Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز یکشنبه به نقل از دکتر فاطمه احمدی گزارش داد: این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی "رعایت فاصله فیزیکی یک متری" به میزان ۸۲ درصد، "به کارگرفتن ماسک بهداشتی صورت" تا ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی تا ۷۸ درصد موارد از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در افراد زیر ۵۰ سال و به خصوص در افراد جوان و با سن کم احتمال ابتلا به بیماری بدون علامت و کم علامت بسیار زیاد است  جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان خود را به بیماری مبتلا می‌کنند که گاهی منجر به مرگ و میر و بستری طولانی‌مدت این افراد می‌شود.

این پزشک متخصص گفت: استفاده از ماسک در شرایطی که به دلیل یک سری ضرورتها و محدودیت‌ها برداشته شده است اهمیت دو چندانی در کنترل ویروس کرونا دارد و البته باید به این موضوع توجه کرد که ماسک های مختلف روش های مصرف متنوعی دارند و عموم مردم نیز نیاز به ماسک n95 ندارند.

احمدی افزود: در سطح جامعه سه نوع ماسک مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از ماسکهای پارچه‌ای، جراحی و فیلتردار.

وی اضافه کرد: ماسک های پارچه‌ای عموما در منزل تهیه می شود و افراد بدون بیماری زمینه‌ای می‌توانند از این ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند اما در دوخت این ماسک‌ها باید توجه کرد که حتما سه لایه باشد و لایه بیرونی از جنس شبیه به پلاستیک برای عدم ورود ذرات آلوده به درون ماسک باشد همچنین لایه درونی این ماسک‌ها باید جاذب آب باشد و لایه وسط از پارچه‌ای نمدی باشد که به صورت یک فیلتر عمل کند علاوه براین باید ماسک تمام سطح صورت را تا روی بینی و زیر چانه در برگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نحوه گذاشتن ماسک را بر روی صورت موضوعی با اهمیت در استفاده از انواع مختلف ماسک اعلام و بیان کرد: پیش از گذاشتن ماسک دست ها حتما باید شسته شود و از طریق بندها و یا کش، ماسک روی صورت خوابانده شود بنابراین دست زدن به وسط ماسک غیر بهداشتی بوده و باعث انتقال ویروس از کف دستان به سطح ماسک می‌شود.

احمدی افزود: استفاده از ماسکهای جراحی سه لایه نیز برای افراد بالای ۶۰ سال، افراد دارای فاکتورهای خطر و کارکنان بیمارستانی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این برای افراد دیابتی، فشار خون بالا، مصرف کننده‌های داروهای کورتون و بیماران دیالیزی مصرف این ماسک‌ها  ضرورت دارد گرچه ماسک های جراحی هر دو ساعت باید تعویض شود به خصوص اگر ماسک آلودگی ویژه ای داشت و یا مرطوب بود باید سریع تعویض شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نکته مهم در مصرف ماسکهای جراحی این است که حتما گیره بینی داشته باشند و بعد از شستشوی منظم دستها از ماسک استفاده شود.

احمدی افزود: ماسک جراحی و فیلتردار قابلیت شست و شو ندارند و با شستشو کیفیت آنها پایین می‌آید همچنین در خصوص ماسک‌های فیلتر دار یا n۹۵ نکته حائز اهمیت این است که برخی از این ماسک‌ها سوپاپ‌دار هستند و برخی بدون سوپاپ اما تا ۹۵ درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کنند.

وی اضافه کرد: این ماسک‌ها باید حتما روی صورت خوابیده باشد و استفاده نادرست از این ماسک‌ها می تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد زیرا در صورتی که به خوبی روی صورت ننشیند کارایی لازم را نخواهد داشت. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تا زمانی که واکسن موثر برای مقابله با ویروس کرونا و بیماری حاصل از آن ساخته نشده است انسانها در همه جوامع همچنان درگیر این بیماری ویروسی همه‌گیر کرونا خواهند بود از این رو باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صورت پذیرد در غیر این صورت شاهد افزایش مجدد ابتلا به بیماری خواهیم بود.

احمدی افزود: برای تمام بیماریهای عفونی، رعایت بهداشت دست و شست و شوی حداقل ۲۰ ثانیه‌ای آن به خصوص در مواقعی که آلودگی قابل رویت باشد ضروری است.

وی ادامه داد: استفاده از محلول با پایه الکلی به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه، رعایت بهداشت تنفسی رعایت فاصله اجتماعی یک تا دو متر و حضور نیافتن در مواقع غیر ضروری در محیط‌های پر ازدحام نیز از اقدامات پیشگیرانه دیگر در این حوزه است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۱۸۳ هزار و ۳۱۰ نفر  از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.  

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۱۰ میلیون و ۸۲ هزار و ۶۱۸ نفر را بیمار کرده و جان ۵۰۱ هزار و ۳۰۹ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. پنج میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۶۱ نفر از افراد مبتلا به کرونا در سطح جهان تاکنون درمان شده‌اند. 

برچسب‌ها ماسک مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماسک مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ماسک مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ویروس کرونا ماسک ها پارچه ای روی صورت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۹۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی

آفتاب‌‌نیوز :

تزریق انسولین به مقدار کم، کاهش قند خون نیمه شب، تغذیه نامناسب یا پرخوری، پدیده داوون و تزریق نادرست انسولین از دلایل افزایش قند خون صبحگاهی است.

 پدیده داوون به این جهت است که از حدود ساعت سه تا چهار صبح به بعد، قند خون افزایش می‌یابد که سه یا چهار بار در هفته، این مسئله رخ می‌دهد. علت این افزایش، ترشح هورمون‌هایی مانند هورمون رشد به ویژه در دوره بلوغ مبتلایان به دیابت نوع یک است و این هورمون‌ها مخالف انسولین عمل می‌کنند و باعث افزایش قند خون می‌شوند.

 در افراد دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، کاهش اثر انسولین که هنگام شب تزریق شده و نیز استرس و فشار‌های عصبی، به تشدید پدیده داوون می‌انجامد. برای اطمینان از بروز این پدیده، لازم است طی شب، چندین بار قند خون را اندازه‌گیری کرد.

 برای برطرف کردن این پدیده، از آن جا که نیاز به انسولین در هنگام صبح افزایش می‌یابد، با نظر پزشک، انسولین را باید دیرتر تزریق کرد.

با توجه به این که در کشور ما بسیاری از افراد دیر شام می‌خورند، قند خون ممکن است طی شب افزایش یابد. در این مورد نیز باید در طول شب، چندین بار قند خون را کنترل کرد و اگر متوجه شدید که قند خون در طول شب افزایش یافته، به احتمال زیاد، میزان انسولین برای تزریق شبانه کم است.

 میزان انسولین را باید زیر نظر پزشک معالج را افزایش دهید. کاهش قند خون در نیمه‌های شب نیز ممکن است سبب افزایش قند خون صبحگاهی شود؛ زیرا هنگامی که قند خون به شدت کاهش یابد، بدن انسان به طور خودکار هورمون‌هایی از جمله آدرنالین و گلوکاگن ترشح می‌کند که مخالف انسولین عمل کرده و باعث افزایش قند خون صبحگاهی می‌شوند.

 بیمار باید قند خون را چندین بار در طول شب کنترل کند تا متوجه کاهش احتمالی قند خون شود. میزان انسولین پایه و زمان تزریق آن باید زیر نظر پزشک تغییراتی داده شود و تغذیه نامناسب یا پرخوری نیز هر یک ممکن است به افزایش قند خون صبحگاهی بینجامد.

 برخی از افراد مبتلا به دیابت به جای شام، میوه زیاد مصرف می‌کنند یا به مقدار زیاد مواد پروتئینی، لبنیات و ماست می‌خورند که در طول شب، بخشی از این مواد در کبد تبدیل به قند یا گلوکز می‌شود و همین امر سبب افزایش قند خون صبحگاهی می‌شود.

 برای شام نباید مقدار فراوان پروتئین، مواد غذایی پر چرب و نیز مقدار زیادی میوه مصرف کرد. برای مهار افزایش قند خون صبحگاهی، اولین گام، تشخیص دلیل بروز آن است و در صورتی که قند صبحگاهی کنترل شود، کنترل قند خون در سایر اوقات روز نیز امری قابل دسترسی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • تخریب ۱۲ ویلای غیرمجاز در چهارباغ البرز
  • با سریع ترین روش های کاهش وزن آشنا شوید
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهر مشهد
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهرها
  • پیگیری مسائل عمومی اولویت کاری دستگاه قضا است
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید