Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@13:11:47 GMT

دروازه تجاری اوراسیا تابلو خدمت دولت در آستارا

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۲۱۸۲

دروازه تجاری اوراسیا تابلو خدمت دولت در آستارا

هرچند بندر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان و حاشیه دریای خزر با جمهوری آذربایجان، مرزهای دریایی و خشکی نیز دارد اما دولت تدبیر و امید با ایجاد راه آهن بین این دو کشور، علاوه بر تسهیل حمل و نقل کالا در منطقه، نقطه پایانی کریدور ریلی شمال - جنوب ایران را نیز تکمیل کرد و اهمیت این کریدور به عنوان محور ارتباط کشورهای حوزه خلیج فارس به خزر، وقتی مشخص می شود که بدانیم اکنون زمان لازم برای رفت و آمد کشتی های تجاری از هند به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز- مسکو به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر، ۴۰ روز است، اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب، فقط ۱۴ روز زمان نیاز خواهد داشت و هزینه های حمل و نقل نیز به حد چشمگیری کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی شک دستیابی به بازار بزرگ اوراسیا مهمترین هدف اقتصادی در احداث دروازه ریلی در آستاراست و مطابق موافقت نامه اعضای اتحادیه اوراسیا، ۸۶۲ قلم کالا با پایین ترین میزان تعرفه بین اعضا مبادله خواهد شد و با عنایت به وسعت و جمعیت بازار مصرف کشورهای عضو به خصوص روسیه، فرصت اقتصادی کم نظیری برای ایران، به ویژه در شرایط تحریم فراهم آمده است و با توجه به رغبت ده ها کشور دیگر برای عضویت در اتحادیه، آینده روشنی برای فعالیت های اقتصادی آن قابل ترسیم است.

جایگاه آستارا در صادرات کالا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان روز یکشنبه با اشاره به اهمیت و رونق صادرات از مبادی خروجی این استان گفت: در فروردین و اردیبهشت ماه امسال، ۱۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۸۰ میلیون دلار از مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده و این میزان صادرات از نظر ارزش ۱۶ درصد و از حیث وزن ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دارد.

فرهاد دلق پوش افزود: شهرستان آستارا با توجه به ظرفیت های تجاری ویژه، قابلیت تبدیل به آزمونه (پایلوت) صادرات شمال کشور را داراست و از میزان صادرات یاد شده، ۱۸۰ تن به ارزش ۳۳ هزار دلار فقط از بندر آستارا صورت گرفته است.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان ادامه داد: بندر آستارا با توجه به قرار گرفتن در محور کریدور ریلی شمال - جنوب، نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه صادرات و گسترش تبادلات تجاری در کشور دارد و بیش از ۴۵ درصد کارهای تجاری استان گیلان از مرز آستارا انجام می گیرد.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان ادامه داد: بندر آستارا با توجه به قرار گرفتن در محور کریدور ریلی شمال - جنوب، نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه صادرات و گسترش تبادلات تجاری در کشور دارد و بیش از ۴۵ درصد کارهای تجاری استان گیلان از مرز آستارا انجام می گیرد.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز میزان صادرات کالا از استان در سال گذشته را بالغ بر ۷۵۹ هزار و ۷۹۴تن اعلام کرد و از رشد ۳۰ درصدی آن نسبت به سال ۹۷ خبر داد.

سبحان اله علیپور افزود: اغلب محصولات صادر شده از گیلان شامل میوه و تره بار،  لبنیات و کاشی بوده و بیشترین کالاهای صادراتی، از مرز آستارا  صادر شده است.

وی حجم کالاهای وارده از مرز آستارا در سال ۹۸ را  ۱۱۹ هزار و  ۶۶۵ تن اعلام کرد و میانگین تردد روزانه از مرز آستارا در سال گذشته را  ۲۵۱ دستگاه کامیون و ۶ دستگاه وسیله نقلیه مسافری دانست.

علیپور اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۲۲۷ هزار و ۲۰۹ تن کالا از مرزهای استان ترانزیت شده و ۲۲۴ هزار و  ۳۱۹ تن کالا مربوط به مرز آستارا و ۲۸ هزار و ۲۹۰تن مربوط به مرز انزلی بوده و همچنین ۴۳ هزار و ۵۸۴ دستگاه کامیون طی سال گذشته به مرز آستارا  وارد و ۴۷ هزار و  ۸۰۶ دستگاه کامیون نیز از این مرز خارج شده است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان گفت: در سال گذشته هزار و ۱۰ دستگاه وسیله نقلیه مسافری به مرز آستارا وارد و هزار و ۳۳ دستگاه وسیله نقلیه مسافری از این مرز خارج شده است و یک میلیون و ۷۶۳ هزار و ۴۹۲ نفر از مرز آستارا تردد کرده اند و از این تعداد، ۸۸۹ هزار و ۶۶۳ مسافر وارد و ۸۷۳ هزار و ۸۲۹ مسافر از این مرز خارج شده اند.

دروازه ریلی، نگین مرزهای آستارا

اداره کل گمرک آستارا با زیرمجموعه هایی همچون پایانه های مسافری و تجاری فعالیت می کند و در بندرگاه، پل زمینی و پل ریلی شعبه دارد و به صورت شبانه روزی، فعالیت های تجاری از مرزهای سه گانه این شهرستان را مدیریت و رصد می کند.

مدیرکل گمرک آستارا اظهار کرد: مرز ریلی آستارا با وجود اینکه جدیدترین راه مرزی این شهرستان است، از رونق قابل توجهی برخوردار است و آینده بسیار روشنی دارد در سال گذشته ۱۲۰ هزار و ۶۸ تن کالا در قالب ۲ هزار و ۱۵۸ واگن از بارانداز راه‌آهن این شهرستان مرزی خارج و ۲۲۷ هزار و ۱۵۸ تن کالا با سه هزار و ۶۳۲ واگن به آن وارد شده ‌بود.

رسول امیدی ادامه داد: گمرک بارانداز راه آهن آستارا از اوایل تیرماه سال ۹۷ فعال و در سال گذشته در بارانداز آن، ۲۷ هزار و ۸۵۳ تن کالا توسط هزار و ۶۵۸ دستگاه کامیون حمل و نقل شده است و بعد از اتصال بارانداز به راه آهن رشت، کریدور ریلی شمال - جنوب نقش اقتصادی خود را به طور کامل ایفا خواهد کرد.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد صادرات کالا از استان گیلان از طریق مرزهای این شهرستان انجام می گیرد و فعالیت شبانه روزی گمرکات این شهرستان در حوزه اقتصاد خارجی گیلان، نقش بسزایی دارد.

وی افزود: ارزش کالاهای صادر شده از آستارا در سال گذشته ۳۶ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۲۹۱ دلار و ارزش کالاهای وارده ۷۰ میلیون و ۶۰ هزار و ۶۰۵ دلار بوده و رغبت کشورهای اوراسیا و همسایه برای استفاده تجاری از این مرز ریلی، موید امتیاز راه آهن آستارا در اقتصاد برون مرزی است.

فرماندار آستارا نیز اظهار کرد: دولت در توسعه راه های برون مرزی آستارا خدمت بزرگی انجام داده و علاوه بر راه های زمینی، دریایی و ریلی، چهارمین راه نیز به صورت زمینی به موازات راه آهن آستارا در حال احداث است و سبب رونق مضاعف تجارت خارجی از این شهرستان مرزی خواهد شد.

 مدیرکل گمرک آستارا گفت: در سال گذشته  ۷۷۴ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۱۰ میلیون دلار، از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر شده و میزان حمل و نقل خارجی ورودی، ۱۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۳۲ میلیون دلار و میزان حمل و نقل خارجی خروجی ۱۶۵ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۴ میلیون دلار بوده است.

امیدی افزود: در سال گذشته در قالب تجارت چمدانی نیز ۱۵ هزار و ۳۷۰ تن کالا به ارزش ۶۱ میلیون و ۴۷۷ هزار دلار از گمرک آستارا به خارج از کشور و اغلب به جمهوری آذربایجان صادر شده است.

فرماندار آستارا نیز اظهار کرد: دولت در توسعه راه های برون مرزی آستارا خدمت بزرگی انجام داده و علاوه بر راه های زمینی، دریایی و ریلی، چهارمین راه نیز به صورت زمینی به موازات راه آهن آستارا در حال احداث است و سبب رونق مضاعف تجارت خارجی از این شهرستان مرزی خواهد شد.

حسن رستم زاد افزود: میزان صادرات کالا از مرز این شهرستان در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل، ۶۰ درصد افزایش یافته بود و این امر نشانگر ظرفیت بالای صادرات و حمل و نقل کالا در آستاراست.

وی ادامه داد: تعریف و توسعه راه های برون مرزی آستارا به طور دقیق با جهش تولید و شعار و پیام مهم سال ۹۹ مطابقت دارد و بازرگانان، تجار، صادرکنندگان و تولیدکنندگان کالاها از این فرصت های مرزی برای به دست گرفتن بازار تقاضای بزرگ روسیه و اوراسیا تلاش کنند.

فرماندار آستارا گفت: مرزها فرصت های توسعه و تجارت خارجی هستند و نزدیکی مرزهای این شهرستان به مقاصد خارجی و مقرون به صرفه بودن تجارت از این محورها، باید از سوی تجار و بازرگانان مغتنم گرفته شود و با ارزآوری بیشتر برای عمران و آبادانی مضاعف سرزمین مان ایران تلاش کنیم.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.

برچسب‌ها دلار آستارا وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه اقتصادی منطقه اوراسیا شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تجارت کارآمدی دولت صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلار آستارا وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه اقتصادی منطقه اوراسیا شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تجارت کارآمدی دولت صادرات غیر نفتی دلار آستارا وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه اقتصادی منطقه اوراسیا شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تجارت کارآمدی دولت صادرات غیر نفتی کریدور ریلی شمال راه آهن آستارا دستگاه کامیون مرز آستارا شهرستان مرزی توسعه صادرات هزار تن کالا سال گذشته بندر آستارا استان گیلان میلیون دلار مرزی آستارا گمرک آستارا صادرات کالا برون مرزی حمل و نقل صادر شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۲۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت با اشاره به افزایش تجارت خارجی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بر اساس گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

وی اضافه کرد: تراز تجاری در فروردین ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما با توجه به آغاز سال جدید تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد.

گفتنی است؛ تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور، ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

کد خبر 6095892

دیگر خبرها

  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • اقتصاد کانادا غافلگیر شد
  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالا‌ها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد