Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@08:24:15 GMT

بهترین رژیم غذایی برای دیابتی‌ها

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۰۶۰۵

بهترین رژیم غذایی برای دیابتی‌ها

داشتن یک رژیم غذایی مناسب، در کنترل بیماری دیابت، امری مهم و ضروری محسوب می‌شود زیرا در رژیم غذایی دیابتی ، بهترین مواد غذایی برای مدیریت علائم دیابت انتخاب می‌گردند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ داشتن یک رژیم غذایی مناسب، یکی از راه‌های اصلی تنظیم قند خون یا گلوکز است. گلوکز برای بدن منبع اصلی انرژی بوده و از کربوهیدرات موجود در غذاها گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که سطح قند خون افزایش می‌یابد، هورمون انسولین از پانکراس به جریان خون آزاد شده و این مسئله کمک می‌کند تا بدن به طور موثر از گلوکز استفاده کند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، به میزان کافی انسولین تولید نمی‌کنند و افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز قادر به استفاده درست از انسولین نیستند. عدم رعایت رژیم غذایی دیابتی (diabetic diet)، می‌تواند موجب ایجاد گلوکز در خون شده و خطر ابتلا به شرایط زیر را افزایش دهد:

    بیماری قلبی

    سکته مغزی

    از دست دادن بینایی

    نارسایی کلیه

    قطع پا

استفاده از یک رژیم غذایی مناسب به مدیریت وزن فرد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. رژیم غذایی و حفظ وزن سالم، هر دو با بیماری دیابت ارتباط دارند.

معرفی مواد غذایی مناسب در رژیم غذایی دیابتی

مصرف اکثر غذاها در رژیم غذایی دیابتی، ممانعتی ندارد اما بعضی از آن‌ها باید به اندازه کافی مصرف شوند. برخی از مواد غذایی نیز برای این بیماری فوق‌العاده می‌باشند زیرا غنی شده از ویتامین‌ها و مواد معدنی به همراه فیبر هستند، به همین دلیل قند خون را کاهش می‌دهند. افراد مبتلا به بیماری دیابت نباید در مورد مصرف مواد غذایی خود نگران باشند، آن‌ها هنوز هم می‌توانند غذاهای مورد علاقه خود را بخورند، اما ممکن است لازم باشد که مقدار کمتری از آن‌ها را استفاده کنند.

انجمن دیابت آمریکا، گنجاندن مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی دیابتی موثر می‌داند:

    لوبیا

    انواع توت‌ها

    مرکبات

    سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره

    لبنیات بدون چربی مانند ماست

    ماهی

    آجیل و دانه‌ها

    سیب‌زمینی شیرین

    گوجه فرنگی

    غلات کامل

    آووکادو

    تخم مرغ

    ماکارونی

    بادام زمینی

    میوه‌ها شامل پرتقال، خربزه، سیب، موز و انگور

    گوشت بدون چربی و مرغ

    زیتون و روغن زیتون

    پنیر سویا

    غذاهای نشاسته‌دار مانند سیب‌زمینی، ذرت و نخود سبز

    سبزیجات شامل کلم بروکلی، هویج و فلفل

خوردن یک رژیم غذایی دیابتی باید با رعایت نکاتی انجام شده که شامل موارد زیر می‌باشد:

    محدود کردن مواد غذایی حاوی قند زیاد

    کوچک کردن وعده‌های غذایی و گسترش دادن آن‌ها (در هر وعده غذایی، غذای کمتری بخورید اما تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید)

    در مصرف کربوهیدرات‌ها، تعادل داشته باشید

    مصرف غلات، میوه‌ها و سبزیجات به صورت روزانه

    کاهش مصرف چربی در غذاها

    اجتناب از مصرف الکل

    کاهش مصرف نمک در مواد غذایی

بیماران دیابتی باید از مصرف چه غذاهایی پرهیز کنند؟

در رژیم غذایی دیابتی باید از مصرف برخی غذاها خصوصا آن‌هایی که دارای سدیم و چربی هستند، اجتناب کرد، زیرا این مسئله می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد افزایش دهد. این موضوع برای کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، بسیار نگران کننده خواهد بود.

در این قسمت به معرفی این مواد غذایی خواهیم پرداخت:

    چربی و گوشت فرآوری شده

    محصولات لبنی حاوی چربی زیاد

    تنقلات و غذاهای فرآوری شده

    غذاهای سرخ شده و چرب

    محصولات پخته شده

    مواد غذایی با چربی اشباع شده و چربی ترانس

    نوشابه

    شیرینی

    بستنی

    آبنبات

    چیپس

    غذاهای شور و حاوی سدیم بالا

    دانه‌های فرآوری شده مانند دانه‌های موجود در نان سفید

علاوه بر این، باید در مصرف کربوهیدرات‌ها نیز میانه‌رو باشید، زیرا کربوهیدرات‌ها می‌توانند باعث افزایش سطح قند خون شوند.

معرفی نوشیدنی‌های مجاز برای افراد دیابتی

به غیر از رژیم غذایی مناسب، نوشیدنی‌ها نیز نقش مهمی در سطح گلوکز خون ایفا می‌کنند.

در اینجا به معرفی برخی از این نوشیدنی‌ها اشاره خواهیم کرد:

    آب

    چای سیاه

    چای گیاهی

    آب میوه

    آب سبزیجات

    قهوه

آب میوه را در حد تعادل مصرف کنید زیرا حاوی کربوهیدرات است.

رعایت برخی نکات در افراد دیابتی

افراد مبتلا به بیماری دیابت، باید برچسب مواد غذایی را به هنگام مصرف مطالعه کنند و میزان قند، کربوهیدرات و کالری آن‌ها را بسنجند. فعالیت بدنی بخش مهمی از مدیریت سطح قند خون و حفظ سلامتی فرد را بر عهده دارد. فعالیت بدنی مزایای سلامتی بسیاری داشته که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

    کاهش سطح قند خون

    کاهش فشار خون

    بهبود عملکرد جریان خون

    سوزاندن کالری اضافی

    بهبودی خلق و خو

    بهبود حافظه در افراد مسن

    خواب بهتر

افراد مبتلا به دیابت ممکن است با توجه به ضعف جریان خون و آسیب عصبی ناشی از سطح بالای قند خون، دچار مشکلاتی در پاهای خود شوند، از این رو پوشیدن یک کفش مناسب و فعالیت بدنی قطعا موثر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رژیم غذایی بیماری دیابت دیابتی ها کنترل دیابت رژیم غذایی دیابتی رژیم غذایی مناسب افراد مبتلا یک رژیم غذایی بیماری دیابت سطح قند خون مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۰۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!

نتایج تحقیقات تازه نشان داده است که خوردن دراز مدت وعده‌های غذایی پرچرب و شیرین می‌تواند منجر به بروز اختلالات پایدار در حافظه شود.

به گزارش یورونیوز، در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی داشتن رژیم غذایی ناسالم و مصرف غذا‌های فرآوری‌شده را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد در سنین بالاتر مرتبط دانسته‌اند. یکی از یافته‌های دیگر چنین مطالعاتی این بود که این نوع غذا‌ها اغلب بر حافظه تأثیر می‌گذارند، حتی اگر تنها گهگاهی مصرف شوند.

پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در آمریکا از خود پرسیدند که با توجه به نتایج تحقیقات پیشین، اگر افراد از سنین جوانی رژیم غذایی ناسالم داشته باشند این شیوه زندگی چه نتایجی را می‌تواند برای آن‌ها در بر داشته باشد؟

برای یافتن پاسخ، یک تیم تحقیقاتی شماری از موش‌ها را از سن ۲۶ تا ۵۶ روزگی تحت رژیم غذایی حاوی غذا‌های پرچرب و شیرین قرار داد.

این بازه سنی برای موش‌ها مشابه دوران نوجوانی در انسان‌ها است؛ زمانی که مغز به طور قابل توجهی در مرحله رشد قرار دارد. گروه دیگری از موش‌های صحرایی در همین سن به جای آن غذای سالم خوردند تا دانشمندان بتوانند تفاوت آن‌ها را بهتر دریابند.

بعد از این بازه زمانی در آزمایش‌های حافظه مشخص شد موش‌هایی که رژیم غذایی ناسالم داشتند، نمی‌توانستند اشیاء جدید را در صحنه‌ای که چند روز قبل کاوش کرده بودند شناسایی کنند. حتی اگر یک شیء آشنا کمی از جای خود تکان خورده بود.

این در حالی بود که گروه دیگر موش‌ها، که از غذای سالم تغذیه کرده بودند، در شناسایی محیط جدید خود مشکلی نداشتند.

اسکات کانوسکی، عصب‌شناس در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در این باره می‌گوید: «آنچه که ما در تحقیقاتمان می‌بینیم این است که اگر موش‌ها با رژیم غذایی ناسالم بزرگ شوند، حافظه شان اختلالات پایدار پیدا می‌کند.»

مشکلات حافظه برای موش‌های گروه اول حتی زمانی که به مدت ۳۰ روز به غذای سالم روی آوردند (یعنی مدت معادل دوره بزرگسالی در انسان‌ها)، ادامه داشت.

آنا هیز، نویسنده ارشد و محقق تغذیه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، با اشاره به تخریب نقش یک انتقال‌دهنده عصبی کلیدی در مغز حیوانات به نام «استیل کولین» گفت: «سیگنال موسوم به استیل کولین سازوکاری است که به موش‌ها کمک می‌کند تا رویداد‌ها را رمزگذاری کرده و به خاطر بسپارند. این روند مشابه حافظه اپیزودیک در انسان‌ها است که به ما امکان می‌دهد تا رویداد‌های گذشته خود را به خاطر بسپاریم. به نظر می‌رسد که این سیگنال در حیواناتی که با رژیم غذایی چرب و شیرین رشد کرده‌اند، اتفاق نمی‌افتد.»

محققان می‌گویند تطابق دادن کامل نتایج این آزمایش با انسان‌ها دشوار است و باید هنوز تحقیقات بیشتری در این خصوص انجام شود.

دیگر خبرها

  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید