ما بوده و بعد از آن به سراغ ساختمان‌های کم‌خطرتر خواهیم رفت که در دستورکار قرار دارد.

32 هزار ساختمان را بر چه مبنا در تهران انتخاب کردید؟

دسته‌بندی‌هایی در ساختمان ها انجام دادیم و  آنها را به کم‌خطر، پرخطر تقسیم کرده و همچنین شاخص‌هایی همانند ارتفاع، جمعیت، مساحت، عمق، کاربری برای ساختمان‌ها درنظر گرفتیم تا راحت تر پایش انجام شود. اینکه می‌گوییم کم‌خطر در حقیقت خطرپذیری ساختمان‌هاست و براساس شاخص‌های اعلام شده 32 هزار ساختمان را انتخاب کردیم.

از این 32 هزار ساختمان چه تعداد پرخطر بودند؟

هر کدام از 32 هزار ساختمان سطحی از ناایمنی را داشتند

هرکدام از این ساختمان‌ها سطحی از ناایمنی را داشتند. امسال تصمیم گرفته‌ایم که پرخطرترین ساختمان‌ها را انتخاب کنیم.

شناسایی 100 ساختمان پرخطر پایتخت تا 15 روز آینده

روی 100 ساختمان پرخطر متمرکز شده‌ایم و قرار است این ساختمان‌های پرخطر تا 15 روز آینده مشخص شوند. به همه ساختمان‌ها دستورالعمل ایمنی دادیم، اما خلأهای قانونی وجود دارد و مالکین را ملزم به اجرای دستورالعمل‌ها نمی‌کند.

ساختمان های جدید قبل از پایان کار باید تاییدیه آتش نشانی را دریافت کنند

قبلا‌ً به موضوعات اینچنینی توجهی نمی‌شد،‌ اما در حال حاضر وقتی ساختمانی ساخته می‌شود، باید تأئیدیه از سازمان آتش‌نشانی داشته باشد، در غیر این صورت پایان کار صادر نمی‌شود.

تکلیف ساختمان های قدیمی چیست؟ در بسیاری از این ساختمان ها حتی اصول اولیه ایمنی هم رعایت نشده است؟

ساختمان‌هایی که در گذشته ساخته می‌شدند  تأئیدیه آتش نشانی  را دریافت نمی‌کردند. در حال حاضر یکی از چالش‌های ما در سازمان آتش‌نشانی ساختمان‌هایی هستند که بعد از پایان کار دچار مشکل شدند برخی از این ساختمان‌ها برای 20، 15 و یا 5 سال گذشته است.

سیستم ایمنی نیاز به نگهداشت دارد/الزام قانونی نداریم/وظایف مالکان مشخص نیست

ببینید! فقط بحث نصب سیستم ایمنی در ساختمان ها نیست، بلکه این سیستم نیاز به نگهداشت و تعمیرات دارد و الزامات قانونی در این زمینه مشخص نیست. قانون تکالیفی را برای شهرداری مشخص می‌‌کند اما برای مالکین الزام‌آور نیست و وظایف مالکین مشخص نیست. مثلاً قوانین راهنمایی و رانندگی مشخص است، اگر شهروندی تخطی کند، پلیس آن را جریمه می‌کند. اما در مسائل ایمنی اگر شهروندی تخطی کند، الزاماتی وجود ندارد.

 سیستم اعلام حریق از کار افتاده اما مالکین توجهی نمی کنند

ما مثلاً برای ساختمانی که قبلاً ‌پایان کار گرفته، دستورالعمل می‌دهیم، اما آنها چون پایان کار گرفتند خیلی توجهی نمی‌کنند. سیستم اعلام حریق از کار افتاده اما مالکین توجهی به این موضوع نمی‌کنند.

ضمانتی برای اجرای دستورالعمل ها نیست/تعامل با مالکان/ایمنی به صورت گام به گام

کارشناسان ما به صورت دوره‌ای در حال احصاء مشکلات هستند، دستورالعمل می‌دهند، اما برای انجام دستورالعمل‌ها ضمانت اجرایی نیست. ما تا 15 روز آینده 100  ساختمان پرخطر را مشخص می‌کنیم. البته این را هم بگویم چون دستورالعمل‌های ما ضمانت اجرایی ندارد، با مالکین وارد تعامل می‌شویم و گام به گام ساختمان را ایمن می‌کنیم. با توجه به هزینه‌های بالا، قدم به قدم این کار صورت می‌گیرد و با اصلاح ضریب ایمنی، ارتقاء ایمنی را بالا می‌بریم.

19 بار به پلاسکو قبل از ریختن اخطار داده بودیم

در برخی از ساختمان‌های مرتفع یا عمیق باید قوانین بیشتر رعایت شود. مثلا در خصوص پلاسکو قبل از فروریختن طی سالهای قبل 19 بار دستورالعمل ایمنی داده بودند. خیلی از ساختمان‌ها این شرایط دارند و مالکان به واسطه هزینه‌ای که باید صرف کنند  انگیزه‌ای برای ایمن‌سازی ندارند.

آمار ساختمان های مشکل دار را داریم/در اجرا عجله ای ندارند

ساختمان‌های متعددی در شهر  تهران وجود دارد که مشکل دارند که ما آمار آن را داریم. ارزیابی‌ها هم انجام شده، دستورالعمل‌ها هم داده شده اما در اجرا عجله‌ای نمی‌کنند.

آیا این 100 ساختمان پرخطر را معرفی می‌کنید؟

به صورت علنی اعلام نمی کنیم/اگر کارها پیش نرفت از طریق قضایی پیگیری می کنیم

فعلاً به صورت علنی اعلام نمی‌کنیم، اما گام به گام مسائل ایمنی را پیش می‌بریم و علی‌رغم تلاش‌ها اگر به نتیجه نرسیدیم، از طریق قضایی یا راه‌های دیگر موضوع را بررسی می‌کنیم. هدف ما ایجاد فرهنگ ایمنی است و می‌خواهیم برای شهروندان آرامش خاطر ایجاد کنیم.

در خصوص ایمنی ساختمان های تهران در برابر حوادث توضیح دهید؟فرهنگسازی در این زمینه به خوبی صورت نگرفته است؟

ما یک سری وظایف و تعهدات داریم و یکی از موارد  مهم داستان ایمنی است و باید شهروندان را در این زمینه آگاه کرد و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا آنها در این زمینه به درستی عمل کنند.

ببینید شرایط ایمنی در هر ساختمان متغییر است و شاید  یک ساختمان امروز ایمنی باشد و چند ماه دیگر از ایمنی لازم برخوردار نباشد باید به صورت مداوم رصد صورت گیرد که البته کارشناسان ما این کار را انجام می دهند.

مردم در مواقع بحران نباید از آسانسور استفاده کنند

باید ساختمان پله فرار داشته باشند تا شرایط بحران شهروندان از آسانسور استفاده نکنند چرا که همین امر باعث به خطر افتادن جان شهروندان می شود.

چند سالی است که ساخت ساختمان های بلند مرتبه در دستور کار است و این ساختمان باید ایمنی لازم را داشته باشند تا در مواقع بحران ساکنین دچار مشکل نشوند.

آیا ساختمان جدید پلاسکو که در حال ساخت است از ایمنی‌های لازم برخوردار است؟

رصد می کنیم تا موارد ایمنی در پلاسکوی جدید رعایت شود

ما به آنجا مراجعه کرده‌ایم، دستورالعمل را هم داده‌ایم، ‌نقشه ها هم تأئید شده، رصد می‌کنیم تا موارد ایمنی رعایت شود.

قرار بود دستور العمل های ایمنی برای بازار تهران در نظر گرفته شود در این زمینه توضیح دهید چرا که همچنان برخی نقاط بازار ناایمن است؟

تشکیل کمیته برای بررسی وضعیت ایمنی ساختمان ها

اینها هم در زمره همان موارد هستند و دسته‌بندی جداگانه‌ای نداریم. با شهرداری‌های مناطق همکاری‌های لازم را داریم. کمیته‌هایی هم برای بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌ها تشکیل شده است و تصمیم‌گیری‌های لازم انجام می‌شود. در برخی موارد نیازمند احکام قضایی هستیم.

2 ایستگاه آتش نشانی در بازار

در بازار دو ایستگاه آتش‌نشانی داریم یکی در مجاورت امامزاده زید و دیگر در بخش دیگر بازار است. آنها را مجهز کرده‌ایم و امسال برای بازار برنامه‌های خوبی داریم.

بالا بردن فرهنگ ایمنی در بازار/مشارکت کسبه/انتقال در برخی نقاط بازار

ببینید در موضوع ایمنی بازار فقط احداث ایستگاه آتش‌نشانی نیست، باید اقداماتی برای بالا بردن فرهنگ ایمنی صورت گیرد که برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد، از جمله آن انتقال آب در برخی نقاط بازار و همچنین مجهز کردن قسمت‌هایی از بازار به سیستم اعلام حریق است که اگر امکان داشته باشد آن را هوشمند می‌کنیم و به مرکز آتش‌نشانی متصل خواهد شد. البته برنامه‌های فرهنگی زیادی داریم که اگر بازاریان مشارکت کنند، می‌توانیم آن را اجرا کنیم.

تعدادی از این واحدها در بازار  ناایمن است که برنامه های داریم و این را دوباره بگویم اخطارهای لازم داد شده است اما توجهی به این موضوع خیلی نمی شود.

چند ایستگاه آتش نشانی امسال افتتاح می شود و برنامه ای برای ایستگاه های قدیمی ندارید؟

امسال در تهران 6 ایستگاه آتش‌نشانی افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود. چهار ایستگاه جدید است و دو ایستگاه قدیمی هم بازسازی شده است. تجهیزات خوبی خریداری شده و در حال تجهیز ایستگاه‌ها هستیم. در بحث ایمنی و پیشگیری هم نظام بازرسی داریم که اثربخشی‌های لازم را دارد.

در خصوص تجهیزات با توجه به شرایط تحریم چه اقداماتی انجام داده اید آیا بومی سازی صورت گرفته است؟

بسیاری از کارهای ما بومی شده است. با شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌هایی  در این زمینه قرارداد بسته‌ایم و کارها طبق برنامه پیش می‌رود، اما بخشی از تجهیزات هم باید وارد شود.

در بخش تامین هزینه ها برای احداث ایستگاه و خرید تجهیزات مشکلی ندارید؟

رشد 15 درصدی بودجه آتش نشانی/منابع به خوبی تامین شد

با حمایت شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران، منابع به خوبی تأمین شده است و امسال حدودا 15 درصد رشد بودجه نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.  

این را هم بگویم که در تلاشیم تا زمان خدمت رسانی به مردم را کاهش دهیم. بدون شک مشکلاتی وجود دارد  اما برنامه های در این زمینه داریم.

قرار بود در دولت لایحه ایمنی و مدیریت یکپارچه آتش نشانی  و خدمات ایمنی  تهیه و ابلاغ شود این لایحه به کجا رسید؟

در صورت تصویب لایحه قدرت آتش نشانی افزایش می یابد

در دولت لایحه‌ای در دست بررسی برای نظام جامع آتش‌نشانی کشور است که در آن بخش‌هایی از ایمنی مطرح شده است که اگر این امر تصویب شود، قدرت آتش‌نشانی بیشتر می‌شود.

بر اساس قانون شغل آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور است ولی هنوز این قانون در شهرداری اجرا نشده است و قرار بود همسان سازی در این زمینه صورت گیرد تا آتش نشانان از 10 سال سنوات ارفاقی استفاده کنند کار به کجا رسید؟

برای این منظور کارگروه‌هایی تشکیل شده است. مشکلی که وجود دارد، تفاوت بین قانون‌هاست. به باز نشستگان تأمین اجتماعی 10 سال سنوات ارفاقی اختصاص می‌یابد، اما برای بازنشستگان سازمان آتش‌نشانی 5 سال سنوات ارفاقی لحاظ می‌شود. حقوق‌بگیران تأمین اجتماعی براساس ماده 76 بازنشسته می‌شوند، اما آتش‌نشانانی که عضو صندوق بازنشستگی هستند، براساس قوانین شهرداری بازنشسته می‌شوند. ما هم تلاش خود را می‌کنیم تا حقی از آتش‌نشانان ضایع نشود.

ببینید  قبلا هم گفتم الان دوباره می گویم هر آتش نشانان زمانی که وارد شهرداری تهران می شود می توانند نوع بیمه را خودش   انتخاب کندبرخی بیمه تأمین اجتماعی و برخی هم بیمه صندوق بازنشستگی شهرداری تهران را انتخاب می کنند البته تلاش به همسان سازی داریم اما قانون در صندوق بازنشستگی شهرداری تهران یکسان است. البته این را هم بگویم که با شورای اسلامی شهر تهران هم در این زمینه رایزینی های انجام داده ایم و به دنبال موضوع هستیم و اگر مجلس تصویب کند ما حتما قانون را اجرا خواهیم کرد.

قرار بود در بهمن سال گذشته شورای عالی استان های لایحه ای در خصوص بیمه آتش نشان  به مجلس شورای اسلامی ارائه کند ولی کاری صورت نگرفت در این زمینه توضیح می دهید؟

طرح بیمه آتش نشانان از 2 فوریت به یک فوریت رسید/موضوع عادی بررسی می شود

در حال حاضر قرار است  شورای عالی استان‌ها طرحی را در این زمینه آماده و به مجلس ارائه کند. ابتدا قرار بود دو فوریت به صحن برود، اما دو فوریت مصوب نشد و قرار است این طرح عادی بررسی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: ساختمان پرخطر پایتخت ایستگاه آتش نشانی 32 هزار ساختمان ساختمان ها سازمان آتش نشانی ایمنی ساختمان ها تا 15 روز آینده دستورالعمل ها ساختمان پرخطر شهرداری تهران ساختمان ها دستور کار آتش نشانان شهر تهران سال گذشته صورت گیرد پایان کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۸۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌‌های پایتخت

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،شهریار افندی‌زاده گفت: این طرح از بزرگراه آزادگان در مناطق ۱۸ و ۱۹ به عنوان معابر پرترددی که نیاز بیشتری به ایمن‌سازی و رسیدگی داشتند، آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با تأکید بر ضرورت ارتقای سطح ایمنی بزرگراه‌ها و پیش‌بینی تدابیر و تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات افزود: از طریق مناطق ۱۸ و ۱۹برای احصای کاستی‌ها و کمبود‌های بزرگراه آزادگان اقدام کرده و پس از بررسی دقیق، تجهیزات موردنیاز را مشخص و نسبت به رفع آنها اقدامات لازم انجام شد.

آقای افندی‌زاده گفت: خط کشی محوری، ممتد، منقطع و بستر جناغی ها، مرمت و نوسازی گاردریل‌ها، نصب تابلو‌های خطرنما برای آشکارسازی و نصب انواع تجهیزات ایمنی همچون کاشن‌تانک و استوانه، از اقدام‌هایی است که در محدوده مناطق ۱۸ و ۱۹ شهرداری تهران انجام شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران با بیان اینکه مناطقی که محور آزادگان در محدوده آن قرار دارد، از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای افزایش سطح خدمات و ایمن‌سازی است، تصریح کرد: در این طرح که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده، بیش از ۱۲ گروه اجرایی در حال فعالیت هستند و ۲۴ نقطه از جناغی‌ها با استفاده از ۴۴ قطعه کاشن‌تانک و ۱۲۰ عدد استوانه ایمن‌سازی و حدود ۱۵۰ شاخه گاردریل مرمت و تعویض شده است.

وی گفت: نصب بیش از ۱۰۰ عدد تابلوی خطرنما ۶۰*۲۰ و حدود ۶۴ هزار متر خط‌کشی منقطع و ۴۲ هزار متر خط‌کشی ممتد از دیگر اقداماتی بود که در راستای ایجاد ایمنی بیشتر در بزرگراه آزادگان انجام شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران یادآور شد؛ در نظر است با تعیین اولویت بزرگراه‌ها و با مشارکت پلیس و شهرداری‌های مناطق، این طرح در تمام شبکه بزرگراهی تهران اجرا شود.

بزرگراه آزادگان، از شاهراه‌های شهر تهران است که به دلیل طول تقریبی ۵۹ کیلومتری، تردد روزافزون خودرو‌های سبک و سنگین، دسترسی‌های بسیار، سرعت بالای وسایل نقلیه و تعداد زیاد سرقت تجهیزات، ایمن‌سازی آن همیشه از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • لکه های پرخطر و حادثه خیز، شناسایی شود
  • شناسایی ۶۵۰ کارگاه پرخطر در قزوین
  • تصاویر آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه بزرگ در تهران |‌ ویدئو
  • آتش‌سوزی بزرگ در کارخانه مبل شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • آتش سوزی گسترده در کارخانه مبل سازی مهار شد
  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌‌های پایتخت
  • ابلاغ یک مصوبه مهم در حوزه ایمنی پایتخت | تهران امن‌تر می‌شود؟
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود